Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-09 22:25
Ik heb een AMD Ryzen 7 5800X, met een Scythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B

Is het normaal dat bij 100% CPU-load de Tdie binnen de minuut naar 90°C gaat?

De CPU koeler is niet het probleem. Deze blijft handwarm. Ook de thermische pasta tussen CPU en koeler is correct aangebracht.

Het lijkt wel alsof er intern in de CPU onvoldoende thermische geleiding is tussen de cores en het "cpu-deksel".

Mijn vraag: is het normaal dat Tdie zo snel stijgt, of is dit toch een garantiegeval? Dit is mijn eerste AMD en bij mijn eerdere Intel's heb ik zoiets nooit gezien.

Beste antwoord (via Jim80 op 06-12-2022 19:08)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:54

Thomg

Aww yiss

Je kan in de review zien:
review: De populairste cpu-luchtkoelers - Top 10 uit de Pricewatch getest
Dat de cpu max 58 graden word met de fans op zo'n beetje de laagste stand, dus ik neig dan toch ook echt naar een shit contact tussen IHS en die.

Ik zou proberen contact op te nemen met AMD om te zien wat ze voor je kunnen betekenen.
Misschien dat ze een advanced RMA met je willen doen (jij koopt nog een 5800X, wisselt CPU's om, stuurt 5800X terug en krijgt dan geld terug).

Nu je er al zoveel moeite in hebt gestoken zou ik het wel zuur vinden om nu de handdoek in de ring te gooien, maar het is aan jou ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:43
Als die handwarm is,dan is het niet goed,
Dan is de warmte afgifte van de cpu naar de koeler niet goed.

Als die goed contact maakte dan was die juist erg warm

Maar waarmee gaat die naar 90c toe met een game bv of met een stresstest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-09 21:57

Compizfox

Bait for wenchmarks

CPU-cores kunnen binnen een fractie van een seconde met tientallen graden Celsius stijgen, dat is normaal; kwestie van veel vermogen en een kleine thermische massa (warmtecapaciteit).

De IHS van Ryzens is gesoldeerd, dus geleiding tussen de die en IHS zou in orde moeten zijn.
De CPU koeler is niet het probleem. Deze blijft handwarm.
Als de koeler niet heet is, is dat (of specifieker, de warmteoverdracht tussen CPU en de koeler zelf) juist wel het probleem.

[ Voor 26% gewijzigd door Compizfox op 01-12-2022 14:58 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:04
Is heel normaal bij die CPU dat die 90 graden wordt.
dat is geen probleem!

En zoals je bij reviews kunt lezen is het een heethoofd, en zou je hem met een dikke koeler moeten koelen
met zoals een AIO of dark pro.

[ Voor 47% gewijzigd door Eskimoo op 01-12-2022 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23-09 21:25
Jim80 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:54:

De CPU koeler is niet het probleem. Deze blijft handwarm. Ook de thermische pasta tussen CPU en koeler is correct aangebracht.
Als je koeler handwarm blijft, is dat juist wel een probleem. Plastic folie verwijderd die soms onderop de koeler zit? Schroeven goed aangedraaid? Koelpasta is goed aangebracht, wat houd dat in?

Wat heb je precies gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thermomet3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:26

Thermomet3r

het is warm of koud

Naast het feit dat hij 90 graden haalt, bij lucht koelers word snel het thermisch equilibrium bereikt (de temperatuur waarop de CPU met de zelfde inspanning niet warmer en/of koeler wordt).
Bij een waterkoeler kan dit langer duren.
Als de CPU na een minuut 90 graden blijft terwijl de kloksnelheid niet naar beneden gaat dan heb je equilibrium bereikt, en is de CPU niet aan het throttelen, en dus stabiel.
Of de CPU uberhaupt 90 graden moet bereiken is een ander verhaal.

[ Voor 0% gewijzigd door Thermomet3r op 01-12-2022 15:35 . Reden: spelfoutje 8)7 ]

specs: AMD Ryzen 7 3700x, AMD Radeon 7900xtx,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
Bedankt alvast voor de reacties. Ik vind het ook bizar, maar de koeler is echt wel op de juiste manier aangebracht. Ik heb er al zo'n 50 gedaan in m'n leven. Als iets end-of-life was heb ik sommige ook terug gedemonteerd, en de pasta zat steeds mooi verspreid.

