Automatische niveauregeling zwembad

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• k-wood
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 26-11-2023
Beste Tweakers,

Graag had ik jullie advies gekregen.

Wij zijn van plan om thuis zelf een zwembad te bouwen. Het enige waar ik nog niet aan uit ben is de automatische niveauregeling van het water om eventuele schade aan het rolluik te voorkomen wanneer we bv. op reis gaan.

Er bestaan reeds automatische niveauregelingen op de markt, maar die zijn redelijk duur in een pakket. Makkelijk 500-600 euro. Als ik het zelf beter en goedkoper kan maken, dan probeer ik dat met plezier. Het moet natuurlijk veilig blijven.

Ik dacht aan het volgende:
Niveauregelaar

In combinatie met:
Magneetventiel

Is dit het enige wat nodig is? Dan zou het toch al gauw 300 euro minder kosten voor hetzelfde als een pakket.

Wat ik me dan nog afvraag, het zit dit met de sondes in combinatie met zout water bv.? Corrosie?

Bedankt voor jullie raad!

Groeten,
K-wood

Alle reacties

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:28
Ook al heb ik niet veel verstand van zwembaden maar is het niet logischer om KISS toe te passen en met een soort van overloop te werken waarbij je het water door een opening weg laat stromen?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-12 00:20

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wat wil je voorkomen? Dat het zwembad te vol raakt, te leeg raakt, of allebei?

In het eerste geval is een overloop natuurlijk veel makkelijker. In het tweede geval is een flotter oplossing veel goedkoper.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
En als je de vlotter zo steld dat hij net onder de overloop stopt ben je beschermd tegen beide problemen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-12 00:20

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@jack zomer Mwah, ik zou daar wel behoorlijk wat marge tussen doen om te voorkomen dat hij de hele tijd loopt te pendelen ;).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
waarom zou hij gaan pendelen?

de vlotter vult tot zeg 1 of 2 cm onder de overloop.
de regen vult tot de overloop, alles meer gaat in de overloop.

dan lijkt me dat het doel bereikt is, je water niveau is stabiel op een cm of 2
dus geen schade aan rolluik (hoe krijg je hier schade aan? of bedoel je zoon drijvend rolding)

enige nadeel, en de rede waarom ik het niet heb, is dat tijdens een pijpbreuk je niet gemakkelijk zal zien dat je zwembad lek is en leeg loopt...en vult.

zomers, zal de vlotter vaker ''activeren''

[ Voor 5% gewijzigd door jack zomer op 02-12-2022 22:07 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• k-wood
Allereerst bedankt voor alle antwoorden, en mijn excuses dat ik wat laattijdig reageer.
Horla schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:09:
Ook al heb ik niet veel verstand van zwembaden maar is het niet logischer om KISS toe te passen en met een soort van overloop te werken waarbij je het water door een opening weg laat stromen?
Ja, correct, de overloop zit reeds in de skimmer geïntegreerd. Het probleem is niet teveel water, maar te weinig. Indien er niet genoeg water in staat, kunnen de lamellen beschadigd raken.

Esthetisch gezien vind ik het eigenlijk ook niet mooi om al die dekseltjes naast het zwembad naar boven zien te komen. Vandaar dat ik dacht aan een elektronische regeling, aan te sluiten binnenin de skimmer bv.
jack zomer schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:56:

dan lijkt me dat het doel bereikt is, je water niveau is stabiel op een cm of 2
dus geen schade aan rolluik (hoe krijg je hier schade aan? of bedoel je zoon drijvend rolding)

enige nadeel, en de rede waarom ik het niet heb, is dat tijdens een pijpbreuk je niet gemakkelijk zal zien dat je zwembad lek is en leeg loopt...en vult.
Eerlijk, geen idee. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar overal waar ik ga zeggen ze dat er best een niveauregelaar bijzit. Ook voor garantie en dergelijke.

En inderdaad, het nadeel heb ik ook al gezien. Ik ben er nog niet aan uit.

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:28
Als het bijvullen via een aparte pijp loopt, kan je daar een flowmeter insteken. Met domotica als home assistant kan je dan automatisering er in steken dat je melding krijgt elke keer als die merkt dat er water wordt bijgevuld (of meer praktisch pas een melding na x-aanvullingen op y-uur/dagen)?

• k-wood
Op dit topic mag een slotje, nogmaals bedankt aan iedereen voor de hulp.

Uiteindelijke oplossing:
Niveauregelaar met vertragingsfunctie (om pendelen tijdens zwemmen te voorkomen)

In combo met 24 volt DC magneetventiel en een adapter

Lijkt me meer dan veilig genoeg, RVS contactpunten voor de sonde dus corrosiebestendig. Om 100% zeker te zijn zorg ik ook voor een onderbreking tussen kraan en zwembadwater, ongeveer zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/R3wJPXZz/72n3dekdlmenc14z4niaxz9ofqlddjrg.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door k-wood op 03-01-2023 11:53 . Reden: wijziging naar corrosiebestendig ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:31

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

RVS is niet per definitie corrosiebestendig! Zeker als jij ook nog chloor in je zwembad gebruikt kon dat nog wel eens tegenvallen.
Mocht dat problemen opleveren, kom je denk ik alsnog bij een vlotter uit straks. En daar kun je vast wel iets aan knopen dat voor voldoende hysterese zorgt zodat niet bij ieder golfje je klep opent en sluit. Een tijdrelais of zo. ;)

[Edit]roest -> corrosie. Wel de juiste termen gebruiken inderdaad.

[ Voor 9% gewijzigd door DrivinUCrazy op 02-01-2023 18:15 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:17
DrivinUCrazy schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:54:
RVS is niet per definitie roestbestendig! Zeker als jij ook nog chloor in je zwembad gebruikt kon dat nog wel eens tegenvallen.
Mocht dat problemen opleveren, kom je denk ik alsnog bij een vlotter uit straks. En daar kun je vast wel iets aan knopen dat voor voldoende hysterese zorgt zodat niet bij ieder golfje je klep opent en sluit. Een tijdrelais of zo. ;)
Nee, RVS is niet per definitie roestbestendig corrosiebestendig. Het ligt heel erg aan de omgeving welke RVS-soort je toe kunt passen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• k-wood
Juist, de term is gewijzigd. De leverancier verzekerde me dat dit geen probleem zou moeten zijn. Indien dit wel zo is, dan heb ik alleszins zijn 'garantie' via mail. We zien wel hoe het loopt, voorlopig proberen we het zo.
Pagina: 1