PV Panelen installateur kan niet installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Wij hebben april dit jaar PV Panelen besteld, type Growatt bij een landelijke leverancier.
Woning betreft 3 laags bouw met plat dak.

Na acceptatie is er een schouwer bij ons huis geweest en die heeft aangegeven op welke plaats de omvormer gehangen zou worden (1e etage in de CV ruimte) en waar de doorvoer naar het dak zou zijn (via kinder slaapkamer op 2e etage, dus door de betonnen vloer).
Nu is gisteren het installatie team (onderaannemer) geweest , hebben enkele gaten geboord en toen bleek dat ze niet voldoende gaten konden boren om alle 5 kabels doorheen te voeren. Hun oplossing was: 1) Via buitenom 2) omvormer op de slaapkamer op 2e verdieping of 3) Enphase met micro omvormers.
Buitenom is geen optie wat mij betreft (niet mooi), omvormer op de slaapkamer ook niet, dus blijft de optie van Enphase over.

Ik heb vervolgens de hoofdaannemer gebeld, zij geven aan dat de schouwer (door hun ingehuurd) een fout heeft gemaakt en nooit Growwatt had mogen adviseren op de 1e etage. Dus hun oplossing is optie 1 of 2, beide voor mij dus niet acceptabel.
Optie 3 kan ook, maar dan gaan ze meerkosten doorberekenen, minimaal 4.000 euro (26 panelen).

Offerte is nu als volgt, meerkosten tov Growatt EUR 2.865,-.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn vraag: wat is wijsheid? Ik wil nu graag Enphase maar wil daar niet voor betalen natuurlijk, gezien de fout bij de leverancier ligt. Heb rechtsbijstand maar wil het graag buiten dat om oplossen.
Wat vinden jullie redelijk? Heb ik recht op Enphase (= beter/duurder) zonder meerkosten ? Of moet ik blij zijn met bovenstaande offerte?

[ Voor 39% gewijzigd door Sport_Life op 01-12-2022 14:45 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Beste antwoord (via Sport_Life op 04-12-2022 07:40)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:37
Sethro schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:49:
Ik snap nog steeds niet waarom er 5 gaten moeten komen. 1x 25mm moet toch ruim voldoende zijn.
Waarschijnlijk vanwege de vloerverwarmingsangst?
4 mm2 heeft een diamter van 5,4mm, 6 mm2 heeft een diameter van 6,2mm. Dus je hebt een gat van >13mm nodig om deze 2 kwijt te kunnen. Dan nog een iets groter gat voor de tweede string voor de aarde, maar je kan die ook in een derde gat maken. Als je 5 gaten gaat boren ben je niet helemaal wijs. De boor is dan ook nog eens relatief dun voor de lengte.

https://www.toolstation.nl/heller-sds-plus-hamerboor/p27343
14x460mm SDS systeem. 18 euro.

https://www.toolstation.nl/heller-sds-plus-hamerboor/p60439
8x460 idem, 12 euro.

Wel wat riskanter aangezien deze sneller kan buigen of breken. Maar als ze per se 5 gaten willen... Naast elkaar vlakbij de muur. Niks aan de hand.

[ Voor 26% gewijzigd door Señor Sjon op 01-12-2022 16:03 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:19
Ik snap je frustratie, maar ik denk dat het simpele feit dat je het niet mooi vind, niet genoeg rechtsgrond biedt om een Enphase systeem te rechtvaardigen.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:15
Ik heb ook een deel buitenom. Kan dat niet voor een deel achter een HWA worden gedaan ofzo? Het hoeft echt niet enorm op te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-11-2024
Kan je de kabels niet via de ruimte in je spouw laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Waar zijn die 5 kabels voor? 5 stringen met panelen?
Kan je dat niet op het dak al samenvoegen naar 2 keer een 3-fase kabel en die door het dak voeren?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Waarom kunnen ze niet meer of groter boren? En het gaat enkel om de 2x rood/zwart en een aarde naar de panelen toe door de betonvloer. Daar hoeft geen ventilatiebuis doorheen oid. Een gat rond 25 of een aantal van rond ~12 moet toch wel lukken naast elkaar?

