Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark234583
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01-12-2022
Wij willen gaan bieden op een huis.

We hebben hier ongeveer 11.500 euro eigen geld voor nodig
We hebben momenteel 12.500 euro op onze gezamenlijke rekening.
Op mijn eigen rekening sta ik negatief, -1.500 euro, en dit is een BKR registratie welke al is meegenomen in onze maximale hypotheek van 350.000 euro. Maar we zoeken toch geen duurdere woning.

1. Wordt voor het eigen geld alleen gekeken naar die 12.500 euro? Of moet ik die 1500 eraf halen, ook al is dit al geregistreerd in de BKR registratie?
2. Van welke rekeningen moet ik straks informatie verschaffen om ons eigen geld te laten zien? Van alle rekeningen, de gezamenlijke en onze eigen rekeningen waar ons salaris binnen komt? Wij sturen elke maand wat geld naar onze gezamenlijke rekening voor het sparen.

Bij voorbaat dank.

Alle reacties

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 12:43

Releases

Ja maar!

Ik zou eens beginnen met eerst die -1500 weg te werken.
Kost namelijk alleen maar onnodig geld als je daar hoge boete rentes over betaald elke maand terwijl je wel het spaar geld bezit.

Aan de hand van de bankafschriften kan je gewoon bij je hypotheek aantonen wat de huidige stand van zaken is en moet dit geen problemen opleveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 15:42
1. Rood staan is al negatief voor hypotheek, dus zou rood staan opzeggen. In ons geval was dat verplicht, ook al stonden wij niet eens rood. Dus maar snel gedaan.
2. Alle rekeningen. Je kan en mag niets achterhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Releases schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:10:
Ik zou eens beginnen met eerst die -1500 weg te werken.
Kost namelijk alleen maar onnodig geld als je daar hoge boete rentes over betaald elke maand terwijl je wel het spaar geld bezit.

Aan de hand van de bankafschriften kan je gewoon bij je hypotheek aantonen wat de huidige stand van zaken is en moet dit geen problemen opleveren.
Ja, dat is zo, maar aan de andere kant, als de roodstand uitgegumd is, is er niet genoeg over om de notaris te betalen ;)

Maargoed, dit zijn typisch vragen waarvoor je al een hypotheek adviseur betaald om uit te zoeken :)

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 01-12-2022 14:14 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Lelletje
Dan moet je je gaan afvragen of je op dat moment dan wel in staat bent een huis te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:46

de Peer

under peer review

Lelletje schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:13:
Dan moet je je gaan afvragen of je op dat moment dan wel in staat bent een huis te kopen...
tsja eigenlijk niet natuurlijk. maar het kan ook een nu-of-nooit moment zijn. in dat opzicht begrijp ik het wel.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Niet om het een of ander, maar als je dan maar 500€ overhoudt zou ik ten zeerste aanraden om of door te sparen tot je comfortabel nog wat kunt klussen en kunt verhuizen straks óf iets goedkopers gaan kopen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Beetje een dooddoener, misschien betaald TS zoveel huur momenteel dat die niet aan sparen toe komt.
En is dat opgelost zodra er een koophuis is.

Zonder meer info is dit wat te kort door de bocht :)

En nee, het is idd niet handig om 1 rekening op -1500 te hebben staan als je 1 rekening met +12,5k.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 01-12-2022 14:17 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:46

de Peer

under peer review

True schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:14:
Niet om het een of ander, maar als je dan maar 500€ overhoudt zou ik ten zeerste aanraden om of door te sparen tot je comfortabel nog wat kunt klussen en kunt verhuizen straks óf iets goedkopers gaan kopen.
of superblij zijn dat je uberhaupt een woning hebt kunnen kopen, en vanaf nu van sparen en persoonlijke financiën een hoogste prio maken.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ja hier zou ik me ook eerder zorgen over maken. Eerst die roodstand eraf, dat kan prima met het andere geld, en wat er overblijft kan je gebruiken. Maar verhuizen is duur, en echt niet alleen de kosten van de notaris, dus als je al je geld in de notaris steekt blijft er niks over om de rest te regelen. Dit lijkt mij echt heel onverstandig.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 16:39
Hoeveel kan je sparen per maand in de huidige en later in de nieuwe situatie?
Als je veel kan sparen is bieden zinvol, anders is het erg onverstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark234583
Dat ik die 1500 moet wegwerken ben ik volledig mee eens, voor ons heeft dit alleen invloed op de maximale hypotheek. We sparen nu 2000 euro per maand, en later 1000 euro per maand, dus over de kosten maak ik mij geen zorgen.

