Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Nieuwbouwer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02-2023
Hey allemaal,

Ik heb even een vraag, waar ik zelf als leek echt niet uit kom. Wij hebben een nieuwbouw tussenwoning gekocht, met een normaal schuin dak. Deze moet nog worden gebouwd.

We hebben (afhankelijk van de BENG berekening) standaard 4 zonnepanelen bij het project. Dit zijn in dak panelen met een vermogen van 320 wp. Nu is dat niet voldoende waarschijnlijk, daarom willen we toch minstens het dubbele. We gaan nu uit van 9 panelen, dus 5 extra (had een berekening gemaakt, met een verbruik van 2500 kWh is het 2500 / 0,88 = 2840 / 320 wp = 8,875 ofwel 9 panelen van 320 wp). De aannemer heeft een meerprijs voorgesteld van 1.500 euro per paneel (320 wp) inclusief BTW. We zouden dan voor 5 extra panelen (5x1.500=) 7.500 euro kwijt zijn.

Ten eerste zullen we niet van de 4 standaard panelen kunnen afzien, want de architect heeft dit zo bepaald. Het zijn ook RODE panelen, in overeenstemming met onze dakkleur. Deze zijn sowieso al duurder dan standaard zwart. En de aannemer moet natuurlijk die minimale eisen halen (wellicht dat we nog kunnen voorstellen hem hiervoor vrij te waren/we dit door derden laten doen, zodat alle partijen daarmee akkoord zijn, maar dit had ik nog niet gecheckt).

Daarnaast is het ook maar de vraag of wij volledige BTW terugkrijgen, gezien het indak panelen zijn en het dus deels niet als zonnepaneel kwalificeert, maar als dakdekking.

Mijn vragen zijn:
1. Zijn 9 panelen genoeg voor onze woning (zie hierna de informatie)?

2. Wat is een gemiddelde prijs voor zonnepanelen en wat zou het financieel schelen om nu niet voor de aannemer te kiezen, maar later via een derde nog extra zwarte panelen bij te laten leggen?

3. Moeten we - als we niet via de aannemer kiezen voor meer zonnepanelen - nog met andere dingen rekening houden als we dit dus na de bouw via een derde doen? Behalve geen bouwgarantie? En geeft het problemen als het via een derde geen indakpanelen zullen zijn, kortom we dus 4 indak panelen vanuit de bouw zullen hebben en de overige (via derde) later op het dak?

TLDR: Adviseer jij dat we kiezen voor zonnepanelen via de aannemer voor een flinke prijs of wachten en dit na oplevering via een derde laten doen en indien dat laatste, met welke dingen moeten we dan rekening houden?

Belangrijke dingen:
Er is geen schaduw.

Een geschat jaarverbruik vind ik moeilijk te bepalen, maar als ik op internet rondkijk klopt is de BENG berekening weinig representatief en moet je toch wel minstens aan het dubbele denken. Wij gaan nu uit van 120 m2, drie verdiepingen, twee personen met warmtepomp/WTW en vloerverwarming op 2500 kWh met twee personen (geen bad, enkel een douche). We hebben geen spannende dingen verder. Wel elektrische laadpaal, maar we hebben toch nog geen elektrische auto.

Regio is Zuid-Holland.

Ik weet niet onze elektriciteitsaansluiting, maar ik vermoed 1 fase. Ik weet ook niet of de aannemer iemand gaat inschakelen of zelf legt, maar vermoedelijk dat eerste/een onderaannemer.

Dakruimte is voldoende, zit alleen een raampje op de zuidkant (zie foto), en de standaard panelen zijn al ingetekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZ1t5Bu_rN0lVBBkL68Fcgre37c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9DyNqCyTBhc2XkNKThzfy0k3.png?f=fotoalbum_large

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:42
Nieuwbouwer schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:13:

Mijn vragen zijn:
1. Zijn 9 panelen genoeg voor onze woning (zie hierna de informatie)?
Altijd vooral vrije invulling van wat jezelf wilt en in de toekomst verwacht. Heb je ook een warmtepomp bijvoorbeeld? Hier hebben we rekening gehouden dat we gasloos naar een warmtepomp gaan die ook graag wat elektriciteit lust.