Ik doe steeds een bolletje in het midden, zodat de pasta zich zonder luchtbellen bij het aandrukken verspreidt over het hele oppervlak. Verse pasta gebruikt die bij de koeler zat. En uiteraard geen plastiek folie die blijven zitten is :)

De load is verschillend. Soms doe ik intensieve berekeningen (eigen source code) met verschillende threads waardoor alle core's op 100% komen.

Het lijkt me vooral niet normaal omdat die 90°C een cap is en alles vanaf van wordt teruggeschroeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Zeker niet normaal tenzij de bios een gestoorde spanning by default erop gooit. Check even hoeveel vermogen de CPU verbruikt, dit zou dan veel te hoog moeten zijn.

Waar raak je de koeler precies aan? Op het contactoppervlak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 11:59
Die cpu kan 150 watt eruit stoten als het nodig.

Undervolten zou een oplossing kunnen bieden.

Ik stond zelf met hetzelfde probleem met een 12600k deze werd met de standaard instellingen ook richting de 90 graden met een verbruik van rond de 180 watt met prime95 na undervolt is dat max 130 watt met een resultaat van max 60 graden.

Ook mis ik nog informatie als fan curve en ventilatie in de kast als deze niet op orde zijn kan dat serieuze problemen opleveren met de laatste generatie hardware.

Beetje gpu+cpu stoot zo 400 watt uit en zonder voldoende airflow loopt de temperatuur al snel flink op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01:06
Bij de nieuwe Ryzens verspreid ik de koelpasta omdat er meerdere die's onder het dekseltje zitten. Een kleine dot in het midden spreidt misschien niet volledig over alle onderliggende chips. Verder kun je nog wat undervolten met de PBO/curve optimizer
YouTube: Ryzen 5000 Undervolting with PBO2 – Absolutely Worth Doing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LR5XZJcOm50VMgKrLUHtT_sFnks=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CdyTbkWjP6mVz4YGNYSXrClx.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:10
Jim80 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 23:15:
Bedankt alvast voor de reacties. Ik vind het ook bizar, maar de koeler is echt wel op de juiste manier aangebracht. Ik heb er al zo'n 50 gedaan in m'n leven. Als iets end-of-life was heb ik sommige ook terug gedemonteerd, en de pasta zat steeds mooi verspreid.

Ik doe steeds een bolletje in het midden, zodat de pasta zich zonder luchtbellen bij het aandrukken verspreidt over het hele oppervlak. Verse pasta gebruikt die bij de koeler zat. En uiteraard geen plastiek folie die blijven zitten is :)
Ik ben het nog steeds eens met @WEBGAMING : als je koeler handwarm is en de CPU is richting kooktemperatuur, dan MOET er, lijkt mij, een probleem zijn met de warmtedoorvoer van CPU naar koeler. Ik zou dus even de koeler er af halen en kijken naar hoe de pasta verdeeld is over de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Jim80 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 23:15:

De load is verschillend. Soms doe ik intensieve berekeningen (eigen source code) met verschillende threads waardoor alle core's op 100% komen.

Het lijkt me vooral niet normaal omdat die 90°C een cap is en alles vanaf van wordt teruggeschroeft.
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FRp8w5kV.jpg&f=1&nofb=1&ipt=ae1666bac3d5b598b262a2d4d6de5e7b6639376fa101929ef4ed3f34525c4bd9&ipo=images

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Phenos2 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 00:33:
Bij de nieuwe Ryzens verspreid ik de koelpasta omdat er meerdere die's onder het dekseltje zitten. Een kleine dot in het midden spreidt misschien niet volledig over alle onderliggende chips.
DIt speelt met de huidige generatie CPU's inderdaad wel wat erger dan met eerder generaties. Er is dus een goede kans dat het druppeltje dat eerder prima werkte nu nét even te weinig is, of net op de verkeerde plek zit. Hitteproductie is geconcentreerder dan ooit en dan leidt een klein stukje heatspreader zonder koelpasta direct tot problemen.

