Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Beste mede-tweakers,

Begin januari gaat mijn PV installatie enorm worden uitgebreid. Ik ga dan van 1800 naar 5000WP. Mijn jaar verbruik is veel lager dan wat ik straks zal terugleveren dus het lijkt erop dat ik niet meer kan salderen straks.

Echter het idee dat ik heb is om mijn contract te beëindigen(al een paar jaar flexibel) voor dat de volledige 1050KWH is ingehaald, om zo toch het voordeel van salderen nog voor 1 jaar te behouden.

Mijn jaarcontract loopt vanaf 1 augustus en ik heb iets van 650kwh verbruikt tot nu toe. In december en januari zal daar in totaal nog wel 400 bij op komen. Stel in mei dat er nog 100KWH over is dan stap ik per 1 mei over naar een andere leverancier. Hiermee behoud ik de saldering van augustus tot mei. Voor de rest van het jaar krijg ik dan de terugleververgoeding bij een andere leverancier.

Is er iets dat ik mis of wat niet kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:49

de Peer

under peer review

ELD schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:58:
Beste mede-tweakers,

Begin januari gaat mijn PV installatie enorm worden uitgebreid. Ik ga dan van 1800 naar 5000WP. Mijn jaar verbruik is veel lager dan wat ik straks zal terugleveren dus het lijkt erop dat ik niet meer kan salderen straks.
nee juist niet, je kunt gewoon 100% van je verbruik salderen.

je kunt het beste even zorgen dat je (netto) verbruik op 0 uit komt, en dan overstappen naar een leverancier met de hoogste TLV.

Bij overstappen 'behoud' je geen saldering. bij overstappen wordt juist de saldeerperiode beeindigd en start er weer een nieuwe periode.

Weet je zeker dat je een jaarcontract hebt trouwens? Want dan moet je dus wel een boete betalen als je die opzegt. Niet dat dat erg, is, maar ter informatie.

Begin dus eerst even met opzoeken wat salderen precies is, dat scheelt een hoop.

[ Voor 37% gewijzigd door de Peer op 01-12-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:25

BlueTooth76

Let the sun shine!

Salderen gaat over verbruik, niet over productie.

Dus als je 1.000kWh verbruikt en 10.000kWh produceert, saldeer je 1.000kWh.
Over de resterende 9.000kWh krijg je een terugleververgoeding.

Overstappen verandert daar niets aan.

Als je je woning nu nog met gas verwarmt, zou je kunnen kijken naar een warmtepomp of een (goede kwaliteit) split airco om te verwarmen. Je verbruik wordt dan hoger en je kan dan meer salderen.

[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 01-12-2022 10:38 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:36:
Dus als je 1.000kWh verbruikt en 10.000kWh produceert, saldeer je 1.000kWh.
Ik dacht dat wanneer je netto teruglevert dat salderen volledig vervalt. Goed om te horen dat dit dus niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:33:
[...]
Bij overstappen 'behoud' je geen saldering. bij overstappen wordt juist de saldeerperiode beeindigd en start er weer een nieuwe periode.

Weet je zeker dat je een jaarcontract hebt trouwens? Want dan moet je dus wel een boete betalen als je die opzegt. Niet dat dat erg, is, maar ter informatie.
Mijn jaar contract is al 2 jaar geleden overgegaan in een flexibel contract, dus kan volgens mij gewoon
elke maand opzeggen.

In feite kan ik dus extra salderen door over te stappen rond de 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ELD schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:53:
[...]

Ik dacht dat wanneer je netto teruglevert dat salderen volledig vervalt. Goed om te horen dat dit dus niet zo is.
nee, ga nu eerst maar even lezen hoe salderen werkt ;) .

Je kunt alleen netto terugleveren als je eerst je verbruik saldeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ELD schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:55:
[...]

Mijn jaar contract is al 2 jaar geleden overgegaan in een flexibel contract, dus kan volgens mij gewoon
elke maand opzeggen.
Ok, dan heb je dus helemaal geen jaarcontract. Dat stond dus verkeerd in je start-post.
In feite kan ik dus extra salderen door over te stappen rond de 0.
Nee, verdiep je even in wat salderen is. het belangrijkste is dat je pas overstapt als je al je verbuik (tot dat moment) volledig gesaldeerd hebt binnen het huidige contract. daarna start je een nieuw contract en begint je saldeertegoed weer op 0.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 01-12-2022 11:58 ]

Pagina: 1