Hier toevallig ook bezig met een nieuwe woning waar er standaard 8 op het dak zouden komen en we er nu 24 hebben liggen. Wij hebben alleen ook rekening gehouden met een aansluiting voor een toekomstige accu als de salderingsregeling stopt. Voor nu eerst een deel terugleveren en later opslaan.
2. Wat is een gemiddelde prijs voor zonnepanelen en wat zou het financieel schelen om nu niet voor de aannemer te kiezen, maar later via een derde nog extra zwarte panelen bij te laten leggen?
Later extra bijleggen kan altijd, nadeel is de waarschijnlijk dubbele(extra) kostenpost. Je omvormer is vaak de zwakste schakel. Mooiste zou zijn om eventueel in ieder geval de omvormer te upgraden mits ze een redelijke prijs vragen want 7500 voor 9 panelen vind ik nogal wat. Hier voor 16 (totaal 24) panelen zwart 375wp inclusief Solaredge omvormer (SE8K) en S440 optimizers voor 10K als meerwerkprijs.

Bij onze huidige woning hadden we het zo geregeld dat we een contract getekend hadden dat we zelf de zonnepanelen zouden regelen binnen 3 maanden na oplevering vanwege verplichting BENG norm e.d. Wellicht dat zoiets nog een mogelijkheid is?
3. Moeten we - als we niet via de aannemer kiezen voor meer zonnepanelen - nog met andere dingen rekening houden als we dit dus na de bouw via een derde doen? Behalve geen bouwgarantie? En geeft het problemen als het via een derde geen indakpanelen zullen zijn, kortom we dus 4 indak panelen vanuit de bouw zullen hebben en de overige (via derde) later op het dak?

TLDR: Adviseer jij dat we kiezen voor zonnepanelen via de aannemer voor een flinke prijs of wachten en dit na oplevering via een derde laten doen en indien dat laatste, met welke dingen moeten we dan rekening houden?
Zoals eigenlijk eerder gezegd, omvormers zijn aardig prijzig en het is zonde dat je dan mogelijk twee (kleinere) omvormers moet kopen i.p.v. voor iets meer geld een omvormer die 10-20 panelen aankan. Iets waar je ook over na moet denken is de vraag of er is gedacht aan de kabels die weer naar de meterkast moeten in de zin van een extra loze leiding of past het via je bestaande leiding van je huidige omvormer die via de bouw komt? Anders krijg je straks wellicht een kabel over je muur naar je meterkast voor je tweede omvormer.

[ Voor 8% gewijzigd door lubbertkramer op 01-12-2022 09:34 ]

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Even 2 dingen die me opvallen:

Belangrijke dingen:
Er is geen schaduw.
Weet je dat zeker? Soms staan niet alle pijpjes op tekening. De aannemer kan bijvoorbeeld maar zo bedenken dat er een beluchtingspijpje nodig is.
Ik weet niet onze elektriciteitsaansluiting, maar ik vermoed 1 fase.
Een standaard huisaansluiting is tegenwoordig 3x 25 A, meer info: https://www.enexis.nl/aan...-aansluiting-heb-ik-nodig

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:36

watercoolertje

Untertitel

Bij indak panelen weet ik het niet precies maar reguliere panelen is alles boven de 1.5 euro per WP al (vrij) duur.

Als ik met die 5 panelen reken dan kom ik op 4.70 euro per WP. Zou het er zelf niet voor over hebben eerlijk gezegd, de terugverdientijd is dus ruim 3x langer dan normale panelen laten leggen.

Voor de duidelijkheid, als de prijs 1 euro per kwh uur is moet je dus 7500kwh terugleveren, en met die 1600wp gaat dat met volledig salderen wat nu nog zo is bijna 5 jaar duren, is de prijs maar 50 cent per kwh dan doe je daar 10 jaar over! De praktijk is echter dat dat salderen ook af neemt en terugverdientijd nog wel langer gaat worden, je hebt ze dan nog niet terugverdiend als het salderen volledig verdwenen is.

Maar nogmaals ik weet niet wat gangbaar is, ik geef niet zo veel om de looks dus ik zou geen cent meer betalen voor indak panelen tegenover reguliere (naja misschien iets meer omdat je op die delen dakbedekking bespaart).