Neem aan dat ze max 2 strings van 13 gaan maken bij deze aantallen panelen?

[ Voor 19% gewijzigd door Señor Sjon op 01-12-2022 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Sport_Life schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:38:
Nu is gisteren het installatie team (onderaannemer) geweest , hebben enkele gaten geboord en toen bleek dat ze niet voldoende gaten konden boren om alle 5 kabels doorheen te voeren.
waren hun boor credits op?
Mogen ze arbo technisch maar 4 gaten boren?
als je niet meer gaten kan boren, dan boor je toch grotere gaten?

Wat is de technische rede waarom ze het niet kunnen?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
om welke kabelsg aat dit? klinkt meer alsof het om de kabel van omvormer naar de meterkast gaat die het probleem zijn. Ik snap dat niet mooi argument nooit zo, kabel in een grijs buisje en klaar is kees toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Fr33z schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:16:
om welke kabelsg aat dit? klinkt meer alsof het om de kabel van omvormer naar de meterkast gaat die het probleem zijn. Ik snap dat niet mooi argument nooit zo, kabel in een grijs buisje en klaar is kees toch?
Buitenom je elektra aan gaan leggen lijkt wel op een oude Engelse badkamer met het riool gelijk naar buiten.

Gewoon zoiets door het dak heen laten maken:
https://www.fixnordic.nl/...er-plat-dak/#omschrijving

Maar ja, dan moeten ze plakken aan het dak en dat is moeite. De buis is rond 50mm, zoveel hoeft het gat in het plafond natuurlijk niet te zijn, enkel om van binnen naar buiten de kabels te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/weqk0loX9MYZTe4DEWLPxVowlUc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IPkBfskhi8iAXGU4mcBzlnzZ.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 01-12-2022 15:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:50
@Señor Sjon Uit het verhaal begrijp ik dat het probleem hem zit in de verdiepingsvloer tussen 1e en 2e verdieping, niet zozeer in de dakdoorvoor.

De vraag is dan, waarom kunnen ze niet boren, zit er bewapening in de weg? Hebben ze niet het juiste materiaal (beton/diamantboor is wel aan te raden voor de een verdiepingsvloer). De laatste vraag is nog wat voor type vloer is het? Een massief gestorte betonvloer? Kanaalplaat of Breedplaat vloer?

Zonder deze info is het lastig te bepalen, maar ik geloof niet dat het technisch onmogelijk is een gat te maken van diameter 50mm. Waarschijnlijk heeft de onderaannemer er gewoon geen tijd of materiaal voor en wil hij zich er zo makkelijk mogelijk vanaf maken.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Buitenom is no-go voor mij ;).

Kabels boren door vloer wordt niet gedaan om de simpele reden dat men bang is de vloerverwarming te raken. Eea was ook vrij krap en dan 5 kabels erdoorheen vonden ze niet handig.
Is een protocol van de leverancier. Hun oplossing was zelf boren, maar dat mocht niet met hun boormachine, want aansprakelijkheid dus moest ik er 1 huren naja nee :+
Installateur begon ook over dat Enphase veiliger is met de kinderkamer enzo, mijn vrouw stond ernaast dus eigenlijk is Growatt dus geen optie meer.

Wat vinden jullie van de prijs voor Enpase?

[ Voor 48% gewijzigd door Sport_Life op 01-12-2022 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
Sport_Life schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:34:

Kabels boren door vloer wordt niet gedaan om de simpele reden dat men bang is de vloerverwarming te raken. Is een protocol van de leverancier. Hun oplossing was zelf boren, maar dat mocht niet met hun boormachine, want aansprakelijkheid dus moest ik er 1 huren naja nee :+

Maar ze hebben al wel enkele gaten geboord, maar gewoon op de gok dat ze je vloerverwarming niet raakte? Of heb je ze daarna pas verteld dat je vloerverwarming had?

In principe is de actie dan > leverancier vloerwerwarming opzoeken voor installatiespecificatie, vaak wordt zoveel CM van rand van de vloer aangehouden dan kun je daar veilig boren. Eventueel dubbel checken met warmtebeeldcamera en leidingzoeker en je bent good to go.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Davidshadow13 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:37:
[...]