We moeten natuurlijk goed nadenken alleen zien we ons droomhuis. Het was meer de vraag of ze die -1500 nu ook meenemen met het zien van het totale eigen geld als die al is meeberekend met de maximale hypotheek waarde als BKR registratie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lelletje
Dan lijkt het mij simpel; zet 1x 500 opzij op de spaarrekening en los met de overige 1500 het rood staan op.

Dan sta je al veel sterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-06 13:24
Waarom schuif je niet ff met €1500,-? Negatief is dan weg, huis kopen, sparen, genieten.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:43
Hoe kun je 2000 euro per maand sparen en een maximale hypotheek van 350000 krijgen? En als je zoveel spaart, waarom los je de schuld niet af? Lijkt allemaal niet echt met elkaar te rijmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:10

-CJ

Not remastered

Je staat rood, kan net de aankoop van het huis bekostigen (exclusief geklus, verhuizing, etc.) en je gaat straks flink minder kunnen sparen om het gebrek aan spaargeld op te lossen en je schuld af te betalen en je maakt je geen zorgen over de kosten?

Ik denk dat de timing niet goed is en je beter even kan wachten, afgaande op de nu beschikbare informatie.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Maar je hypotheekadviseur kan hier ook antwoord op geven. Aannemend dat je die al in arm geslagen hebt en deze kostenpost scherp hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-06 15:16
Mark234583 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:18:
Dat ik die 1500 moet wegwerken ben ik volledig mee eens, voor ons heeft dit alleen invloed op de maximale hypotheek. We sparen nu 2000 euro per maand, en later 1000 euro per maand, dus over de kosten maak ik mij geen zorgen.

We moeten natuurlijk goed nadenken alleen zien we ons droomhuis. Het was meer de vraag of ze die -1500 nu ook meenemen met het zien van het totale eigen geld als die al is meeberekend met de maximale hypotheek waarde als BKR registratie.
Waarschijnlijk zullen ze het wel meenemen, maar wat nog veel waarschijnlijker is dat ze gaan kijken waarom je rood staat, hoe lang je al rood staat en of dat bedrag steed groter word of niet.

op basis daarvan zou een hypotheekverstrekker kunnen beslissen uberhaubt geen hypotheek te verstrekken als ze vinden dat het risico dat je een betalingsachterstand krijgt te groot is

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Orangelights23 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:20:
Hoe kun je 2000 euro per maand sparen en een maximale hypotheek van 350000 krijgen? En als je zoveel spaart, waarom los je de schuld niet af? Lijkt allemaal niet echt met elkaar te rijmen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Puc van S. schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:22:
[...]

Waarschijnlijk zullen ze het wel meenemen, maar wat nog veel waarschijnlijker is dat ze gaan kijken waarom je rood staat, hoe lang je al rood staat en of dat bedrag steed groter word of niet.

op basis daarvan zou een hypotheekverstrekker kunnen beslissen uberhaubt geen hypotheek te verstrekken als ze vinden dat het risico dat je een betalingsachterstand krijgt te groot is
En dat laatste lijkt mij niet onrealistisch als je echt centen over zou houden na de overdracht. Dat is echt geen gezond begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoe kom je op 1000 Euro sparen zometeen? Sowieso (kort gezegd) spaar je maar 700 per maand netto; de overige 300 is "reservering" volgens het Nibud voor je onderhoud.

En van die 700 sparen, zal je mogelijk nog wel wat zaken moeten heroverwegen zoals de huidige energieprijzen (want nieuw contract) etc

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark234583
Bedankt voor de antwoorden. We hebben ook nog geen beslissing genomen, we snappen ook wel dat we goed moeten kijken of we hiervoor genoeg geld hebben. Het was alleen meer een vraag waar precies naar gekeken wordt bij het eigen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:41

Roozzz

Plus ultra

Is die spaarquote iets dat je op lange termijn vol kan houden? Gezien je huidige saldo en vermogen twijfel ik daaraan. Met ~80k bruto inkomen 1500 euro rood staan (en bkr) is op zijn minst frappant.

