5600x--> 5800x3d wilt niet booten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Nadat ik mijn 5600x heb vervangen voor een 5800x3d heb ik na updaten van de bios welgeteld eenmaal in windows kunnen komen. Na ongeveer een uurtje viel de pc plotseling uit en daarna kan ik niet meer in windows komen; ik blijf een bios loop houden: krijg BIOS start scherm, pc probeert te laden en start dan weer opnieuw op.

Bij terugzetten van 5600x boot pc meteen naar w10.

Ik heb de volgende dingen geprobeerd:

-update naar bios 4408 (nieuwste)
-bios 4403 geprobeerd
-ram-geheugen in banken verplaatst
-1 ramgeheugen module (en doorgewisseld)
-CMOS clear
-XMP/DCOP aan of uit zetten
-tips van dit linkje (lang verhaal kort; met 5600x in w10 CPU's en drivers deinstalleren, bios updaten en dan nieuwe CPU erin; w10 wilt nog steeds niet booten): https://forums.tomshardwa...ont-boot-anymore.3761350/
-andere PSU
-CMS aan/uit
-Resizable bar aan/uit

Mijn hardware:

-Asus TUF Gaming X570-pro wifi: bios 4403 & 4408 geprobeerd
-Ryzen 5 5600x werkt wel, Ryzen x5800x3d werkt niet
-4x corsair 16gb Vengeance LPX 3600mhz (in bios herkent als 2400mhz meen ik)
-Gigabtye RTX 3080
-W10
-Samsung 970 pro M.2
-Seasonic Focus SSR-750FX (750w)
-Noctua grote koeler (weet even niet welk model, maar die hele hele grote)

-Temperaturen van CPU zijn max 40 graden geweest tijden proberen booten etc.

Ik begin een DOA voor de 5800x3d te vermoeden, maar het lijkt me toch heel sterk. Aan de andere kant, ik kom met geen mogelijkheid verder, terwijl de 5600x zonder problemen draait.

Ik heb de meeste tips/tricks op het inet wel geprobeerd, (zoals hierboven beschreven), maar zijn er nog andere dingen die ik kan proberen voordat ik deze CPU terugstuur ter RMA?

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09 20:37
Grote kans dat het geheugen de boosdoener is. Deze moet opnieuw “gelezen” worden door de CPU - Moederbord combo sinds de BIOS update / processor update.

Haal al het geheugen eruit en stop daarna enkel 1 DIMM in A2. Vervolgens een CMOS reset en start vervolgens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Djarune schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:38:
Grote kans dat het geheugen de boosdoener is. Deze moet opnieuw “gelezen” worden door de CPU - Moederbord combo sinds de BIOS update / processor update.

Haal al het geheugen eruit en stop daarna enkel 1 DIMM in A2. Vervolgens een CMOS reset en start vervolgens op.
zojuist gedaan, 1 reepje van 16gb in A2, maar zelfde probleem.

Ook met ander reepje geprobeerd, maar geen geluk.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:55
Kom je zo ver dat je Windows opnieuw kan installeren? Of valt het systeem al voor deze stap uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Seesar schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:43:
[...]

zojuist gedaan, 1 reepje van 16gb in A2, maar zelfde probleem.

Ook met ander reepje geprobeerd, maar geen geluk.
Welk typenummer en versienummer staan op de sticker van het geheugen? Voorbeeld hieronder heeft het typenummer boven staan en het versienummer rechtsonder. Zijn alle versienummers van de 4 dimms hetzelfde?

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95UiaS55ZKA2Ru8ZVzk1cWroqng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bbpXXArbsnUdd4AuyFoWcXW0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Djarune op 02-12-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:18

OMD

Heb je toevallig iets aangepast in de vorm van Smart Acces Memory geactiveerd oid? Dan kan het zijn dat UEFI boot is geactiveerd in plaats van CMS:
https://linustechtips.com...after-disabling-csm-is-b/

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Arn0uDz schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:52:
Kom je zo ver dat je Windows opnieuw kan installeren? Of valt het systeem al voor deze stap uit?
ik was eigenlijk niet van plan windows opnieuw te gaan installeren als ik een nieuwe CPU gekocht heb :s......ik wil wel even overwegen om W10 op een andere HDD te installeren als proof of concept of de CPU gaar is of dat W10 indd loopt te kloten
Djarune schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:05:
[...]