Ik kan me een recentere test herinneren van verschillende methodes van aanbrengen van koelpasta, en daar was de conclusie ook dat te veel natuurlijk niet goed was maar ook niet echt veel kwaad kon (paar graden verschil met de optimale methode) maar dat het wel vrij funest is als je druppeltje de daadwerkelijke chip niet helemaal lekker bereikt.

Ik ben zelf dan ook overgestapt van de enkele druppel naar één druppel in het midden en vier kleine druppeltjes richting de hoeken. Ook omdat noctua dat in zijn handleiding heeft staan als aangeraden methode.

[ Voor 5% gewijzigd door bwerg op 02-12-2022 09:26 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
Het probleem is inderdaad de warmtedoorvoer van CPU naar koeler. Maar mijn vraag is: kan dat aan een defecte CPU liggen? Want de koeler is correct aangebracht. Ik zal er hem straks afhalen voor absolute zekerheid dat de pasta over het volledige oppervlak verspreid was.

Alle BIOS instellingen voor de CPU staan op default, dus geen overvoltage of overclocking.

Het probleem is zelfs zo erg, dat de temperatuur van 24°C naar 90°C gaat in slechts 2 seconden. Het lijkt wel alsof er geen koeler op staat! (ik denk zelfs dat met de slechts denkbare manier van pasta aanbrengen, het nog minstens 10 seconden zou moeten duren)

Alle andere temperaturen in het systeem zijn volledig normaal, heb nu met de kast open getest.

Voor de duidelijkheid voeg ik nog een klein stresstestje toe: Op de grafiek is zwart de CPU-load en rood de core temp. Totaal window is 5 minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BssXgOtpaA3DlK91byeur7Vgx3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sKhlfbgVWZnIBdJlu6tBpV0B.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Jim80 op 02-12-2022 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Jim80 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:29:
Maar mijn vraag is: kan dat aan een defecte CPU liggen?
In 2 seconden naar 90 graden is toch echt een gebrekkige warmteafvoer, dus het kan alleen aan de CPU liggen als de chip niet goed contact maakt met de heatspreader. Waar je met solderen weinig kans op hebt, dat zou een fabricageblunder zijn. Dus ondanks alles blijft voor mij even opnieuw monteren, met misschien iets meer koelpasta dan normaal (kruisje of 5 druppels), inderdaad de meest waarschijnlijk oplossing.

Overigens is binnen enkele seconden naar een hoge temperatuur niet gek en op zich best binnen verwachting bij een 7nm-CPU, zeker bij een 3D-variant. Al lijkt het bij jou natuurlijk wel net iets te hard te gaan. 7nm-chips zijn relatief ontzettend compact en hebben dus een heel lage warmtecapaciteit, dat warmt heel snel op. Geen probleem als de afvoer ook goed is.
ik denk zelfs dat met de slechts denkbare manier van pasta aanbrengen, het nog minstens 10 seconden zou moeten duren
Onder load absoluut niet, een seconde maximaal, als het niet nog veel minder is. Je jast 100W door een chip van 1cm2.

[ Voor 21% gewijzigd door bwerg op 02-12-2022 10:27 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 11:59
vanaalten schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 07:54:
[...]

Ik ben het nog steeds eens met @WEBGAMING : als je koeler handwarm is en de CPU is richting kooktemperatuur, dan MOET er, lijkt mij, een probleem zijn met de warmtedoorvoer van CPU naar koeler. Ik zou dus even de koeler er af halen en kijken naar hoe de pasta verdeeld is over de CPU.
Mijn noctua was ook handwarm terwijl mijn cpu 90 graden was, de heatpipes bij de base daarintegen waren niet aan te raken.
Jim80 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:29:
Het probleem is inderdaad de warmtedoorvoer van CPU naar koeler. Maar mijn vraag is: kan dat aan een defecte CPU liggen? Want de koeler is correct aangebracht. Ik zal er hem straks afhalen voor absolute zekerheid dat de pasta over het volledige oppervlak verspreid was.

Het probleem is zelfs zo erg, dat de temperatuur van 24°C naar 90°C gaat in slechts 2 seconden. Het lijkt wel alsof er geen koeler op staat! (ik denk zelfs dat met de slechts denkbare manier van pasta aanbrengen, het nog minstens 10 seconden zou moeten duren)

Alle andere temperaturen in het systeem zijn volledig normaal, heb nu met de kast open getest.