Vergeet ook even de kosten koper ed niet in je overwegingen. Je gaat nog wel een paar euro uitgeven voordat je een huis gekocht hebt. Daarna is het ook wel fijn als je nog iets kan inrichten/klussen etc. Met je huidige spaarsaldo betekent dat dat je een aantal maanden nul buffer hebt.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mark234583 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:38:
Het was alleen meer een vraag waar precies naar gekeken wordt bij het eigen geld.
Alle inkomens (incl crypto & beleggingen) en alle rekeningen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:23
MAX3400 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:43:
[...]

Alle inkomens (incl crypto & beleggingen) en alle rekeningen.
Én alle schulden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-06 18:38
Als je nu al genoeg kunt lenen voor je hypotheek en daar je schuld bij ingenomen, lijkt het me te doen.
Alleen als je zo weinig geld hebt gespaard, een hypotheek neemt op twee inkomens in een markt die onstabiel is, met zeer hoge inflatie op de basisvoorziening, dan lijkt het me niet verstandig om die situatie een huis te kopen, als er ergens iets mis gaat zit je misschien wel in financiële problemen waar je niet uit kunt raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Mark234583 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:38:
Bedankt voor de antwoorden. We hebben ook nog geen beslissing genomen, we snappen ook wel dat we goed moeten kijken of we hiervoor genoeg geld hebben. Het was alleen meer een vraag waar precies naar gekeken wordt bij het eigen geld.
Je mag overzichten overleggen van al je rekeningen. Zolang de belastingdienst het rekeningnummer kent, of jouw bank, zullen ze ze in kunnen zien. Dus ja, daar wordt naar gekeken. Of het meegenomen is met de maximale hypotheek is daar niet aan relevant, ze kijken ook naar hoeveel geld je op dit moment hebt. Er zijn hypotheekaanvragen waarbij er niet naar gevraagd wordt maar ook zoals bij mij dat ze gewoon een screenshot van je rekeningen willen zien. Ook mijn obscure studierekening waar al jaren maar 45 euro op stond moest worden meegenomen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

SmurfLink schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:50:
[...]

Je mag overzichten overleggen van al je rekeningen. Zolang de belastingdienst het rekeningnummer kent, of jouw bank, zullen ze ze in kunnen zien. Dus ja, daar wordt naar gekeken. Of het meegenomen is met de maximale hypotheek is daar niet aan relevant, ze kijken ook naar hoeveel geld je op dit moment hebt. Er zijn hypotheekaanvragen waarbij er niet naar gevraagd wordt maar ook zoals bij mij dat ze gewoon een screenshot van je rekeningen willen zien. Ook mijn obscure studierekening waar al jaren maar 45 euro op stond moest worden meegenomen.
Bij afsluiten van mijn eigen hypotheek een jaartje of 2 geleden heb ik nooit 'eigen geld' hoeven aantonen.
Het enige wat daar gevraagd werd, was of de storting op mijn hoofdrekening klopte met mijn salarisstrook en dat aan te tonen met rekening overzichten.

(en ik moest ook zelf nog een 10k inleggen voor de som van het huis zelf + kosten koper etc)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-06 14:42

In belgië moest ik een voorschot(10%) overmaken naar de notaris als een soort van borg dat je de woning koopt. Het is pas na ongeveer 3 maanden dat je bij de notaris komt voor de overdracht en dan moet je zowel je resterende saldo van jou en van de bank voorleggen om de woning effectief te kopen. Blijkbaar loopt het in Nederland toch anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:12
Xavier001 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:36:
[...]

In belgië moest ik een voorschot(10%) overmaken naar de notaris als een soort van borg dat je de woning koopt. Het is pas na ongeveer 3 maanden dat je bij de notaris komt voor de overdracht en dan moet je zowel je resterende saldo van jou en van de bank voorleggen om de woning effectief te kopen. Blijkbaar loopt het in Nederland toch anders?
Daar is in Nederland een bankgarantie voor bedacht. Service van de bank die jou in feite voor een paar maand 10% waarborg leent, trgen een paar honderd euro. Dit omdat voor de meeste mensen die 10% teveel is om te missen of heg uberhaupt niet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-06 22:52

Honesty

kattenneus!

