Huisuitzetting door verhuurder. Wat vragen.

Pagina: 1
Acties:
  • 5.397 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-10 22:09
Ik heb een geschil met de verhuurder, wat tot een rechtszaak heeft geleid die thans loopt met als inzet een huisuitzetting.

Nu belde ik hen voor wat vragen, waarop zij aangaven de dienstverlening te hebben gestopt en mijn vragen konden/mogen dus niet beantwoord worden.

Met het oog op woningruil en een dak boven mijn hoofd wilde ik dus onder andere weten wat de nieuwe huurprijs voor een verhuurder zou worden, of wat de gezinssamenstelling moet zijn.

Enfin, dat krijg ik dus niet te horen. Net als andere antwoorden op welke vraag dan ook.

Goed dan de vragen:

- een medewerker van de verhuurder heeft een gesprek opgenomen zonder dit te melden. Die zou volgens mij voor mij opvraagbaar moeten zijn omdat die opgeslagen is. Wettelijk gezien moet ik die dus kunnen opvragen, toch? Hoe doe ik dat, als zij dat weigeren? En, mogen zij die gegevens uberhaupt weigeren te verstrekken aan mij?

- In hoeverre kan ik in een kort geding bijv medewerking vorderen voor woningruil?

Uitspraak van de rechter binnen een kleine week zijn. Daarna evt ontruimingstermijn van twee weken, dus tijd dringt. Onbekend is of er beroep mogelijk zal zijn daaromtrent :(

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Vraag dit aan je advocaat. Heb je die niet? Neem er een.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe was je van plan een woning te ruilen waarvan je huur al opgezegd is?
Normaliter is een van de eerste voorwaarden voor woningruil dat beide ruilers van onbesproken gedrag zijn - en dat ter beoordeling van de verhuurder. Als je in een dergelijk proces verwikkeld bent moge duidelijk zijn dat in ieder geval vanuit perspectief verhuurder jouw gedrag dat niet is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:48
koektrommeltje schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:26:

- een medewerker van de verhuurder heeft een gesprek opgenomen zonder dit te melden. Die zou volgens mij voor mij opvraagbaar moeten zijn omdat die opgeslagen is. Wettelijk gezien moet ik die dus kunnen opvragen, toch? Hoe doe ik dat, als zij dat weigeren? En, mogen zij die gegevens uberhaupt weigeren te verstrekken aan mij?
Weet je zeker dat je niet andere prioriteiten heb momenteel?
Uitspraak van de rechter binnen een kleine week zijn. Daarna evt ontruimingstermijn van twee weken, dus tijd dringt. Onbekend is of er beroep mogelijk zal zijn daaromtrent :(

[ Voor 22% gewijzigd door pennywiser op 01-12-2022 15:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:57
De kans dat je bij dezelfde verhuurder medewerking, hulp, danwel een nieuwe woning gaat regelen is als je al zover in zo'n proces zit is minimaal, eigenlijk gewoon nul. Veeg deze bladzijde schoon en begin ergens anders opnieuw. Tevens:
FiXeR.nl schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:28:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
pennywiser schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:52:
[...]

Weet je zeker dat je niet andere prioriteiten heb momenteel?

[...]
Uiteraard. Maar dan nog wil ik het gesprek nog eens naluisteren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

koektrommeltje schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:56:
[...]

Uiteraard. Maar dan nog wil ik het gesprek nog eens naluisteren.
Dan had je het zelf moeten opnemen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

FiXeR.nl schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:28:
Als er over een week uitspraak volgt, is de zaak gesloten en heeft een advocaat nog maar weinig mogelijkheden. Met vrije grote zekerheid durf ik te stellen dat TS zijn standpunt schriftelijk heeft kunnen toelichten, dat er een zitting heeft plaatsgevonden waar TS nogmaals zijn zegje heeft kunnen doen en waar hij en de verhuurder vervolgens tevergeefs de gang zijn opgestuurd om er onderling uit te komen. Ik zou nu eerst even de uitspraak afwachten.
Als je een rechtmatig belang bij de opnames hebt, kun je de opnames vorderen op grond van art. 843a Rv. Als ze weigeren kun je naar de rechter maar je hebt dan wel een advocaat nodig. Je kunt de opnames mogelijk ook vorderen op grond van art. 15 lid 3 AVG (inzagerecht), maar het is maar de vraag of je dan recht hebt op de volledige gespreksopnames of alleen de delen waarin persoonsgegevens worden genoemd.
- In hoeverre kan ik in een kort geding bijv medewerking vorderen voor woningruil?
Je kunt in een kort geding vorderen wat je wilt maar ik schat in dat zo'n procedure kansloos is.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
fopjurist schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:07:
[...]