Voor de duidelijkheid voeg ik nog een klein stresstestje toe: Op de grafiek is zwart de CPU-load en rood de core temp. Totaal window is 5 minuten.
Bij deze cpu's gaat de temperatuur nu eenmaal van ambient naar kokend heet in 2 seconden bekijk voor de grap even naar hoeveel watt je verstookt met coretemp/hwinfo en stel je voor dat dat op een oppervlak van een vierkante centimeter is.

Waar vroeger 60/70 graden normaal was voor een cpu is dat tegenwoordig eerder 90 graden tenzij je waterkoeling hebt.

De enige reden kan een verkeerde "mount" zijn door de verkeerde onderdelen te monteren.

Als de mount goed is kan je enkel met undervolten de temperatuur verlagen als je je niet fijn voelt bij deze temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:36
bwerg schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:38:
[...]

In 2 seconden naar 90 graden is toch echt een gebrekkige warmteafvoer, dus het kan alleen aan de CPU liggen als de chip niet goed contact maakt met de heatspreader. Waar je met solderen weinig kans op hebt, dat zou een fabricageblunder zijn. Dus ondanks alles blijft voor mij even opnieuw monteren, met misschien iets meer koelpasta dan normaal (kruisje of 5 druppels), inderdaad de meest waarschijnlijk oplossing.

Overigens is binnen enkele seconden naar een hoge temperatuur niet gek en op zich best binnen verwachting bij een 7nm-CPU, zeker bij een 3D-variant. Al lijkt het bij jou natuurlijk wel net iets te hard te gaan. 7nm-chips zijn relatief ontzettend compact en hebben dus een heel lage warmtecapaciteit, dat warmt heel snel op. Geen probleem als de afvoer ook goed is.
Mijn 5800X3D had dit ook, zat op enkele seconden op 90c en throttlede licht (met een light impact op bijv. CB23 scores) met een Noctua U12s die normaal gesproken rated is voor cpu's tot +-180W, en zou dus op papier de 5800X3D 'makkelijk' aan moeten kunnen, want die gaat maar tot 142W max, en tikt door de binning (5800X3D lijkt door AMD gebinned te zijn uit zeer goede dies) vaak slechts zelden de 100W+ aan. Toch had de U12s moeite met deze cpu omdat de compute die inderdaad vanwege de dichtheid, zeker bij een MT workload zeer snel opwarmt en door de cache chips nog slechter zijn warmte kwijt kan dan de 5800X, die al bekend staat als heethoofd.

Ik had dit gewoon kunnen laten doordraaien, want de impact was vrij klein, en alleen merkbaar in zware MT workloads. En mogelijk had ik het op kunnen in software met PBO2 Tuner, echter die was Day 1 mogelijk nog niet beschikbaar c.q. met had nog niet uitgevonden dat dit werkte met de 5800X3D. Maar als Tweaker hou ik er niet van die throttling te zien, ik heb het opgelost door een AIO te plaatsen. Die lijkt de hitte beter uit de 5800X3D te kunnen krijgen, ook in snelle bursts, waardoor ik geen throttling meer zie, de temp nu nog max naar 80c schiet (dit was in warm weer, is nu wat minder) en overall zie ik nu heerlijk lage temperaturen (voor zover Ryzen laag is, vergelijken met mijn oude Intel Haswell schiet dit wel heel erg heen en weer, die warmte veel gematigder op en was idle ook flink wat koeler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
UPDATE

Net de koeler er eens afgehaald, en de pasta bleek verspreid over het hele CPU oppervlak. De manier van aanbrengen lijkt me dus niet het probleem.

Koeler terug gemonteerd met nieuwe pasta, en het probleem blijft exact hetzelfde.

Bijkomend heb ik na 1 minuut volle load, waarbij de Tdie dus al 1 minuut lang 90°C, met mijn vingers eens tot aan het blok van de koeler dat direct op de CPU zit gevoeld. Handwarm, ik schat 35-40 graden.