Eerst zo snel mogelijk dat rood staan uitzetten en aflossen, zonde van de rente en het is een mindset probleem. Veel mensen hebben altijd rood staan aanstaan terwijl ze zoals ts het niet nodig hebben.
Eenmaal doorbroken sta je nooit meer rood en betaal je ook nooit meer rente.
Kan zijn dat ts een rekening heeft betaald en daardoor rood staat maar dat had ook via de spaarrekening gekund.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Aan de ene kant waar, maar aan de andere kant kan kopen je zomaar een stuk meer financiële ruimte geven. Je hoeft de zak van je verhuurder niet te vullen namelijk.

Het kan dus ook juist de oplossing zijn, in plaats van een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-06 21:53
Als je een huis wil kopen is het vaak verstandig om alle mogelijkheden op roodstand en creditcards stop te zetten. Het heeft allemaal een negatieve impact.

Een schuld telt zwaarder dan vermogen wat er tegenover staat.

[ Voor 17% gewijzigd door alwind op 04-12-2022 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mark234583 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:08:

[...]
waar is het eigen geld voor nodig? was dat een eis van de hypotheekverstrekker (dan reserveren voor rondkrijgen financiering), of heb je het nodig voor overbieden?

~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

alwind schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:07:
Als je een huis wil kopen is het vaak verstandig om alle mogelijkheden op roodstand en creditcards stop te zetten. Het heeft allemaal een negatieve impact.
Een creditcard op maandelijks volledig afbetalen, zoals de meesten in NL hebben, heeft geen impact.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou proberen om die -1500 weg te werken met bijvoorbeeld een "gift" van je ouders. Dan meteen dat doorlopende krediet weg. Het bedrag is onder de max voor belastingvrij schenken. Of je het dan 1 jaar later weer terugschenkt, is helemaal aan jou. Maar op papier moet het een gift zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-06 21:53
YakuzA schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:10:
[...]

Een creditcard op maandelijks volledig afbetalen, zoals de meesten in NL hebben, heeft geen impact.
Wel als de bank je een roodstand mogelijkheid geeft voor het max bedrag van de CC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

alwind schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:18:
[...]

Wel als de bank je een roodstand mogelijkheid geeft voor het max bedrag van de CC.
Klopt en dat ziet de bank het liefst. Ik werd tijdens onze huwelijksreis op Curaçao ineens door ICS gebeld. Ik had een ABN credit card. Ze belden niet vanwege een vermoeden van fraude ofzo, maar om me een afbetalingsregeling aan te smeren. Ik had mijn credit card daar wat vaker gebruikt en men rook direct business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

alwind schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:18:
[...]
In Nederland is de standaard setting bij vrijwel alle banken voor creditcards dat ze direct einde maand volledig afbetaald worden.
Als je die zelf hebt omgezet naar een ‘roodstand’ of ‘afbetaling in termijnen’ zul je die idd tijdelijk moeten opzeggen om iets meer hypotheek te mogen nemen.

Mijn punt was meer dat de generieke stelling die je initieel neerzette dat je alle creditcards moest stopzetten niet helemaal correct is :)

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 04-12-2022 09:32 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:11

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

JJ Le Funk schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:09:
[...]

waar is het eigen geld voor nodig? was dat een eis van de geldverstrekker (dan reserveren voor rondkrijgen financiering), of heb je het nodig voor overbieden?
Dit inderdaad. Als dat eigen geld gewoon nodig is voor overbieden en / of kosten koper dan boeit het niet “naar welke rekening ze kijken”, je moet dat bedrag gewoon afrekenen bij de overdracht.

Waarbij je dus (naar hoe je het nu schetst) nagenoeg niks overhoudt, wat nogal een risico is. En je dus ook geen budget hebt voor inrichting/klussen/verhuizen…

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 09:54

Engineer

Software

Je hypotheek mag maar 100% van de waarde van het huis zijn, dus kosten koper moet je zelf betalen inderdaad. Dat is grofweg 6000 euro toen ik voor het laatst naar dit onderwerp keek.

Ik zou er maar voor zorgen dat je 5 of 10k overhoud na alle geplande uitgaven, want je krijgt heel snel ongeplande uitgaven en voor je het weet sta je volledig in de min, waarna je serieuze problemen krijgt. Een wanbetaler-bestaan is een verschrikkelijk slechte positie. Dan krijg je aanmaningen, deurwaarders, beslagleggingen...