Welk typenummer en versienummer staan op de sticker van het geheugen? Voorbeeld hieronder heeft het typenummer boven staan en het versienummer rechtsonder. Zijn alle versienummers van de 4 dimms hetzelfde?

Voorbeeld:
[Afbeelding]
M.b.t. geheugen:

alle 4 de repen exact hetzelfde, behalve versie nummer

CMK32KX4M2D3600C18
18-22-22-42 1,35V

2 repen hebben versie nummer 8.35
2 repen hebben versie nummer 3.34
OMD schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:14:
Heb je toevallig iets aangepast in de vorm van Smart Acces Memory geactiveerd oid? Dan kan het zijn dat UEFI boot is geactiveerd in plaats van CMS:
https://linustechtips.com...after-disabling-csm-is-b/
nee, ik heb niets gedaan. Oorspronkelijk alleen de 5800x3d erin gezet; die werd niet herkent omdat mijn bios te oud was. Toen 5600x erin, bios geupdate en de 5800x3d erin. W10 wou booten. Na uurtje crash en sindsdien dit probleem.

Ik heb de bios al regelmatig gereset en dus een oudere versie die wel de 5800x3d ondersteunt geprobeerd.

Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om zonder overclock etc dat ding aan de praat te krijgen?

[ Voor 53% gewijzigd door Seesar op 02-12-2022 11:28 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
Seesar schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:25:
[...]

ik was eigenlijk niet van plan windows opnieuw te gaan installeren als ik een nieuwe CPU gekocht heb :s......ik wil wel even overwegen om W10 op een andere HDD te installeren als proof of concept of de CPU gaar is of dat W10 indd loopt te kloten
Dan zou ik dat toch even als eerst proberen, dan sluit namelijk gelijk je hele Windows installatie uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Arn0uDz schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:27:
[...]

Dan zou ik dat toch even als eerst proberen, dan sluit namelijk gelijk je hele Windows installatie uit.
zojuist een bootdisk gemaakt, maar zelfde probleem. Logo van "TUF gaming" wordt gepresenteerd en vervolgens reboot.

M.a.w. ik begin echt te denken dat de CPU een DOA is. Geheugen lijkt me ook echt sterk omdat alle 4 de repen (waarvan 1 paar nieuw en 1 paar zonder problemen afgelopen jaar gedraaid heeft).

Nog andere ideeen toevallig? Het kan toch niet zó moeilijk zijn om een cpu aan de praat te krijgen?

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
Eventueel memtest86 op een USB stick zetten en kijken of die dat wel wilt opstarten? Zie je gelijk of daar nog iets boeiends uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:38
Seesar schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:25:
[...]

M.b.t. geheugen:

alle 4 de repen exact hetzelfde, behalve versie nummer

CMK32KX4M2D3600C18
18-22-22-42 1,35V

2 repen hebben versie nummer 8.35
2 repen hebben versie nummer 3.34
Deze zijn absoluut niet hetzelfde: totaal andere chips: je combineert micron met nanya chips. Knap dat je 5600 dat kon. Probeer een keer met alleen de 3.34 1 latje, bios reset voor opstarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
manzonderdas schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:02:
[...]

Deze zijn absoluut niet hetzelfde: totaal andere chips: je combineert micron met nanya chips. Knap dat je 5600 dat kon. Probeer een keer met alleen de 3.34 1 latje, bios reset voor opstarten
Hmm, dit zijn details die mij de pet te boven gaan, maar net getest: enkel een 3.34 en enkel de 8.35.

Telkens: spanning eraf, reep vervangen, CMOS reset, spanning erop. Automatisch naar BIOS om dat die gereset is.

Ik heb ook een reepje uit mijn vriendin's pc gehaald (value select 8gb) om die te testen. Maakt allemaal geen verschil. Ik ben nu bezig een memtest bootdisk te maken, maar eigenlijk is het resultaat daarvan niet bruikbaar;

Ik laat de memtest deze middag voor 1 reepje even lopen, maar ik vraag me echt af of dit het probleem is. Wat is de kans dat ze alle 5 kapot zijn?

Ik had gehoopt iets over het hoofd te zien, maar de enige algehele deler die niet werkt in dit alles is de CPU.

Tenzij er nog grote ideeen komen of hele rare dingen uit de memtest komen, ga ik een RMA insturen voor een DOA.

