Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies voor Zonnepanelen met een lastig Puntje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:02
We zijn aan het kijken naar zonnepanelen en krijgen, mede door ons wat rare dak toch wel vrij verschillende offertes binnen. We hebben een dank met een puntje bij ons dak op het zuidenwesten, de noordoostkant is een stuk makkelijker met meer ruimte. Het huis is binnen 5,20 meter breed, dus dan zou er volgens mij minimaal tot 5,30 meter gelegd kunnen worden. We delen de schoorstenen met de buren, dus de 'huisgrens' is halverwege beide schoorstenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-ixAmonvDtJZ1Shs4bH3tZC3RE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1DN5pt3G6FAsVa22eWJhouH.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij zijn onze dakpannen 25 cm lang, breedte zou ik even moeten checken. Ons verbruik is momenteel overigens 2900kwh en we hebben een 1fase meter, maar zal ivm opgroeiende kinderen de komende jaren wel oplopen.

Qua layout hebben we de volgende opties gekregen en ik vroeg me af wat het meest logische zou zijn:

1. Te beginnen met de meest enthousiaste; 12 panelen. Ik vrees dat 4 aan de bovenkant niet gaat lukken en vind 2 verticaal aan de onderkant ook wel vrij enthousiast (er zit ongeveer 2 meter onder onze dakkapel daar)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GNjQfnx59ydPETm4tWX0sX11kQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G7vyjpzLArlnfuYFqWsu0bRR.png?f=user_large

2. Iets conservatiever met drie panelen aan de bovenkant en eentje horizontaal onder de dakkapel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NvEYGM8JSXBLgux_ksWvbjLESc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OXoM7QVWciqGhsn1n0jmp0Tc.png?f=user_large

3. Dit zijn twee soortgelijke oplossingen, met alleen verschilllen in portrait of landscape panelen. Geen idee of het een beter dan het andere is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YAV_znOwTFHOcaWpDpFVnlAVRM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PUy3FSkqMsS1sYiNmMpj62vX.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbTJ5GJXGpHwDjPEQ73qWBg5mM8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GX5lBuX1S3B1eUR6HiUEmF5B.png?f=user_large

Dan de offertes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGhDOvdGnznIsWj9CvgeP9T3HSU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tU9YjXzRksfwB3LTwqllccNe.png?f=fotoalbum_large

Slechts een persoon durft het aan met Serieel met ons dak, en dat is dan gecombineerd met 3 Tigo optimizers (onder dakkapel en meest linkse paneel bovenaan aan de voorkant). De omvormer is een Growatt en is wat overgedimensioneerd, maar de verkoper zei dat hij het al gehad heeft dat uiteindelijk omvormers ondergedimensioneerd waren en dat hij geen risico's meer wilde lopen. Zouden dit genoeg Tigo optimizers zijn, en werken die dingen een beetje goed?

De anderen meldden dat, omdat het dak zo raar is en veel schaduw heeft, er te veel verlies zou zijn met serieel. Ook zeiden ze dat er minimaal zes panelen per mptt nodig zijn voor voldoende spanning en in hun metingen kon ik geen 6 panelen kwijt op de voorkant. Klopt het dat je 6 panelen nodig zou hebben voordat de omvormer gaat werken?

De ander drie geven allen de voorkeur aan een parallelle omvormer van Enphase en zitten qua prijs dichter tegen elkaar aan, maar wel wat duurder dan optie 1. Ik heb ook nog een aantal anderen laten komen, maar daar gingen de prijzen naar boven de 2 euro per wp, wat me wat overdreven leek (waren soms ook wel Europese panelen, dus dat kan het prijsverschil wel verklaren).

Zijn dit reele prijzen in de huidige markt, en maakt een glas-glas paneel een verschil?

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:24
Je heeft het zelf al aan: een lastig dak, offertes die wellicht te enthousiast zijn.

Nauwkeurig meten is dus erg van belang. Satelliet foto’s zijn in dit geval echt niet goed genoeg. Dus… dat is denk ik je eerste taak ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• pascoa341
Ronald schreef op donderdag 1 december 2022 @ 07:55:
Nauwkeurig meten is dus erg van belang. Satelliet foto’s zijn in dit geval echt niet goed genoeg. Dus… dat is denk ik je eerste taak ;)
Sakkerloot, extra werk, daar zit ik niet op te wachten ;). Ik ben aan het meten gegaan en de dakpannen zijn ongeveer 26 cm lang en 17,5 cm breed (enigszins conservatief gemeten).

Boven de dakkapel aan de voorkant hebben we een vlak van 10 dakpannen hoog en 20 dakpannen breed. omdat je denk ik niet direct boven aan de nok wil zitten en ook niet direct in het hoekje wil leggen, dus dan kom je op 9x260 = 2340mm hoog en 20x17,5 = 3500mm breed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcp6pzfvq0-Zu982_70GuM-Xxew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DKjDjByqyrq1j4k2A8ALiseS.jpg?f=fotoalbum_large

Dat betekent dus dat 4 panelen naast elkaar niet gaat lukken, dan zou je namelijk 7 pannen hoogte nodig hebben en dan heb je 4025 breedte. Dat past niet.

Qua hoogte zitten we dan denk ik wel ok als we 2x2 landscape leggen met optie 1,2 en 4 (panelen zijn allen 1134 in de breedte, dus dat is 2268 cm hoog), en in de lengte kan het net aan lukken (Q-Cells zijn in totaal 3384 breed, de Phonosolar 3422 en de Denim 3444).

