Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenvw1
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik heb als moederbord de ASrock B550M Steel Legend gekocht, maar ik heb een ryzen 5000 series.
Op de website staat dat het moederbord ryzen 5000 serie ready is, maar moet ik dan de BIOS nog updaten of kan ik gewoon "plug-and-play". Als iemand dit weet of kan uitzoeken, zou fijn zijn

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
https://www.asrock.com/mb...el%20Legend/index.asp#CPU

Even op de site van de fabrikant kijken bij de cpu die je hebt en kijken welke bios er nodig is.

https://www.asrock.com/mb...l%20Legend/index.asp#BIOS

Dat is afhankelijk van welke 5000-versie je hebt.

Bovendien zijn er sinds 2020 veel verbeteringen geweest in de biossen, dus ik zou gewoon de meest recente er op zetten (uiteraard wel even kijken of er waarschuwingen zijn voor bepaalde CPU’s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenvw1
er staat bij pc part picker dat ik moet updaten, maar ik kan niet updaten want ik heb geen andere processor, vandaar deze vraag. Anders stuur ik mijn moederbord terug en koop ik een andere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Het is nogal een verschil of je bv een 5600 of 5800X3D hebt, daar is support sinds maart 2022. Een 5600x heeft al support sinds augustus 2020. De kans dat je een bios treft die nog ouder is, is dan niet heel groot.

Dus zonder de cpu te kennen en het versie van de bios is het allemaal glazen bol kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenvw1
any advice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
Simpel, je moet updaten want dat staat er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:29
Het lijkt mij sterk dat als je nu een nieuw moederbord koopt dat het wordt geleverd met een meer dan 2 jaar oud BIOS. Immers vanaf versie 1.20 is er ondersteuning voor Ryzen 5000 en dat BIOS heeft een datum van 26-8-2020. Dan zou het bord wel heel erg lang op de plank hebben gelegen. Is niet onmogelijk natuurlijk maar ga er maar vanuit dat er een veel recenter BIOS op het bord staat. Een 5800X is zodoende uit de doos compatibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenvw1
Ik kan niet updaten als ik geen andere amd processor heb, want er zit geen bios flash ingebouwd, dus dan moet ik een andere processor hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:03

Thomg

Aww yiss

En wat zegt de PSC?

https://download.asrock.c...550M%20Steel%20Legend.pdf
Pagina 7 - 21 & pagina 34.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
rubenvw1 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:04:
Ik kan niet updaten als ik geen andere amd processor heb, want er zit geen bios flash ingebouwd, dus dan moet ik een andere processor hebben
Ja, als als.

Gooi die cpu er nu gewoon eens in en probeer het. Hij gaat echt niet kapot als de bios hem niet herkent.

Als het niet werkt, dan moet je gaan updaten (zou ik ook doen als het werkt overigens, gezien de hoeveelheid buxfixes).

De bios waarmee een 5800x werkt bestaat al sinds augustus 2020, dus de kans dat er nog een oudere inzit is nihil.
pennywiser schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:11:
Simpel, je moet updaten want dat staat er.
Onzin om daar maar 100% vanuit te gaan.

1) het is gewoon een site van een derde, niet van de fabrikant
2) die site weet niet welke bios-versie er in een moederbord zit.
Het is dus prima mogelijk en zelfs zeer waarschijnlijk dat het gewoon werkt.

[ Voor 25% gewijzigd door White Feather op 03-12-2022 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenvw1
het gaat er mij niet om dat ie kapot gaat slimme, het gaat erom dat als ie niet compatible is dat ik dan niks aan mijn moederbord en/of cpu heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snakeye
  • Laatst online: 12-09 21:01
Het moederboard is compatible met de 5000 Series zoals andere mensen al eerder aangeven mits het board is voorzien van een bios versie die de 5000 series ondersteund. Zoals o.a. white feather al aangeeft.

Zoals anderen al aangeven is de kans klein dat niet het geval is tenzij deze twee jaar op een plank heeft gelegen. Alleen je een 58003D een iets recenter versie nodig.

Niemand hier op het forum kan van een afstand ruiken welke bios versie er op dat board staat.
Heel vroeger zat er nog wel eens een sticker op het board met de bios versie maar dat zie ik nergens meer tegenwoordig helaas.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Als je het moederbord hebt dat is het simpel. Asrock doet een sticker met de BIOS versie op de CMOS chip. Linksonder van de geheugensloten moet je het zoeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTtDeyX8cUnZAYOXF-KJuM3IBrk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/65uRfiAfPi5sgZSg5Rx5VXkG.jpg?f=user_large

[ Voor 41% gewijzigd door Uszka op 02-12-2022 18:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:49
rubenvw1 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:27:
het gaat er mij niet om dat ie kapot gaat slimme, het gaat erom dat als ie niet compatible is dat ik dan niks aan mijn moederbord en/of cpu heb
Iets vriendelijker mag wel...

En je schrijft in je eerste post dat je zowel het moederbord als de CPU al in je bezit hebt. Dus waarom probeer je het dan niet gewoon zoals @White Feather schrijft? Enige dat kan gebeuren is dat de boel niet opstart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Vanaf 5-3-2021 word je 5e generatie ondersteund.
Zoals @White Feather al zegt.

Dus ik zou het gewoon proberen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NIhY1DA.png
Dus ik denk dat hij out of the box gewoon word ondersteund

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
J.S. Bach schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:23:
Vanaf 5-3-2021 word je 5e generatie ondersteund.
Zoals @White Feather al zegt.

Dus ik zou het gewoon proberen.

[Afbeelding]
Dus ik denk dat hij out of the box gewoon word ondersteund
Dat is de 5000G. De ondersteuning voor de 5800X was er eerder zoals in eerdere reacties is vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
Tja, je wilt van alles niet en komt zelf niet met oplossingen. Zolang je niets met de reacties doet, gaat de zooi ook niet werken.

En je zou normaal kunnen reageren op mensen die hier energie in steken om jou te helpen.

- Je kunt het moederbord alsnog terugsturen als het niet werkt.
- Je kunt (vroeger iig) via AMD een cpu lenen waarmee je het bord kunt updaten
- je kunt een goedkope cpu kopen die je kunt gebruiken om te flashen (er gaan er meerdere rond op vraag en aanbod)
- je kunt naar je lokale pc-boer gaan en ze vragen of zij het voor je willen doen.

[ Voor 6% gewijzigd door White Feather op 03-12-2022 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

het gaat er mij niet om dat ie kapot gaat slimme
Deze houding past niet op ons forum.

Ondertussen is de situatie meer dan duidelijk. De opties zijn zoals @White Feather ze opsomt. Jij hebt je voor aanschaf onvoldoende geinformeerd en probeert dat nu probleem van iedereen behalve jijzelf te maken. Dat is het niet, en op de man spelen op mensen die dat proberen te verduidelijken helpt alleen je eigen topic om zeep. Om die reden: dicht.

Voor tips over hoe we wel met elkaar omgaan op dit forum:
Huisregels

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 03-12-2022 13:35 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.