Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WatcherZ
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-05 08:24
Goedemorgen,

Ik zit met het volgende: mijn 1-jarige detacheringscontract loopt eind april 2023 af. In dit contract stond in de conceptversie een relatie- en concurrentiebeding, maar deze hebben we in overleg uit het contract gehaald, waarna deze is ondertekend. Hieraan ben ik dus geenszins gebonden.

Nu heb ik de 'luxe' dat in mijn werkveld ontzettend veel vraag is. Ik kan dus, wanneer ik wil zo overstappen naar een andere detacheerder bij het einde van mijn contract. De volgende scenario's kunnen zich dus voordoen:

1. Contract verlengen via huidige detacheerder, werkzaam blijven bij huidige opdrachtgever.
2. Nieuw contract bij andere detacheerder, werkzaam blijven bij huidige opdrachtgever.
3. Nieuw contract bij andere detacheerder, werkzaam bij nieuwe opdrachtgever.
4. Vast in dienst bij opdrachtgever.

Nu ben ik benieuwd of optie 2 wel gebruikelijk is. Er is dus geen relatie- en concurrentiebeding, maar het is meer van: is het gebruikelijk om via een andere detacheerder gewoon weer te gaan werken in het huidige team en binnen dezelfde werkzaamheden bij de opdrachtgever? Het voordeel voor mij zou zijn dat ik een sterkere onderhandelingspositie heb bij een nieuwe detacheerder ten opzichte van mijn huidige (mits de opdrachtgever met de verhoogde eisen akkoord gaat uiteraard), en ik gewoon hetzelfde kan blijven doen.

Ik hoor graag van jullie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-09 15:58

Koekfabriek

King Billy on the wall

In mijn detacheringstijd heb ik dit een aantal keer gezien dat dit is geprobeerd. Wel zorgde dit altijd voor een hoop "spanning" waardoor dit zelden het beoogde effect had. Geen relatie- en concurrentiebeding maakt het makkelijker, maar in hoeverre werkt je opdrachtgever graag met "nieuwe/andere" partij?

Je moet er denk ik echt even achteraan hoe en wat alle betrokennen vinden of contractueel hebben afgesproken. Mijn mening, ga niet voor 2. Als je detachering leuk vindt, ga voor optie 1 of 3. Wil je vast in dienst kies optie 2 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09 18:30
Koekfabriek schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:32:
...
Wil je vast in dienst kies optie 2.
Neem aan dat je optie 4 bedoelt. Ik kan verder er niks op afdingen.
Wel een optie 5 bedenken:
WatcherZ schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:26:
...Nu heb ik de 'luxe' dat in mijn werkveld ontzettend veel vraag is....
@TS Begin voor jezelf en laat je inhuren door de werkgever.

Optie 2 is voor jou waarschijnlijk lood om oud ijzer, maar voor de relatie detecheerder/opdrachtgever kan 't wel de relatie schaden. Of op z'n minst een hoop vragen opleveren aan beide kanten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:22
Optie 2 is niet gebruikelijk voor dezelfde functie, omdat er meestal afspraken tussen detacheerder en opdrachtgever zijn die daar beperkingen op leggen.

Maar waarom zou je zelf optie 2 willen? Dan kan je beter meteen naar optie 4 gaan, of denk je dat de huidige opdrachtgever binnen een paar jaar het werk niet meer heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Vziw konden relatie en concurrentie bedingen alleen in contracten voor onbepaalde tijd worden opgenomen.

Met een tijdelijk contract zouden dit soort overstappen prima moeten kunnen iig. Het zal ook van de opdrachtgever afhangen, hoe die daar in staat.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:27
Ha, je kan zelf wel een concurrentiebeding niet hebben, maar je werkgever kan dat wel hebben met de opdrachtgever. Waardoor ze die functie niet kunnen uitbesteden aan een andere partij.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Relatiebeding is een aspect. Ook van belang is wat er in de contracten staan tussen detacheerders en opdrachtgever.

Nog even los van de menselijke aspecten: je krijgt er een slechte naam van, de nieuwe detacheerder misschien ook. Ik zou er als opdrachtgever ook een slechte smaak van krijgen, althans als niet heel duidelijk vooraf besproken. Het komt voor, maar ik ken het alleen op initiatief van opdrachtgever.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-08 13:35
WatcherZ schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:26:

Het voordeel voor mij zou zijn dat ik een sterkere onderhandelingspositie heb bij een nieuwe detacheerder ten opzichte van mijn huidige (mits de opdrachtgever met de verhoogde eisen akkoord gaat uiteraard), en ik gewoon hetzelfde kan blijven doen.
Al geprobeerd te onderhandelen voor dezelfde (of nóg betere) voorwaarden bij contract verlenging die je nu bij een andere werkgever wilt leggen?