Maar ze hebben al wel enkele gaten geboord, maar gewoon op de gok dat ze je vloerverwarming niet raakte? Of heb je ze daarna pas verteld dat je vloerverwarming had?

In principe is de actie dan > leverancier vloerwerwarming opzoeken voor installatiespecificatie, vaak wordt zoveel CM van rand van de vloer aangehouden dan kun je daar veilig boren. Eventueel dubbel checken met warmtebeeldcamera en leidingzoeker en je bent good to go.
Ik weet precies waar die vloerverwarming loopt want ik stond ernaast toen ie werd gelegd.
Maar desondanks willen ze geen 5 gaten boren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
als jij het zeker weet waar de vloerverwarming zit.
En de ruimte is er, dan laat je toch een betonboorbedrijf komen.
En declareer je de extra kosten bij het zonnepaneelinstallatie bedrijf.

[ Voor 14% gewijzigd door jack zomer op 01-12-2022 15:40 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
jack zomer schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:39:
als jij het zeker weet waar de vloerverwarming zit, dan laat je toch een betonboorbedrijf komen.
En declareer je de extra kosten bij het zonnepaneelinstallatie bedrijf.
Inderdaad precies dit. Betonboor bedrijf met kolomboor laten komen om 1x 50mm rond of 3x 36mm rond te laten boren. Dit is een stuk goedkoper dan die meerprijs voor die Enphase omvormers. :)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
Duurt best lang voordat je die Enphase heb terugverdient.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon

Kabels boren door vloer wordt niet gedaan om de simpele reden dat men bang is de vloerverwarming te raken. Eea was ook vrij krap en dan 5 kabels erdoorheen vonden ze niet handig.
Is een protocol van de leverancier. Hun oplossing was zelf boren, maar dat mocht niet met hun boormachine, want aansprakelijkheid dus moest ik er 1 huren naja nee :+
Installateur begon ook over dat Enphase veiliger is met de kinderkamer enzo, mijn vrouw stond ernaast dus eigenlijk is Growatt dus geen optie meer.

Ze zijn wel van de categorie moeilijk doen. Voor 2600 euro kan je veel gaatjes boren en ook de vloerverwarming weer fixen als het mislukt. Van 1 naar 2 gaat het om de 4 solar kabels en een randaarde. Dat past al door een enkele rond 36 en minder ook wel. Hier loopt alles door het (schuine dak) met 2x rond 19 voor 2 strings incl. RA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik snap nog steeds niet waarom er 5 gaten moeten komen. 1x 25mm moet toch ruim voldoende zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Sethro schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:49:
Waarschijnlijk vanwege de vloerverwarmingsangst?
4 mm2 heeft een diamter van 5,4mm, 6 mm2 heeft een diameter van 6,2mm. Dus je hebt een gat van >13mm nodig om deze 2 kwijt te kunnen. Dan nog een iets groter gat voor de tweede string voor de aarde, maar je kan die ook in een derde gat maken. Als je 5 gaten gaat boren ben je niet helemaal wijs. De boor is dan ook nog eens relatief dun voor de lengte.

https://www.toolstation.nl/heller-sds-plus-hamerboor/p27343
14x460mm SDS systeem. 18 euro.

https://www.toolstation.nl/heller-sds-plus-hamerboor/p60439
8x460 idem, 12 euro.

Wel wat riskanter aangezien deze sneller kan buigen of breken. Maar als ze per se 5 gaten willen... Naast elkaar vlakbij de muur. Niks aan de hand.

[ Voor 26% gewijzigd door Señor Sjon op 01-12-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Er zitten ook nog wat oude leidingen van de radiatoren (die dus buiten gebruik zijn ivm vloerverwarming), al met al was er ook vrij weinig ruimte.

Ben me nu aan het inlezen over Enphase en eigenlijk best positief. (Als leek vind ik het een prettig idee dat er minder spanning door de kinder slaapkamer loopt).

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 01-12-2022 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels11
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-04 08:42
Moet je niet sowieso boren om van je dak naar de meterkast te komen? En wat is de meerprijs: minimaal 4000 of 2865? De ts noemt nu twee bedragen.