[ Voor 19% gewijzigd door Seesar op 02-12-2022 12:23 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 09:59
Heb je die 5800x3d al eens goed bekeken? Geen kromme of ontbrekende pinnetjes? Soms is het niet makkelijk te zien. Felle lamp en vergrootglas kunnen helpen. Ik heb ooit eens een hele dag lopen klooien om een soortgelijke situatie te debuggen en toen bleek gewoon dat de CPU een ex-RMA ofzo was met allemaal kromme pins. Vervangen onder garantie en de nieuwe deed het meteen. Daarna geen problemen meer gehad.

Een cpu upgrade binnen dezelfde familie en op hetzelfde platform zou relatief pijnloos moeten verlopen.

[ Voor 21% gewijzigd door Negakinu op 02-12-2022 12:24 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Negakinu schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:22:
Heb je die 5800x3d al eens goed bekeken? Geen kromme of ontbrekende pinnetjes? Ik heb ooit eens een hele dag lopen klooien om een soortgelijke situatie te debuggen en toen bleek gewoon dat de CPU een ex-RMA ofzo was met allemaal kromme pins. Vervangen onder garantie en de nieuwe deed het meteen. Daarna geen problemen meer gehad.
Ja heb hem goed bekeken, ziet er allemaal goed uit, doosje was ook verzegeld, maar ik denk dat hij inderdaad retour gaat. Hier heb ik niets aan.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Seesar schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:17:
[...]

Hmm, dit zijn details die mij de pet te boven gaan, maar net getest: enkel een 3.34 en enkel de 8.35.

Telkens: spanning eraf, reep vervangen, CMOS reset, spanning erop. Automatisch naar BIOS om dat die gereset is.

Ik heb ook een reepje uit mijn vriendin's pc gehaald (value select 8gb) om die te testen. Maakt allemaal geen verschil. Ik ben nu bezig een memtest bootdisk te maken, maar eigenlijk is het resultaat daarvan niet bruikbaar;

Ik laat de memtest deze middag voor 1 reepje even lopen, maar ik vraag me echt af of dit het probleem is. Wat is de kans dat ze alle 5 kapot zijn?

Ik had gehoopt iets over het hoofd te zien, maar de enige algehele deler die niet werkt in dit alles is de CPU.

Tenzij er nog grote ideeen komen of hele rare dingen uit de memtest komen, ga ik een RMA insturen voor een DOA.
Probeer bios 4204 nog eens met 1 dimm. Mocht het niet werken en CPU ledje is rood, dan RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Allen bedankt vooralsnog. Zojuist naar het servicepunt gereden om hem in te leveren nadat de RMA was goedgekeurd. Helaas een lang proces want op het service punt kunnen ze blijkbaar geen service verlenen; ik had de hele pc meegenomen om aan te tonen wat er gebeurde, maar ze wouden er niet naar kijken.

M.a.w. de hele RMA molen in en dus 2-4 weken wachten.

Ik schrijf dit berichtje op desbetreffende pc met de 5600x erin, dus ik weet bijna zeker dat dat ding dood is. Jammer, want ik had dit weekend vrij gepland om wat te gaan VR-en en daar had ik de 5800x3d voor gekocht. Dan gaan we maar verder met de verbouwing.

Ik laat jullie nog wel even weten wat eruitgekomen is, bedankt allemaal voor jullie input.

T60P Widescreen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als de CPU dood was geweest, had je systeem niet eens tot aan BIOS kunnen POSTen.

Dit is een compatibility issue tussen geheugen. bord en/of CPU.

Je geheugen staat geen van beide in de QVL van dat bord. Dat betekent dat je nul garantie hebt dat het werkt - en dus ook niet dat als het met ene CPU werkt het ook met de andere dat gaat doen. Als je kiest om ongetest geheugen te gebruiken neem je - als het goed is bewust - die risico.

Grote kans dat je RMA geweigerd gaat worden want niets mis met de CPU...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:34
Vind ik wel een beetje kort door de bocht. Als meerdere bios versies en ook 1 module en ook een compleet andere module niet werkt en een 5600 wel, dan lijkt de cpu niet echt top. Bovendien kan er ook iets mis zijn met cache of de imc dus om te zeggen dat ie dan helemaal geen beeld zou hebben....

Alles kan, maar hij kan ook defect zijn.

