Computer met Windows ME in een modern netwerk krijgen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corné325i
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02:08
Hallo,

Is het mogelijk om een computer met Windows millennium zichtbaar te krijgen op een modern netwerk (Windows 10)?

Specs zijn in dit geval niet van belang maar zal ze er toch ff bij zetten.

Het gaat om een antieke Dell Inspirion 4000 laptop
Pentium 3 800mhz
128mb ram
dikke 8mb ati videokaart :o
intel 8255x based ethernet pci-adapter 10/100mb netwerkkaart.

Ze zitten allemaal in dezelfde werkgroep en bestanden delen enzo staat allemaal aan maar toch zie ik m niet in het netwerk staan tussen mn andere pc's en ook niet in mn router en dat vind ik nog het raarste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Stap 1 is zorgen dat de Dell een ip adres krijgt en in de router te zien is.
Wat staat er bij de netwerkinstellingen op de Dell?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Windows ME gebruikt SMB1, bij W10 staat dat standaard uit ten gunste van SMB2/3. Hier staat hoe je het weer aanzet.
Er is overigens een reden dat het uitstaat, er zijn veiligheidsproblemen mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-09 18:10
De vraag zou zijn, waarom je dit zou willen?

Zoals mijzelf meld, Windows ME gebruikt SMB1 en dit is gewoon lek en unsecure. Windows 10 heeft dit daarom standaard uitstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:31

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat is je definitie van een 'netwerk'? An-sich zal je het ding wel een IP adres kunnen laten krijgen, en ermee het internet op gaan. Niet dat het slim is, want zodra je dieper gaat naar dingen als HTTPS, zul je zien dat veel zaken als TLS1.3 al lastig zijn op die machine, dus veel websites zal je niet kunnen benaderen. Mocht je echter HTTP-only dingen willen doen, zeg maar, het ding gebruiken als klipper-screen ofzo, dan zit je wel goed. Echter qua energieverbruik is het misschien minder slim.

Heb je het over printen, bestanden uitwisselen, en andere zaken? Tsja... er is een reden dat SMB1 doorgaans uit staat tegenwoordig. ME kan niet veel hoger dan dat aan echter. Dus dat gaat niet werken, tenzij je iets anders er 'tussen' zet. Niet dat dat slim of praktisch is is, maar goed. Printen... tsja... succes met drivers/moderne standaarden.

Een lang verhaal kort: er kan vast nog wel wat. Persoonlijk zou ik een VLAN maken voor 'ouwe meuk', áls ik het al aan een netwerk wil (isoleer het van andere zaken). Internet is al helemaal een lastige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corné325i
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02:08
Umbrah schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:24:
Wat is je definitie van een 'netwerk'? An-sich zal je het ding wel een IP adres kunnen laten krijgen, en ermee het internet op gaan. Niet dat het slim is, want zodra je dieper gaat naar dingen als HTTPS, zul je zien dat veel zaken als TLS1.3 al lastig zijn op die machine, dus veel websites zal je niet kunnen benaderen. Mocht je echter HTTP-only dingen willen doen, zeg maar, het ding gebruiken als klipper-screen ofzo, dan zit je wel goed. Echter qua energieverbruik is het misschien minder slim.

Heb je het over printen, bestanden uitwisselen, en andere zaken? Tsja... er is een reden dat SMB1 doorgaans uit staat tegenwoordig. ME kan niet veel hoger dan dat aan echter. Dus dat gaat niet werken, tenzij je iets anders er 'tussen' zet. Niet dat dat slim of praktisch is is, maar goed. Printen... tsja... succes met drivers/moderne standaarden.

Een lang verhaal kort: er kan vast nog wel wat. Persoonlijk zou ik een VLAN maken voor 'ouwe meuk', áls ik het al aan een netwerk wil (isoleer het van andere zaken). Internet is al helemaal een lastige.
Wilde m gebruiken om oude nostalgische spellen op te spelen en dan is het wel handig dat ie in een netwerk staat om bestanden (oude spellen die op mn hardeschijf staan over te kopieren) maar als ik jou zo hoor kan ik dan beter gewoon met een usb stickje werken of gewoon lekker oldschool cd's branden dan? op het internet ga ik m sowieso ook niet meer krijgen waarschijnlijk dat wordt allemaal niet meer ondersteund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als redelijke retro fan misschien even een paar ervaringen/best practices delen:

SMB1 is insecure. Je wilt dat NIET op een moderne computer die op internet gaat aan zetten. Je wilt een computer die niet anders kan NIET verbonden hebben met het internet (tenzij je exact weet wat je doet en de boel erg grondig firewallt). Dat laatste kun je trouwens vrij makkelijk afvangen: geef handmatig IP aan oude computer in kwestie en vul geen (of als je iets in moet vullen: een foutieve) default gateway in. Je kunt dan op LAN communiceren, maar computer heeft geen idee hoe iets internet op te krigjen.