Voor een growat betaal je rond de 1400 inclusief, voor een iq7+ 151x26=3926. Ik zou denken dat ze je wat meer tegemoet kunnen komen dan ze nu doen. Ze hoeven toch niet extra te verdienen aan hun eigen fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
niels11 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:44:
Moet je niet sowieso boren om van je dak naar de meterkast te komen? En wat is de meerprijs: minimaal 4000 of 2865? De ts noemt nu twee bedragen.

Voor een growat betaal je rond de 1400 inclusief, voor een iq7+ 151x26=3926. Ik zou denken dat ze je wat meer tegemoet kunnen komen dan ze nu doen. Ze hoeven toch niet extra te verdienen aan hun eigen fout?
Door de monteur was 3.600 doorgegeven, vervolgens na telefonisch contact en na wat korting is het verschil 2.339,- excl. btw (btw krijg ik volledig terug want de forfait is er dan al vanaf).

Het gaat me niet om de laatste honderd euro korting, wil gewoon een goed werkend systeem en dat lijkt Enphase met deze prijs wel te zijn. (al was Growatt ook prima geweest)

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 01-12-2022 19:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06-05 20:18
growatt op het dak in een kast met steun. 1 gat voor ymvkas 4x6 = 20mm
wifi connected.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:32
Sport_Life schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:09:

Ben me nu aan het inlezen over Enphase en eigenlijk best positief. (Als leek vind ik het een prettig idee dat er minder spanning door de kinder slaapkamer loopt).
Let je op op de gezonde dosis confirmation bias?

Er is weinig daadwerkelijk veiliger aan Enphase.

Tenminste als de installateur kundig is en de mc4 stekkers correct aan de kabels zet, en de vlamboog detectie van de omvormer niet uit achterlaat.

En waarom zijn er zoveel gaten nodig?
1 voor elk van de 2x plus en min van de strings en nog een voor de aarde?

De strings mogen elk samen door een buis. Solar kabel is al dubbel geïsoleerd. Iets wat wisselspanning VD draad niet is en dat mag ook plus min 3 fasen aarde in 1 pijp.

Cynische ik ruikt smerige verkooptruc in plaats van een professional die verantwoording neemt voor de 100% eigen fout.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:01:
[...]

Let je op op de gezonde dosis confirmation bias?

Er is weinig daadwerkelijk veiliger aan Enphase.

Tenminste als de installateur kundig is en de mc4 stekkers correct aan de kabels zet, en de vlamboog detectie van de omvormer niet uit achterlaat.

En waarom zijn er zoveel gaten nodig?
1 voor elk van de 2x plus en min van de strings en nog een voor de aarde?

De strings mogen elk samen door een buis. Solar kabel is al dubbel geïsoleerd. Iets wat wisselspanning VD draad niet is en dat mag ook plus min 3 fasen aarde in 1 pijp.

Cynische ik ruikt smerige verkooptruc in plaats van een professional die verantwoording neemt voor de 100% eigen fout.
Eens dat de installateur het vrij snel op gaf. En ik snap ook niet dat hij 5 gaten wilde boren, als 3 voldoende was geweest. Maargoed daar heb ik nu niet zoveel aan, hij stopte met zijn werkzaamheden en zei dat ik moest boren of hij ging buitenom. Dat wil ik niet. Probleem van de leverancier/hoofdaannemer als ze met zzp'ers werken.

Installateur is een onderaannemer (zoals tegenwoordig bijna allemaal) , krijgt betaald per klus en niet extra voor Enphase.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 01-12-2022 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:32
Ik zou hem vrolijk laten uitleggen waarom er zoveel gaten nodig zijn.

Op zich is €1,26 / Wp echt niet verkeerd voor Enphase, ook niet voor een offerte van april, maar de manier waarop zuigt nogal.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:51

Copitano

Hoorn NH

Mede gezien de bouwkundige onderdelen heb je volgens mij een keurige prijs. En ik kan micro-omvormers aanraden bij verschillende orientaties en hellingen en eventueel schaduw.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-05 08:07

Managelorian

“This is the workflow.”