En asap die -1500 euro rood staan oplossen inderdaad... ik snap niet hoe je je spaargeld bedrag x kan noemen terwijl het eigenlijk x-1500 is. Ook nadenken hoe die -1500 is ontstaan en zorgen dat dat nooit meer gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:11

Crazy-

Best life ever

Sorry maar ik begrijp het niet helemaal.

Je spaart nu 2k per maand
Je hebt 12k spaargeld (. Half jaar sparen )
Nog eens 1500 rood stand; kost je ook al gauw 8-12%

Je hebt geen stuiver over na koop. Want 500€ overhouden na aankoop ga je echt niets meer kunnen doen.

Gedacht aan overlap tussen overdracht en verhuizen & je huidige kosten? Dat kost ook meer dan 500€

Ik zie alleen maar rode vlaggen en ik hoop dat je een goede adviseur hebt

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
YakuzA schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:15:
[...]

Beetje een dooddoener, misschien betaald TS zoveel huur momenteel dat die niet aan sparen toe komt.
En is dat opgelost zodra er een koophuis is.
En als er dan 1 tegenvaller is bij de verhuizing heb je wel een probleem. De extra reserves die je kunt opbouwen na de koop duren wel even. Terwijl als er een tegenvaller is bij de verhuizing dan is dat direct, niet over 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:01
Crazy- schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:13:
Sorry maar ik begrijp het niet helemaal.

Je spaart nu 2k per maand
Je hebt 12k spaargeld (. Half jaar sparen )
Nog eens 1500 rood stand; kost je ook al gauw 8-12%

Je hebt geen stuiver over na koop. Want 500€ overhouden na aankoop ga je echt niets meer kunnen doen.

Gedacht aan overlap tussen overdracht en verhuizen & je huidige kosten? Dat kost ook meer dan 500€

Ik zie alleen maar rode vlaggen en ik hoop dat je een goede adviseur hebt
Het is verstandig om dit allemaal mee te nemen in de overwegingen, maar ook: als je nu gaat bieden en de woning mag kopen, als dan de overdracht over drie maanden is heb je wel tegen die tijd 6k gespaard. Nee, daar kan je geen verbouwing of nieuwe keuken van betalen, maar wat potten verf en een goedkope laminaatvloer is dan prima te doen.

Ofwel: het hangt ook af van de staat van de huidige woning. Geschikt om direct in te trekken of een kluswoning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Orangelights23 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:20:
Hoe kun je 2000 euro per maand sparen en een maximale hypotheek van 350000 krijgen?
Wat is daar vreemd aan? Hypotheek van 350.000 heb je zo’n 75.000 euro bruto per jaar en dus zo’n 4000 euro netto per maand. Dan kan je toch makkelijk 2000 euro per maand sparen?
“Wij” geven met z’n 2-en bij lange na geen 2000 euro per maand uit.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:08

Jrz

––––––––––––

tilburgs82 schreef op zondag 4 december 2022 @ 23:17:
[...]

Wat is daar vreemd aan? Hypotheek van 350.000 heb je zo’n 75.000 euro bruto per jaar en dus zo’n 4000 euro netto per maand. Dan kan je toch makkelijk 2000 euro per maand sparen?
“Wij” geven met z’n 2-en bij lange na geen 2000 euro per maand uit.
Dat laatste klopt niet als je 2k spaart ;)
En al helemaal niet met een hyp van bijna dat bedrag 🙂

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:57

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

2000 per maand sparen.... 11.500 op de spaarrekening. MAar 1500 in de -. Lijkt mij toch heeeeeel snel op te lossen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Jrz schreef op zondag 4 december 2022 @ 23:26:
[...]

Dat laatste klopt niet als je 2k spaart ;)
En al helemaal niet met een hyp van bijna dat bedrag 🙂
TS wil toch een hypotheek gaan afsluiten? Dat zegt toch niks over wat zijn uitgaven nu zijn? Waarom zou hij dan voordat hij het huis koopt dit niet kunnen sparen?
Waarom klopt dat laatste niet? Wat heeft het sparen te maken met hoeveel je uitgeeft?

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:24:
[...]