Een 1 jarig contract bij jouw 'luxe' situatie vind ik trouwens ook een rare keuze van het bedrijf, ik zie vrijwel alleen maar direct permanente contracten langskomen in zulke gevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
tc982 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:40:
Ha, je kan zelf wel een concurrentiebeding niet hebben, maar je werkgever kan dat wel hebben met de opdrachtgever. Waardoor ze die functie niet kunnen uitbesteden aan een andere partij.
Het is sterker, dat contract stelt doorgaans dat die werknemer -jij dus- niet in dienst mag treden bij de opdrachtgever, of via een derde partij (lees: andere detacheerder) werkzaamheden gaat uitvoeren voor de opdrachtgever. Dat gaat meestal onder voorbehoud van schriftelijke toestemming van jouw werkgever. Het komt er doorgaans op neer dat het kan worden afgekocht, de prijs dekt o.a. jouw opleidingskosten en overige kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Gekke gedachte:

5) overleggen / onderhandelen met huidige detacherer over wat je van hun beter wilt...

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik zou vooral denken:

Is er geen contract tussen opdrachtgever en detacheerder ? Wellicht is de functie waar jij op ben gedetacheerd wel een "exclusive" en mag alleen jou huidige opdrachtgever hierop mensen wegzetten ?

Maar waarom zou je van opdrachtgever willen switchen ? Bevallen de arbeidsvoorwaarden niet ? Anders een keer met je opdrachtgever om tafel gaan zitten om te kijken of hierin ruimte voor onderhandeling is ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-09 18:13

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Vergeet ook niet:

Dat jij geen relatiebeding hebt, betekent niet dat de werkgever niet contractueel gebonden is aan een boeteclausule richting de werkgever als hij jou nu in dienst neemt.
Afspraken tussen tussen de opdrachtgever en detacheerder kunnen dus alsnog roet in het eten gooien en zorgen dat het heel duur wordt om jou in dienst te nemen.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-08 21:36

dlmh

Lo-Fi

bombadil schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:45:
Gekke gedachte:

5) overleggen / onderhandelen met huidige detacherer over wat je van hun beter wilt...
6) gaan freelancen en zelf dat uurtarief naar binnen harken zonder tussenkomst van detacheerder ;)

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Eens met @bombadil. Even los van contractsituatie ga je een hoop spanning veroorzaken, waarbij jouw motief ter discussie gesteld gaat worden. Mijns inziens een situatie die voor een externe verre van ideaal is. Detachering is een vrij simpel verdienmodel, waar ongeveer de enige variabele de marge is tussen wat jij verdient en wat jouw opdrachtgever voor jou betaalt. Daar zou ik met je huidige werkgever een goed gesprek over voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WatcherZ
Ik zal het even wat verder toelichten.

Ik ben werkzaam bij één van de grootste bedrijven van Nederland, waar ik graag na het einde van mijn contract zou blijven werken. Nu kan ik mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat het de opdrachtgever (welke met 5-10 verschillende detacheringsbureaus werkt voor dezelfde functies) het ook maar iets uitmaakt via welke detacheerder ik wordt geplaatst.

Het punt is meer dat ik wil kijken naar mijn opties aan het einde van mijn contract. Tuurlijk ga ik onderhandelen met mijn huidige detacheerder, maar ik wil ook de optie openhouden van een eventueel ander aanbod van een andere detacheerder. Mijn leidinggevende geeft aan mij aan het eind van mijn contract wel in vaste dienst te willen nemen, dus dat is ook een optie. Ik ben gewoon even alles aan het afwegen en kijken wat er mogelijk is.

ZZP'en is ook zeker iets waar ik naar wil kijken, maar dan pas over een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-09 14:01
Ik zal zelf even meewegen, mocht je het interessant vinden. Zelf zit ik een aantal jaar in de detachering en ben zelfs een keer van werkgever gewisseld terwijl ik bij de opdrachtgever zat. Maar om je opties aan te halen:

