Mixen van twee computers op één speakerset - gpu ruis?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 00:19
Ik probeer sinds een tijdje een manier te bedenken om één speakersetje te gebruiken om geluid af te spelen van twee computers. Op de kamer worden twee pc's gebruikt, en om twee aparte speakersets neer te zetten .. daar is geen ruimte voor.

De simpelste oplossing zou zijn om de line-in te gebruiken en 'listen to this device' aan te vinken bij line-in op een 2e computer - nadeel zou dan zijn dat als ik geluid van beide pc's, of alleen de 2e pc wil, dat de 'master pc' dan aan moet blijven.

Om dit te omzeilen ben ik naar een audio mixer gaan zoeken.. alleen ik weet niet of die dingen goed werken; ik heb genoeg dure 'troep' en slechte ervaringen in mijn leven gehad met dure apparatuur waar goedkopere het soms beter deed, dus sceptisch naar alles en neem menselijke aanbevelingen of vertrouwde reviews aan als een basis voor nader onderzoek naar een (duur) product, en negeer de marketing en 'specificaties'.

Nu ben ik best bereid om wat onderzoek zelf te doen, en voor een klein bedrag (al is het weggegooid geld) een 'feel' krijgen voort iets - en het resultaat is dat ik mogelijk een passieve mixer zou willen uitproberen, maar de volume out op de pc's is al best laag, ik moet de speaker set op een best hoog volume zetten voor prima comfort (50% volume draaiknop, best angstaanjagend wanneer iemand de plug per ongeluk eruit haalt). Om hem nog hoger te moeten zetten staat mij niet bepaald aan - het geluid pas ik liefst via de PC's aan (volumedraaiknop op toetsenbord), niet via de draai knoppen op de speaker set en/of mixer.

Ofwel opzoek naar een actieve versterker - maar alles was aan de dure kant (80+ EUR is een beetje zonde om weg te gooien). Eentje uit China gevonden voor 17 euries inclusief verzendkosten, proberen waard zou ik zeggen. Aangekomen, aangesloten - werkte maar bij nul geluid niet helemaal schoon wanneer een 2e pc op de input is aangesloten. Als er maar 1tje is aangesloten is het geluid mooi, alsof het pass-through is. Wanneer er 2 zijn aangesloten, ook al is er 1tje uit, dan heerst er bij geen geluid een kleine ruis, die erger wordt wanneer een PC de GPU actief gebruikt (of iig, op een hoger wattage).

Ik heb een ruisfilter tussen de 2e pc en de mixer gestopt en dit maakt het probleem veel minder erg maar het is er nog wel in kleine mate. Het is leefbaar, ik kan er iig prima mee leven - maar ik vind het wel jammer. De speaker set apart aansluiten op de ene of de andere pc klinkt in beide gevallen crystal clear, geweldig en geen problemen met "GPU ruis".

Ik heb geprobeerd de COMMon terminals van de 3.5mm jacks van de computers aan elkaar te koppelen en dat maakte de ruis minder erg - zonder filter. Daarna dacht ik dat ik beide probeer - Op de ene PC de filter aansluiten, en de andere PC de COMMON/ground aan de COMMON(/ground) van de uitgang van de filter, en deze twee in de mixer. Tot nu toe het minste ruist maar het is er nog steeds als er helemaal geen geluid wordt afgespeeld. Verder heb ik beide COMMONs op de COMMON van de mixer power adapter aangesloten, maar dat haalde praktisch niks uit.

Nu vermoed ik een ground loop als ik van zoekresultaten een conclusie moet trekken - maar er is maar 1 kabel die de twee COMMONs van de twee pc's samen verbindt, geen andere kabels - tenzij ze via het 'net' / 230 op een andere manier samen worden geground - en hierbij bedoel ik niet geaard via de 3e pin / geel-groene kabel, ik bedoel dat de COMMONs samen worden verbonden. Het lijkt mij niet logisch om COMMON en aarde te verbinden - heb ik ooit gedaan en leverde alleen maar meer ellende op met geluid.

Hebben jullie nog tips wat ik kan proberen?

Ik zat te denken om een 1200W PSU te pakken en daar beide computers op aan te sluiten, alleen krijg ik dan de uitdaging hoe ik het aan/uit gaan met twee moederborden zou moeten aansturen, en de stroomschakelaar zou dan op een OR-aansluiting moeten zitten..

Ik vermoed dat een andere mixer (tenzij digitaal?) dit ook niet op gaat lossen? De merknamen enzo?
Ik denk niet dat ze garantie geven voor 'geen ground loops noise'. Waarom ik niet verwacht dat een andere mixer zou werken is dat de AU-202 wel met mijn tel en PC werkt.. maar misschien hebben andere mixers speciale geïsoleerde ingangen die elk elkaar niet kunnen beïnvloeden? Zodat het lijkt alsof elke computer direct en 'schoon' op de speaker set is aangesloten?

Een digitale kan ik niet vinden, ik zou eventueel nog twee hdmi poorten of 2x spdif (elk pc 1 poort gebruiken) ofzo kunnen gebruiken om geluid naar een digitale mixer door te sturen, die dan analoog mijn speaker set aanstuurt - alleen probeer maar eens een dergelijk apparaat/mixer te vinden, ik kan dat niet in ieder geval.

Qua hardware:

De mixer is een AU-202, merkloos. Deze werkte wel PERFECT toen ik 'm testte met mijn telefoon + PC. Geen problemen. De problemen komen pas wanneer deze moet werken tussen de twee PC's. ( https://nl.aliexpress.com/i/1005002176429101.html ).

Qua audio hardware in de computers, het betreft twee moederborden en dus ook twee PSU's die beide op hetzelfde stopcontact / dezelfde groep zitten:

PC 1:
uitvoering: Gigabyte H610M S2H DDR4 (rev. 1.1)
uitvoering: Corsair TX650M (2021)

PC 2:
uitvoering: ASUS TUF Gaming B660M-Plus WiFi D4
uitvoering: be quiet! Straight Power 11 Platinum 850W

Speakerset:
uitvoering: Logitech Z506

Ruisfilter:
https://nl.aliexpress.com/item/32986000588.html

[ Voor 5% gewijzigd door grasmanek94 op 01-12-2022 18:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Gewoon een goed analoog mengpaneeltje kopen (op Marktplaats staat momenteel bijv. deze te koop: https://www.marktplaats.n...-twee-kannaals-mengpaneel) is denk ik de makkelijkste en beste oplossing. Goedkoop Chinees spul van Aliexpress kopen is sowieso vragen om problemen. Voor zo'n Marktplaats deal betaal je mogelijk zelfs minder, maar dan heb je wel merkspul. Als bijv. het Numark mengpaneel van de Marktplaatsadvertentie alsnog ruis geeft dan zou je hem nog kunnen aarden (de aarde aansluiting voor draaitafels zit er gewoon op). Als het dan nog blijft ruizen ligt het toch echt aan je PC's of aan de combinatie daarvan (je gaf aan dat telefoon en PC geen problemen gaf?).

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF