Leaseauto met storingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
Allereerst: ik twijfelde of dit het juiste subforum is, maar aangezien mobiliteit meer gaat over auto’s op zich, plaats ik hem toch hier.

Ik rijd nu via mijn werkgever bijna twee jaar een door mij uitgekozen/samengestelde leaseauto. Een van de opties in de auto zorgt ervoor dat, zeker bij vochtig weer (herfst tot begin lente eigenlijk), er regelmatig storingen optreden in bepaalde rijhulp- en veiligheidssystemen. Ik kan dat moeilijk kwantificeren, maar het is doorgaans meerdere keren per rit een kortdurende storing (soms meerdere keren achter elkaar binnen 1 minuut) die zich uit in een waarschuwingsgeluid en visuele melding. Het betreffende rijhulpsysteem schakelt dan logischerwijs uit. Soms blijft het systeem langer in storing staan. De auto is verder wel te gebruiken als waarvoor hij bedoeld is, om van A naar B te komen.

Hij is nu twee keer specifiek voor dit probleem naar de lokale merkdealer geweest. Dit probleem is langer bekend bij de fabriek, en hun eerste oplossing was een nieuw stuurwiel. Dat werkte niet blijvend en bij anderen is vervolgens software geupdate, wat het probleem niet opgelost heeft en/of verergerd schijnt te hebben. Na de tweede keer de auto brengen voor diagnose werd gemeld dat het probleem bekend was, maar dat er simpelweg geen oplossing is op dit moment. ‘Ze’ zijn inmiddels bijna twee jaar bezig met een structurele oplossing. Wat de dealer als voorstel had:

- we doen niets, je blijft de storingen houden (en gekmakend gepingel elke rit) want meer kunnen we niet.
- we schakelen alle rijhulp- en veiligheidssystemen uit, waarvoor je een dik pak papierwerk moet ondertekenen dat je toestemming geeft.

Als de systemen wel werken gebruik ik ze altijd, dus uitschakelen is voor mij geen optie. Daarnaast vermoed ik dat de leasemaatschappij dan wel verzekering daar ook wel iets van vindt, zeker gezien het feit dat allemaal volgens mij verplichte systemen (op nieuwe auto’s) ook uitgeschakeld worden. Verder begrepen ze mijn frustratie, en zonden me met een ‘succes!’ weer heen.

Ik heb de leasemaatschappij gevraagd wat hun visie op dit alles is, maar nog geen reactie. Ik betaal een bedrag voor een door mij gekozen optie die niet volledig werkt/meer dan regelmatig storingen heeft, zonder zicht op een oplossing.

Heeft iemand een idee wat in dit verhaal mijn rechten dan wel plichten zijn, en wat een redelijke verwachting van verschillende partijen is?

Ik lease een auto bij A, betaal via mijn werkgever aan A, maar alles omtrent de fysieke auto loopt via B die mij afscheept. (En oké, ik begrijp dat zij het simpelweg niet naar mijn wens kunnen oplossen.) Ik heb gevraagd hoe het merk mij ging compenseren omdat zij een ondeugdelijk product leveren (in mijn ogen), maar daar was geen enkele sprake van.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
In principe is dit non-conformiteit, het product levert niet wat zou moeten. De vraag is wat je wil, met de juiste juridische ondersteuning kun je waarschijnlijk het einde van het contract afdwingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 23:04
Ik ben geen jurist, maar ik zou met allebei de voorgestelde opties niet akkoord gaan. Je betaalt een sloot geld voor een product (auto) die niet functioneerd zoals geadverteerd. Als ze zoals ze zelf zeggen het niet kunnen repareren dan zouden ze in mijn mening een andere auto(-type/model) moeten aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-06 00:09
Wat ik mij dan wel afvraag is in hoeverre dit onder consumentenrecht valt (met alle wettelijke beschermingen die daar bij komen kijken) of niet omdat de auto juridisch gezien van de leasemaatschappij is en niet van jou. Maar als dit een structureel probleem is in het type en blijkbaar (nog) geen oplossing heeft, zou ik zeker bij de leasemaatschappij aansturen op een andere auto, alleen zal dat vanwege levertijden ook geen korte termijn oplossing zijn ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@Invisible_man

Ik meen te weten om welke auto het gaat. Heb er zelf ook 1 en geen klachten.
Is dus niet een structureel iets. Klacht is in meer of mindere mate wel bekend bij andere tweaker rijders

Toch niet de auto die ik dacht...