Als er over een week uitspraak volgt, is de zaak gesloten en heeft een advocaat nog maar weinig mogelijkheden. Met vrije grote zekerheid durf ik te stellen dat TS zijn standpunt schriftelijk heeft kunnen toelichten, dat er een zitting heeft plaatsgevonden waar TS nogmaals zijn zegje heeft kunnen doen en waar hij en de verhuurder vervolgens tevergeefs de gang zijn opgestuurd om er onderling uit te komen. Ik zou nu eerst even de uitspraak afwachten.
Correct.

Alleen de gang opsturen is niet gebeurd om er onderling uit te komen.
Ik denk dat de de tegenpartij (of de rechter) daar geen heil meer in zag.
Als je een rechtmatig belang bij de opnames hebt, kun je de opnames vorderen op grond van art. 843a Rv. Als ze weigeren kun je naar de rechter maar je hebt dan wel een advocaat nodig. Je kunt de opnames mogelijk ook vorderen op grond van art. 15 lid 3 AVG (inzagerecht), maar het is maar de vraag of je dan recht hebt op de volledige gespreksopnames of alleen de delen waarin persoonsgegevens worden genoemd.

[...]

Je kunt in een kort geding vorderen wat je wilt maar ik schat in dat zo'n procedure kansloos is.
Nouja, ik weet wat er ongeveer gezegd is. Niet meer precies hoe en wat.

Kortgeding zou wellicht enige manier zijn om medewerking af te dwingen, was mijn idee.
Kan me zo voorstellen dat dakloos vs. woningruil een legitieme reden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

koektrommeltje schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:20:
[...]

Kortgeding zou wellicht enige manier zijn om medewerking af te dwingen, was mijn idee.
Kan me zo voorstellen dat dakloos vs. woningruil een legitieme reden is.
Zonder de details van de zaak te kennen en wat ongeveer de inhoud van het telefoongesprek is geweest, kan ik hier weinig zinnigs over zeggen. Misschien kun je je verhaal in mo-tags zetten. Het is niet de bedoeling om de discussie of het gesprek via DM's voort te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 12-12-2022 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Ik zal je een DM sturen met wat meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:42

LankHoar

Langharig tuig

@koektrommeltje gezien er inmiddels waarschijnlijk een uitspraak ligt, ben ik wel even benieuwd hoe dit verlopen is?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
LankHoar schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:30:
@koektrommeltje gezien er inmiddels waarschijnlijk een uitspraak ligt, ben ik wel even benieuwd hoe dit verlopen is?
Er zou idd al een vonnis moeten zijn, maar ik heb deze nog niet ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:10
<knip> Uit huis gezet worden, en dan nog wel even een woningruil willen doen? <knip> Graag vriendelijk, hulpvaardig en netjes houden.

Het is jou woning niet meer, dat is het hele punt. Al zou de woningbouw er in mee gaan, wat never nooit gaat gebeuren <knip>

[ Voor 33% gewijzigd door Ardana op 12-12-2022 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:52
koektrommeltje schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:15:
[...]

Vragen, zoveel vragen.
Ben je wel bij één van de zitting aanwezig geweest?
Heb je juridische ondersteuning gezocht bij advocaat, rechtsbijstand of als je voorgaande niet hebt, het juridisch loket?
Kon je aanwezig zijn bij de uitspraak? En heb je dat wel of niet gedaan?

Zoals anderen ook al (zij het wel erg op de man gespeeld) aangeven. Ze zijn bezig je huurcontract te beëindigen. Ze willen niet ruilen, ze willen van je af. Niets wetende over de aanleiding, heb ik 't idee dat 't wel erg bond geworden is.

