Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s.deboer7328532
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-04-2024
In de goedkopere prijzenklasse is er gezocht naar Energiezuinige PC Desktops
met prestaties geschikt voor office en internetgebruik.

De meest geschikte PC Desktops lijken te zijn in de klasse "Mini-PC's".

Er zijn de volgende Mini-PC's gevonden:

*MSI MSI Cubi 5 10M-419EU
8 GB / maximaal 64 GB, DDR4, 2.667MT/s
256 SSD M.2
*Intel Core i3-10110U
CPU Mark 3982
TDP 15W
Configurable TDP-up Base Frequency 2.60 GHz
Configurable TDP-up 25 W
Configurable TDP-down Base Frequency 800 MHz
Configurable TDP-down 10 W
*eur 529

* Medion Akoya S23005-i3-256F8
8GB, maximal 16 GB DDR4 1.600MT/s
256 SSD M.2
* Intel Core i3-1115G4 @ 3.00GHz
CPU Mark 6218
TDP 28W
CPU Specifications
Total Cores 2
Total Threads 4
Max Turbo Frequency 4.10 GHz
Cache 6 MB Intel® Smart Cache
Bus Speed 4 GT/s
Configurable TDP-up Base Frequency 3.00 GHz
Configurable TDP-up 28 W
Configurable TDP-down Base Frequency 1.70 GHz
Configurable TDP-down 12 W
*Niet echt duidelijk of dit continu 28W is of bijv. gemm. 23W oid.
*eur 450, met 256SSD en i3 processor.

*Alternatief voor de i3 is de i5
* Medion Akoya S23005-i5-512F8
512 SSD M.2
*Intel Core i5-1135G7 @ 2.40GHz
CPU Mark 10026
CPU Specifications
Total Cores 4
Total Threads 8
Max Turbo Frequency 4.20 GHz
Cache 8 MB Intel® Smart Cache
Bus Speed 4 GT/s
Configurable TDP-up Base Frequency 2.40 GHz
Configurable TDP-up 28 W
Configurable TDP-down Base Frequency 900 MHz
*Dit is in principe een veel betere versie, maar mogelijk onnoodzakelijk,
verbruik is geïndiceerd als hetzelfde.
*eur 600, met 512SSD en snellere processor dan de i3.

***In de goedkopere prijzenklasses, PC Desktops voor gebruik van Office en Internet,
met een zo'n laag mogelijk Energieverbruik en CPU Mark van Minimaal rond de 4000 en bij voorkeur 6000 of hoger, heeft iemand Ideeen of Suggesties voor andere modellen? Mogelijk laptops ipv. Mini-PC's?

Het lijkt mij interessant om te horen wat ideeen en suggesties van anderen zijn.
Is het mogelijk om een PC Desktop te hebben met deze prestaties en prijzenklasse
die minder dan 20W verbruikt? Zouden laptops dit beter kunnen? Wat zouden de modellen kunnen
zijn die aan deze specificaties voldoen?

Ideeen en suggesties graag.

mvg,

meneer de Boer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:58
Office/internetten kan je ook doen met bijv. een Raspberry Pi welke significant zuiniger is.

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietkrobot
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11-09 19:24
Meeste energie zuinig pc's gaan van een pc van 700 watt naar een 300 watt met weinig verliezen van performance maar op deze enkele watt denk ik niet dat pc fabrikanten werken om hun vermogen naar beneden nog te halen. Ik veronderstel wel dat een laptop niet minder zal verbruiken. Als je mega zuinig wilt gaan kan je even goed een rasbarry pie gebruiken. Maar ik begrijp niet waarom dit zo een laag wattage moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s.deboer7328532
Ik gebruik op het moment een Fujitsu Esprimo van ongeveer 40W gemmiddeld.
Maar de PC is iets te langzaam en niet QHD compatible.
Ik zoek nu iets nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s.deboer7328532
PCBaas schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:07:
Office/internetten kan je ook doen met bijv. een Raspberry Pi welke significant zuiniger is.
Ja precies, dat zou wel heel zuinig zijn. Maar voor werk heb ik Windows met MS Office nodig en
ik moet programma's voor het maken van analyses kunnen runnen.
Sowieso 200GB SSD minimaal nodig en een soortgelijke Processor als in de voorbeelden hierboven
benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s.deboer7328532
pietkrobot schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:07:
Meeste energie zuinig pc's gaan van een pc van 700 watt naar een 300 watt met weinig verliezen van performance maar op deze enkele watt denk ik niet dat pc fabrikanten werken om hun vermogen naar beneden nog te halen. Ik veronderstel wel dat een laptop niet minder zal verbruiken. Als je mega zuinig wilt gaan kan je even goed een rasbarry pie gebruiken. Maar ik begrijp niet waarom dit zo een laag wattage moet hebben?
Zuinige PC's voor Office en Internet gebruiken volgens mij maximaal 50W, maar minder is goed mogelijk.
Rond de 30W gemiddeld verbruik is normaal voor nieuwe zuinige PC's volgens mij.
Het zijn PC's met processoren met een laag TDP gemiddeld verbruik en zonder grafische kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:14
Zoek inderdaad naar systemen met zuinige processoren met ingebouwde GPU.Bij Intel zijn dat hetzij desktop/mini systemen waarbij de naam van de processor op een 'T' eindigt - bv Intel Core i3-12100T; hetzij systemen met een laptop processor zoals je er hierboven een paar noemt (met CPU namen eidigend op een 'U' of 'G7', zie hier voor een volledig overzicht). Je kunt ook naar modellen met een AMD laptop CPU zoeken, zie o.a. hier.

