Temperatuur kan niet onder 18 graden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1450
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-07-2023
Goedendag,

Ik heb een nieuwbouwwoning, en met een warmtepomp (Itho Daalderop WPU-I 5G).

Het is niet mogelijk de temperatuur lager dan 18 graden te zetten met de thermostaat op de muur. (Ook al ik probeer de temperatuur te verlagen, gaat het niet onder de 18 graden). Maar ik wil de woning rond 15 graden houden (Er woont nu niemand daar en de warmtepomp gebruikt heel veel energie. : -(

Enig idee hoe ik dit kan doen? (heb het niet kunnen vinden in de gebruikershandleiding)

Alvast bedankt!

Rob

Beste antwoord (via rob1450 op 02-12-2022 19:06)

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:32
Wij hebben ook een itho 5G. Volgens mij kan je hem niet lager dan 18 zetten omdat bij lagere temperatuur je condensvorming op je vloer gaat krijgen als de installatie aan het koelen is.
De itho 5G weet niet wanneer hij mag verwarmen of koelen. Hij gaat zijn best doen om de ingestelde temperatuur te bereiken. Dus de installatie weet niet of het buiten heel warm of heel koud is.
Stel het is hartje zomer en jij denkt, ik wil het lekker koud in huis, dan gaat de installatie koelen en slaat vocht neer op de vloer. Om dit te voorkomen is die beveiliging ingebouwd volgens mij.

(de itho verwarmt naar ingestelde temperatuur. Als hij vervolgens 24 uur geen warmtevraag heeft en het is warmer dan ingestelde temperatuur gaat hij over op koelen. Omgedraaid hetzelfde, als het warmer in huis is dan ingestelde temperatuur gaat hij koelen, hoeft hij 24 uur geen koelvraag heeft omdat het koeler dan ingestelde temperatuur is, slaat hij om naar verwarmen enz.)

Dus als er echt niemand woont in je huis omdat je nog aan het klussen enzovoort bent heb je twee opties.
1. Stekker uit de warmtepomp of stoppen in meterkast van de warmtepomp omzetten
2. Op 18 graden laten staan en hem op die temperatuur laten stoken (let op dat je bij deze buitentemperaturen de ramen dan dicht hebt of in ieder geval niet 24/7 open hebt staan.)

Mocht je echt nog aan het klussen zijn en dat duurt nog wel even, raad ik je aan om de stekker eruit te halen en een paar elektrische kachels neer te zetten voor het tijdelijk verwarmen als je er bezig bent en deze op de antivries stand zet ofzo.
Mocht het nog heel vochtig in je huis zijn, zet dan bouwdrogers aan het werk. Niet je huis 24/7 met ramen open en warmtepomp aan. Dat slurpt energie en de kans op uitgeputte bodembron is dan aanzienlijk in deze winterperiode.

Ons huis werd in de zomer opgeleverd, dus geen problemen met koud, wel heeft de warmtepomp de gehele periode van klussen uit het stopcontact gezeten :9

[ Voor 4% gewijzigd door MLPN op 02-12-2022 11:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-05 14:25
Zit er toevallig een off-set temperatuur op? Soms kan je tegen de temperatuur sensor zeggen dat deze 2 graden afwijkt. Dan zegt ie 18 maar is het in werkelijkheid 16.

Technisch zou dit het oplossen, alleen zit je altijd naar de verkeerde temperatuur te kijken.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 08:21
Misschien heel simpel een tijdschakelaar tussen de warmptepomp. ditigaal elke dag even laten draaien.