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:34

timovd

Voorsprong door techniek

Ik zou die standaard 4 schaampanelen weglaten en er een fatsoenlijk setje op laten leggen. Indak panelen hebben ook wat nadelen t.o.v. boven de dakpannen. Daarnaast is 320Wp niet meer van deze tijd. Je kunt zoveel meer opwekken met minder kosten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11 15:39
Mijn mening; leg je dak vol als het voor een gunstige prijs kan.

Warmtepomp verbruikt veel stroom, en als je nu al of in de toekomst elektrisch gaat rijden komt er weer een flinke stroomverbruiker bij. Dan ga je met een vol dak en salderen waarschijnlijk nog geeneens op 0 uit komen.

Ik zou zelf proberen af te zien van de panelen van de aannemer; probeer zoals al eerder geopperd is contractueel vast te leggen dat je binnen een paar maanden na oplevering zelf voor panelen zorgt. Dat biedt twee voordelen;
  1. Je kan gigantisch veel goedkoper uit zijn, de prijs van de aannemer is echt heel erg hoog. Ik zou daar nooit mee akkoord gaan.
  2. Je kan de panelen op het dak leggen ipv in het dak. Brand door zonnepanelen komt statistisch gezien vaker voor bij in-dak constructies dus ik zou dat niet als groot voordeel zien.
Voor de prijs die de aannemer vraagt moet je jezelf afvragen of je het wel terug gaat verdienen voor de geplande afbouw van saldering; zodra de salderingsregeling afgebouwd gaat worden ga je echt een stuk minder voordeel hebben van zonnepanelen. Zeker met een warmtepomp die veel stroom verbruikt op momenten dat je panelen weinig opleveren, en weinig stroom verbruikt op de momenten dat je panelen lekker aan de pruttel zijn.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• Nieuwbouwer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02-2023
Allereerst echt super bedankt voor de reacties, daar heb ik heel veel aan! Het is ook duidelijk dat iedereen wel adviseert om de vier standaard panelen achterwege te laten en gewoon op dak zwarte panelen door een derde te laten leggen. Dus we gaan even bij de aannemer vragen of dit mogelijk is. Anders moeten we die vier laten leggen en na oplevering aanvullen met extra panelen.

Verder begreep ik in ons project al wel dat we een omvormer hebben die geschikt zou moeten zijn voor 12 panelen. Willen we er meer, dan zullen we een ander nodig hebben (en moeten we die op eigen kosten zelf regelen). Nu lijkt me dat we niet aan 12 panelen gaan komen.

Nog even reagerend op specifieke posts:
lubbertkramer schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:30:
Altijd vooral vrije invulling van wat jezelf wilt en in de toekomst verwacht. Heb je ook een warmtepomp bijvoorbeeld? Hier hebben we rekening gehouden dat we gasloos naar een warmtepomp gaan die ook graag wat elektriciteit lust.

Hier toevallig ook bezig met een nieuwe woning waar er standaard 8 op het dak zouden komen en we er nu 24 hebben liggen. Wij hebben alleen ook rekening gehouden met een aansluiting voor een toekomstige accu als de salderingsregeling stopt. Voor nu eerst een deel terugleveren en later opslaan.
We hebben inderdaad een warmtepomp van 240 L!

Maar inderdaad, het is op internet alleen zo moeilijk vindbaar wat je voor je eigen verbruik nodig hebt. Die salderingsregeling wordt enkel afgebouwd als je echt 'winst' wil maken, toch? Het gaat ons erom dat we quitte spelen als je de opgewekte energie (die je terug levert) en verbruikte energie (die je eventueel ook van het net gebruikt) tegen elkaar wegstrepen. Dan heb je vrijwel geen energiekosten. Want met 24 heb je dan toch juist veel te veel? Zou 10 - 12 dan voldoende moeten zijn in ons geval?

Een accu hebben we ook nog aan zitten denken, maar is dat nodig met de huidige regels (als je te veel opwekt lever je het aan het stroomnet, als je te weinig hebt en veel verbruikt, gebruik je juist stroom van het net)?
Later extra bijleggen kan altijd, nadeel is de waarschijnlijk dubbele(extra) kostenpost. Je omvormer is vaak de zwakste schakel. Mooiste zou zijn om eventueel in ieder geval de omvormer te upgraden mits ze een redelijke prijs vragen want 7500 voor 9 panelen vind ik nogal wat. Hier voor 16 (totaal 24) panelen zwart 375wp inclusief Solaredge omvormer (SE8K) en S440 optimizers voor 10K als meerwerkprijs.

Bij onze huidige woning hadden we het zo geregeld dat we een contract getekend hadden dat we zelf de zonnepanelen zouden regelen binnen 3 maanden na oplevering vanwege verplichting BENG norm e.d. Wellicht dat zoiets nog een mogelijkheid is?
Ja, de omvormer moet je dus zelf regelen als je meer zonnepanelen wil (deze kan dus 10-12 panelen aan). De huidige prijs die ze vragen is 7500 voor 5 panelen (4 hebben we er al standaard :+). Het is 1.500 per paneel, dus wel heel prijzig.

Ik ga zeker even informeren bij de aannemer of het mogelijk is dat de verantwoordelijkheid voor leggen van zonnepanelen bij ons komt te liggen. Weet alleen niet of dat dan weer van invloed is op je Woningborg certificaat/garantie voor je dak. Weet jij dat toevallig?
Zoals eigenlijk eerder gezegd, omvormers zijn aardig prijzig en het is zonde dat je dan mogelijk twee (kleinere) omvormers moet kopen i.p.v. voor iets meer geld een omvormer die 10-20 panelen aankan. Iets waar je ook over na moet denken is de vraag of er is gedacht aan de kabels die weer naar de meterkast moeten in de zin van een extra loze leiding of past het via je bestaande leiding van je huidige omvormer die via de bouw komt? Anders krijg je straks wellicht een kabel over je muur naar je meterkast voor je tweede omvormer.
Ja precies, de loze leiding hebben we al lopen! Dus dat komt wel goed, we hebben veel loze leidingen in de woning, mocht een tweede omvormer noodzakelijk zijn.
Cheesy schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:42:
Even 2 dingen die me opvallen:

Weet je dat zeker? Soms staan niet alle pijpjes op tekening. De aannemer kan bijvoorbeeld maar zo bedenken dat er een beluchtingspijpje nodig is.

Een standaard huisaansluiting is tegenwoordig 3x 25 A, meer info: https://www.enexis.nl/aan...-aansluiting-heb-ik-nodig
Dank je voor de link! Ik weet niet zeker of er echt helemaal geen schaduw is, maar in ieder geval geen bomen/appartementencomplex of iets anders. En we hebben veel zon door de tuin op het zuiden.
watercoolertje schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:42:
Bij indak panelen weet ik het niet precies maar reguliere panelen is alles boven de 1.5 euro per WP al (vrij) duur.

Als ik met die 5 panelen reken dan kom ik op 4.70 euro per WP. Zou het er zelf niet voor over hebben eerlijk gezegd, de terugverdientijd is dus ruim 3x langer dan normale panelen laten leggen.

Voor de duidelijkheid, als de prijs 1 euro per kwh uur is moet je dus 7500kwh terugleveren, en met die 1600wp gaat dat met volledig salderen wat nu nog zo is bijna 5 jaar duren, is de prijs maar 50 cent per kwh dan doe je daar 10 jaar over! De praktijk is echter dat dat salderen ook af neemt en terugverdientijd nog wel langer gaat worden, je hebt ze dan nog niet terugverdiend als het salderen volledig verdwenen is.