Ik hoop eerlijk gezegd dat je wat vrienden of familie hebt om op terug te vallen, want als de uitspraak in je nadeel valt, dan staat ook geen enkele organisatie te springen om je aan een woning te helpen ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:47
koektrommeltje schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:15:
[...]

Huh, dus er is een rechtzaak geweest waar je persoonlijk belang bij hebt en je bent er niet bij geweest? Wie heeft je belangen dan kunnen behartigen? Lijkt me ook niet erg sterk staan tegenover de rechter als je niet je zegje en persoonlijke situatie hebt kunnen toelichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:46
Svp niet zelf reageren, maar enkel een TR indienen.

@koektrommeltje Wel eens dat je te weinig info geeft om fatsoenlijk te kunnen antwoorden op de vragen, we hebben geen flauw benul wat de gang van zaken is geweest voor deze dreiging van uitzetting.

Hoop in ieder geval dat je nog een tijdje er kan wonen en de tijd krijgt om wat anders te vinden en anders in ieder geval voorlopig even bij familie/vrienden terecht kan, veel succes.

[ Voor 29% gewijzigd door Ardana op 12-12-2022 18:40 ]

Playstation 5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

jongetje schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:53:
[...]

Huh, dus er is een rechtzaak geweest waar je persoonlijk belang bij hebt en je bent er niet bij geweest? Wie heeft je belangen dan kunnen behartigen? Lijkt me ook niet erg sterk staan tegenover de rechter als je niet je zegje en persoonlijke situatie hebt kunnen toelichten.
Een uitspraak of het bericht dat de uitspraak is uitgesteld krijg je gewoonlijk na een paar dagen thuisgestuurd. Ik ben nog nooit bij een uitspraak geweest.
<knip> Svp niet zelf reageren. Dien liever zelf een TR in.

[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 12-12-2022 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Je word tegenwoordig echt niet zomaar uit huis gezet.

<knip> Zie vorige ingreep.

[ Voor 43% gewijzigd door Ardana op 12-12-2022 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-10 20:56
Ik dacht dat het pertinent onmogelijk was om huurders uit te zetten? Waardoor is dit geschil ontstaan dat je vreest dat ze gelijk krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

MagniArtistique schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:53:
Ik dacht dat het pertinent onmogelijk was om huurders uit te zetten? Waardoor is dit geschil ontstaan dat je vreest dat ze gelijk krijgen?
Het is geen 1,2,3 hoppakee.
Met gegronde redenen en een (gerechtelijke) procedure kan een verplichte uitzetting wel.
https://www.rijksoverheid...urder-zegt-huur-op-woning

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
jongetje schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:53:
[...]

Ben bij de mondelinge zitting geweest. Datum van vonnis gehoord en die zou er dus moeten zijn maar weet ik dus nog niet. Ligt misschien in de brievenbus, weet niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

koektrommeltje schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:55:
[...]

Ben bij de mondelinge zitting geweest. Datum van vonnis gehoord en die zou er dus moeten zijn maar weet ik dus nog niet. Ligt misschien in de brievenbus, weet niet.
Zou je daar dan niet met gezwinde spoed achteraan gaan?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
WEBGAMING schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:10:
[mbr]<knip>[/] Uit huis gezet worden, en dan nog wel even een woningruil willen doen? [mbr]<knip> Graag vriendelijk, hulpvaardig en netjes houden.[/]

Het is jou woning niet meer, dat is het hele punt. Al zou de woningbouw er in mee gaan, wat never nooit gaat gebeuren [mbr]<knip> [/]
Rechtszaak was/is nog lopende.

Kern is dat de verhuurder van de huurder af wil. Als de huurder een ruilpartner vind, wat is dan het bezwaar, zou je denken? Huurder vertrekt -wat inzet van de rechtsgang is- en geen verlies huurinkomsten.

Verhuurder weigert dat al bij voorbaat door geen enkele gegevens te willen verstrekken. Zet dus iemand letterlijk liever op straat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
Dan zijn ze alsnog niet van de huurder af, de huurder zit dan alleen in een andere locatie. En nogmaals, het is jou huurhuis niet meer, dus je hebt helemaal niets te ruilen.

Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat hier nog een heel verhaal aan vooraf gegaan is. Je word echt niet zomaar uit een huurhuis gezet, dan zijn er echt wel wat dingen gebeurt.