De komende tijd misschien iets langer om eventuele bevriezing te voorkomen. Maar dat zal wel loslopen in een nieuwbouwwoning.

overigens als ik in de handleiding kijk staat er gewoon dat het kouder kan en dat dit in de thermostaat zit.
Droogstoken - niet te snel.
Door warmte in de woning te brengen bevordert u het
drogingproces van de woning, dit wordt ook wel het
droogstoken van een woning genoemd. Dit droogstoken
mag niet te snel gebeuren, want een te snelle uitdroging
heeft veel schade (zoals krimpscheuren) tot gevolg. Het is
dus zaak veel aandacht aan het droogstoken te besteden.
Houd er rekening mee dat dit zogenoemde
droogstookproces wel een half jaar in beslag kan nemen.
Zet de verwarming op 15 à 18°C, en wanneer u er gaat
wonen op 20 graden. Zet de verwarming niet hoger, want
als het te warm wordt drogen de materialen te snel en
kan schade in de bouwconstructie optreden

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1450
MrNOnamE schreef op donderdag 1 december 2022 @ 23:13:
Zit er toevallig een off-set temperatuur op? Soms kan je tegen de temperatuur sensor zeggen dat deze 2 graden afwijkt. Dan zegt ie 18 maar is het in werkelijkheid 16.

Technisch zou dit het oplossen, alleen zit je altijd naar de verkeerde temperatuur te kijken.
Ik heb niet veel verstand van deze dingen maar volgens de documenten is het een "Itho Daalderop
Spider Base" thermostaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1450
Kevinp schreef op donderdag 1 december 2022 @ 23:15:
Misschien heel simpel een tijdschakelaar tussen de warmptepomp. ditigaal elke dag even laten draaien.

De komende tijd misschien iets langer om eventuele bevriezing te voorkomen. Maar dat zal wel loslopen in een nieuwbouwwoning.

overigens als ik in de handleiding kijk staat er gewoon dat het kouder kan en dat dit in de thermostaat zit.

[...]
Klopt idd dat in de handleiding het zo staat maar via de thermostaat lukt het niet.. Het stopt op 18 graden en niet verder omlaag ook al ik blijf drukken op de juste plek op de thermostaat..

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:18
rob1450 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 23:11:
Goedendag,

Ik heb een nieuwbouwwoning, en met een warmtepomp (Itho Daalderop WPU-I 5G).

Het is niet mogelijk de temperatuur lager dan 18 graden te zetten met de thermostaat op de muur. (Ook al ik probeer de temperatuur te verlagen, gaat het niet onder de 18 graden). Maar ik wil de woning rond 15 graden houden (Er woont nu niemand daar en de warmtepomp gebruikt heel veel energie. : -(

Enig idee hoe ik dit kan doen? (heb het niet kunnen vinden in de gebruikershandleiding)

Alvast bedankt!

Rob
Een nieuwbouwwoning met hoge energiebehoefte op 18 graden hoort in zichzelf al een tegenstelling te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 08:21
Een nieuwbouwwoning kost veel energie het eerste jaar. Vooral vocht enzo wat er in zit.

Maar gezien het nieuwbouw is. En ik niks kan vinden over minimum temperaturen neem eens contact op met het bouwbedrijf.

De thermostaat gaat tot 5 graden. Dus er is geen reden dat die niet lager kan.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:05

TommieW

Numa numa.

Je kan proberen de thermostaat te herstellen naar fabrieksinstellingen. Als dat niet werkt, denk ik dat je het beste contact op kan nemen met de installateur.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:03

Zenix

BOE!

Staat het elektrische element wel uit? Verbruik van zo'n warmtepomp zou laag moeten zijn.

Overigens moet het makkelijk zijn om nieuwbouwwoning op 18 graden te houden.

Daarnaast wil je ook vocht uit de woning halen, dat helpt straks als je het huis wilt stuccen of een vloer wilt plaatsen. Dus ik zou ook niet lager gaan dan 18 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:21
Op sommige thermostaten kun je middels knoppencombinaties min-/maxtemperaturen instellen. Kun je daarover in de handleiding niets vinden? Mogelijk is er een minimale temperatuur ingesteld zonder dat je het weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
net wat @Kevinp schrijft. Het kan bewust zijn om je vloer droog genoeg te stoken. Als je vloer te vochtig is, MAG er geen vloerafwerking gelegd worden.

Vorig jaar december in mijn huis met Nibe WP getrokken, stroomverbruik eerste maand was ruim 1100kWh, maar het jaartotaal komt uit op iets van 7700kWh (als ik zonnepanelen niet meereken).

