Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proditor
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-01 14:42
Ik heb een Nest V3 op een Remeha 28c ketel met Open Therm. De Nest hangt nu 10 weken. Ik heb een vast schema (dus geen auto schema). True Radiant staat aan op 1 uur.

Wat opvalt is dat de nest stelselmatig de ketel veel te vroeg aan gaat sturen om op de gewenste tijd op doeltemperatuur uit te komen. Zo staat het scherm nu om op doordeweekse dagen om 18:00 naar 20.5 te verwarmen. Vandaag begon de Nest om 15:20 met opwarmen en stookt daarbij de verwarming echt goed heet.

Het gevolg is dat het om 15:45 gewoon 20.5 graden is in huis. Meer dan 2 uur voor de ingestelde tijd. En de nest lijkt maar niet te leren dat hij veel later kan beginnen met stoken. Open Therm werkt wel, want wanneer de doeltemperatuur eenmaal bereikt is worden de radiatoren nauwelijks warmer dan handwarm om de temperatuur te behouden.

Hiervoor had ik een toon welke dit prima regelde en per saldo ook veel zuiniger was met gas dan de Nest. Nu is een leertraject prima, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een thermostaat zo lang van te voren gaat opwarmen en ook weken over doet om die periode korter te krijgen.

Ik heb vandaag mijn schema gereset, en opnieuw ingevoerd om te kijken of dit beter gaat, maar vroeg me af of iemand dezelfde ervaring had. Want ik ben momenteel geneigd de oude toon weer tegen de muur te schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prakkie87
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-12-2024
Heb je True radiant aanstaan? Zo ja. Zet hem op 1 of 2 uur Ipv 3,4 of 5.

Zonder True radiant heb je trouwens geen opentherm.

In ander topic heb ik deze tips gegeven om het nog optimaler te laten werken misschien kan je hier nog iets uit halen. Succes!

Hierbij:

Waterzijdig inregelen kan op twee manieren, statisch en dynamisch

Bij het eerste knijp je de aanvoer (het liefst afvoer indien aanwezig) tot je een verschil van boven in de radiator en onderin de radiator met maximale warmtevraag (thermostaat vol gas zetten) van 20 graden hebt (delta t) bijvoorbeeld 75 graden bovenin en 55 graden onderin. Dit doe je bij elke radiator en dit verandert steeds omdat het statisch is. Je bent dus wel uurtje of 3 bezig om alle radiators perfect in te stellen. Dit komt omdat je er 1 knijpt de ander dan meer water krijgt. Het handigste is om de meeste verre eerst te pakken en zo terug te gaan naar de dichtstbijzijnde.

Bij een dynamisch systeem doe je hetzelfde, alleen zit er een dynamische klep op. Dit betekent gewoon 1x afstellen per radiator en welke je eerste doet, maakt niet uit, het systeem beweegt mee met als je een andere radiator open of dicht zet. (volume stroom blijft dan hetzelfde)

Bij de eerste moet je dus niet meer aan de radiator knoppen komen. Bij de tweede is dit geen probleem i.v.m. het dynamische karakter van de kraan.

Mocht je een thermostaat kraan hebben dan moet je knijpen via afvoer als er geen dynamische regeling op zit. (Knop er af halen en kijken of je iets kan instellen, meestal 1t/m8 met nummertjes) wanneer dit niet kan heb je voet een ventiel nodig. Combinatie in huis is niet erg als in statisch en dynamisch, maar je moet dan niet meer aan de statische komen. Al is in de ruimte waar de thermostaat hangt het niet heel handig om een thermostaatkraan te hebben wanneer dit wel het geval is adviseer ik ze vol open te zetten en zorgen dat er een voetventiel zit als de thermostaatkraan geen dynamische regeling heeft op de knop.

Bij CV ketel/Hybride ketel:
De ketel temperatuur op 75 laten staan! Als je een modulerende thermostaat hebt: Pomp zo laag mogelijk zetten. Als je een modulerende pomp hebt: zo laag mogelijk zetten (zie boekje ketel) en 40/50% als maximaal. (als je retour oploopt dan gaat de pomp langzamer draaien) Bij aan/uit thermostaat liever ook op 75 graden zetten, zeker als je een modulerende ketel hebt. Het verschil is dan alleen dat de ketel eerst naar 75 graden gaat en dan gaat de ketel terug moduleren (door middel van zijn retour info). Dit werkt anders dan een modulerende thermostaat want die berekenend zelf het setpoint van aanvoer.

Het laatste wat je doet, is het vermogen beperken van de ketel. Probeer maar eerst zo laag mogelijk en als hij het niet trekt stapsgewijs verhogen.

Kort samengevat de eerste stappen in volgorde.
- pomp snelheid verlagen
- Delta T van 20 creëren bij max aanvoer 75 graden. (hoe lager de aanvoer, hoe minder groot delta T wordt, maar! retour wordt natuurlijk wel lager! als aanvoer ook daalt)
- Vermogen ketel verlagen (check boekje van ketel hoe dat moet en hoe laag je kan of check youtube CV Visser en dan keteltype)
- Thermostaat instellingen wanneer van toepassing, zelfde waardes als ketel zetten! (aanvoer, temp, vermogen en pomp. Dit wordt wel eens vergeten en in 9 van de 10 gevallen is de thermostaat de baas! in het geval van opentherm)
- even na meten bij ketel wat aanvoer en retour is (direct onder de ketel)
- wanneer mogelijk start vermogen beperken (check handleiding)
- thermostaat reset! (wanneer nodig waardes resetten zodat hij schoon begint)

Eventuele extra opties:
- microbel ontluchter plaatsen
- magneet filter plaatsen

Mijn retours bij aanvoer: 75/55, 60/42, 45/30 bij mij hangen er twee meters van paar euro op. Mijn ketel kan ik niets op aflezen, Remeha Tzerra C39 CW5 2012. (deze ketel kan trouwens lager met vermogen dan de nieuwe Remeha Tzerra C39 ace. (oude is 1500 toeren het minimale en de nieuwe 2070 toeren) check dus echt je boekje! en neem niet altijd de instellingen 1 op 1 over van internet zonder te controleren! ivm storingen en pendelen. Het kan natuurlijk ook tegen over gesteld zijn.

bij mij stookt hij rond de 50/54 aanvoer bij 0 graden buiten standaard isolatie uit 1983. De nest wijkt in zijn geheel 1 graden af. bij slechte regeling loopt dit op bij 2 graden bij mij (voor en na situatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proditor
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-01 14:42
Ik heb die Nest na een maand de deur weer uitgeschopt. True Radiant zo krap mogelijk ingesteld, maar hij bleef uren voor de ingestelde tijd het huis verwarmen. Nu gewoon een rooted toon 2 hangen. Die snapt het wel.