Dus ofwel:
  • Komt de warmte van de core niet tot aan het cpu-deksel
  • Komt de warmte van het cpu deksel niet tot aan het koelblok aan de basis van de koeler
Het enige dat ik nog kan bedenken, buiten een defecte CPU, is slechte pasta? Ik gebruikte de meegeleverde pasta van Scythe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqjuc_fmqnPABOE6pstBHtyr7ZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nNHSDoAu3nSNdb1eKkW8LYZE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okNj1gjSRq9XkT7gcsKa7Aw7B_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RqRkD2xxEo1nXRIzA1q8tRXr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGBpnrkrhv_nz1kjWbT9niaTYw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1x0kEgvrYBMbRLA2MJPGl57.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sn9XUekkx1r62cZtrYTpbTYesOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zzgy9OjYHw0DSfAGTKKcjVp7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-h8sfb1O8Wh2JTywFKlRmEBcUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CvFuPcFrub7dndiRRtsvNnkK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Jim80 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:02:
UPDATE

Net de koeler er eens afgehaald, en de pasta bleek verspreid over het hele CPU oppervlak. De manier van aanbrengen lijkt me dus niet het probleem.
Koeler terug gemonteerd met nieuwe pasta, en het probleem blijft exact hetzelfde.

Bijkomend heb ik na 1 minuut volle load, waarbij de Tdie dus al 1 minuut lang 90°C, met mijn vingers eens tot aan het blok van de koeler dat direct op de CPU zit gevoeld. Handwarm, ik schat 35-40 graden.

Dus ofwel:
  • Komt de warmte van de core niet tot aan het cpu-deksel
  • Komt de warmte van het cpu deksel niet tot aan het koelblok aan de basis van de koeler
Het enige dat ik nog kan bedenken, buiten een defecte CPU, is slechte pasta? Ik gebruikte de meegeleverde pasta van Scythe.[/quote]
De kwaliteit van de pasta lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, doorgaans maakt het verschil tussen no-name en goed merk slechts een paar graden verschil.
En als de pasta door het gewicht van de koeler netjes verdeeld is, lijkt het mij dat de cpu-bovenkant en koelblok voldoende contact maken.

Ofwel, meest waarschijnlijke lijkt mij dat de bovenkant van de CPU (heatspreader) niet voldoende contact maakt met de die zelf. Je zou hooguit nog voor de allerlaatste zekerheid een andere koeler kunnen proberen, maar ik gok dat de CPU terug moet voor vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:27
Ik heb dezelfde combinatie processor en koeler gehad anderhalf jaar geleden. Deze processor wordt dermate warm dat de Scythe koeler niet toereikend is voor deze processor. Ikzelf heb gekozen voor een AIO koeler van NZXT, maar een grotere Be Quiet! of Noctua zou het probleem ook moeten oplossen.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Als de CPU een tijdje 90 graden is moet je het basisoppervlak van de koeler niet meer aan kunnen raken, dus ik neig ook naar een slecht contact tussen de IHS en de koeler of die en IHS.

Als alternatief kan je ook nog proberen de pc op de kant te leggen en zelf de koeler goed hard aan te drukken onder load, dan sluit je de IHS en koeler ook uit (of niet).

Noteer ook even de package power.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
pretpik schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:17:
Ik heb dezelfde combinatie processor en koeler gehad anderhalf jaar geleden. Deze processor wordt dermate warm dat de Scythe koeler niet toereikend is voor deze processor. Ikzelf heb gekozen voor een AIO koeler van NZXT, maar een grotere Be Quiet! of Noctua zou het probleem ook moeten oplossen.
Maar als de koeler niet toereikend is, dan zou ik verwachten dat het koelblok - op z'n minst de basis - loeiheet worden, niet aan te raken is. Dat is hier niet het geval, dus een nog betere koeler gaat dan niets oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:45
Precies welk ASUS TUF moederbord heb jij ?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Dit is precies waarom ik IEDEREEN de ( 65 watt ) 5700X ( 8-Core ) aanraadt.
Kost ( zeker nu ) aanmerkelijk minder dan een 5800X en is op maybe...op 3~4% na net zo vlot en krachtig.
PW ; uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X Boxed nu @ €212,95 incl. verzending

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:27
vanaalten schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:52:
[...]