Maar nogmaals ik weet niet wat gangbaar is, ik geef niet zo veel om de looks dus ik zou geen cent meer betalen voor indak panelen tegenover reguliere (naja misschien iets meer omdat je op die delen dakbedekking bespaart).
Ja was ik al bang voor, het klonk ook al heel duur. En met dat salderen snap ik dan niet helemaal. Je verwacht dus dat de prijzen voor terugleveren zo laag zijn / worden, dan je echt veel moet opwekken en terugleveren, om uit te komen? Dan is een accu dus op zich geen gekke investering? Want om nou heel veel meer panelen te nemen, terwijl die salderingsregeling toch steeds minder wordt. Dat klinkt een beetje als trekken aan een dood paard. Zoals hierboven gezegd, we willen eigenlijk gewoon graag zo goed mogelijk uitkomen (geen of slechts zeer beperkte kosten voor elektriciteit) met zo min mogelijk panelen.
timovd schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:47:
Ik zou die standaard 4 schaampanelen weglaten en er een fatsoenlijk setje op laten leggen. Indak panelen hebben ook wat nadelen t.o.v. boven de dakpannen. Daarnaast is 320Wp niet meer van deze tijd. Je kunt zoveel meer opwekken met minder kosten.
Hahahaha, ja de indak panelen hebben weer risico's maar daar ben ik niet direct bang voor. Ik zag inderdaad wel ook dat je met dezelfde maat panelen ook 400 Wp hebt. Dat zou dan natuurlijk wel handiger zijn (maar ook dan moeten we misschien weer rekening houden dat we er niet te veel doen, omdat de omvormer het wel aan moet kunnen).
XyritZz schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:47:
Mijn mening; leg je dak vol als het voor een gunstige prijs kan.

Warmtepomp verbruikt veel stroom, en als je nu al of in de toekomst elektrisch gaat rijden komt er weer een flinke stroomverbruiker bij. Dan ga je met een vol dak en salderen waarschijnlijk nog geeneens op 0 uit komen.

Ik zou zelf proberen af te zien van de panelen van de aannemer; probeer zoals al eerder geopperd is contractueel vast te leggen dat je binnen een paar maanden na oplevering zelf voor panelen zorgt. Dat biedt twee voordelen;
  1. Je kan gigantisch veel goedkoper uit zijn, de prijs van de aannemer is echt heel erg hoog. Ik zou daar nooit mee akkoord gaan.
  2. Je kan de panelen op het dak leggen ipv in het dak. Brand door zonnepanelen komt statistisch gezien vaker voor bij in-dak constructies dus ik zou dat niet als groot voordeel zien.
Voor de prijs die de aannemer vraagt moet je jezelf afvragen of je het wel terug gaat verdienen voor de geplande afbouw van saldering; zodra de salderingsregeling afgebouwd gaat worden ga je echt een stuk minder voordeel hebben van zonnepanelen. Zeker met een warmtepomp die veel stroom verbruikt op momenten dat je panelen weinig opleveren, en weinig stroom verbruikt op de momenten dat je panelen lekker aan de pruttel zijn.
Nee precies, dus het salderen (terugleveren aan stroomnet) levert dus vaak te weinig op. En zou een accu dan een slimme investering zijn? Zodat je de stroom die je op piekmomenten (veel zon) opwekt kan bewaren voor de perioden met weinig zon? Als je er bij teruglevering aan het stroomnet toch weinig voor krijgt, maar tegelijk wel de hoofdprijs moet betalen als je stroom van het stroomnet nodig hebt. :P

Maar inderdaad dank je wel, we gaan zeker bij de aannemer informeren of we van die indak panelen af kunnen. Want het is me nu wel duidelijk dat dit een veel te hoge prijs is.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:16
hoog bedrag per paneel, maar de aannemer moet flink wat verspijkeren aan het dak bij indak panelen.
Bij indak kan je maar 1/3 van de btw (-forfait bedrag) terug vorderen.

Ik zou zeggen vraag de specs op van de rode panelen van je aannemer en ga met wat buren shoppen, om dezelfde kleur en dezelfde maat bij te leggen op dak.
BTW teruggave van beide sets in 1 x aanvragen, want het mag maar 1x per 3 jaar per persoon.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:04
timovd schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:47:
Dit zijn bijzondere panelen, waarschijnlijk Bisol spectrum in terracotta. Zomaar roepen dat 320W niet gangbaar is is niet correct.

Wel dat het van zottenum duur is, zoveel kosten die bisol panelen ook weer niet. Iemand in de keten probeert wat…….