[ Voor 11% gewijzigd door MSXBas op 02-12-2022 09:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:51
Veel energieverbruik de eerste paar dagen kan ook doordat al het beton nog koud (bijna vriespunt de laatste weken) is. Dat kost veel tijd en elektriciteit om op te warmen met een warmtepomp.

Ik sluit mij aan bij de anderen om niet lager dan 18 graden te gaan vanwege al het vocht dat eruit moet. Staat er ergens een raam open als er echt zoveel energieverbruik is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grifoendor
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-05 15:45
Ik maak gebruik van dezelfde warmtepomp en ik heb gemerkt dat je niet te ver kan afwijken van de huidige temperatuur in de woning. Ik kon eerst tot minimaal 19,5 vanaf 21, maar kwam er gisteren achter dat ik nu vanaf 19,5 op 18 kan instellen.

Hoe groot is je woning trouwens? Ik verbruik op dit moment zo’n 2 a 3 kWh per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:07
Zit er geen vakantiemodus op? Heeft mijn NIBE F370 wel namelijk (nog nooit gebruikt, wantja, geen vakanties :P)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• MLPN
Wij hebben ook een itho 5G. Volgens mij kan je hem niet lager dan 18 zetten omdat bij lagere temperatuur je condensvorming op je vloer gaat krijgen als de installatie aan het koelen is.
De itho 5G weet niet wanneer hij mag verwarmen of koelen. Hij gaat zijn best doen om de ingestelde temperatuur te bereiken. Dus de installatie weet niet of het buiten heel warm of heel koud is.
Stel het is hartje zomer en jij denkt, ik wil het lekker koud in huis, dan gaat de installatie koelen en slaat vocht neer op de vloer. Om dit te voorkomen is die beveiliging ingebouwd volgens mij.

(de itho verwarmt naar ingestelde temperatuur. Als hij vervolgens 24 uur geen warmtevraag heeft en het is warmer dan ingestelde temperatuur gaat hij over op koelen. Omgedraaid hetzelfde, als het warmer in huis is dan ingestelde temperatuur gaat hij koelen, hoeft hij 24 uur geen koelvraag heeft omdat het koeler dan ingestelde temperatuur is, slaat hij om naar verwarmen enz.)

Dus als er echt niemand woont in je huis omdat je nog aan het klussen enzovoort bent heb je twee opties.
2. Op 18 graden laten staan en hem op die temperatuur laten stoken (let op dat je bij deze buitentemperaturen de ramen dan dicht hebt of in ieder geval niet 24/7 open hebt staan.)

Mocht je echt nog aan het klussen zijn en dat duurt nog wel even, raad ik je aan om de stekker eruit te halen en een paar elektrische kachels neer te zetten voor het tijdelijk verwarmen als je er bezig bent en deze op de antivries stand zet ofzo.
Mocht het nog heel vochtig in je huis zijn, zet dan bouwdrogers aan het werk. Niet je huis 24/7 met ramen open en warmtepomp aan. Dat slurpt energie en de kans op uitgeputte bodembron is dan aanzienlijk in deze winterperiode.

Ons huis werd in de zomer opgeleverd, dus geen problemen met koud, wel heeft de warmtepomp de gehele periode van klussen uit het stopcontact gezeten :9

[ Voor 4% gewijzigd door MLPN op 02-12-2022 11:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:04
Ik zou hem gewoon stand-by zetten. Dat doe je door de thermostaat te activeren en dan op het temperatuursymbool te klikken en vast te houden totdat deze knippert. Dan wijzig je hem van ‘on’ naar stand-by. Vervolgens klik je midden onderop de thermostaat om te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
Homer-Simpson schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:27:
Ik zou hem gewoon stand-by zetten. Dat doe je door de thermostaat te activeren en dan op het temperatuursymbool te klikken en vast te houden totdat deze knippert. Dan wijzig je hem van ‘in’ naar stand-by. Vervolgens klik je midden onderop de thermostaat om te bevestigen.
Ik wist niet eens dat dit kon. Bij ons zeiden ze dat je hem alleen uit kon zetten door de stekker eruit te trekken :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:49
Lagere temperatuur mogelijk maken kan wel met de itho-non-cve-wifi-module van @arjenhiemstra. Bij mij (5g fw 34) is dat setting 143, Max room temp thermostat (°C).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-05 10:04
rob1450 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 23:18:
[...]

