Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oneshot007
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-11-2024
Ik wil zonnepanelen laten leggen op het dak van mijn huis en heb inmiddels meerdere offertes ontvangen. Echter twijfel ik waar ik nou precies goed aan doe, aangezien de ene partij micro-optimizers aanbeveelt, waar de andere partij juist alles op 1-2 strings wil leggen.

Kunnen jullie mij helpen met de volgende vragen?
1. Is 2 kanten beleggen rendabel in mijn geval? (Tuin ligt op het zuid-oosten)
2.Is micro-optimizers uberhoubt wel nodig gezien de weinige schaduwval?
3. Hoe zouden jullie de voorzijde van de woning voorzien van zonnepanelen, een aparte string of toch micro-optimizer / power-optimizer gezien de weinige hoeveelheid panelen?

Huidig jaarverbruik: 2100 kWh p/j
Huidig gasverbruik: 900m3 p/j
Doel zonnepanelen:
- Zo hoog mogelijke opbrengst wegens meer verbruik in de toekomst;
- Eventueel een warmtepomp in de toekomst
- En nu er nog saldering is en je je verbruik x2 terug mag leveren liever nu meer dan later bijleggen.
Schaduw?
Voorzijde: Ja, naast en onder nokverhoging.
Achterzijde: Nee
Tl;Dr;
OffertePanelenOmvormerOpbrengst p/jPrijs (ex. btw)Prijs / Wp
Offerte A9x JA Solar 395W Full BlackAPS Micro Omvormer2561 kW-h € 5.455,05€ 2,13
Offerte B14x Autarco 400Wp full black half-cutAutarco 3600W + Autarco 1500W3.959 kW-h€ 8.126,82€ 1,45
Offerte C7x Trina Solar 395W7x Enphase IQ7A2532 kW-h€ 4.620,00€ 1,67
Offerte D8x DMEGC 500Wp8x Enphase IQ7A 60/72C3884 kW-h€ 6.891,03€ 1,73

Dak voorzijde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_EAPIfoSGl02xk61i94_6qYg9W8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s3p7SX3BjROU4keZKoHKqjV3.jpg?f=fotoalbum_large

Dak achterzijde (huis met dakkapel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMH-mxH9qdR9r9C9-cWsrsMtlxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4Gdafg1khR6a41RKVWdqYGS.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenop dakkapel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2oGtueiBoJzQ5NM-xVoOSeq6muw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCPZJ4x9VZAXoOIsQbM7Cemh.jpg?f=fotoalbum_large

--------------------

Offerte A (via Vereniging eigen huis):

panelen 9x JA Solar 395W Full Black
omvormer APS Micro Omvormer
Verwachte opbrengst: 2561 kW-h p/j
Prijs € 5.455,05 (ex. btw)
= € 2,13 / Wp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwaSCQbYZWp5Rdf16ldVYY_th7A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/syT3rHXUHY4vNjlIbwOcXE5S.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAh-D_HksHmdHpUMOIvHfG73-G4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/26AlWPFkxHZRRP5vBI3aFFl8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmUtwbvYk5FDVwy66rWOassfNmQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CtiRBwnY0XDBWtvmsuknNafd.png?f=user_large

Offerte B

Panelen 14x Autarco 400Wp full black half-cut
Omvormer
- 1x Autarco 3600W omvormer met DC afschakeling
- 1x Autarco 1500W omvormer met DC afschakeling
Verwachte opbrengst 3.959 kW-h p/j (5600 Wp capaciteit)
Prijs € 8.126,82 (ex. btw)
= € 1,45 / Wp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCVtj9JACQfIsBEOtHA6gJiGOBo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y9h0drdtZejc1Fkyjkjo8Yao.png?f=user_large

Offerte C

Panelen 7x Trina Solar 395W
Omvormer 7x Enphase IQ7A
Verwachte opbrengst 2532 kW-h p/j (2765 Wp capaciteit)
Prijs € 4.620,00 (ex. btw)
= € 1,67 / Wp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dt5qiIVdk56aP-ObXwEby3xxl8g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dc8fNVoAnAVUIL86WeMOeqa6.png?f=user_large

Offerte D

Panelen
- 8x DMEGC DM500M10-66HSW/-V, 500Wp
- Bij aanpassing offerte mogelijk ook 5x DM400M10-54HBB aan de voorzijde
Omvormer 8x Enphase Micro Inverter IQ7A 60/72C
Verwachte opbrengst 3884 kW-h p/j (4000 Wp capaciteit) (+ 1975 Wp als de panelen aan de voorzijde ook passen)
Prijs € 6.891,03 (ex. btw)
= € 1,73 / Wp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rNBeYu89z8xCjPoOtEYZo-HWIs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HFP8qV0Oh4yNCvKnN2U20X7F.png?f=user_large

Schaduwberekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-LjFTwwD4FkX4kBpjgdc4ifLT4=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/9vpsw7dCpGFZ4mY6oOsIzZRZ.gif?f=fotoalbum_large

Dit is wat ik op het moment heb, maar ik weet niet waar ik goed aan doe. Het lieft wil ik 2 dakzijdes beleggen, maar ik merk dat dat iets lastiger is dan gedacht door de schaduwval onder de nokverhoging aan de voorzijde.