[ Voor 9% gewijzigd door jeroenkb op 01-12-2022 11:43 . Reden: verkeerde aanname ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Uiteindelijk lijkt me dit iets wat je met de leasemaatschappij moet regelen. Zij zijn de eigenaar van de auto. Zij moeten met de dealer of merk in gesprek gaan. Jij bent enkel de berijder dus ik denk ook niet dat consumentenrecht hier van toepassing is.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 22:41
In principe probleem bij de leasemaatschappij neerleggen: jij hebt daar een overeenkomst voor een auto - die nu niet naar behoren werkt en waarvan de fabrikant aangeeft dat ze dat voorlopig ook niet gerepareerd gaan krijgen. Dan ligt de bal dus bij de leasemaatschappij, die heeft de auto gekocht en is eigenaar, om de 'schade' van de niet-werkende auto te verhalen op de leverancier en jou een passende oplossing te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ugchel schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:23:

Ik lease een auto bij A, betaal via mijn werkgever aan A, maar alles omtrent de fysieke auto loopt via B die mij afscheept. (En oké, ik begrijp dat zij het simpelweg niet naar mijn wens kunnen oplossen.) Ik heb gevraagd hoe het merk mij ging compenseren omdat zij een ondeugdelijk product leveren (in mijn ogen), maar daar was geen enkele sprake van.
Je geeft het zelf al aan: het probleem is dat er juridisch gezien geen connectie is tussen jou en de dealer
De leasemaatschappij is de eigenaar en koper van de auto. Als die er niets aan doet, zul je met die partij in conclaaf moeten. Niet de dealer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:27
Dit is in eerste instantie volgens mij een zaak tussen jouw werkgever en de leasemaatschappij.
Je werkgever is degene die een contract heeft met de leasemaatschappij.

Ik heb dit ooit eens gehad met een lease Peugeot 206 die steeds op de meest verschrikkelijke momenten vermogen verloor, zoals bij invoegen op snelweg. Na ettelijke keren terug naar dealer heb ik uiteindelijk tegen de baas gezegd, hier heb je de sleutel, deze auto rijd ik niet meer. Vervolgens hebben zij bij de leasemaatschappij het contract ontbonden. Dus ik zou zeggen neem eerst contact op met je werkgever en kijken wat die zegt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:35
Ik zou elke keer dat de storing optreedt de auto stilzetten op de eerste de beste veilige plek en vervolgens de leasemaatschappij bellen dat de auto kapot is en hem op laten halen. Ook de werkgever informeren dat je wat later bent omdat je met een kapotte auto staat te wachten op vervangend vervoer.

Dan is het met 3 keer opgelost verwacht ik. De werkgever moet dit met de leasemaatschappij regelen, de auto is ondeugdelijk en voldoet niet aan de eisen die je mag verwachten van een auto van deze leeftijd.

Wat de leasemaatschappij en garage vervolgens doen, dat is hun probleem.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 20:40
Drardollan schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:42:
Ik zou elke keer dat de storing optreedt de auto stilzetten op de eerste de beste veilige plek en vervolgens de leasemaatschappij bellen dat de auto kapot is en hem op laten halen. Ook de werkgever informeren dat je wat later bent omdat je met een kapotte auto staat te wachten op vervangend vervoer.

Dan is het met 3 keer opgelost verwacht ik. De werkgever moet dit met de leasemaatschappij regelen, de auto is ondeugdelijk en voldoet niet aan de eisen die je mag verwachten van een auto van deze leeftijd.

Wat de leasemaatschappij en garage vervolgens doen, dat is hun probleem.
De werkgever moet het inderdaad regelen. Maar denk je dat 3x te laat komen de beste manier is om de werkgever te vertellen dat je auto problemen heeft? Iets wat je ook nu gewoon zonder gezeur met één telefoontje bespreekbaar kan maken met de werkgever?

Hoewel 't heerlijk is om met gestrekt been een probleem bij een ander neer te leggen, is het ook meestal 't meest onproductieve.

[ Voor 6% gewijzigd door PROnline op 01-12-2022 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:35
PROnline schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:14:
[...]

De werkgever moet het inderdaad regelen. Maar denk je dat 3x te laat komen de beste manier is om de werkgever te vertellen dat je auto problemen heeft? Iets wat je ook nu gewoon zonder gezeur met één telefoontje bespreekbaar kan maken met de werkgever?

Hoewel 't heerlijk is om met gestrekt been een probleem bij een ander neer te leggen, is het ook meestal 't meest onproductieve.
Wellicht ging ik er ten onrechte vanuit dat TS al met zijn werkgever gesproken had hierover. Want dat is inderdaad de eerste en beste stap.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Pagina: 1