Ik heb niet veel verstand van deze dingen maar volgens de documenten is het een "Itho Daalderop
Spider Base" thermostaat...
deze warmtepomp / thermostaat ondersteund een vakantiestand. Kijken of dat een optie is en anders itho even bellen, die helpen je aan de telefoon verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
@MLPN kan je niet instellen dat er alleen gekoeld of alleen verwarmd mag worden? Die opties heb ik in mijn Nibe wel (zowel op de kamerthermostaat en ook op de regelunit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLPN
MSXBas schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:18:
@MLPN kan je niet instellen dat er alleen gekoeld of alleen verwarmd mag worden? Die opties heb ik in mijn Nibe wel (zowel op de kamerthermostaat en ook op de regelunit).
Nee de itho kan dat niet, misschien dat dit wel in te stellen is via de nrg unit van arjen hiemstra. Al ga ik daar zelf niet aan beginnen, ik gebruik die puur om te loggen, niet om daadwerkelijk mee te sturen. Ze zeiden vanwege dat de bodembron zich in de zomer ook weer moet 'opladen' dat er voor deze combinatie is gekozen.
De pomp is ook puur aan/uit trouwens. Hij heeft geen variable speed drive.

Het had inderdaad wel fijn geweest als je kon zeggen 'ga pas koelen bij twee graden boven ingestelde temperatuur' enz.

De itho is wat meer voor de mensen die niet te veel willen instellen lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-05 13:19
Kevinp schreef op donderdag 1 december 2022 @ 23:15:

[...]
Ik zou absoluut niet zomaar een schakelklok erop zetten! Zou niet eens moeten kunnen, aangezien er geen stekker aan zit. Maar warmtepompen mag je niet zomaar stroomloos maken ivm koudemiddel dat te heet kan worden zonder circulatie.

Dan heb je nog rekening te houden met vorstbeveiliging van je pomp/bron, al weet ik niet hoe dat precies zit bij een W/W WP.

Via de instellingen op "Uit" zetten? Vorstbeveiliging draait dan meestal wel door.

Maar je hebt het over een nieuwbouwwoning en hoog gebruik WP. Zou ik toch even kritisch in de gaten houden. Kan ook zijn dat hij nog bezig is met de boel droogstoken (nieuwbouw is heel "nat"), en daarom veel verbruikt. Maar dan heeft die 18 graden ook zeker een functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 15:19
Dat is om te voorkomen dat de vloer gaat koelen via de warmtepomp. Watertemperatuur onder de 18 graden kan condensatie geven op de leidingen in je vloer. En dat wil je niet. Met de huidige regelgeving voor nieuwbouw wordt vanwege To:juli vloerkoeling gebruikt om geen zonwering toe te hoeven passen.

De huidige overheidscampagne slaat dan ook als een tang op een varken door de boel op 15 te willen zetten 's nachts.

[ Voor 42% gewijzigd door Señor Sjon op 02-12-2022 16:25 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17-05 10:56
Wat hier boven gezegd wordt, je kan hem niet lager dan 18 zetten icm condensvorming op je vloer omdat hij dan in de koelmodus springt.

Als je een maal op het thermometerknopje druk en deze vervolgens drie seconden ingedrukt houd dan kan je de warmtepomp op ST by zetten (stand-by)

Je woning zal in Velserbroek niet gaan bevriezen zolang het buiten niet te lang onder nul is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1450
FreddyFish schreef op donderdag 1 december 2022 @ 23:58:
Op sommige thermostaten kun je middels knoppencombinaties min-/maxtemperaturen instellen. Kun je daarover in de handleiding niets vinden? Mogelijk is er een minimale temperatuur ingesteld zonder dat je het weet.
Dat klopt idd dat er een minimale temperatuur is ingesteld maar hoe te wijzigen weet ik niet. Het staat niet op de handleiding : -( Maar, precies ansdersom :-) Want in de hadleiding staat "De temperatuur is instelbaar van 5°C - 30°C" !!