[ Voor 27% gewijzigd door martyw op 01-12-2022 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s.deboer7328532
martyw schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:29:
Zoek inderdaad naar systemen met zuinige processoren, bij Intel zijn dat hetzij desktop/mini systemen waarbij de naam van de processor op een 'T' eindigt - bv Intel Core i3-12100T, hetzij systemen met een laptop processor zoals je er hierboven een paar noemt (met CPU namen eidigend op een 'U' of 'G7', zie hier voor een volledig overzicht). Je kunt ook naar modellen met een AMD laptop CPU zoeken, zie o.a. hier.
***Intel® Core™ i3-12100T Processor
12M Cache, up to 4.10 GHz
Launch Date Q1'22
CPU Specifications
Total Cores 4
# of Performance-cores4
# of Efficient-cores0
Total Threads 8
Max Turbo Frequency 4.10 GHz
Performance-core Max Turbo Frequency 4.10 GHz
Performance-core Base Frequency2.20 GHz
Cache 12 MB Intel® Smart Cache
Total L2 Cache5 MB
Processor Base Power 35 W
Maximum Turbo Power 69 W

*Intel® Core™ i3-1115G4E Processor
Launch Date Q3'20
CPU Specifications
Total Cores 2
Total Threads 4
Max Turbo Frequency 3.90 GHz
Processor Base Frequency 2.20 GHz
Bus Speed 4 GT/s
TDP 15 W
Configurable TDP-up Base Frequency 3.00 GHz
Configurable TDP-up 28 W
Configurable TDP-down Base Frequency 1.70 GHz

*Intel Processoren van het type "T", zuinigsten:
(enkelen)
deze hebben TDP 35W verbruik

voorbeeld:

*Processor Number i3-10105T
Launch Date Q1'21
CPU Specifications
Total Cores 4
Total Threads 8
Max Turbo Frequency 3.90 GHz
Intel® Turbo Boost Technology 2.0 Frequency‡ 3.90 GHz
Processor Base Frequency 3.00 GHz
Bus Speed 8 GT/s
TDP 35 W
Configurable TDP-down Base Frequency 2.40 GHz
Configurable TDP-down 25 W

*Processor Number i3-10100T
Launch Date Q2'20
CPU Specifications
Total Cores 4
Total Threads 8
Max Turbo Frequency 3.80 GHz
Intel® Turbo Boost Technology 2.0 Frequency‡ 3.80 GHz
Processor Base Frequency 3.00 GHz
Bus Speed 8 GT/s
TDP 35 W
Configurable TDP-down Base Frequency 2.40 GHz
Configurable TDP-down 25 W

***Die i3 12100T is niet erg zuinig naar verhouding met tussen de 35W en 69W verbruik
de 25W-35W modellen gebruiken mogelijk 40% minder.

***Zuinigere modellen zijn ook beschikbaar:
Processor Number i3-1000G4
Launch Date Q3'19
CPU Specifications
Total Cores 2
Total Threads 4
Max Turbo Frequency 3.20 GHz
Processor Base Frequency 1.10 GHz
Cache 4 MB Intel® Smart Cache
Bus Speed 4 GT/s
TDP 9 W
Configurable TDP-down Base Frequency 800 MHz
Configurable TDP-down 8 W

Maar, dit is voor mobiele deviezen.

Laptops overigens, gebruiken vaak de Intel Processoren eindigend op G1 of G4 of U,
dit zijn dezelfde processoren die in Mini-Pc's gebruikt worden, en dus niet noodzakelijk
zuiniger.
Er zijn wel zuinigere laptops, maar die gebruiken processoren met een slechtere performance.
Het lijkt er dus op dat de mini-PC's vrijwel geheel evenveel stroom verbruiken als laptops tegenwoordig,
en mogelijk zelfs minder vanwege het gunstigere design (niet perse heel erg compact).