[ Voor 17% gewijzigd door Oneshot007 op 02-12-2022 11:02 . Reden: added table ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oneshot007
Samen met Partij D heb ik een nieuw legplan uitgewerkt die helemaal naar wens is, de hoogste opbrengst heeft en de op een na laagste prijs per Wp (€ 1,60).

Hier ben ik ook akkoord mee gegaan, dus de vraag is inmiddels opgelost :)

OffertePanelenOmvormerOpbrengst p/jPrijs (ex. btw)Prijs / Wp
Offerte D-210x DMEGC 500Wp10x Enphase IQ7A 60/72C4460 kW-h € 8009,00€ 1,60

Dit zijn 8 panelen op de achterzijde en 2 panelen op de nokverhoging aan de voorzijde. Allemaal voorzien van optimizers om beide dakdelen los van elkaar te laten werken.

[ Voor 53% gewijzigd door Oneshot007 op 09-12-2022 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
Ook hier geld, de IQ7A loopt af bij 366 Watt, dus 500 Wp panelen er op heeft geen nut. Neem gewoon een string omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:15
Hogere Wp van B gaat meer opbrengst geven… het minimale voordeel van Enphase gaat verloren in een paar % aftop

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 09-12-2022 22:08 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:54
RobertV70 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:31:
Ook hier geld, de IQ7A loopt af bij 366 Watt, dus 500 Wp panelen er op heeft geen nut. Neem gewoon een string omvormer
Natuurlijk heeft dat wel nut. Een 500Wp paneel levert bij 50% zon dus 250W. Een 350Wp paneel levert dan maar 175W. Dus zwaardere panelen heeft zeker wel nut. Er wordt inderdaad wel wat afgetopt bij 100% zon, maar die momenten heb je toch niet zoveel.

Ik weet niet hoe efficient Enphase is ten opzichte van een sttringomvormer. Waarschijnlijk maakt dat niet zoveel verschil. Maar in een paar situaties heeft Enphase wel grote voordelen:
  • Bij schaduw of verschil tussen het zonlicht dat op de verschillende panelen valt.
  • Bij een defect paneel. De overige werken bij Enphase gewoon door.
  • Als je ooit zou willen uitbreiden. Bij Enphase is dat een kwestie van bijprikken, je hoeft geen DC hoogspanning te onderbreken.
Het is iets duurder in aanschaf, maar vooral de situatie dat een paneel defect raakt, verwacht ik veel voordeel bij te hebben. Dat moment komt toch een keer en dan ben ik blij dat de rest doorwerkt. En niet alleen dat. Als zoiets over 10 jaar gebeurt, dan kun je nooit meer precies zo'n paneel erbij krijgen, dus je houdt dan altijd een suboptimale string over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-05 06:49

JvS

Ik heb hem zelf ook

De enige reden om voor micro's te gaan is meerdere orientaties, mix-and-mach van verschillende panelen, complexe schaduw op veel panelen tegelijk of als je "strings" van < 4 panelen per richting moet hebben en de uitbreidbaarheid.

De rest is allemaal gevoel en theoretisch risico mijden.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@PhilipsFan Enphase begint met 2% achterstand op efficiëntie, staat gewoon in datasheet. Als ze dan ook nog 2% aftop goed moeten maken...

Monitoring op paneel niveau doe je voornamelijk om te zien dat je monitoring nog werkt. De panelen zelf zijn betrouwbaarder dan de micro's

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Ronald schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 06:27:
@PhilipsFan Enphase begint met 2% achterstand op efficiëntie, staat gewoon in datasheet. Als ze dan ook nog 2% aftop goed moeten maken...
Volgens mij kun je dat niet op die manier vergelijken. De omvormer's eigen efficiency is misschien 2% lager (neem ik even van je aan) maar als systeem kan Enphase wel degelijk efficiënter werken. Een stringomvormer maakt minder optimaal gebruik van elk paneel. Als ik naar m'n eigen Enphase systeem kijk, dan is het verschil in opbrengst tussen de panelen al 2%, en die panelen liggen niet eens in de schaduw. Bij Enphase wordt elk paneel afzonderlijk tot z'n maximale efficiëntie gebruikt, bij een stringomvormer zou mijn hele systeem dus al met 2% worden afgeremd door dat slechtste paneel.

En dan heb ik het nog niet over de efficientieverschillen onder moeilijke omstandigheden. Is het rendement van een string nog steeds zo goed bij 50% licht? Bij 25% licht? De meeste van die metingen worden gedaan onder vollast, maar in de praktijk draait je systeem bijna nooit onder vollast...
Monitoring op paneel niveau doe je voornamelijk om te zien dat je monitoring nog werkt. De panelen zelf zijn betrouwbaarder dan de micro's
Zoals blijkt uit mijn voorbeeld is er dus wel degelijk verschil tussen de panelen, al is het klein. Ik vind dat best interessant om te weten. Ik zie bijvoorbeeld in de winter dat het verschil groter wordt, dus sommige panelen liggen eigenlijk te dicht bij elkaar waardoor ze in elkaars schaduw liggen bij laagstaande zon. Deze panelen heb ik uiteraard niet meegerekend in bovenstaand voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
In de praktijk doet een schaduw arm Enphase systeem het domweg niet beter @PhilipsFan , daar is genoeg over bekend.

Wat heel erg bekend is dat een paneel extra voor minder dan het meestal enorme kostenverschil van een Enphase systeem veel beter werkt…

Zelfs bij stevige schaduw blijft een paneeltje extra lang, heel lang beter werken… individuele tracking maakt van schaduw geen zon

[ Voor 21% gewijzigd door Ronald op 10-12-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Ronald schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:37:
In de praktijk doet een schaduw arm Enphase systeem het domweg niet beter @PhilipsFan , daar is genoeg over bekend.

Wat heel erg bekend is dat een paneel extra voor minder dan het meestal enorme kostenverschil van een Enphase systeem veel beter werkt…

Zelfs bij stevige schaduw blijft een paneeltje extra lang, heel lang beter werken… individuele tracking maakt van schaduw geen zon
Uiteraard. Als de kosten de bottleneck zijn moet je altijd een paneel extra nemen. Maar voor de meeste mensen is de ruimte op het dak de beperking. Met Enphase kun je ruimte gebruiken die anders niet rendabel was geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Soms, @PhilipsFan, soms. Als een enkel paneel als onderdeel van een string systeem niet rendabel is, gaat het hele systeem uitvoeren als Enphase dat paneel nog minder rendabel maken.

Enphase is de oplossing voor complexe situaties daar waar de slecht onderkende problemen van solaredge in de weg staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oneshot007
Bedankt voor de reacties en het meedenken!

Ik heb uiteindelijk gekozen voor micro optimisers omdat ik beide kanten van mijn dak wil benutten. Echter zou ik aan de voorkant < 4 panelen kunnen leggen wegens schaduwval. Helaas kon ik dit dus niet realiseren met een string omvormer.

Ook is het de vraag of de 500WP panelen aan de voorzijde gaan passen. Dit wordt tijdens de plaatsing bekeken. Past het niet dan gaan ze 2x DM395M10-54HBB full black op de voorzijde leggen. Mix-en-match van verschillende panelen dus, waar micro optimisers weer handig voor zijn.

Na wat meten en rekenen twijfel ik ook of het legplan van offerte B haalbaar is. Ze houden bijvoorbeeld geen rekening met een de gemetselde dakrand, hierdoor kun je op de eerste 2 dakpannen geen dragers plaatsen, waardoor een aantal panelen niet gaan passen. Daarnaast wordt door schaduwval op de voorkant van het huis de omvormer aan de voorzijde amper benut. Alleen aan het eind van de dag heb ik > 4 panelen die zon pakken bij dit legplan.

[ Voor 16% gewijzigd door Oneshot007 op 14-12-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:44
Waarom niet de voorkant op 1 micro met 4 ingangen (bijvoorbeeld een APsystems DS3 en de achterkant op een string omvormer?

Deze micro omvormer is geschikt voor panelen van 400-660Wp, dus dan zit je met je 500Wp panelen ook prima.
En ze zijn wat goedkoper dan Enphase...

[ Voor 27% gewijzigd door Rensjuh op 14-12-2022 10:16 ]

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oneshot007
Goed punt, over een string omvormer voor de achterzijde heb ik het eerder met de installateur over gehad. Door schaduwval rond de middag op het paneel onder mijn dakkapel op de achterzijde zou een string omvormer volgens de installateur aardig wat verlies hebben. Dus hij beveelt om deze reden micro omvormers aan i.p.v. een string.

Het APSysteem voor de voorzijde is inderdaad een interessante oplossing, daar zal ik nog even naar vragen!

De schaduwberekening van de installateur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-LjFTwwD4FkX4kBpjgdc4ifLT4=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/9vpsw7dCpGFZ4mY6oOsIzZRZ.gif?f=fotoalbum_large
Pagina: 1