Mijn vraag
Ik heb een bios update gedaan naar de nieuwste versie (eigenlijk nooit gedaan, of hooguit 1x aan het begin. Ik zat nog op een versie waar Linux zeurde over de rdrand bug, dus heel oud). Hierna wilde de computer niet meer aan (bootloop). Na wat dingen uit geprobeerd te hebben lijkt hij wel aan te willen zonder 1 specifieke ram stick (totaal zijn er 4 ram sticks).
Relevante software en hardware die ik gebruik
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1- tijdje zijn ding laten doen maar hij gaat continu aan uit aan uit
2- cmos reset door de 2 pins te shorten (stroom kabel eruit gedaan voor ik dit deed)
3- booten met 2 ram sticks - werkt
4- booten met 3, werkte niet
5- de 3e verwisseld met de laatste - werkt. Het lijkt dus specifiek aan 1 module te liggen.
6- ram mhz verwisseld in bios van default/auto naar 3200 (xmp) en ram timings gecontrolleerd. Maar vgm reset hij dit weer zodra ik een ram module verwijder/toevoeg en heeft het dus weinig zin. (bovendien moet het op de default ook werken lijkt me maar het was het laatste dat ik kon bedenken 🙈)
Is er nog iets wat ik kan proberen? Of is deze ram stick dood gegaan? Kan dat zomaar gebeuren na een bios update?
Ik heb een bios update gedaan naar de nieuwste versie (eigenlijk nooit gedaan, of hooguit 1x aan het begin. Ik zat nog op een versie waar Linux zeurde over de rdrand bug, dus heel oud). Hierna wilde de computer niet meer aan (bootloop). Na wat dingen uit geprobeerd te hebben lijkt hij wel aan te willen zonder 1 specifieke ram stick (totaal zijn er 4 ram sticks).
Relevante software en hardware die ik gebruik
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed | € 419,99 | € 419,99 |
| 1 | Moederborden | ASRock X570 Steel Legend | € 223,65 | € 223,65 |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Corsair iCUE 220T RGB Airflow Wit | € 129,- | € 129,- |
| 2 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR | € 87,90 | € 87,90 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM750x Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 127,77 | € 127,77 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 215,- | € 215,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.203,31 | ||
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1- tijdje zijn ding laten doen maar hij gaat continu aan uit aan uit
2- cmos reset door de 2 pins te shorten (stroom kabel eruit gedaan voor ik dit deed)
3- booten met 2 ram sticks - werkt
4- booten met 3, werkte niet
5- de 3e verwisseld met de laatste - werkt. Het lijkt dus specifiek aan 1 module te liggen.
6- ram mhz verwisseld in bios van default/auto naar 3200 (xmp) en ram timings gecontrolleerd. Maar vgm reset hij dit weer zodra ik een ram module verwijder/toevoeg en heeft het dus weinig zin. (bovendien moet het op de default ook werken lijkt me maar het was het laatste dat ik kon bedenken 🙈)
Is er nog iets wat ik kan proberen? Of is deze ram stick dood gegaan? Kan dat zomaar gebeuren na een bios update?