En mocht het zo zijn dat de verhuurder je gewoon uit dat huis wil, omdat ze het willen slopen of wat dan ook.. Krijg je meestal een forse schadevergoeding, en hoeft er geen rechtszaak aan te pas te komen.
Bovendien krijg je dan natuurlijk ook gewoon een ander huis toegewezen.

Ze willen van je af, en zullen daar denk ik een goede reden voor hebben. Daarom zullen ze ook niets ruilen of wat dan ook.
En als je er zo makkelijk onderuit zou kunnen komen, zou zo'n rechtszaak ook totaal geen zin hebben.

Als je net uit je huis gezet bent met een rechtszaak, gaat een verhuurder natuurlijk niet meewerken aan een woningruil. Lijkt me vrij logisch.

Je kan nu het slachtoffer gaan spelen, maar ik heb zo'n vermoeden dat je het er helemaal zelf naar gemaakt hebt.
Ik denk dat het tijd is voor wat eigen verantwoordelijkheid.

[ Voor 7% gewijzigd door WEBGAMING op 13-12-2022 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

koektrommeltje schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:08:
[...]
Verhuurder weigert dat al bij voorbaat door geen enkele gegevens te willen verstrekken. Zet dus iemand letterlijk liever op straat.
Maar jij staat sowieso op straat, of je nou een andere woning kunt vinden of niet. Ja, je kunt misschien iemand vinden die wil ruilen, maar huurwoningen zijn er tegenwoordig zo belachelijk veel minder beschikbaar dan dat er potentiële huurder zijn dat de verhuurder echt niet de kans gaat nemen dat het een kameraad van jou is die al meteen een negatief vooroordeel t.o.v. verhuurder heeft.
Ze pakken dus gewoon de volgende op de lijst zo gauw die woning vrij komt, en dat recht hebben ze. Er is geen enkele wet die zegt dat woningruil moet worden geaccepteerd.

Vwb de gegevens; jij kunt het gesprek opvragen als dat is opgenomen, maar welke gegevens verwacht je daar in te vinden? Waarom heb je het gesprek zelf niet opgenomen, en wat mis je nu t.o.v. het geval waarin ze het gesprek aan hun kant niet hadden opgenomen?

Klinkt alsof je de focus op het verkeerde uitgangspunt hebt; je zou eerst moeten weten wat de uitspraak is van de rechter, en dan als blijkt dat je inderdaad over twee weken eruit moet zou ik alvast gaan zoeken naar opslag voor je inboedel en een bank om op te surfen.
Je kunt dan hooguit nog proberen om compensatie af te dwingen voor het vroegtijdig breken van de huurovereenkomst, waarin je een stuk sterker staat als je kunt aantonen wat deze plotselinge verhuizing je heeft gekost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Ze kunnen het ook als een vertragingstactiek zien. Ze zetten alle procedures stop, de woningruil gaat niet door en ze moeten alle procedures weer opnieuw starten. Kost meer geld, en meer tijd. Ik snap de verhuurder wel, als je de procedure eenmaal in gang hebt gezet dan is er behalve oplossing van het oorspronkelijk conflict (meestal voldoening huurachterstand + gemaakte kosten) geen weg meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
En als toevoeging, ik kom ook niet in aanmerking voor woningruil. Altijd netjes de huur betaald, prima verhouding met de woningbouw.

Je komt er gewoon niet zomaar meer voor in aanmerking. Als je een heel klein appartement hebt, en je krijgt 2 kinderen oid, heb je kans dat je in aanmerking komt.
Alleen situaties waar iemand het echt nodig heeft worden tegenwoordig in overweging genomen. Woningruil voor de lol, om het zo maar even te zeggen, is al jaren niet meer van toepassing.

[ Voor 10% gewijzigd door WEBGAMING op 13-12-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:18
[...]

Rechtszaak was/is nog lopende.