Maar als de koeler niet toereikend is, dan zou ik verwachten dat het koelblok - op z'n minst de basis - loeiheet worden, niet aan te raken is. Dat is hier niet het geval, dus een nog betere koeler gaat dan niets oplossen.
Dat zou ik inderdaad ook verwachten maar gebeurde niet. Die Scythe vloog bij mij ook bij het minste of geringste naar de 90 graden, de NZXT Kraken blijft nu na 10 minuten op 100% multicore steken op 88 graden.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

pretpik schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:12:
[...]

Dat zou ik inderdaad ook verwachten maar gebeurde niet. Die Scythe vloog bij mij ook bij het minste of geringste naar de 90 graden, de NZXT Kraken blijft nu na 10 minuten op 100% multicore steken op 88 graden.
Dit klinkt dan als een vrij heftige defect in de montage van de scythe koelers op AMD processoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
Even wat tussentijdse antwoorden:
  • Het gemeten CPU vermogen bij piekbelasting is ongeveer 107watt. Lijkt dus normaal voor een 105w TDP
  • Ik kan ook moelijk geloven dat het de koeler is. De baseplate zou vernikkeld koper zijn. Nikkel is wel een matige thermische geleider (ruim 4x minder dan koper) maar nog altijd stukken beter dan de thermische pasta.
  • Op vraag van @Thomg heb ik ook eens flink op de koeler gedrukt tijdens full load. Temperatuur geeft geen krimp en blijft 90°C
  • @WiLLoW_TieN het is een ASUS TUF Gaming B550M-PLUS. Je hebt wel gelijk met die 5700X, maar daar is het te laat voor :) overigens is het een identieke chip, dus ik kan de mijn 5800X wel op dezelfde settings zetten
Cpu onder garantie lijkt me kansloos, men zal wellicht argumenteren dat alles normaal werkt. Is ook ondertussen al 1.5 jaar na aankoop. Het fenomeen was er al van in het begin, maar nu ik wat intensievere berekeningen enkele uren lang zou moeten draaien, ben ik er toch minder gerust in. Voorlopping de clipping op 70°C gezet ten koste van 10% prestatieverlies.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Je kan in de review zien:
review: De populairste cpu-luchtkoelers - Top 10 uit de Pricewatch getest
Dat de cpu max 58 graden word met de fans op zo'n beetje de laagste stand, dus ik neig dan toch ook echt naar een shit contact tussen IHS en die.

Ik zou proberen contact op te nemen met AMD om te zien wat ze voor je kunnen betekenen.
Misschien dat ze een advanced RMA met je willen doen (jij koopt nog een 5800X, wisselt CPU's om, stuurt 5800X terug en krijgt dan geld terug).

Nu je er al zoveel moeite in hebt gestoken zou ik het wel zuur vinden om nu de handdoek in de ring te gooien, maar het is aan jou ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23-09 21:25
Ik denk dat de koeler niet goed plat is. Als ik de koelpasta bekijk, lijkt het er op dat hij alleen in het midden goed contact maakt. Daar is de pasta heel dun, praktisch onzichtbaar. De rest van de koelpasta lijkt vrij dik, (helemaal aan de bovenkant) dus daar heeft hij gewoon nooit echt goed contact gemaakt.

Er zit toch een stock koeler bij die processor? Wat gebeurt er als je die gebruikt?

[ Voor 7% gewijzigd door WEBGAMING op 06-12-2022 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim80
@WEBGAMING Ondanks dat de doos het sugereert, zit er geen stock cooler bij....

Toen de koeler eraf was, ben ik de vlakheid vergeten te checken. Na reiniging met IPO blinkte het vlak wel als een spiegel en het zag er zo perfect vlak uit dat ik het vergeten meten ben 8)7

Het zou inderdaad nog een verklaring kunnen zijn, hoewel ik betwijfel dat het meer dan 0.1mm zou zijn. Dat zou bij 100watt ongeveer 10 graden verschil moeten geven. Maar als het 0.5mm is zitten we al aan 50 graden.

Zal het toch nog maar eens nameten... bedankt voor de tip!
Pagina: 1