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Of verkoop je panelen aan de buren en leg er zelf zwarte op.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:42
Nieuwbouwer schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:05:
Maar inderdaad, het is op internet alleen zo moeilijk vindbaar wat je voor je eigen verbruik nodig hebt. Die salderingsregeling wordt enkel afgebouwd als je echt 'winst' wil maken, toch? Het gaat ons erom dat we quitte spelen als je de opgewekte energie (die je terug levert) en verbruikte energie (die je eventueel ook van het net gebruikt) tegen elkaar wegstrepen. Dan heb je vrijwel geen energiekosten. Want met 24 heb je dan toch juist veel te veel? Zou 10 - 12 dan voldoende moeten zijn in ons geval?

Een accu hebben we ook nog aan zitten denken, maar is dat nodig met de huidige regels (als je te veel opwekt lever je het aan het stroomnet, als je te weinig hebt en veel verbruikt, gebruik je juist stroom van het net)?
Niet alleen als je winst maakt maar ook het wegstrepen tegen wat je verbruikt valt onder het salderen (voor zover ik weet). Slimste is dus om al je energie te verbruiken of op te slaan ongeacht de hoeveelheid panelen
Wat is terugleveren?
Zonder zonnepanelen is je energierekening simpel. De apparaten in je huis gebruiken elektriciteit, en daarvoor betaal je. Met zonnepanelen op je dak is het zo simpel niet meer. Met de elektriciteit die je zonnepanelen opleveren word je namelijk zelf ook een energieleverancier. Dit gebeurt elke keer als je panelen meer energie opwekken dan je op dat moment gebruikt. Je levert het overschot automatisch aan het energienet. Dat noemen we 'terugleveren'.

Wat is salderen?
De energieleverancier is wettelijk verplicht de zonnestroom die je teruglevert op jaarbasis te verrekenen met je verbruik uit het elektriciteitsnet. Dit heet salderen. Alleen over je netto (gesaldeerde) verbruik (afgenomen energie min teruggeleverde energie) betaal je verbruikskosten, energiebelasting en btw.
https://www.consumentenbo...ervergoeding-zonnepanelen
Het gaat ons erom dat we quitte spelen als je de opgewekte energie (die je terug levert) en verbruikte energie (die je eventueel ook van het net gebruikt) tegen elkaar wegstrepen. Dan heb je vrijwel geen energiekosten. Want met 24 heb je dan toch juist veel te veel? Zou 10 - 12 dan voldoende moeten zijn in ons geval?
Of het voldoende is ligt ect aan je verwachte jaargebruik en als je dan je berekening volgt zeg ik ja. Wij leveren inderdaad teveel op maar zolang de salderingsregeling er nog is is het gunstig. Loze leidingen in de garage aangelegd om toekomstig een accu te plaatsen zodra er subsidies komen of de salderingsregeling stopt.

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Je hoeft die 4 panelen toch niet te nemen? Als je maar binnen 2 jaar iets op het dak hebt liggen om aan die BENG-norm te voldoen. Aannemers doen graag veel % bij de prijs van de panelen ...

Zelf regelen is goedkoper.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:56
Vaak moet er om de norm gehaald te worden wel een setje van een paar "schaampanelen" gelegd worden.
Ik heb deze bij mijn project bouw laten leggen op het platte dak. En dan laat ik een gewone installateur het hele dak verder vol leggen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:35
We hebben inderdaad een warmtepomp van 240 L!
Dit en een verwacht verbruik van 2500 kWh gaat niet samen. Ik denk niet dat je beseft wat een warmtepomp aan elektriciteit gaat slurpen. Verwacht zo’n 3000 kWh aan elektra voor de warmtepomp alleen. En daar bovenop komt je gewone elektraverbruik van gemiddeld zo’n 2500 kWh.

Tel dat bij elkaar en je hebt al een hoop panelen extra nodig. En zeker in de winter, als de warmtepomp volop draait en de opbrengst per paneel drastisch gedaald is. Oftewel: hele dak vol leggen!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-11 20:29

tijmeng

Panasonic 7J

Fyi die rode panelen zijn waarschijnlijk van bisol. De 320wp versie kostte onlangs 309€ ex btw bij de importeur waar ik een kleine hoeveelheid bestelde.