Kern is dat de verhuurder van de huurder af wil. Als de huurder een ruilpartner vind, wat is dan het bezwaar, zou je denken?
Ze willen van je af, dus waarom zouden ze enige energie in je steken?
Huurder vertrekt -wat inzet van de rechtsgang is- en geen verlies huurinkomsten.
Of nog meer gedoe..... Een maandje minder huurinkomsten is waarschijnlijk goedkoper dan nog meer gedoe met een oude huurder.
Verhuurder weigert dat al bij voorbaat door geen enkele gegevens te willen verstrekken.
Waarom zouden ze dat moeten? Ze willen van je af, waarschijnlijk met gegronde redenen. Waarom zouden ze dan energie verder in je moeten steken, wat jou helemaal niets meer aangaat.

Ergste geval, doe je ruil met een nieuwe vriendin, en trek je er daarna bij die vriendin er in.
Zet dus iemand letterlijk liever op straat.
Blijkbaar Ja. Maar je informatie voorziening is heel karig en je zet niet zomaar iemand op straat. Dus missen we de nodige informatie. Een rechter zet je ook niet zomaar op straat.

Maar ook dat is niet hun probleem, maar jou probleem.

Je kunt zelf wel inschatten hoe de rechter een beetje zal beslissen, maar focus je op een nieuwe woning die jezelf zal moeten zoeken. Je bent bezig met de verkeerde prioriteiten.

[ Voor 6% gewijzigd door Rolfie op 13-12-2022 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
WEBGAMING schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:21:
En als toevoeging, ik kom ook niet in aanmerking voor woningruil. Altijd netjes de huur betaald, 1 of 2 klachten in de jaren dat ik hier nu woon, prima verhouding met de woningbouw.

Je komt er gewoon niet zomaar meer voor in aanmerking. Als je een heel klein appartement hebt, en je krijgt 2 kinderen oid, dan heb je kans dat je in aanmerking komt.
De situaties waar iemand het echt nodig heeft. Woningruil voor de lol, om het zo maar even te zeggen, is al jaren niet meer van toepassing.
Een aanvraag voor woningruil kan geweigerd worden door een verhuurder. Echter staat de weg wel open om de rechter vervangende toestemming te vragen als je van mening bent dat de woningruil ten onrechte geweigerd wordt.

Moet je uiteraard wel aan de voorwaarden voldoen en/of een goede reden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

koektrommeltje schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:45:
[...]
Een aanvraag voor woningruil kan geweigerd worden door een verhuurder. Echter staat de weg wel open om de rechter vervangende toestemming te vragen als je van mening bent dat de woningruil ten onrechte geweigerd wordt.

Moet je uiteraard wel aan de voorwaarden voldoen en/of een goede reden hebben.
Aangezien in dit geval de verhuurder de huur al op heeft gezegd, heb je alleen geen gehuurd huis om te ruilen meer.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
YakuzA schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:47:
[...]

Aangezien in dit geval de verhuurder de huur al op heeft gezegd, heb je alleen geen gehuurd huis om te ruilen meer.
De verhuurder stapt naar de rechter om de huurovereenkomst te ontbinden. Klein verschil. Zonder rechterlijke uitspraak is er dus gewoon een huurovereenkomst.

Na ontbinding met toestemming van de rechter is er idd geen huis meer om te ruilen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:11

Croga

The Unreasonable Man

koektrommeltje schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:52:
De verhuurder stapt naar de rechter om de huurovereenkomst te ontbinden. Klein verschil. Zonder rechterlijke uitspraak is er dus gewoon een huurovereenkomst.

Na ontbinding met toestemming van de rechter is er idd geen huis meer om te ruilen :(
Je stelt zelf dat de uitspraak al geweest is. Daarmee zijn er twee mogelijkheden;
- De rechter heeft verhuurder in het gelijk gesteld en jij hebt geen woning meer om te ruilen
- De rechter heeft verhuurder níet in het gelijk gesteld en jij hebt geen reden om te ruilen

In beide gevallen is woningruil dus geen beschikbare optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Croga schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:55:
[...]

Je stelt zelf dat de uitspraak al geweest is. Daarmee zijn er twee mogelijkheden;
- De rechter heeft verhuurder in het gelijk gesteld en jij hebt geen woning meer om te ruilen
- De rechter heeft verhuurder níet in het gelijk gesteld en jij hebt geen reden om te ruilen

In beide gevallen is woningruil dus geen beschikbare optie.
Correct.

