Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

T-Shoot: Goodwe omvormer met Jasolar PV stopt leveren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 13:28

No13

/me was here

Topicstarter
Mijn situatie
Ik heb dit jaar 3 setjes van 6 Jasolar panelen geinstalleerd met een XS2000 omvormer van Goodwe.
2 van deze setjes werken prima maar 1 is ineens gestopt met 'normaal' functioneren.

Hoe uit zich dit?
2 van deze setjes liggen bij mijn ouders op het dak. Wanneer er meer zon komt, valt 1 omvormer uit en blijft steeds steken bij 'waiting' (zie ook onderaan voor een afbeelding van vandaag, de DC en AC spanning plus de opbrengst in Watt op dat moment)

Wanneer ik de strings van de 2 omvormers omwissel, verhuist het probleem zich naar de andere omvormer. Mijn aanname is op dit moment dat er wat mis gaat in de onderste set van 6 panelen, of de bekabeling daarvan.

De DC Spanning lijkt zonder belasting in orde. Zodra er belasting op komt zie je hem met 'spikes' vallen. Daar hoor je dan het relay klikken en gaat hij terug naar waiting.

Mijn vraag
Is er iemand met ervaring in deze situaties? Moet ik juist de kabels, de connectors of de panelen zelf hierin verdenken? Zijn er nog zaken die ik kan testen zonder het dak op te klimmen?

Ik kan mogelijk van een kennis een PV MPPT tester lenen om de panelen individueel te testen maar het is nu nog geen weer om het (schuine) dak op te gaan.
Op dit moment ben ik me dus enkel aan het orienteren zodat ik weet welk materiaal ik moet regelen en welke voorzieningen ik moet gaan treffen om het geheel weer aan de praat te krijgen :)

De stats uit grafana

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZatfqarxQOJRO3Rb2opCe8FrlgA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rm68x7T0Ut2XLJgPprIvfJlx.png?f=fotoalbum_large

Het materiaal
Zoals vermeld gaat het om de GW-2000XS omvormer met deze panelen:
per set 6x de JA Solar JAM54S30-405

De panelen liggen in landscape, 2x3 per set met ieder 2,5m(4mm2) PV kabel naar binnen direct aan de omvormer

Beste antwoord (via No13 op 27-01-2023 13:15)

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:48
Het lijkt op een slechte DC verbinding, direct afschakelen en eerst uitzoeken waar. Zelf geknepen stekkers zijn verdachte nummer 1. Kan ook in 1 van de panelen zitten, maar dat komt veel minder voor.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:48
Het lijkt op een slechte DC verbinding, direct afschakelen en eerst uitzoeken waar. Zelf geknepen stekkers zijn verdachte nummer 1. Kan ook in 1 van de panelen zitten, maar dat komt veel minder voor.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• No13

No13

/me was here

Topicstarter
De omvormer aan de string in kwestie staat uit inmiddels. Bedankt voor de waarschuwing!

Er zijn geen connectoren zelf aangeknepen maar alles was pre-fab. Neemt niet weg dat we deze na zullen moeten kijken. Met wat "geluk" is er 1 half gesmolten en zien we snel waar het mis ging. Mocht dat niet het geval zijn, zijn er nog tips waaraan ik een slechte verbinding herken? Uiteraard kan ik visueel de boel nalopen, en een paneel bypassen om te kijken of op 5 panelen wel normaal wordt gestart... Maar dit klinkt een beetje als trial and error wat je bij een slechte DC verbinding wellicht niet wil.

• No13

No13

/me was here

Topicstarter
Het was een hele poos geen goed weer om het dak op te kunnen, maar vandaag was het dan toch gelukt om de connectors na te lopen...

Van paneel naar paneel leek alles wel in orde te zijn, we hebben niet alles nagelopen omdat we dan panelen van het dak moesten halen en de connectoren van de panelen zelf zaten degelijk in elkaar.

De prefab connectoren van het laatste/eerste paneel naar binnen daarentegen...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tB9Wp4T2YI6ZhXOD15w__FqZGSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VjqRMK2Zj1IMzcfACJ6xW8lL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat deze stagiair daarna beter gecontroleerd is want dit is niet wat je verwacht van prefab kabels :)

Nu staat de installatie weer ingeschakeld, even goed de grafiekjes in de gaten houden als het zonnetje zich een keer wil laten zien!

Edit: Oude connectoren afgeknipt, netjes met het juiste gereedschap nieuwe aangeknepen en nu uit voorzorg hoog en droog opgebonden op het profiel onder de panelen :)

[ Voor 7% gewijzigd door No13 op 27-01-2023 13:18 . Reden: Oplossing toegelicht ]

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-11 21:25
No13 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:15:
Het was een hele poos geen goed weer om het dak op te kunnen, maar vandaag was het dan toch gelukt om de connectors na te lopen...

Van paneel naar paneel leek alles wel in orde te zijn, we hebben niet alles nagelopen omdat we dan panelen van het dak moesten halen en de connectoren van de panelen zelf zaten degelijk in elkaar.

De prefab connectoren van het laatste/eerste paneel naar binnen daarentegen...[Afbeelding]

Ik hoop dat deze stagiair daarna beter gecontroleerd is want dit is niet wat je verwacht van prefab kabels :)

Nu staat de installatie weer ingeschakeld, even goed de grafiekjes in de gaten houden als het zonnetje zich een keer wil laten zien!

Edit: Oude connectoren afgeknipt, netjes met het juiste gereedschap nieuwe aangeknepen en nu uit voorzorg hoog en droog opgebonden op het profiel onder de panelen :)
Goedenmiddag
Het antwoord was gevonden op uw vraag zag ik. Dus hoop niet dat ik hiermee uw topic “kaapt”
Maar zou dit ook een probleem bij ons kunnen zijn ?
De installatie draait verder goed maar sinds onze optimizers zijn vervangen voor 80v omdat de p401(60v) te vaak op hun af bleven staan
Doet zich het volgende voor : zie afbeeldingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qh4yFJET1ZeU-bOkbM-NMZkwRYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6DsopKQEkkJFRD3BzIYEBwX2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jD4xuMA3ZEY2_ytc2ZJ611jChFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kqc6DAA8mnpRdPKRCgv28jhD.jpg?f=fotoalbum_large

Dit gebeurt er iedere dag en ook maar bij 1 paneel

Benieuwd naar uw mening
Mvg

• No13

No13

/me was here

Topicstarter
Een slecht contact geeft relatief veel weerstand.
Bij lage vermogens valt die weerstand niet zo op, de omvormer ziet een relatief lage spanning en de MPPT tracker blijft hangen bij een laag vermogen.

Als dan door zon de spanning oploopt gaat de omvormer meer vermogen afnemen waardoor het slechte contact warm wordt. Deze warmte wordt weer de oorzaak van meer weerstand.

Door de weerstand stort je spanning in en gaat je omvormer de mist in (valt uit, blijft hangen op een laag vermogen etc)

Als ik jouw grafiek bekijk dan lijkt hij juist in het midden van de dag (bij hoger vermogen) stabiel en zit de uitdaging juist bij laag vermogen. Dat lijkt mij (geen expert!) geen probleem in een DC contact.
Pagina: 1