En er zit geen Qvl bij de cpu, en op het bord werkt het met de 5600 prima. Ik denk dat ik ook voor rma was gegaan. Als je vanwege de cpu ook ineens ander ram moet kopen kun je net zo goed voor AM5 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
dion_b schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:30:
Als de CPU dood was geweest, had je systeem niet eens tot aan BIOS kunnen POSTen.

eens, maar is wel gek dat een 5600x geen problemen geeft terwijl die precies dezelfde I/O chiplet en memory controller heeft als de 5800X3D.
Je geheugen staat geen van beide in de QVL van dat bord. Dat betekent dat je nul garantie hebt dat het werkt - en dus ook niet dat als het met ene CPU werkt het ook met de andere dat gaat doen. Als je kiest om ongetest geheugen te gebruiken neem je - als het goed is bewust - die risico.
Corsair Vengeance V3.34 bevat single rank 8Gbit Micron Rev.E dies. Dat is het meest stabiele DDR4 geheugen voor wat betreft alle Ryzen's. Dat doet het altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter

Misschien dat je gelijk hebt, maar weet je, dan mogen ze hem houden en vraag ik mijn geld terug. Ik ga geen nieuwe geheugen/mobo kopen omdat dit gewoon niet lijkt te werken.

Die compatibiliteitslijst is mooi, maar we weten ook dat daar niet alles op staat wat ook werkt. Nu het geheugen op de 5600x werkt, de bios de 5800x3d zou moeten ondersteunen etc etc, had dit gewoon moeten werken.

Ik heb gister letterlijk 6 uur staan troubleshooten/testen, vandaag voor niets naar service point gereden (50km heen en weer) en als ik dan te horen krijg dat het geen DOA is; ik hoef hem dan niet meer; dan ben ik alle vertrouwen verloren want dan is een setup die erg gevoelig is. Tijdens mijn zoektocht naar oplossingen al vele verhalen tegengekomen van random reboots of oneindige loops in de bios die men met oneindig veel oplossingen proberen op te lossen, dus wat dat betreft heb ik sowieso al mijn twijfels of ik met dit platform verder wil gaan.

Als het wel een DOA is, is er duidelijk een root-cause die opgelost kan worden en geloof ik wel dat het goed komt. Maar ik ben wel klaar met troubleshooten. Het is geen goedkoop geheugen en een geronomeerd merk. Ook het mobo is niet de goedkoopste van de plank en ik zou ook niet weten of een ander merk het beter zou doen.

Zoiets mag toch nog steeds gewoon na een bios update gewoon werken (zonder overclocken etc etc)? Ik heb daar namelijk simpelweg geen tijd meer voor (vroeger wel)....

We zullen i.i.g. zien, tijd zal het leren!

[ Voor 31% gewijzigd door Seesar op 02-12-2022 21:35 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Djarune
Seesar schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:23:
[...]
Het is geen goedkoop geheugen en een geronomeerd merk. Ook het mobo is niet de goedkoopste van de plank en ik zou ook niet weten of een ander merk het beter zou doen.
Dan hierbij wel een tip voor de volgende keer. Kies niet voor een merk, maar kies wat goed is getest.

Corsair is het laatste geheugenmerk wat je moet kiezen voor Ryzen. Die maken niets zelf en kopen wel in van 5 verschillende vendor's. Je ziet zelf dat je 2 compleet verschillende geheugen sets hebt met hetzelfde type nummer.

Asus is ook niet de eerste keus bij Ryzen. MSI en Gigabyte maken allebei betere Ryzen borden met meer bang for buck. Asus heeft veel meer bios versies op hun site staan omdat er altijd wel iets mis is.

Daarbij gerenommeerde merken bestaan niet. Het gaat echt om het product zelf. Zowel Asus als Corsair hebben geweldige als waardeloze producten. Trap niet in de merkvalkuil en heb geen wantrouwen naar andere merken al doet bijna iedereen dat.

Even een voorbeeld. De uitvoering: Biostar B660GTN is een erg goed Intel bord, maar niemand die deze koopt want ze vertrouwen het niet...

[ Voor 3% gewijzigd door Djarune op 02-12-2022 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online

Een moderne CPU kan ook gedeeltelijk defect zijn, zo had ik een 5950X met defecte PCI-E lanes die door AMD vervangen is.
In dit geval zou de geheugencontroller van de CPU een defect kunnen hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door PP_Sound op 02-12-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Djarune schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:23:
[...]

Dan hierbij wel een tip voor de volgende keer. Kies niet voor een merk, maar kies wat goed is getest.

Corsair is het laatste geheugenmerk wat je moet kiezen voor Ryzen. Die maken niets zelf en kopen wel in van 5 verschillende vendor's. Je ziet zelf dat je 2 compleet verschillende geheugen sets hebt met hetzelfde type nummer.