De weigering ook maar enige informatie te verstrekken was echter ten tijde van de rechtszaak zonder dat er een vonnis lag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik sta even met mijn oren te klapperen hoor. Er is een uitspraak die er om draait of je nog een dak boven je hoofd hebt binnen afzienbare tijd. En je lijkt helemaal geen aanstalten te maken om die uitspraak te achterhalen.

Gaat alles OK? Ik kan me voorstellen dat het wellicht overweldigend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
FirePuma142 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:15:
[...]

Ik sta even met mijn oren te klapperen hoor. Er is een uitspraak die er om draait of je nog een dak boven je hoofd hebt binnen afzienbare tijd. En je lijkt helemaal geen aanstalten te maken om die uitspraak te achterhalen.

Gaat alles OK? Ik kan me voorstellen dat het wellicht overweldigend is.
Om je laatste vraag te beantwoorden. Nee, echt lekker gaat het niet door dit. Het geeft me de nodige kopzorgen.

Ik ga er vanuit dat ik eruit moet. En ik heb geen idee hoe verder eigenlijk :( Ik zou het niet erg vinden als ik mn bed in ga en nooit meer wakker wordt, zeg maar.

[ Voor 6% gewijzigd door koektrommeltje op 13-12-2022 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:45
koektrommeltje schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:27:
[...]
Om je laatste vraag te beantwoorden. Nee, echt lekker gaat het niet door dit. Het geeft me de nodige kopzorgen.
Je wekt niet echt de indruk dat je er veel werk van maakt: "Ligt misschien in de brievenbus, weet niet."
Je ligt er wakker van en dan reageer je zo? Doe iets! Dit zijn geen dingen die zichzelf oplossen.

Ga zo snel mogelijk achter het vonnis aan, dan weet je iig hoe het ervoor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

[...]

Ik ga er vanuit dat ik eruit moet. En ik heb geen idee hoe verder eigenlijk :( Ik zou het niet erg vinden als ik mn bed in ga en nooit meer wakker wordt, zeg maar.
Even heel hard; als je er vanuit gaat dat je er uit moet, heb je ook geen woning om te ruilen. Ik denk dat je je tijd en inspanning beter kunt gebruiken om een alternatieve woning of onderdak te vinden.

Veel sterkte de komende tijd! In korte tijd verhuizen is niet makkelijk, zelfs als je al wel een andere woning hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
En bel bv de griffie om na te gaan of er een uitspraak ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Dat vind ik echt heel heftig. Ik denk een goed idee om steun en hulp te zoeken bij diegenen die dichtbij je staan. Als je die niet hebt, of er moeite mee hebt is er wellicht andere hulp te vinden via je huisarts, Korrelatie, of een maatschappelijk werker via de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

Zet voor je zelf eens wat stappen op een rij. Begin met 'navragen vonnis', want dat is nu per direct absoluut het enige dat relevant is. Je moet weten wat de rechter heeft geoordeeld, en als dat al gebeurd is dan is die informatie al beschikbaar. Bel het nummer van de rechtbank, vraag het na.

Zet je even over het feit dat er een telefoongesprek heeft plaatsgevonden heen. Het is sowieso al niet slim om tijdens een lopende rechtszaak met de tegenpartij te gaan bellen, opnamen terzijde. Die opname heb je ook niks meer aan, want het enige oordeel dat relevant is, is dat van de rechter.

Daarna zul je hoe dan ook een andere woning moeten zoeken, de vraag die beantwoord wordt door het vonnis is of dat over twee weken nodig is of aan het einde van de lopende huurperiode. In dat tweede geval ligt het aan je overeenkomst; is deze ooit voor een vaste periode getekend en daarna nooit vernieuwd, dan is het nu automatisch een maandcontract geworden, maar dat is iets waar bijv. het juridisch loket je snel mee kan helpen.

De woningruil moet je gewoon vergeten, dat gaat niet gebeuren. Bij een gelijke woningruil waar de verhuurder niet meewerkt kun je inderdaad dingen afdwingen via een rechter, maar je hebt ten eerste mogelijk geen woning om te ruilen, en ten tweede gaat dit niet om een standaardsituatie. De kans dat een rechter je nu gelijk gaat geven in het afdwingen hiervan is klein.