Ik heb in een andere handleiding van een ander project (met precies dezelfde waromtepomp en thermosaat) dit gevonden!!! :

"... Om condensatie op de vloeren tijdens het koelen te voorkomen heeft de thermostaat een minimale temperatuur begrenzing van 18°C. De thermostaat kan dus niet lager worden ingesteld...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1450
Renegade666 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:21:
Zit er geen vakantiemodus op? Heeft mijn NIBE F370 wel namelijk (nog nooit gebruikt, wantja, geen vakanties :P)
Als de temperatuur begrensd is, zou dat (Vakantiemodus) hoogstwaarschijnlijk niet lukken. Maaar ik ga dit weekend nakijken..!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob1450
MLPN schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:19:

Ja, dat is het probleem eigenlijk: Tijdens de afwerking periode (zo'n 2-3 maanden) draait de WPU 24 uur voor min 18 graden en het is rond 1-2 graden buiten dan ben ik over enkele maanden failliet : -(
WPU gebruikt trouwens heel veel energie. Tijdens de oplevering had ik een meterstand van 150 kwh noteren voor een paar dagen die WPU in werking was!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1450
Iedereen bedankt! Het probleem (of de oorzaak) is nu bekend (die temperatuur is opzettelijk begrensd om de condensantie op de vloeren tijdens het koelen voorkomen); dus ga ik enkele opties proberen en jullie laten weten over het resultaat!! Als er een 'werkende' stand-by of vakantiemodus bestaat zou het heel fijn zijn tijdens de afwerkings/klusperiode, anders, met deze elektriciteitsprijzen gaat mijn salaris elke maand naar de rekening van de energieleverancier : -((

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-05 12:42
rob1450 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:53:
[...]

Tijdens de oplevering had ik een meterstand van 150 kwh noteren voor een paar dagen die WPU in werking was!!!
Dat lijkt me niet de bedoeling! Is er een deel van dat stroomverbruik niet tijdens de bouw verbruikt?

Ik heb een ventilatie warmtepomp en die houdt mijn huis met gemak op 21 graden nu. Tweekapper uit ‘12, verbruik per dag is 7,2 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-05 13:19
[...]

Ja, dat is het probleem eigenlijk: Tijdens de afwerking periode (zo'n 2-3 maanden) draait de WPU 24 uur voor min 18 graden en het is rond 1-2 graden buiten dan ben ik over enkele maanden failliet : -(
WPU gebruikt trouwens heel veel energie. Tijdens de oplevering had ik een meterstand van 150 kwh noteren voor een paar dagen die WPU in werking was!!!
Zit er geen warmte-element in die de boel staat te verwarmen? Dan kan het hard gaan. Zal niet de eerste pomp zijn die slechts geconfigureerd wordt opgeleverd. Of er is een defect dat de bron geen warmte levert. Zou het even goed laten nakijken sowieso!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 15:19
Die 150 kWh is voor alles wat ze met een stekker hebben gebruikt, kan ook een bouwdroger of elektrische kachel geweest zijn.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:20
[...]

Als de warmtepomp geen warmte meer rond kan pompen omdat het buiten -22 is heeft het ding soms nog een backup heater. Dat is een 3-11KW verwarmingselement waar het water langs loopt, eigenlijk een hele grote waterkoker. :P Als dat ding nu al op de heater bezig is heb je zo een verbruik van 30KWh per dag te pakken. Geef de installateur een schop als dat het geval is, dan moeten ze even personeel aannemen die wel weet hoe het spul werkt (of de monteur niet elke week een ander merk in de mik schuiven)
Pagina: 1