UniFi 6 Lite wilt niet adopten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-09 08:34
Mijn vraag
2 nieuwe UniFi 6 ap's willen niet adopten.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Oude Dell W10 laptop bekabeld, Java en de controller os van UniFi. Alle software is up to date.

Nieuwe TPLink PoE+ managed switch. (Niets met de instellingen gedaan alleen firmware geupdate)
Zyxel T50 Modem
Glasvezellijn van T-Mobile
Cat 6a sftp kabels
Samsung S21

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Het begon met de melding adoption failed in de Controller OS met de mededeling dat beide ap's al in een andere omgeving gekoppeld waren. Vond ik al vreemd gezien ze beiden uit gesealde doosjes kwamen en de ledring wit waren. Maar wellicht heb ik te lang getreuzeld met een leuke WiFi naam te verzinnen.

Vervolgens even gegoogled en een factory reset uitgevoerd op de ap zelf, na opnieuw opstarten van beide aps kwamen ze weer te voorschijn in de controller. Op adopt geklikt en er stond adopting... wel dik 20minuten lang. Ledring branden gewoon wit trouwens.

Vervolgens de UniFi app geinstalleerd op mijn telefoon, hier mocht ik beide aps instellen als standalone device, dit gedaan en dat ging goed. Led brande blauw. Firmware update gedaan en na dat ze weer online waren op "forget me" geklikt. Na een tijdje kreeg ik weer een witte ledring te zien.

Vervolgens kreeg ik beide aps weer te zien in de controller op de laptop *O* weer op adopt geklikt en er stond adopting..... na dik een kwartier nog steeds, telefoon er bij gepakt en ik mocht ze wederom als standalone device inrichten.

Uiteindelijk gezien het tijdstip en frustratie :( beiden aps nogmaals van een factory reset voorzien en het spulletje ingepakt. Met de gedachte het spul morgen retour te sturen, maar goed we geven niet zomaar op.

Nu vraag ik mij de volgende dingen af:
1. Wat doe ik fout?
2. Beide UniFi 6 Lite aps niet goed out of the box? Wellicht toch al eerder gebruikt?
3. Is mijn dell laptop te oud om fatsoenlijk de controller os te runnen? Heb nog een game pc staan.
4. Gooit de Zyxel T50 modem van T-Mobile roet in het eten op een of andere manier?

Aansluiting was al volgt:
Modem/router>switch>laptop en de 2 aps

Alvast bedankt voor het meedenken.

Beste antwoord (via targaryanwolf op 06-08-2023 13:47)

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 22:21
Ik zou de Windows firewall eens uitzetten. If heb je toevallig McAfee erop staan ?. Als adopten langer dan 10 minuten duurt gaat het niet goed.

Eventueel via ssh kunnen proberen met set-inform. Maar als ze in de software zichtbaar zijn is dat niet nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-man op 02-12-2022 07:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:35
Ik zou dit eens vanaf de command line interface doen. Er staat me iets bij dat versies zo ver uit elkaar kunnen lopen dat adaption onmogelijk wordt.

Check bijvoorbeeld https://support.hostifi.c...i-device-firmware-via-ssh

Edit: geef je laptop wel een vast IP in je netwerkrange. DHCP gaat anders roet in het eten gooien als je m uit zet voor een paar weken.

[ Voor 21% gewijzigd door DiedX op 02-12-2022 06:58 ]

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En een nachtje laten adopten wil ook vaak helpen

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 22:21
Ik zou de Windows firewall eens uitzetten. If heb je toevallig McAfee erop staan ?. Als adopten langer dan 10 minuten duurt gaat het niet goed.

Eventueel via ssh kunnen proberen met set-inform. Maar als ze in de software zichtbaar zijn is dat niet nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-man op 02-12-2022 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:55
Staan de juiste poorten wel open in je Windows firewall anders gaat adopten nooit lukken.
Vooral UDP 3478 Port used for STUN wordt nog wel eens vergeten.

[ Voor 27% gewijzigd door HKLM_ op 02-12-2022 07:58 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat staat er bij onderstaande? (heb je ook versie 7.2.94?)

Mogelijk moet je bij Override Inform Host even je laptop IPv4 adres invullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naRb9l5oX-h6hhoBZx0--qXcacA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NnqoOjWU95rjmop5uQ9tQ38t.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
Bedankt voor bovenstaande tips, ik ga hier van het weekend mee aan de slag en laat weten hoe het is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:26
  1. Windows firewall UIT
  2. Zorgen dat je Controller de laatste versie heeft
  3. Handmatig het AP updaten met de laatste firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
Mede Tweakers,

Het is gelukt!!!

Wat ik heb gedaan is als volgt, zoals door jullie gesuggereerd:

1. Laptop van een static IP voorzien.
2. McAfee firewall uitgezet.

Het adopten duurde nu nog geen minuut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

DiedX schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 06:56:
Ik zou dit eens vanaf de command line interface doen. Er staat me iets bij dat versies zo ver uit elkaar kunnen lopen dat adaption onmogelijk wordt.
Klopt, maar een UniFi 6 kan niet zo oud zijn. De huidige UniFi software adopteert zonder problemen versie 4.x en nieuwer. Dus alleen als je nog een oude ap pro o.i.d hebt met firmware 3.x of eerder kom je dat probleem tegen. Zeg ik uit ervaring.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
Jan-man schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 07:54:

De gouden comment dit, had inmiddels mijn pc geupgrade naar W11 en had de controller netjes gebackupped en de controller wou mijn ap's maar niet adopten, even dit forum terug gezocht en ja hoor even de McAfee firewall uitzetten en het werkt. Ik weet in elk geval al welke licentie ik dit jaar niet ga verlengen :+
Pagina: 1