Klopt en dat ziet de bank het liefst. Ik werd tijdens onze huwelijksreis op Curaçao ineens door ICS gebeld. Ik had een ABN credit card. Ze belden niet vanwege een vermoeden van fraude ofzo, maar om me een afbetalingsregeling aan te smeren. Ik had mijn credit card daar wat vaker gebruikt en men rook direct business.
Nou inmiddels niet meer hoor. Het is vrijwel niet meer verkrijgbaar in Nederland een creditcard met daadwerkelijk credit (gespreid terugbetalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-05 04:58
Heb je ook rekening gehouden met de kosten koper? Een linkje verf hier en een klusjesman daar? Verhuizen? Notaris? Hypotheekadviseur? Tuin? Inrichting? Aankoopmakelaar?

Als dit je spaargeld is dan ben je je spaargeld daar hoogtwaarschijnlijk namelijk al aan kwijt en dan is er geen eigen geld meer over voor dat bod.

Daarnaast begrijp ik niet waarom er spaargeld en tegelijkertijd een roodstand is. Ik had in jouw situatie gewoon spaargeld verschoven naar mijn andere rekening zodat ik niet rood zou komen te staan. De BKR registratie is wel opgenomen, maar een hypotheekverstrekker kan jou ook te risicovol vinden met een BKR registratie en ervoor kiezen je geen hypotheek te verstrekken.

Handelen uit emotie zonder goed alles op een rijtje te zetten bij een huizenjacht is de nummer 1 valkuil waar een aankoopmakelaar je normaal bij zou beschermen. Het is je droomhuis, maar er staan genoeg andere huizen in Nederland. Mijn advies zou zijn om nog even door te sparen en dan opnieuw op zoek te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:02
FlyingPineapple schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:16:
Handelen uit emotie zonder goed alles op een rijtje te zetten bij een huizenjacht is de nummer 1 valkuil waar een aankoopmakelaar je normaal bij zou beschermen. Het is je droomhuis, maar er staan genoeg andere huizen in Nederland. Mijn advies zou zijn om nog even door te sparen en dan opnieuw op zoek te gaan.
Dit is echt onzin. Er is een enorm huizen tekort. Je moet toch ergens wonen, als TS nu een huis voor te lange termijn heeft kunnen vinden tegen een redelijke prijs (330k) en nog een rentebod heeft van 3,07% waarbij de huidige rente al boven de 4% zit, dan kan het best wel slim zijn om de koop nu wel door te zetten. Stel je doet het nu niet, dan mag je misschien wel weer een jaar zoeken naar een ander huis plus waarschijnlijk méér rente betalen dus kan je nog minder lenen. Misschien heeft TS die tijd wel helemaal niet.

De 11.500 die TS nu gespaard heeft is al voor de k.k daarvan kan notaris betaald worden + overdrachtsbelasting (TIP: check of je vrijstelling overdrachtsbelasting kan krijgen). Als TS 2000 euro per maand kan sparen, dan heeft hij nog genoeg tijd om extra te sparen tot de levering. Als hij nu in de hypotheek fase zit duurt het zeker nog 2-3 maanden tot levering dat is toch weer 6k extra.

Dan kan de TS rustig verhuizen en eventueel verbouwen in stappen doen met elke maand 2k budget. Dit plan klinkt helemaal zo slecht nog niet. Niet iedereen heeft de luxe om 100k+ op de bank te hebben staan en dan pas een huis te gaan kopen en meteen de hele zooi met designer meubels in te kunnen richten + de hele boel laten verven en behangen door een professional. Soms heb je gewoon een dak boven je hoofd nodig en dan klinkt dit als een weloverwogen oplossing.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-06 22:11
Mark234583 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:08:

We hebben momenteel 12.500 euro op onze gezamenlijke rekening.
Op mijn eigen rekening sta ik negatief, -1.500 euro, en dit is een BKR registratie welke al is meegenomen in onze maximale hypotheek van 350.000 euro. Maar we zoeken toch geen duurdere woning.

1. Wordt voor het eigen geld alleen gekeken naar die 12.500 euro? Of moet ik die 1500 eraf halen, ook al is dit al geregistreerd in de BKR registratie?
2. Van welke rekeningen moet ik straks informatie verschaffen om ons eigen geld te laten zien? Van alle rekeningen, de gezamenlijke en onze eigen rekeningen waar ons salaris binnen komt? Wij sturen elke maand wat geld naar onze gezamenlijke rekening voor het sparen.