Boren tussen vloerverwarming door is toch geen enkel probleem? Niet dat je nou op een willekeurige plek moet boren, maar als je weet waar de vloerverwarming loopt dan boor je er gewoon tussendoor.

Bij dit soort klussen hoort een installateur gewoon een thermische camera te hebben waarmee je kunt zien waar de leidingen lopen. Simpele thermische camera's hoeven tegenwoordig echt niet veel meer te kosten.

De installateur lijdt aan prima donna gedrag en/of is incompetent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:00
Als het platdak is heb je dan geen ruimte voor een omvormer op het dak ? SMA bijvoorbeeld kan je ook buiten plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Managelorian schreef op zondag 4 december 2022 @ 08:18:
Boren tussen vloerverwarming door is toch geen enkel probleem? Niet dat je nou op een willekeurige plek moet boren, maar als je weet waar de vloerverwarming loopt dan boor je er gewoon tussendoor.

Bij dit soort klussen hoort een installateur gewoon een thermische camera te hebben waarmee je kunt zien waar de leidingen lopen. Simpele thermische camera's hoeven tegenwoordig echt niet veel meer te kosten.

De installateur lijdt aan prima donna gedrag en/of is incompetent.
Of je huurt (of koopt) een eigen thermische camera, zo duur zijn ze tegenwoordig niet meer. Huur vanaf 75 euro bij Boels. Koop circa 300 euro voor een USB-C Flir. Dat levert dit soort plaatjes op:

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/WuceCaQe30.jpg/raw

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs22
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-02-2023
Sport_Life schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:38:
[...]

Ik weet precies waar die vloerverwarming loopt want ik stond ernaast toen ie werd gelegd.
Maar desondanks willen ze geen 5 gaten boren.
Dan huur je toch voor paar tientjes een boor en maakt de gaten zelf. 30 euro en je probleem is opgelost.Snap niet dat het allemaal zo'n probleem moet zijn. Dat zijn het niet doen snap ik wel, mol je de verwarming zit je met zware schade.

https://gereedschapverhuu...oneel-statief-hilti-dd150

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjay
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-04 08:02
Mathijs22 schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:45:
[...]

Dan huur je toch voor paar tientjes een boor en maakt de gaten zelf. 30 euro en je probleem is opgelost.Snap niet dat het allemaal zo'n probleem moet zijn. Dat zijn het niet doen snap ik wel, mol je de verwarming zit je met zware schade.

https://gereedschapverhuu...oneel-statief-hilti-dd150
Dus als je zelf gaat boren en je boort de vloerverwarming kapot heb je geen zware schade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Arjay schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:00:
[...]

Dus als je zelf gaat boren en je boort de vloerverwarming kapot heb je geen zware schade?
Zo’n drama is dat nou ook weer niet. Half dagje werk en is gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:47
(jarig!)
Als ik het zo lees stond de installateur ook niet te trappelen, moest allemaal niet te moeilijk worden . Zou toch zeggen dat een redelijk instapmodel flir camera nu onderhand al wel standaard is . Zeker bij de firma betonboorder . TGIF gevalletje ? en hierna is het weekend ofzo ? :?

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-05 19:27
2 Oplossingen

- 2 gaten van 19 mm moet voldoende zijn voor de twee strings (+ & - scheiden per gat) en een extra klein gat 12mm voor de aarding. Met een Flir ga je gewoon langs de VV heen. Als de DC kabels door een slaapkamer gaan gewoon goed laten afwerken in een kabelgoot, kan niks misgaan.

- Growatt gewoon op het dak zetten en een 5g6 door één gat van 19 mm trekken.

Micro omvormers hebben best wat nadelen:
- Je moet dikkere kabels naar het dak leggen. Bovendien is dit AC kabel waardoor het spanningsverlies aan AC zijde toeneemt. Dit is niet ideaal in een net met congestie.
- Duurder & fouten oplossen is veeel lastiger, je moet immers telkens naar het dak.
- Minder efficiënt waardoor je opbrengst verlaagt, tenzij er schaduw issues zijn op het dak.
Pagina: 1