• MSXBas
wat me nog te binnen schoot, naast met de buren shoppen kan je nog wat vragen stellen:

Wat vraagt de aannemer als hij de extra panelen op dak mag leggen? (zou minder werk moeten zijn)
Wat vraagt de aannemer als hij alle panelen op dak mag leggen? (is misschien minder werk)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:04
MSXBas schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:57:
wat me nog te binnen schoot, naast met de buren shoppen kan je nog wat vragen stellen:

Wat vraagt de aannemer als hij de extra panelen op dak mag leggen? (zou minder werk moeten zijn)
Wat vraagt de aannemer als hij alle panelen op dak mag leggen? (is misschien minder werk)
Dat staat al sinds de eerste versie in de start post. €1500… per paneel…

Waar ik maar 1 woord voor kan verzinnen: afzetterij.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• MSXBas
Die kosten zijn zo te zien/ waarschijnlijk voor een paneel IN dak, omdat dat getekend lijkt door de architect.
Daarom zou je moeten vragen wat de prijs OP dak is, dat zou namelijk een heleboel kunnen schelen bij dit soort projectbouw....

extra in-dak panelen is veel hak en breekwerk voor de aannemer of een heel ander (prefab-)dak.
extra op-dak panelen lijkt me veel minder meerwerk :)

(mijn aannemer onderbouwde meerkosten meestal)

[ Voor 6% gewijzigd door MSXBas op 05-12-2022 10:25 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:51
t14wo schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:37:
[...]

Dit en een verwacht verbruik van 2500 kWh gaat niet samen. Ik denk niet dat je beseft wat een warmtepomp aan elektriciteit gaat slurpen. Verwacht zo’n 3000 kWh aan elektra voor de warmtepomp alleen. En daar bovenop komt je gewone elektraverbruik van gemiddeld zo’n 2500 kWh.

Tel dat bij elkaar en je hebt al een hoop panelen extra nodig. En zeker in de winter, als de warmtepomp volop draait en de opbrengst per paneel drastisch gedaald is. Oftewel: hele dak vol leggen!
Ja, dit.
Ik vind 2500kWh absurd laag.
Wij zijn met 3 personen (1 kind) en gebruiken 3700kWh.
Gooi je warmtepomp erbij en je zit zo op 6500kWh per jaar.
Zeker je dak volleggen!
Later "bijleggen" is altijd een stuk lastiger. Daarom gelijk goed doen, desnoods iets meer capaciteit neerleggen als wat je vandaag denk te gebruiken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11 15:39
[...]
Nee precies, dus het salderen (terugleveren aan stroomnet) levert dus vaak te weinig op. En zou een accu dan een slimme investering zijn? Zodat je de stroom die je op piekmomenten (veel zon) opwekt kan bewaren voor de perioden met weinig zon? Als je er bij teruglevering aan het stroomnet toch weinig voor krijgt, maar tegelijk wel de hoofdprijs moet betalen als je stroom van het stroomnet nodig hebt. :P

Maar inderdaad dank je wel, we gaan zeker bij de aannemer informeren of we van die indak panelen af kunnen. Want het is me nu wel duidelijk dat dit een veel te hoge prijs is.
Het salderen levert juist wel veel op, wat je teruglevert aan stroom wordt nu 1 op 1 weggestreept van je verbruik.

Die regeling gaat in de toekomst echter afgebouwd worden, en dan krijg je de situatie dat je de stroom die je op zonnige dagen overdag teruglevert niet meer weg mag strepen met de stroom die je 's avonds verbruikt. Je eigen energieleverancier gaat je dan de marktprijs betalen voor stroom die je levert (maar dat is excl. belastingen) en je betaalt de marktprijs (incl. belastingen) voor de stroom die je verbruikt. Dan is terugleveren dus minder interessant.

Ik ga zelf voorlopig geeneens overwegen om een accu op te hangen; die technologie is nog vrij duur en de capaciteit is vaak nog beperkt. Het is niet dat je alle stroom die je in de zomer opwekt in de winter nog kan gebruiken want een warmtepomp trekt die accu binnen no-time leeg. Je moet het dus meer zien als wat je overdag opwekt 's avonds gebruiken.

Als ik dan kijk naar de maanden waar ik veel opwek; dan is de makkelijke winst de ik kan behalen het overdag inschakelen van vaatwassers, wasmachines en drogers en dit niet in de avond/nacht te laten draaien.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Pagina: 1