Conclusie is dat je iets anders voor bestandsdelen wilt.
  • Optie 1 - WinME kan goed met FAT32-formatted USB sticks overweg (maar ondersteunt geen NTFS). Bedenk wel dat dit traag gaat zijn met USB 1.1.
  • Optie 2 - een protocol die op beide systemen kan draaien. FTP vind ik zelf een makkelijke. Draai de server op de oude bak (die dus geen communicatie met internet kan hebben) en de client op de nieuwe. FTP is ook niet secure, maar als je op de nieuwe bak alleen de client draait en alleen gebruikt voor verbindingen met de oude op je LAN, is dat niet erg. In geval van twijfel kun je in je router firewall FTP expliciet blokkeren. Filezilla is op de nieuwe PC beste optie. Qua server voor WinME kun je ook Filezilla gebruiken, maar dan een oude versie (versie 2 had nog Win98/ME support iirc)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Welke games wil je erop spelen?

Zou zelf eens kijken of opensuse tumbleweed 32 bit er fatsoenlijk op draait :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 14:08
Waarom geen VM aanmaken met Windows ME er op?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Windows ME kan prima op internet technisch gezien, maar gezien er al jaren geen updates meer geweest zijn, zou ik dat zeker niet doen.

Zoals anderen aangaven: SMBv1 is crap, bak een CD/DVD op pak een USB stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:40
Wat kan er fout gaan met SMB 1 als de poort hiervan op modem/router naar buiten toe toch dicht zijn? Voor intern thuisgebruik op je eigen pc’s maakt dat toch weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:49
vj_slof schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:17:
Wat kan er fout gaan met SMB 1 als de poort hiervan op modem/router naar buiten toe toch dicht zijn? Voor intern thuisgebruik op je eigen pc’s maakt dat toch weinig uit.
Tenzij de ME machine iets van buitenaf haalt en vervolgens intern lekker verder gaat via SMB1...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:40
CB32 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:22:
[...]

Tenzij de ME machine iets van buitenaf haalt en vervolgens intern lekker verder gaat via SMB1...
Ja dat begrijp ik maar TS wil alleen bestanden uitwisselen tussen pc’s in het eigen netwerk. Dan is zoals eerder al gemeld het genoeg om geen gateway op de ME pc in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-09 12:38
dion_b schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:35:
Als redelijke retro fan misschien even een paar ervaringen/best practices delen:

Conclusie is dat je iets anders voor bestandsdelen wilt.
  • Optie 1 - WinME kan goed met FAT32-formatted USB sticks overweg (maar ondersteunt geen NTFS). Bedenk wel dat dit traag gaat zijn met USB 1.1.
Dit is zoals ik het ook doe op mijn Win 9x machines. Alleen heb ik dan wel, het even zo antieke, Paragon NTFS for Win98
de link op de pagina is dood, maar beetje googelen doet wonderen..

Ikzelf zet ISO's op een USB en mount deze dan in Win 9x.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

lightemup schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:24:
[...]

Dit is zoals ik het ook doe op mijn Win 9x machines. Alleen heb ik dan wel, het even zo antieke, Paragon NTFS for Win98
de link op de pagina is dood, maar beetje googelen doet wonderen..

Ikzelf zet ISO's op een USB en mount deze dan in Win 9x.
Een van de redenen dat ik FTP gebruik is dat alles daarmee kan werken, zelfs stokoude DOS apparaten. Hoef ik niet meerdere dingen naast elkaar te draaien.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou inderdaad ook even een FTP server op die Windows ME machine installeren, dan kan je gewoon via netwerk bestanden er heen pompen.

Je kunt ook een Windows ME VM pakken op je Win10 machine en hetzelfde bereiken, maar dit is leuker natuurlijk :P

[ Voor 30% gewijzigd door Falcon op 02-12-2022 11:29 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:42
Ik zou er persoonlijk geen energie in stoppen.

Gewoon een Usb stick gebruiken als je bestanden over wilt zetten.
Gaat vermoedelijk ook nog een stuk sneller dan met smb1

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Ben(V) schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:45:
Ik zou er persoonlijk geen energie in stoppen.

Gewoon een Usb stick gebruiken als je bestanden over wilt zetten.
Gaat vermoedelijk ook nog een stuk sneller dan met smb1
Dat hoeft niet. Met een beetje pech heeft die machine alleen maar USB 1.0 poorten. Dan zit je vast aan 1,5Mb/s, of net iets beter USB 1.1 welke 12Mb/s haalt.
Dan gaat FTP/SMB toch sneller.
Andere kant is dan wel weer dat retro spellen niet direct heel groot zullen zijn maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ten tijde van WinME had je games die meerdere CDs besloegen. Dat kan even duren tegen dat soort snelheden. Keerzijde: IP stack van WinME is brain-dead en ook traag als wat. Ja, 100MbE gaat waarschijnlijk sneller zijn dan USB 1.1, maar niet veel sneller, en een USB 2.0 kaart gaat vrijwel zeker sneller zijn dan 1GbE (ondanks dat USB 2.0 max 480Mbps kan). Moet je natuurlijk wel zo'n kaart met WinME drivers vinden die ook op je moederbord wil werken...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:42
Er zit een USB 1.1 port in die Dell, dus dat schiet niet op.
Je kunt overwegen om een PCMCIA USB 2.0 aan te schaffen en die erin te stoppen.
zoiets bijvoorbeeld:
https://nl.aliexpress.com...duct&gatewayAdapt=glo2nld

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1