Bij voorbaat dank.
Je geeft aan nu 2.000 per maand te kunnen sparen.
Dan is het toch logisch om die 12.500 te gebruiken om 1.500 af te lossen.
Heb je nog 11.000 over. Dan koop je het huis en voordat dit allemaal rond is ben je een maand verder en heb je alweer 13.000 (want je spaart 2k per maand).
Je hebt dus na 1 maand al 1.500 klus/verhuisbudget.
Overdracht vindt bijvoorbeeld 4 maand later plaats (nog vlot), dan heb je tegen die tijd al 9.500 aan klus/verhuis budget, top!

Als de tot nu toe aangeleverde informatie juist en compleet is zie ik geen problemen. Als de inschatting van het sparen, ontbreken van meenemen van dubbele lasten, kosten koper, hypotheekadviseur, aankoopmakelaar, huur verhuisbus, klus kosten, nieuwe inboedel, overdrachtbelasting (is dat nog een ding?) niet juist is of niet meegenomen is, dan zie ik genoeg problemen ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-06 14:42
t14wo schreef op zondag 4 december 2022 @ 08:31:
[...]

Daar is in Nederland een bankgarantie voor bedacht. Service van de bank die jou in feite voor een paar maand 10% waarborg leent, trgen een paar honderd euro. Dit omdat voor de meeste mensen die 10% teveel is om te missen of heg uberhaupt niet hebben.
Ah ok bedankt, ja de 10% bijlenen kan opzich ook wel denk ik, maar de banken staan niet meer zo te springen om 100% te lenen, laat staan nog meer. Ik doelde meer op als je zoveel kan sparen heb je nog even tijd voor de "deal" rond is. Maar de bank kijkt op zich wel onmiddelijk welk geld beschikbaar is. Niet van jah maar ik krijg van Jan ook nog geld volgende week xD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-05 04:58
Davidshadow13 schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:42:
[...]

Dit is echt onzin. Er is een enorm huizen tekort. Je moet toch ergens wonen, als TS nu een huis voor te lange termijn heeft kunnen vinden tegen een redelijke prijs (330k) en nog een rentebod heeft van 3,07% waarbij de huidige rente al boven de 4% zit, dan kan het best wel slim zijn om de koop nu wel door te zetten. Stel je doet het nu niet, dan mag je misschien wel weer een jaar zoeken naar een ander huis plus waarschijnlijk méér rente betalen dus kan je nog minder lenen. Misschien heeft TS die tijd wel helemaal niet.

De 11.500 die TS nu gespaard heeft is al voor de k.k daarvan kan notaris betaald worden + overdrachtsbelasting (TIP: check of je vrijstelling overdrachtsbelasting kan krijgen). Als TS 2000 euro per maand kan sparen, dan heeft hij nog genoeg tijd om extra te sparen tot de levering. Als hij nu in de hypotheek fase zit duurt het zeker nog 2-3 maanden tot levering dat is toch weer 6k extra.

Dan kan de TS rustig verhuizen en eventueel verbouwen in stappen doen met elke maand 2k budget. Dit plan klinkt helemaal zo slecht nog niet. Niet iedereen heeft de luxe om 100k+ op de bank te hebben staan en dan pas een huis te gaan kopen en meteen de hele zooi met designer meubels in te kunnen richten + de hele boel laten verven en behangen door een professional. Soms heb je gewoon een dak boven je hoofd nodig en dan klinkt dit als een weloverwogen oplossing.
Ik hoop dat dit niet persoonlijk bedoeld is, ik ben namelijk deel van de ongeluksgeneratie die pas sinds een halfjaar uit huis kon en met een klein spaarcentje + relatief hoge hypotheek een veel te klein appartement heeft kunnen kopen. 😅 Ik kan me dus maar al te goed voorstellen hoe TS zich voelt.

Waar mijn alarmbellen gingen rinkelen is dat TS momenteel rood staat. Hoe kan iemand die per maand € 2000 spaart, € 1500 rood staan? Dat zegt namelijk iets over de manier waarop TS met geld omgaat en dat daar wat in te verbeteren is. Of de plannen van TS haalbaar zijn met het huidige gedrag omtrent omgaan met geld is dan echt te betwisten.

TS huurt momenteel al, TS heeft dus gewoon een dak boven het hoofd. Ik zie daarom geen reden waarom TS NU met dit spaargeld en manier van omgaan met geld zich in een risicovolle deal moet storten. Meningen verschillen uiteraard.
Pagina: 1