Dus:
Stap 1: Kijken of je er over 2 weken uit moet zijn of dat je nog iets meer tijd hebt
Stap 2: Indien je meer tijd hebt, nagaan hoeveel tijd. Wat staat er in je overeenkomst vwb opzegging vanuit de verhuurder, wat zegt het juridisch loket?
Stap 3: Nieuwe woning zoeken, hopelijk voor die tijd. Desnoods een vakantiehuisje, vakantieparken hebben er zeker in de winter vaak geen moeite mee om je voor een langere tijd in een van hun woningen te laten verblijven.

Dan als stap 4 als je eenmaal een plek hebt gevonden kun je gaan kijken wat je tegen deze verhuurder kunt vwb onkosten die jij gemaakt hebt als gevolg van hun actie. Het zou goed kunnen dat je via een nieuwe rechtszaak enige vergoeding kunt afdwingen.

Ben ook niet bang om contact op te nemen met de gemeente, die hebben vaak hulp die ze kunnen inschakelen of kunnen je weer doorsturen naar de juiste instanties voor hulp.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:48
vassago schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:37:
[...]

Je wekt niet echt de indruk dat je er veel werk van maakt: "Ligt misschien in de brievenbus, weet niet."
Je ligt er wakker van en dan reageer je zo? Doe iets! Dit zijn geen dingen die zichzelf oplossen.

Ga zo snel mogelijk achter het vonnis aan, dan weet je iig hoe het ervoor staat.
Tja en dit is nu precies waarom dit soort gevallen vaak verder in problemen komen.

Er wordt niet door de maatschappij gesnapt dat dit soort stress en onzekerheid bij veel mensen voor apathie kan zorgen en dus "gewoon" even de brievenbus open maken is op dat moment een enorme bergbeklimming, Zeker omdat er mss wel een brief ligt waaruit blijkt dat hij het huis uit moet en dus is om enigsinds nog te kunnen overleven is het makkelijker om te doen alsof je mss geen brief hebt gekregen.

Dit heeft niets te maken met niet willen of er geen werk van maken, maar door complete apathie helemaal niets te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
Albinoraptor schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:54:
[...]

Tja en dit is nu precies waarom dit soort gevallen vaak verder in problemen komen.

Er wordt niet door de maatschappij gesnapt dat dit soort stress en onzekerheid bij veel mensen voor apathie kan zorgen en dus "gewoon" even de brievenbus open maken is op dat moment een enorme bergbeklimming, Zeker omdat er mss wel een brief ligt waaruit blijkt dat hij het huis uit moet en dus is om enigsinds nog te kunnen overleven is het makkelijker om te doen alsof je mss geen brief hebt gekregen.

Dit heeft niets te maken met niet willen of er geen werk van maken, maar door complete apathie helemaal niets te kunnen.
Vaak speelt er ook veel meer, dan alleen dit punt. Dat ziet de maatschappij ook niet.
Of die persoon wil niet geholpen worden, of denkt dat de hele wereld tegen hem is, en wil ook nergens aan mee werken.

We horen hier maar een heel klein stukje van een grote puzzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:46
[...]

Kan ik mij voorstellen, zal ook erg lastig zijn zoals hierboven ook al gemeld werd om die brievenbus open te maken, maar hoop dat je het toch doet want anders kom je alleen maar erger in de problemen.
Als je zo snel mogelijk de uitslag weet van de rechtzaak weet je waar je aan toe bent, heb je familie/vrienden waar je terecht kan?

We hebben verder ook geen info hoe het verder zit, of je wel een inkomen hebt etc waardoor je eventueel ook tijdelijk wat kan huren op vakantiepark of iets dergelijks?

Kan mij ook voorstellen dat misschien door schaamte het lastig is om dit met familie of vrienden te bespreken maar het is echt niet erg om hulp te vragen, vaak willen je vrienden/familie je graag helpen ook al is de situatie waar je in beland bent nog zo kut.

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:04

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik doe hier uit voorzorg even een slot op @koektrommeltje. Ik merk dat het topic niet helemaal lekker loopt en dat er wat ongewenste signalen naar voren komen.

Neem alle goede adviesen hierboven door. Neem oa contact op met de gemeente, 113, en kijk of je professionele hulp kunt inschakelen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.