Asus is ook niet de eerste keus bij Ryzen. MSI en Gigabyte maken allebei betere Ryzen borden met meer bang for buck. Asus heeft veel meer bios versies op hun site staan omdat er altijd wel iets mis is.

Daarbij gerenommeerde merken bestaan niet. Het gaat echt om het product zelf. Zowel Asus als Corsair hebben geweldige als waardeloze producten. Trap niet in de merkvalkuil en heb geen wantrouwen naar andere merken al doet bijna iedereen dat.

Even een voorbeeld. De uitvoering: Biostar B660GTN is een erg goed Intel bord, maar niemand die deze koopt want ze vertrouwen het niet...
het is duidelijk dat ik te lang niet meer in deze wereld actief ben. Vroeger zat ik er bovenop, nu heb ik advies nodig :D.

Goed om te weten, nooit zo gerealiseerd, dat dingen zo 'gevoelig' zijn geworden. Ik houdt jullie op de hoogte als de saga een update heeft.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Seesar schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:51:
[...]

het is duidelijk dat ik te lang niet meer in deze wereld actief ben. Vroeger zat ik er bovenop, nu heb ik advies nodig :D.

Goed om te weten, nooit zo gerealiseerd, dat dingen zo 'gevoelig' zijn geworden. Ik houdt jullie op de hoogte als de saga een update heeft.
Tip voor de volgende keer: gewoon terugsturen zonder opgaaf van reden. Nu zit je in de RMA molen, en dadelijk zeggen ze ook nog dat jij het kapot hebt gemaakt.

Retourneren, en elders een nieuwe chip bestellen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Jeroenneman schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:56:
[...]

Tip voor de volgende keer: gewoon terugsturen zonder opgaaf van reden. Nu zit je in de RMA molen, en dadelijk zeggen ze ook nog dat jij het kapot hebt gemaakt.

Retourneren, en elders een nieuwe chip bestellen.
Je hebt geen ongelijk, maar is niet mijn stijl, ik zou niet willen dat deze CPU weer bij iemand anders terecht komt en die hetzelfde meemaakt.

Ik ben er zelf redelijk van overtuigd dat hij DOA is, maar mocht dat niet zo zijn en bijvoorbeeld toch mijn geheugen niet compatible zijn, dan beroep ik me op dat moment op herroepingsrecht: product niet geschikt voor doeleinde na testen/ingebruikname op basis van herroepingsrecht, wat ook gewoon zo is. Linksom of rechtsom, dat ding werkt niet in mijn setup wat wel zou moeten.

Maar anders gezegd, mijn RMA was binnen uurtje goedgekeurd na uitgebreide beschrijving van mijn 'fault-finding' en ben ook om die reden naar de winkel geweest; meer dan bereid om ze zelf te laten zien dat het niet werkt, maar als ze daar geen gebruik van willen maken, dan is dat hun keuze. Ik heb ze de mogelijkheid gegeven, als ze die afslaan dan blijven alle opties open.

We zullen zien, ik vind het vooral jammer dat ik dit weekend wat had willen VR-en en daar had ik specifiek deze upgrade voor gekocht. Maar er zijn ergere dingen en de 5600x werkt ook nog wel :+

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Is er geen lokale computershop waar je even met het ding binnen kan wippen om te vragen of zij em eventjes op een ander aanwezig mobo kunnen testen? Als die het dan ook niet doet weet je een stuk zekerder dat het echt de CPU is. Nu kan het toevallig net cpu/mobo combo zijn die om de een of andere reden niet meer wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Lanfear89 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:44:
Is er geen lokale computershop waar je even met het ding binnen kan wippen om te vragen of zij em eventjes op een ander aanwezig mobo kunnen testen? Als die het dan ook niet doet weet je een stuk zekerder dat het echt de CPU is. Nu kan het toevallig net cpu/mobo combo zijn die om de een of andere reden niet meer wil.
hij ligt al bij de RMA afdeling en ik vind dat soort dingen altijd lastig. Wel hulp halen, maar geen spullen daar kopen. Voor mij sowieso wel leermoment; het servicepunt viel me behoorlijk tegen, daar had ik meer van verwacht, dat was ooit anders voordat ze overgenomen waren.

Vroeger had ik zat mobo's en vrienden die het spul allemaal had liggen om lekker uit te wisselen, nu ben ik al blij als ik uberhaupt kan troubleshooten en een moment vind om een potje te spelen.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Nou kleine update met goed en slecht nieuws.

