Wij hebben een woning op het oog waar we in feite al uit zijn gekomen met de verkopers, maar één punt rest nog en dat is de erfafscheiding. Het betreft een hoekkavel met vrijstaand huis en op dit moment is de tuin kaal. Dat wil zeggen: los van de door de gemeente geplaatste 70cm hoge groene haag rondom het kavel en onderbroken bij de inrit van de dubbele parkeerplek ligt er alleen gras in en tot de voordeur/parkeerplaats tegels. Het is dan ook een woning uit 2020 en de huidige bewoners hebben er simpelweg niks aan gedaan.
Nu zijn er in de wijk veel wisselende aangezichten bij hoekkavels en waar het ons om gaat is: privacy. Wij zijn niet het type mensen die bekeken willen worden of zelfs al dat gevoel krijgen wanneer we in onze tuin zitten.
De situatie:
-
- blauwe pijl = voordeur
- blauw kruis = voorgevel woning (adreszijde)
- blauw lijntjes = ingang voor parkeerplekken
- felgroene lijnen = groenstrook van de gemeente (gras)
- donkergroene lijn = erfafscheiding van 2m hoog (haag)
- rode lijn = erfafscheiding van 70cm hoog (haag)
- roze lijn = 1m achter voorgevelrooilijn
Waar het om gaat is dat het bestemmingsplan het volgende bepaald heeft:
Maar, we hebben uit de Akte van levering voor deze woning het volgende stuk meegekregen:
En dan het laatste: wat is "plaatselijke erfafscheidingen". Als alleen ik dat bij mijn kavel doe, is dat plaatselijk te noemen zou ik zeggen. Of bedoelen ze dat ik niet het overgrote deel 2m hoog mag doen? Maar dan is het weer zo breed te interpreteren wat plaatselijk nu is dat je er eigenlijk nooit een getal aan kan binden lijkt mij.
Kortom: hieronder is ons ideaalscenario met daarna een alternatief waar we ook nog mee kunnen leven. Zijn hier mensen met soortgelijke situaties of kennis van bestemmingsplannen en de termen die erin gebruikt worden die mee kunnen denken of dit problemen op gaat leveren of niet?
Optie 1: Eigenlijk volledige 2m hoge groene haag, behalve de laatste paar meter op de hoek, omwille van het zicht de hoek om. Donkergroen = 2m, felgroen =1m.
Optie 2: direct vanaf de voorgevel een dichte hoek maken en voor de ramen aan de voorgevel wat leibomen plaatsen voor wat meer privacy.
Zijn beide opties mogelijk denken jullie of waarom zou iets niet mogen volgens de definities? Als ik het goed begrijp gaat de akte van levering sowieso boven het bestemmingsplan, gezien daar dus die specifieke bepaling voor hoekkavels in opgenomen is.
Nu zijn er in de wijk veel wisselende aangezichten bij hoekkavels en waar het ons om gaat is: privacy. Wij zijn niet het type mensen die bekeken willen worden of zelfs al dat gevoel krijgen wanneer we in onze tuin zitten.
De situatie:
-
- blauwe pijl = voordeur
- blauw kruis = voorgevel woning (adreszijde)
- blauw lijntjes = ingang voor parkeerplekken
- felgroene lijnen = groenstrook van de gemeente (gras)
- donkergroene lijn = erfafscheiding van 2m hoog (haag)
- rode lijn = erfafscheiding van 70cm hoog (haag)
- roze lijn = 1m achter voorgevelrooilijn
Waar het om gaat is dat het bestemmingsplan het volgende bepaald heeft:
Dit zegt dus dat er pas op de roze lijn 2m hoge erfafscheiding geplaatst mag worden. Wat dus een heel groot stuk over laat wat geen/weinig privacy geeft.Een erf- en terreinafscheiding:
o. heeft een maximale bouwhoogte van 1,00 m;
p. in afwijking van het bepaalde in lid 7.2 sub o mag erf- en terreinafscheiding maximaal 2,00 m hoog zijn als hij op minimaal 1,00 m achter de, dichtstbijzijnde, naar de weg gekeerde gevel van een woonhuis wordt gebouwd;
Maar, we hebben uit de Akte van levering voor deze woning het volgende stuk meegekregen:
Enerzijds staat het vrij duidelijk, maar anderzijds zijn het in mijn ogen weer termen die multi-interpretabel te gebruiken zijn. Want wat is nu eigenlijk het "algemeen belang"? Ik zou zeggen: als ik een groene haag zoals dit plaats van ca. 180-200cm hoog, dan schaad ik niet het algemeen belang. Het ziet er nog steeds keurig uit en niemand heeft er last van. Enige wat ik me kan voorstellen is dat het wenselijk is om op de hoek de haag lager te houden met het oog op auto's die daar de hoek om willen (beide zijn 30 wegen), anders zou de haag wellicht wat zicht belemmeren.Algemene bepalingen
Artikel 1. Hagen straatzijde en hoekkavels
Lid 1.
Alle woningen krijgen volgens het beeldkwaliteitsplan aan de straatzijde een lage groene haag van zeventig centimeter hoog die binnen de erfgrens wordt geplant. De hagen worden geplaatst op het eigen terrein van de koper. Sommige hoekkavels krijgen aan twee zijden van de kavel een haag van zeventige centimeter (maximaal een meter) hoog.
Verder zijn de bewoners zelf verantwoordelijk voor de aanleg van erfafscheidingen. Erfafscheidingen mogen in de voortuin niet hoger zijn dan een meter. Eén meter na de voorgevelrooilijn is de toegestande hoogte van de erfafscheiding maximaal twee meter. Hierbij geldt vanwege de groene uitstraling van de wijk de sterke voorkeur om groene hagen als erfafscheiding te gebruiken in plaats van schuttingen. In het belang van de privacy van de bewoners kunnen plaatselijke erfafscheidingen met een hoogte van twee meter, voor zover het algemeen belang niet wordt geschaad, worden toegestaan.
En dan het laatste: wat is "plaatselijke erfafscheidingen". Als alleen ik dat bij mijn kavel doe, is dat plaatselijk te noemen zou ik zeggen. Of bedoelen ze dat ik niet het overgrote deel 2m hoog mag doen? Maar dan is het weer zo breed te interpreteren wat plaatselijk nu is dat je er eigenlijk nooit een getal aan kan binden lijkt mij.
Kortom: hieronder is ons ideaalscenario met daarna een alternatief waar we ook nog mee kunnen leven. Zijn hier mensen met soortgelijke situaties of kennis van bestemmingsplannen en de termen die erin gebruikt worden die mee kunnen denken of dit problemen op gaat leveren of niet?
Optie 1: Eigenlijk volledige 2m hoge groene haag, behalve de laatste paar meter op de hoek, omwille van het zicht de hoek om. Donkergroen = 2m, felgroen =1m.
Optie 2: direct vanaf de voorgevel een dichte hoek maken en voor de ramen aan de voorgevel wat leibomen plaatsen voor wat meer privacy.
Zijn beide opties mogelijk denken jullie of waarom zou iets niet mogen volgens de definities? Als ik het goed begrijp gaat de akte van levering sowieso boven het bestemmingsplan, gezien daar dus die specifieke bepaling voor hoekkavels in opgenomen is.
[ Voor 7% gewijzigd door MooDyBLueS op 16-12-2022 11:38 ]