1. Contract verlengen via huidige detacheerder, werkzaam blijven bij huidige opdrachtgever.
Altijd een goede optie. Als je het er echt naar je zin hebt kan dit zeker geen kwaad. Een contractverlenging geeft trouwens ook ruimte om te onderhandelen.
2. Nieuw contract bij andere detacheerder, werkzaam blijven bij huidige opdrachtgever.
Hier zou ik eerlijk gezegd niet op doelen. Bij mij was het toevallig zo gelopen zonder dat ik er zelf actief naar op zoek was. Je krijgt hiermee toch wat scheve gezichten en dat is iets waar je in de detachering voor op moet passen. Vooral aan het begin van je carriere.
3. Nieuw contract bij andere detacheerder, werkzaam bij nieuwe opdrachtgever.
Dit voelt voor veel mensen toch eigenlijk eng aan, maar als je de detachering in gaat is dit wel onderdeel van je werkzaamheden. Het geeft ook een kans om wat anders te zien en jezelf te ontwikkelen. Soms pakt het heel leuk uit, soms wat minder. Maar wees er vooral niet bang voor. Als je je nieuwe opdracht echt niks vind, geef dat tijdig aan en dan kun je altijd opnieuw overwegen wat je wilt.
4. Vast in dienst bij opdrachtgever.
Is dit niet hetzelfde als punt 1?

Hopelijk heb je er wat aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:30

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Wees er van bewust dat detacheerders een flinke strijkstok hebben. Er gaat makkelijk 40-50% van jouw brutoloon óók naar de detacheerder. Mogelijk nog meer. De opdrachtgever is dus goedkoper uit met vast dienstverband. Daar staan dan weer wel de 'werkgeversverplichtingen' tegenover, die bij detachering uiteraard ook in de vergoeding zit.

Dat geeft jou ruimte om een riante opslag + inflatiecorrectie mee te nemen in de beloning.

Bedenk ook dat wanneer je in vaste dienst zit, je ook een opzegtermijn van een maand hebt, dus overstappen is net zo makkelijk (al dan niet naar opnieuw een detacheerder).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-09 19:02
WatcherZ schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:33:
Ik zal het even wat verder toelichten.

Ik ben werkzaam bij één van de grootste bedrijven van Nederland, waar ik graag na het einde van mijn contract zou blijven werken. Nu kan ik mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat het de opdrachtgever (welke met 5-10 verschillende detacheringsbureaus werkt voor dezelfde functies) het ook maar iets uitmaakt via welke detacheerder ik wordt geplaatst.

Het punt is meer dat ik wil kijken naar mijn opties aan het einde van mijn contract. Tuurlijk ga ik onderhandelen met mijn huidige detacheerder, maar ik wil ook de optie openhouden van een eventueel ander aanbod van een andere detacheerder. Mijn leidinggevende geeft aan mij aan het eind van mijn contract wel in vaste dienst te willen nemen, dus dat is ook een optie. Ik ben gewoon even alles aan het afwegen en kijken wat er mogelijk is.

ZZP'en is ook zeker iets waar ik naar wil kijken, maar dan pas over een paar jaar.
Één van de grootste bedrijven als werkgever of als opdrachtgever? 'Werkzaam bij' is in deze context altijd wat vaag :P

Mijn ervaring is dat het opdrachtgevers ook niet zoveel uitmaakt via welke partij inhuur of detachering loopt. Ze willen uiteindelijk de mensen hebben. Jouw optie 2 zie ik regelmatig gebeuren en dat kun je in overleg met je opdrachtgever prima organiseren. Als je er via een andere partij flink op vooruit gaat dan is dat best te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WatcherZ
Wouterkaas schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:49:
[...]

Één van de grootste bedrijven als werkgever of als opdrachtgever? 'Werkzaam bij' is in deze context altijd wat vaag :P

Mijn ervaring is dat het opdrachtgevers ook niet zoveel uitmaakt via welke partij inhuur of detachering loopt. Ze willen uiteindelijk de mensen hebben. Jouw optie 2 zie ik regelmatig gebeuren en dat kun je in overleg met je opdrachtgever prima organiseren. Als je er via een andere partij flink op vooruit gaat dan is dat best te overwegen.
Scherp! In dit geval bedoel ik de opdrachtgever ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 13:36

WhiteDog

met zwarte hond

Als je er graag wil blijven kies dan optie 4. Je gaat je mogelijk meer en meer (emotioneel) binden aan de opdrachtgever. Op een dag heb je daar een nieuwe manager, worden er van bovenaf andere beslissingen genomen, ken je zelf betere oplossingen, ... maar heb je als externe niet het gewicht om hier op te wegen of om de "juiste" beslissingen af te dwingen. Als interne medewerker heb je dat wel of kan je zelf doorgroeien tot manager :)

Ik snap niet waarom mensen soms letterlijk 20 jaar voor dezelfde opdrachtgever blijven werken via een detacheerder waar ze overduidelijk 0,0 meerwaarde aan hebben. Van werk veranderen kan altijd.
Pagina: 1