Goede: RMA afdeling stuurde vandaag al een email dat mijn bedrag teruggestort gaat worden.
Slechte; prijzen zijn inmiddels van 369 naar 409 gestegen omdat ik tijdens Black Friday besteld had.

Beetje cheeky als je het mij vraagt, maar daarom maar een emailtje erachteraan dat ik een vervangend exemplaar wil i.p.v creditering.

I.i.g. probleem lijkt gevonden.

T60P Widescreen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
Zie Rijksoverheid: Wat zijn mijn rechten bij een product dat kapot is?

“Met de verkoper een oplossing vinden
Heeft u een product gekocht dat niet goed is? Dan moet u eerst proberen om met de verkoper een oplossing te vinden. Want de verkoper heeft de wettelijke plicht om u een goed product te leveren. De verkoper mag u niet naar de fabrikant van het product sturen. Hij moet het probleem oplossen of de fabrikant voor u inschakelen.

U hoeft geen genoegen te nemen met een tegoedbon als u een kapot product heeft gekocht. U hoeft ook niet bij te betalen voor een nieuw product. Dit geldt ook als u iets in de uitverkoop heeft gekocht. U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

Dus webshop moet gewoon een nieuwe processor leveren.

[ Voor 3% gewijzigd door Djarune op 06-12-2022 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Djarune schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:37:
Zie Rijksoverheid: Wat zijn mijn rechten bij een product dat kapot is?

“Met de verkoper een oplossing vinden
Heeft u een product gekocht dat niet goed is? Dan moet u eerst proberen om met de verkoper een oplossing te vinden. Want de verkoper heeft de wettelijke plicht om u een goed product te leveren. De verkoper mag u niet naar de fabrikant van het product sturen. Hij moet het probleem oplossen of de fabrikant voor u inschakelen.

U hoeft geen genoegen te nemen met een tegoedbon als u een kapot product heeft gekocht. U hoeft ook niet bij te betalen voor een nieuw product. Dit geldt ook als u iets in de uitverkoop heeft gekocht. U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

Dus webshop moet gewoon een nieuwe processor leveren.
Ja dank je wel, ik heb zo'n vermoeden dat ik ze daar even aan moet helpen herinneren. Aan de andere kant, ik weet nog steeds niet of hij doa was, of dat ze crediteren onder mom, dan zeurt ie niet meer maar bij ons werkt ie.

We zullen zien!

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-09 16:41
Seesar schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:06:
[...]

Ja dank je wel, ik heb zo'n vermoeden dat ik ze daar even aan moet helpen herinneren. Aan de andere kant, ik weet nog steeds niet of hij doa was, of dat ze crediteren onder mom, dan zeurt ie niet meer maar bij ons werkt ie.

We zullen zien!
Of is hij juist wel kapot, maar willen er goedkoop van af komen door jij snel te crediteren zonder echt te zeggen wat het probleem is. (is zeker goedkoper voor de winkel)
Het is maar hoe je het bekijkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Topic begint inmiddels beetje te veranderen naar een RMA afhandeling, maar voor wie geinteresseerd is;

helaas geen reactie mogen ontvangen van verkoper ondanks 2 emails (verschillende adressen) dat voorkeur naar nieuwe CPU gaat ipv creditering.

Inmiddels is het bedrag wel al gecrediteerd, dus nu maar een officiele klacht erachteraan. Ze hebben geen telefoonnummer dus meteen de gelegenheid gepakt om ook mijn ongenoegen over onbereikbaarheid en de disconnect tussen servicepunt v.s. online webshop te uiten.

uiteraard het stukje consumentenrecht geciteerd, met dank aan Djarune.

Ik houd jullie op de hoogte van mijn kleine saga!

T60P Widescreen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Update (en hopelijk de laatste!);

-in overleg nieuwe CPU bij winkel besteld en ze gaan het verschil in prijs terugstorten nadat de herroepingsperiode is verstreken (ergens wel logisch, anders kan ik 30 euro in de zak steken en processor weer terugsturen :D).
-gister besteld, vandaag binnen
-draait als een zonnetje, bios moest paar keer rebooten om aantal instellingen door te nemen, maar deze reactie wordt geschreven met de 5800x3d!

Even afwachten of het stabiel blijft, maar daar ga ik wel van uit! Bedankt allemaal voor je input.

[ Voor 3% gewijzigd door Seesar op 14-12-2022 13:05 ]

T60P Widescreen

Pagina: 1