Domme SSD vraag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morb87
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-12-2022
Ik heb me nog een SSD aangekocht. Ik heb hem aangesloten maar hij komt in de verkenner zichtbaar samengevoegd met m'n huidige HDD, op de screenshot is het die "nieuwevolume D". Ik geloof dat hij nog een partitie en dergelijke moet krijgen volgens wat ik op het internet kan vinden. M'n vraag is, ben ik de huidige data kwijt op m'n huidige HDD als ik begin met die SSD een partitie toe te schrijven, Ik ken amper iets van de hardware en wat erbij komt, maar ik dacht toch dat het me ging lukken om gewoon een schijf toe te voegen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsTWTOC9-DTqD6bGlFaOjRIcp6o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/101pHleQwt0Ol4dWihsf8d9z.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Morb87 op 01-12-2022 20:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee wat je wil maar als de SSD 2TB groot is, heb je nu toch een volume, partitie en drive-letter toegekend genaamd NieuwVolume D: ?

Er is niks samengevoegd en je C-schijf is nog steeds (gewoon) erg vol met maar een oaar procent vrije ruimte. Je kan het ook niet samenvoegen tenzijn je iets met JBOD Storage Spaces gaat doen maar dat is mogelijk iets te hoog gegrepen.

Ik denk dat je op zoek maar naar "cloning hdd to ssd".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:03
[b]Morb87 in "Domme SSD vraag"(...) hij komt in de verkenner zichtbaar samengevoegd met m'n huidige HDD, op de screenshot is het die "nieuwevolume D".
Misschien is het ook handig om een screenshot van windows verkenner erbij te doen.

Verder is ook de vraag wat je met de nieuwe SSD wil. Ik zou aannemen dat je de HDD naar de SSD over wil zetten om die als hoofschijf te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morb87
C schijf is een SSD
D is een 1TB HDD en met die nieuwe 1TB SSD aan te sluiten komen ze samen op D terwijl ik hem graag apart zichtbaar wil hebben.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Se-hhUpIim7PTp4i8pzJMnLgK1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WX9l1JX1UXSpszShdEYXd1SY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:43

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Lijkt wel of raid aanstaat op die 2 schijven en je nu dus een R0 hebt. Voor je de andere schijf er terug uithaalt, zie dat je een backup hebt van de data dat op dat volume staat, anders is de kans groot dat je alles kwijt bent.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:03
Is dit automatisch zo gekomen na het aansluiten van de SSD? Of heb je ergens nog instellingen van iets aangepast (hetzij vrijwillig, hetzij via een opgedrongen menu)? Het lijkt inderdaad alsof ze op de een of andere manier ge-RAID zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morb87
Nee dit was automatisch zo. Ik heb de sata kabel ingestoken, pc opgezet en toen zag ik dit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

edit: info was aanwezig.

Hoe kan het dan dat je d-schijf nu 2TB is en ook al voor 80% gevuld? Heb je niet gewoon een 2TB schijf?

edit2: overigens moet je nu eens kijken in de bios. Alleen kijken, want als het nu op raid0 staat en je trekt de SSD er los van, ben je wat data kwijt...

[ Voor 111% gewijzigd door M2M op 02-12-2022 00:07 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morb87
de C schijf is een 500gb SSD
D is op het moment zowel de huidige 1tb HDD als de nieuwe 1tb SSD. Die nieuwe heb ik pas aangesloten maar voor 1 of andere reden komt deze samengevoegd met m'n HDD. Ze zouden gesplitst moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:22

DukeBox

loves wheat smoothies

Wat voor storage devices staan er onder device management ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 23:18
Nu je de data nog ziet : EERST BACKUPPEN
M2M schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 00:06:

Hoe kan het dan dat je d-schijf nu 2TB is en ook al voor 80% gevuld? Heb je niet gewoon een 2TB schijf?

edit2: overigens moet je nu eens kijken in de bios. Alleen kijken, want als het nu op raid0 staat en je trekt de SSD er los van, ben je wat data kwijt...
Dit dus, als je hem lostrekt en de bios heeft hem om welke reden dan ook in raid gezet , ben je straks je data mogelijk kwijt.