(voorbeeld)
Processor Number i3-1005G1
Launch Date Q3'19
CPU Specifications
Total Cores 2
Total Threads 4
Max Turbo Frequency 3.40 GHz
Processor Base Frequency 1.20 GHz
Cache 4 MB Intel® Smart Cache
Bus Speed 4 GT/s
TDP 15 W
Configurable TDP-down Base Frequency 900 MHz
Configurable TDP-down 13 W

Deze heeft een iets zuiniger verbruik, maar de performance is slechter.
(CPU Mark 5042 tov. hierboven vermeld.)
De i5 zoals vermeld in de originele post hierboven heeft een CPU Mark van iets boven de 10000.

Het lijkt toch lastig om nog zuinigere mini-desktops of laptops te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

pietkrobot schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:07:
Meeste energie zuinig pc's gaan van een pc van 700 watt naar een 300 watt met weinig verliezen van performance maar op deze enkele watt denk ik niet dat pc fabrikanten werken om hun vermogen naar beneden nog te halen.
Je haalt maximaal verbruik (of vermogen van de PSU) en het daadwerkelijk vermogen in de praktijk door elkaar. Zelfs een dikke game-PC met een i9 13900K, RTX4090 en dertien SSD's komt tijdens "office en internetgebruik" nog niet bij de 300W in de buurt, laat staan bij 700W. Idle verbruik is waar je naar moet kijken.

Ik zou daadwerkelijke metingen opzoeken, dat is de enige betrouwbare manier. En zelfs tussen verschillende reviews wil de meetmethode vaak verschillen waardoor de resultaten lastig te vergelijken zijn, dus het liefst een enkele review met een meting van verschillende platformen.

In de praktijk moet je vooral een moederbord met zo min mogelijk hippe features hebben, high-end chipsets willen nog wel eens een hoger idle-verbruik hebben wat zomaar 10-15W kan schelen met een heel minimaal mobo. Laptops doen het wat dat betreft vaak goed omdat daar meer op gelet wordt (is natuurlijk belangrijk voor de accuduur), maar er zijn ook zat desktops en mini-PC's te vinden met "laptop-hardware", ik zie dat die al in de TS genoemd worden. Ik vraag me af of de T/U-varianten (die de tweakers boven me noemen) nou zoveel toevoegen, de maximale klosnelheid van die dingen ligt vooral laag maar in idle verbruikt een CPU, en zeker een laptop-CPU, toch al bijna niks en ligt het meer aan de rest van de hardware. Het is tegenwoordig ook poepiesimpel om zelf de maximale kloksnelheid wat lager te zetten.

De Asrock X300 barebone is ook interessant, erg minimale chipset die daardoor weinig verbruikt (en snel opstart), zeker in combinatie met een 5600G/5700G wat in technisch opzicht ook een mobiele CPU is, maar desondanks behoorlijk krachtig is. De prijs van de X300 lijkt helaas wel licht te stijgen.

Als je nog verder wil gaan kom je inderdaad op iets als een raspberry uit. De modellen met veel geheugen zijn helaas slecht leverbaar maar goed genoeg om licht werk op te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door bwerg op 01-12-2022 13:09 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 09:38
ik heb een tijdje een RPI als desktop gebruikt maar het was me toch echt te traag, je moet toch net iets teveel je chrome tabs beheren en zeer weinig multitasken om het allemaal lekker te houden. Ben nu over naar een NUc en die zijn wel echt enorm goed, sub 5w idle, flink performant laptop chips aan boord.

NUC12WSHi3
10 core 12 thread op 35W piek! insane performant maar ook wel aan de prijs en nog lastig te krijgen

11th gen NUC's zijn wat beter te krijgen maar ook minder perfomant.
uitvoering: Intel NUC 11 Performance kit - NUC11PAHi3
Alsnog is dat 6200 cpu mark, dus aan het hoge eind van je eisen.

Bijkomend voordeel is dat je er alleen ram en een ssd in hoeft te steken.

zie net dat deze wel goed te krijgen is
uitvoering: Intel NUC 12 Pro Kit NUC12WSKi5
Das niet goedkoop maar damn, 4p 8e 16 thread machine op low power is wel echte performance. Schijen zo'n 5-10w idle te doen en 100W full load (wat je bij office use nooit doet). Dit doet dan wel 16K+ passmarks...

[ Voor 19% gewijzigd door Flaat op 01-12-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:55
Zoek eens in V&A op D34010WYK ( en NEE is niet van mij ) maar dan ben je denk ik klaar voor €145

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s.deboer7328532
Flaat schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:03:
ik heb een tijdje een RPI als desktop gebruikt maar het was me toch echt te traag, je moet toch net iets teveel je chrome tabs beheren en zeer weinig multitasken om het allemaal lekker te houden. Ben nu over naar een NUc en die zijn wel echt enorm goed, sub 5w idle, flink performant laptop chips aan boord.

