Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thibaut1234
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-04 21:55
Een familielid die zijn laptop gebruikt voor online banking krijgt de melding dat de ondersteuning van de Windows in 2023 afloopt.

Die persoon kent zeer weinig van computers, dus weet niet welke windows versie ze draait. Ik vermoed dat de Windows 8 moet zijn omdat daar de ondersteuning binnenkort van afloopt.

Zelf heb ik de laptop nog niet in mijn handen gehad. Die persoon zal mij de laptop binnenkort eens bezorgen.

Nu is mijn vraag als ik de computer kan van een update voorzien naar Windows 11 of desnoods 10.

Ik heb al even vlug gegoogeld maar ben niet veel wijzer geworden. Volgens wat ik lees kan er naar Windows 11 geüpgraded worden mits deze aan de hardware eisen voldoet en tpm 2.0 heeft.

Aangezien ik het niet zeker ben vraag ik het liefst.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Windows 10 heeft ook verschillende build-nummers die in 2023 niet meer "volledig" ondersteund worden dus aannemen dat het om Windows 8 gaat, is wat kort door de bocht.

Ik denk dat even afwachten wordt tot de laptop in jouw handen is; dan weten we in ieder geval over welke hardware het gaat want op basis "vermoed Windows 8", kan het ook hardware zijn uit 2011 en daar zit echt weinig/geen TPM op ;)

Kan je in de tussentijd niet even een paar appjes / vragen sturen of die persoon in ieder geval even de commando's "sysinfo" en "winver" intikt in het startmenu en daar dan een foto of printscreen van maakt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thibaut1234
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-04 21:55
MAX3400 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:19:
Windows 10 heeft ook verschillende build-nummers die in 2023 niet meer "volledig" ondersteund worden dus aannemen dat het om Windows 8 gaat, is wat kort door de bocht.

Ik denk dat even afwachten wordt tot de laptop in jouw handen is; dan weten we in ieder geval over welke hardware het gaat want op basis "vermoed Windows 8", kan het ook hardware zijn uit 2011 en daar zit echt weinig/geen TPM op ;)

Kan je in de tussentijd niet even een paar appjes / vragen sturen of die persoon in ieder geval even de commando's "sysinfo" en "winver" intikt in het startmenu en daar dan een foto of printscreen van maakt?
Als ik de laptop heb zal ik zelf effe foto uploaden, alvast bedankt voor de tip ivm de commando's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-04 17:00
Die persoon moet gewoon zelf op updaten klikken.
Updates moeten sowieso altijd aan staan.
Dan update de computer vanzelf naar iets gangbaars.
En klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Als de laptop nog maar goed genoeg is voor Windows 10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:30
Ervan uitgaande dat de laptop Windows 8 draait dan kan deze ook Windows 10 draaien. Windows 10 loopt lichter dan Windows 8. In het algemeen is het raadzaam om bij oudere systemen het werkgeheugen uit te breiden naar meer dan 4 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-04 21:55

nelizmastr

Goed wies kapot

EricJH schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 02:31:
Ervan uitgaande dat de laptop Windows 8 draait dan kan deze ook Windows 10 draaien. Windows 10 loopt lichter dan Windows 8. In het algemeen is het raadzaam om bij oudere systemen het werkgeheugen uit te breiden naar meer dan 4 GB.
Deze ervaring deel ik niet. Toen W10 uitkwam draaide het zo goed als, zo niet beter dan, Windows 8.1. Dat is echter na de Anniversary Update eind 2016 wel minder geworden.
Met een Core 2 Duo laptop uit het W7 tijdperk merk je een heel sterk verschil tussen W8 en 10.

Gezien Windows 10 over 3 jaar ook end of life is, zou ik eigenlijk stoppen met proberen de laptop erdoor te trekken en wat nieuws aanschaffen. Zo blijf je aanmodderen met afgeschreven apparatuur. Voor de hobby leuk, maar voor iemand die er veilig op moet kunnen computeren zonder continu wijzigingen te moeten doen is het nu het moment om direct naar 11 te gaan op nieuwe hardware. Scheelt weer een tussenstap.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1