[ Voor 84% gewijzigd door floorcleaner op 02-12-2022 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:46
Zou die ssd weer ff eruit halen en dan kijken wat de manager aangeeft. eventueel volumenaam en diskletter veranderen.

wat zie je trouwens in de bios staan bij de hdd

[ Voor 18% gewijzigd door Toerq op 02-12-2022 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morb87
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPRzNCJ9iLuHPy0iRBX8MpiHeHI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yKkecrJypyemjWZhJvxm9ISE.png?f=user_large

Enkel C en die HDD zie ik. De SSD staat er niet bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morb87
Morgen eerst maar die backup maken voor ik er verder mee kloot. Alvast bedankt allemaal voor de info

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• floorcleaner
Die WD20 is een effectieve 2TB disk , je SSD is daar niet te zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morb87
Die WD20 is die HDD, dat is er 1 van 1TB. Het is hier waar ik niet aan uit kan waarom ze samengevoegd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
Morb87 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 00:16:
[Afbeelding]

Enkel C en die HDD zie ik. De SSD staat er niet bij
Even kijken of je sata en power kabel goed aangesloten zijn op de ssd tevens heb je bij sommige moederborden een zogenaamde raid aansluiting kijk daarom even in de manual welke poorten je zou moeten gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
Morb87 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 00:20:
Die WD20 is die HDD, dat is er 1 van 1TB. Het is hier waar ik niet aan uit kan waarom ze samengevoegd zijn.
Die hdd is 2tb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morb87
Fysiek is het er eentje van 1 tb. Die zit er al lange tijd in. Die SSD is nieuw van vandaag, is ook eentje van 1tb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
Kijk NA DE BACKUP eens in de bios of je SATA controller niet op RAID staat.

Die zou op AHCI moeten staan om het als aparte disks te laten werken.

Je printscreen is ook niet de BIOS , maar het apparaatbeheer.

In de BIOS raak je door F1 F2 F10 of DEL te drukken op je klavier.
(Kijk effe in het boekje van je mainboard welke toets het is)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TRAXION
Morb87 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 00:22:
Fysiek is het er eentje van 1 tb. Die zit er al lange tijd in. Die SSD is nieuw van vandaag, is ook eentje van 1tb
uitvoering: WD AV GP WD20EURS, 2TB

Wil niet vervelend doen maar je schijf is 2tb volgens het model nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
Moest zoon ssd niet eerst geinitialiseerd worden ooit ergens gelezen. nu ik nadenk als die niet herkent wordt in de bios valt er ook niks te initialiseren

[ Voor 38% gewijzigd door Toerq op 02-12-2022 00:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• floorcleaner
euh , het is wel degelijk een 2TB , je verhaal klopt niet.

https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=wd20eurx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morb87
Van de bios is er geen screenshot geplaatst, er werd eerst apparaatbeheer gevraagd

Die Hd is een 1tb. Deze bak heb ik een kleine 3 jaar, is altijd 1tb geweest.
Vandaag die SSD aangehangen en dan kreeg ik wat er op de screenshot te zien is

[ Voor 19% gewijzigd door Morb87 op 02-12-2022 00:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floorcleaner
Dan is ie slecht ingesteld. Je SSD is hardwarematig al helemaal niet zichtbaar momenteel , maar dat kan komen omdat je Bios niet juist staat.

[ Voor 67% gewijzigd door floorcleaner op 02-12-2022 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Morb87 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 00:26:
Van de bios is er geen screenshot geplaatst, er werd eerst apparaatbeheer gevraagd

Gebruik eens crystal disk info en post eens een screenshot van je hdd.

https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toerq

Vandaag die SSD aangehangen en dan kreeg ik wat er op de screenshot te zien is
hoe kan er dan 1,7tb op staan dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:22

DukeBox

loves wheat smoothies

Die WD HDD is zoals anderen ook zeggen écht 2TB, mogelijk had je maar een 1TB partitie en heb je deze in disk management nu groter gemaakt ?

Als je SSD niet bij device manager staat dan is deze waarschijnlijk niet goed aangesloten. Wat voor SSD heb je? Hoe is deze aangesloten (foto)?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morb87
Zal ik morgen eens doen, nog eens bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:54
Morb87 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 00:03:
Nee dit was automatisch zo. Ik heb de sata kabel ingestoken, pc opgezet en toen zag ik dit.
Maar heb je ook de stroomkabel van de SSD aangesloten? Hij wil twee stekkers, anders gaat hij niks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeNL90
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-08 20:25
Volgens mij ben je echt zelf even in de war.
De WD20 is een 2TB anders was het een WD10.

Ik zou zeggen, haal de SSD eruit start je pc en kijk wat je dan ziet qua volume.
Dan zou dit nog steeds de hoeveelheid zijn wat je nu ziet.
Het lijk mij onmogelijk dat je na het aansluiten van de SSD en samenvoegen met de huidige D schijf op een magische wijze 600GB extra hebt gevuld.

Daarnaast kan je nog volgens de screenshot naar beneden scrollen in schijfbeheer.
Zie je daar niet toevallig de nog niet toegewezen schijf?

En wat een ander suggereerde, heb je wel de stroomvoorziening aangesloten op de nieuwe SSD?