NUC12WSHi3
10 core 12 thread op 35W piek! insane performant maar ook wel aan de prijs en nog lastig te krijgen

11th gen NUC's zijn wat beter te krijgen maar ook minder perfomant.
uitvoering: Intel NUC 11 Performance kit - NUC11PAHi3
Alsnog is dat 6200 cpu mark, dus aan het hoge eind van je eisen.

Bijkomend voordeel is dat je er alleen ram en een ssd in hoeft te steken.
Bedankt voor uw reactie.
Dit is nuttige informatie.
De specificaties lijken overeen te komen met een van de mini-desktops die ik benoemd heb
in het oorspronkelijke bericht:
* Medion Akoya S23005-i3-256F8
256 SSD M.2
* Intel Core i3-1115G4 @ 3.00GHz
CPU Mark 6218
TDP 28W

Ik dacht zelf dat met programma's voor analyses op de achtergrond en enige internet tabs
het gemmiddelde verbruik rond de 20W zou zijn plus ongeveer 5W plus de monitor e.d.

Op zich een mini Desktop PC een jaar laten draaien sub 30W zou niet veel KWh moeten zijn.
Het is zeer interessant met de huidige energiecrisis om te proberen om minder dan voorheen
aan stroom te verbruiken vind ik.

U zegt sub 5W idle?
Dat is voor mij ongehoord.
Ik ben benieuwd of anderen ervaring hebben met Processoren van TDP 10-25W/30W (h/l)
en wat het stroomverbruik is.

Ik gebruik voor mijn apparatuur "stroommeters".
Veel van de apparaten in huis zijn al vervangen.

Anderen ervaring met sub 30W PC's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s.deboer7328532
Flaat schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:03:

zie net dat deze wel goed te krijgen is
uitvoering: Intel NUC 12 Pro Kit NUC12WSKi5
Das niet goedkoop maar damn, 4p 8e 16 thread machine op low power is wel echte performance. Schijen zo'n 5-10w idle te doen en 100W full load (wat je bij office use nooit doet). Dit doet dan wel 16K+ passmarks...
De processor in dit model is de:

i5-1240P
CPU Mark 17565 (erg hoog vergeleken met de andere besproken modellen).
maar, het verbruik is ook veel hoger.

CPU Specifications
Total Cores 12
# of Performance-cores4
# of Efficient-cores8
Total Threads 16
Max Turbo Frequency 4.40 GHz
Performance-core Max Turbo Frequency 4.40 GHz
Efficient-core Max Turbo Frequency 3.30 GHz
Cache 12 MB Intel® Smart Cache
Processor Base Power 28 W
Maximum Turbo Power 64 W
Minimum Assured Power20 W

Bij een constante belasting van programma's die zoveel vergen als ongeveer driemaal dat van office,
zal het verbruik toch hoger dan 20W zijn sowieso zou ik denken, ook vermoed ik met internetten.

Ik denk dat deze processor niet in de categorie valt van de "ongeveer zuinigste processoren".

Intel i5 processoren die hier wel in vallen zijn processoren eindigent op "G7" en sommige van het
type eindigent op "U". Mogelijk enkele anderen.

Heeft u getest hoeveel gemiddeld verbruik uw NUC mini desktop verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 09:38
@s.deboer7328532
Ik zal mijn i7-1145g nuc even meten ergens de komende dagen en je laten weten hoe het daar zit

Over max turbo power, dat is hoeveel kracht hij kan gebruiken in een spurt, zie het als sprinten, meer dan een minuut krijg je hem niet op die power, dan springt hij terug naar zn base power of zelfs nog lager/eerder als de koeling niet goed genoeg is.

Deze review geeft wat power nummers voor deze nieuwe nucs
YouTube: Best of the Bunch? Intel NUC 12 Pro i5 mini PC Review

Let wel, max power is waarschijnlijk een CPU stress test en dan in de sprint, dat houd hij dus niet lang vol en zegt eigenlijk niet zoveel. Dat soort piek getallen haal je eigenlijk nooit en 50% load is meestal niet 50% power draw door de manier waarop GHz, voltage en cpu clocks werken. Ben nu wel benieuwd wat voor een programmas je draait. Op wat voor een platform zitten jullie nu? en kan dat programma omgaan met veel cores of gaat het juist betere op snelle single core performance?

[ Voor 80% gewijzigd door Flaat op 01-12-2022 16:59 ]

Pagina: 1