Desolderen condensators IBM PS/2 diskettestation

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-07 17:55
Heeft iemand misschien wat tips voor het desolderen van caps op een diskettestation van een IBM PS/2 Model 55SX (386 PC van 1990)?

Ik had al gezien dat de caps notoir moeilijk zijn om eraf te halen en dat klopt dus. Ik heb er net al 2 gedaan en van eentje heb ik de pad stuk getrokken, van de andere is een stuk op de PCB blijven zitten (ondertussel wel terug kunnen herstellen). Het lijkt wel alsof het origineel soldeersel niet wil smelten.

Dus vandaar de vraag naar tips. Op onderstaande foto 3 caps die nog zouden moeten worden vervangen (ze meten echt niets uit) en linksboven en linksonder diegene die er erg slecht af kwamen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8W6kLWLc-QYBQcQmnLbezmlRvt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IrqCWsrUVlygYUhG1Sv3ztAn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
OK ik denk dat ik het ondertussen gevonden heb: geduld. Meer soldeervet en meer desoldeerlint. Uiteindelijk komen ze wel los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:48
bucovaina89 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:03:
OK ik denk dat ik het ondertussen gevonden heb: geduld. Meer soldeervet en meer desoldeerlint. Uiteindelijk komen ze wel los.
Beetje vers harskern soldeer toevoegen helpt ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 14:44
Beetje kort, maar evengoed een leuk (vrijdag)topic.

Laat ff weten of het fixen ook gelukt is :)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ja nu blijkt dat de 3 condensatoren die op de foto er nog op zaten, dat die bipolair moeten zijn, en die heb ik dus niet liggen ... . Ik heb ze besteld (ik vermoed/hoop dat ceramische condensatoren altijd bipolair zijn?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-09 11:11
Als je een oven hebt die je niet meer voor eten gaat gebruiken, (of niet zo bang bent) kan je de hele printplaat opwarmen. Dan gaat er minder hitte van je soldeerbout verloren in het opwarmen van de printplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
WEBGAMING schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:32:
Als je een oven hebt die je niet meer voor eten gaat gebruiken, (of niet zo bang bent) kan je de hele printplaat opwarmen. Dan gaat er minder hitte van je soldeerbout verloren in het opwarmen van de printplaat.
Als ik nu niet getrouwd was een geen kinderen in huis had, had ik dat waarschijnlijk gedaan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Deze gaan het makkelijkst als je ze bij de onderrand door knipt, dan kan je daarna makkelijk de restanten weghalen. Op youtube staat een filmpje hoe het ook kan.maar ik zou het niet aanraden

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@memphis : die onderkant wegknippen had me waarschijnlijk wel geholpen. Ik merkte tijdens het desolderen dat die wat smolt en los bewogen kon worden van de cap. Nu goed, dan weet ik dat ook weeral voor de volgende keer :)

Dat filmpje zou ik nu niet durven met een vintage computer die je echt gemaakt wil krijgen :). Ik kreeg het al bijna toen ik zag dat ik een pad stuk had getrokken. Maar gelukkig kon ik een trace vrij maken en daar op solderen. Nameten gaf idd continuity op de uiteinden van de trace, dus eind goed al goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
ho kijk, iemand die het ook echt kan aan het werk aan exact dezelfde floppy drive, deze ga ik eens rustig kijken want volgens mij gaat hier nog veel meer info uit komen (zoals bijv de corrosion waar hij het al over heeft, dat heb ik bij de mijne ook al gezien).

Ik moet toch nog wachten tot dinsdag eer de caps die ik nodig heb gaan binnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcitroen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 22:01
Gewoon met 2 soldeerboutjes, haal je er zo vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
OK de recap is gedaan maar nog steeds wil de diskette drive de IBM niet booten naar de BIOS (met reference dirsk). Nu heb ik gezien dat de leeskop wel beweegt maar de schijf in de diskette draait niet. Volgens mij zou die toch moeten draaien om data te kunnen lezen. Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:46

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Die moet inderdaad draaien om te lezen ;)

Kan het zijn dat de een van de nieuwe caps tóch niet een goede verbinding maakt?
Ik zou denken aan die pad die half los kwam.
Of misschien met het werk iets niet helemaal vastgezet.
Of per ongeluk een brug gemaakt naar een ander contactje?

Zou je op de inkomende +5v van de motor kunnen meten of er spanning op staat en of de 0 wel grond maakt?

Bij mijn PS/2's is het vaker zo geweest dat de motor wel draait, maar er niks gelezen kan worden door de slechte elco's :+

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
de cap die ik had los getrokken heb ik via een trace die ik open gekrast heb terug kunnen solderen. Als ik de trace volg en vanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_nynJF8lcYDS9Vz0F4d3HAGgbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8L8U7Rlb3wqnicT0DDrCsJpo.jpg?f=fotoalbum_large

Zou je uit deze foto kunnen concluderen dat er continuiteit zou moeten zijn tussen de pad en het koper dat ik open gekrats heb? Beide aangeduid door de pincet. De trace loopt ook nog door naar die elektronische component bijna van de foto af midden onder. Tussen de pad en die onderste component ook geen continuiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switching Power
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-09 11:58
Je moet inderdaad verbinding hebben tussen alle punten die je opnoemt.

De corrosie heeft het koper opgevreten waar de pad aan het spoor zit, daar is het ook donkerder groen.
Als die donkere plekken is waar de troep uit de condensators onder het soldeer masker is gelopen.
Het beste kras je dat allemaal weg om de corrosie te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:33
Voor het openkrassen kan je heel mooi een glasvezelstift gebruiken. Hiermee haal je vrij netjes de bovenlaag eraf zonder de printplaat al te veel te beschadigen om zo het koper bloot te leggen. Wel even oppassen met glasvezel(slijpsels), erg vervelend als het in je huid of longen terecht komt.
Pagina: 1