[ Voor 13% gewijzigd door MikeNL90 op 02-12-2022 12:17 . Reden: Extra toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morb87
Ik had hem voor het werk even snel bij de pc winkel gedropt. Er zou een probleem met een kabeltje geweest zijn wat hij vervangen heeft. De pc erkent de SSD nu en is werkende. Nogmaals bedankt voor alle info

[ Voor 6% gewijzigd door Morb87 op 02-12-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morb87
MikeNL90 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:15:
Volgens mij ben je echt zelf even in de war.
De WD20 is een 2TB anders was het een WD10.

Ik zou zeggen, haal de SSD eruit start je pc en kijk wat je dan ziet qua volume.
Dan zou dit nog steeds de hoeveelheid zijn wat je nu ziet.
Het lijk mij onmogelijk dat je na het aansluiten van de SSD en samenvoegen met de huidige D schijf op een magische wijze 600GB extra hebt gevuld.

Daarnaast kan je nog volgens de screenshot naar beneden scrollen in schijfbeheer.
Zie je daar niet toevallig de nog niet toegewezen schijf?

En wat een ander suggereerde, heb je wel de stroomvoorziening aangesloten op de nieuwe SSD?
Neen, stond geen andere schijven, enkel die 2. Die WD20 heeft altijd als een 1tb gestaan sinds ik hem voor de eerste keer opstarte. Sinds ik die SSD heb gehangen geeft ie ineens 2tb aan, ik heb er geen andere handeling bij gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-09 07:45
Vreemd verhaal, als je nieuwe SSD van 1TB samengevoegd zou zijn met je huidige HDD door een automatische RAID 0 setup van je BIOS, dan zou de partitietabel echt niet automatisch vergroot worden: daar moet je echt handmatig wat acties voor ondernemen.

Als je een live Linux usb.stickje hebt of maakt (b.v. van knoppix.org) dan kan je met het dit commando zien wat voor disks je nu hebt:
code:
1
2
fdisk -l /dev/sd*
fdisk -l /dev/nvme*

Als je alleen de -l optie gebruikt zal er nooit wat aan je disk veranderen.

In Linux kan je eventueel een partitie ook als read-only mounten zodat je kan zien of de inhoud nog goed is:
code:
1
2
mkdir -p /mnt/tmp
mount -ro /dev/<devicenaam> /mnt/tmp

Met dit commando kan je al je block devices/disks zien:
code:
1
lsblk

De usb stick van je live Linux distro staat er meestal bij als /dev/sda

Je.kan zo'n live usb distro ook gebruiken om een binary image van je disk te maken:
code:
1
pv /dev/<diskname> | gzip > /mnt/backupdisk/diskdump.gz

Ik heb zo ook een oud Windows laptopje geupgrade naar een SSD. Voorwaarde is dat de nieuwe disk minstens zo groot is als je oude disk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:34
Morb87 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:36:
[...]

Neen, stond geen andere schijven, enkel die 2. Die WD20 heeft altijd als een 1tb gestaan sinds ik hem voor de eerste keer opstarte. Sinds ik die SSD heb gehangen geeft ie ineens 2tb aan, ik heb er geen andere handeling bij gedaan.
Hoe dan ook is het gewoon een 2TB disk zoals iedereen zegt. Of je hebt je altijd vergist dat het gewoon 2TB aangaf, of je hebt per ongeluk de disk vergroot naar 2TB. Kan namelijk niet anders, als je nog een linkje wilt dit is jouw disk https://www.amazon.nl/Wes...JQQ/ref=asc_df_B00DXOJJQQ Daarnaast is die schijf voor 1,7TB gevuld, wat niet kan als je maar 1TB had zoals je claimde

. De SSD wordt niet gezien door je PC dus die heb je of niet goed aangesloten of je hebt de PC niet herstart. Heb je de PC wel herstart ga dan in diskmanager eerst "Rescan disks" uitvoeren. Als die niet online komt doe je SSD dan in een andere sata poort

--edit
zie dat het opgelost is door een verkeerd kabeltje, dat was ook nog een mogelijkheid inderdaad :9

[ Voor 5% gewijzigd door hollandnick op 02-12-2022 13:34 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onoffon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:45
Nou, dan kun je hem weer terugbrengen, je hebt 1TB gratis erbij gekregen..... :)

Just a simple thought....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TRAXION
Toch een kabeltje, fijn in ieder geval dat het opgelost is.
En over die 2tb zoals anderen al aangegeven hebben zal je je waarschijnlijk vergist hebben mede omdat je nog geen 250gb vrij hebt op die disk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 22:24

zaadstra

Überprutser

En dan nu eerst maar eens wat ruimte vrij maken op C:, beter voor de SSD en voor Windows >:)
Pagina: 1