Als we aan de achterkant kijken dan denk ik dat 2x3 landscape met dezelfde panelen ook net zou moeten lukken (9 dakpannen hoog (2340mm) en 30 breed (5250, maar dat moet iets meer zijn want binnenruimte is 5200, zoals gezegd heb ik enigszins conservatief gemeten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AiwvEhx0O0JQSwofH2OmlBhxEYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuUjldpEsBm4FJu1bRzmaRIg.jpg?f=fotoalbum_large

De hoogte is wederom 2268, maar dan ligt het wel strak tussen schoorsteen en dakkapel (is dat problematisch?). en qua breedte moet het ook net lukken (Q-Cells zijn in totaal 5076 breed, de Phonosolar 5166 en de Denim 5190).

Met andere woorden: het lijkt te kunnen. Maar is dat ook echt zo? Inclusief klemmen aan de zijkant (bijvoorbeeld bij dat pijpje aan de voorkant). En is het verstandig (knal je niet te veel water onder een rare hoek in de kielgoot aan de voorkant? En is het wel slim om zo dicht boven een dakkapel te leggen en strak tegen een schoorsteen aan)?

Ik hoor het graag!

[ Voor 4% gewijzigd door pascoa341 op 01-12-2022 10:12 ]

• pascoa341
We zijn inmiddels wat verder en hebben een beter beeld van wat kan. In principe kunnen er aan de voorkant net 4 landscape boven de dakkapel, of drie boven de dakkapel in portrait en dan eentje naast de dakkapel. Ook kan er een paneel onder de dakkapel hier, zodat we er vijf hebben.

Aan de achterkant zeggen sommige bedrijven dat er zes in portrait kunnen (boven de dakkapel en net onder de schoorstenen), terwijl anderen zeggen dat er daar maar vijf kunnen, omdat de dakkapel in de weg zit.

De prijzen zijn in Brabant voor ons huis in ieder geval vrij hoog, maar dit zijn twee verschillende opties die ik nu overweeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dZLL8EWorwGLQFonpJUvDSLkp4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2753ye4c4V8MQVsWcSYy9mUC.png?f=user_large

Grootste verschil is dat de ene aanbieder denkt dat serieel prima kan met een aantal optimizers en aan de achterkant een extra paneel kwijt kan, terwijl de ander wat conservatiever is en ook met Enphase werkt.

Mogelijk is ook hierdoor de verwachte opbrengst relatief wat hoger bij de tweede optie.Maar de absolute opbrengst is nog altijd lager is dan bij de eerste aanbieder met een serieel systeem, omdat er gewoon minder WP op het dag liggen.

Nu vraag ik me af of die verwachte opbrengstberekeningen een beetje reeeel zijn. Het is me al opgevalen dat veel aanbieders zeer sterke prijsstijgingen voor elektriciteit in hun berekenen voor de terugverdientijd meenemen, wat ik niet zo netjes vindt (deze aanbieders deden dat niet overigens). Maar is de opbrengstberekening wel betrouwbaar? Ik blijf namelijk wat angstig dat voor ons dak Enphase toch beter zou zijn, maar als serieel met optimizers ok is, scheelt dat wel in de prijs en opbrengst.

Een tweede vraag is of met deze Seriele omvormer we met 5 panelen wel voldoende volt kunnen leveren om de omvormer op te starten?

• Ronald
Seriously? Willen ze een 450W paneel aan een 295VA omvormer hangen? Dat gaat echt te ver op ZO. Dat zou echt met IQ7A moeten. Het andere dak is iq7+ prima

De verwachtte opbrengst kun je echt niet vergelijken zo. Dat kan alleen in dezelfde software en tekening.

Bij de denims heb je meervermogen op ZO, relatief gunstiger voor de opbrengst.

De growatt lijkt me te zwaar voor dit systeem, met 2 tegenover liggende dak vlakken haast nooit alles voluit.

Prijzen zijn ligt hoog, maar het kan in maart liggen wat gunstig is. Lastig welke beter is zonder gelijkwaardige simulatie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• pascoa341
Mijn fout, de 450W was inderdaad met IQ7A. Wel jammer dat een directe vergelijking niet mogelijk is. Is er software om dit zelf te vergelijken?

Overigens vertelde de Enphase persoon me overigens dat Enphase omvormers niet na 10 jaar of zo vervangen hoeven te worden, terwijl dit bij normale omvormer wel zo is. Dat is mogelijk ook nog wel iets om rekening mee te houden.

• Ronald
Enphase heeft lange garantie

Dat betekent niet dat je geen kosten hoeft te maken om ze te laten vervangen. Dus feitelijk alleen relevant als de installateur 25 jaar garantie geeft… en de komende 25 jaar in bedrijf blijft…

Ja er zitten kosten aan eventueel vervangen centrale omvormer… een klus van toch zeker 15 minuten, zonder steiger en eventueel demontage van het halve systeem om bij het kapotte component te komen…

Zie garantie dus in perspectief.

Simulatie software bijvoorbeeld sunny design , gratis te gebruiken maar lastig tekenen van met name lastige daken. Ik werk liever met solaredge designer, maar dat heeft wat lastigere registratie nodig

Pagina: 1