Gezocht: Advies voor een nieuw systeem (3d renders, gaming)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaleah
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-01-2024
Hallo! Ik hoop dat jullie mij een beetje op de juiste weg kunnen helpen, ik weet weinig af van hardware en heb het systeem hieronder samengesteld op basis van wat ik kon vinden qua minimum vereisten van programma's zoals Unreal Engine 5.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil er minstens een jaar of 6-8 mee vooruit kunnen zonder grote concessies te doen (het niet kunnen gebruiken van nieuwe software). Deze software gebruiken met beperkingen en/of makkelijk kunnen upgraden is geen enkel probleem.

Ik ben in de eerste plaats een illustrator/concept artist, dat betekend dat ik veel werk met Photoshop. Het is de bedoeling dat ik op kort termijn ook ga werken met Zbrush en mogelijk ook Unreal Engine.

Het is voor mij belangrijk dat mijn nieuwe computer dit zonder enige moeite aankan en dat er sowieso de eerste 3 jaar geen upgrades nodig zijn en de aankomende 6 - 8 jaar gegarandeerd meegaat, eventueel met upgrades.

In de 2e plaats mag ik graag gamen, dit heeft echter geen prioriteit over eerdergenoemde.

Er moeten 3 beeldschermen op kunnen.

Voorbeeldsysteem waarvan ik denk dat het mogelijk past bij mijn wensen.
- Processor: AMD Ryzen 9 5900(x)
- Koeler: Corsair H60 Processor water & freon koeler
- Moederbord: MSI MAG x570s Torpedo MAX
- Geheugen: Kingston ValueRam KVR32N22D8/16 (x2, of een soortgelijke x4 om aan de -minstens- 32Gb te komen)
- SSD Kingston Technology NV2 - 1 TB (Ik overweeg eventueel 2 kleinere SSD's, 1 voor Windows 1 voor zware programma's/spellen)
- Secundaire opslag: Seagate Barracuda - 2TB
- Videokaart: ASUS Dual GeForce RTX 3070 V2 8GB OC Edution (Wat dat laatste inhoudt weet ik niet).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het mag kosten wat het moet kosten met de beste prijs/kwaliteitverhouding. Ik ben niet van de specifieke merken of looks, advies is meer dan welkom want ik weet vrij weinig van computer hardware. Ik wil zo veel en zo weinig betalen als nodig voor de beste setup zonder overboord te gaan. Ik werk momenteel met een 10 jaar oude computer waar een 3 jaar oude videokaart in zit.
Het mooiste zou zijn als ik ergens rond de 2500,- tot 3000,- kan eindigen, maar ik wijk hier graag van af als dat nodig blijkt of mogelijk is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb in principe alles wat ik nodig heb, er dus dus niet per se randapperatuur nodig. Advies is echter wel welkom, zeker als het op beeldschermen aankomt (Heb een Dell Ultrasharp U2410 IPS) Ik mag graag een maatje groter en ook zuiniger. Belangrijk is dat dit beeldscherm kleurecht kan weergeven i.v.m. mijn professie.

Ik ben niet van plan oude componenten in de nieuwe computer te gaan zetten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles behalve randapperatuur (los van evt een beeldscherm zoals hierboven omschreven).
Geen optische drive of wifi adapter, geen windows (neem aan dat ik dat zo over kan zetten op de nieuwe pc).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, gewoon degelijk, beste prijs kwaliteitverhouding, ik krijg graag advies.
Denk aan Nvidia, ASUS, AMD.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- 230 GB SSD is absoluut niet genoeg. Past nu net op wat ik nodig heb, beperkt de snelheid van programma's die ook op de SSD zijn geïnstalleerd.
- Veel rekenkracht voor zowel Photoshop, 3D programma's (Blender, Zbrush) en Unrealy Engine. Tevens zeer geschikt voor spellen zoals Red Dead Redemption, de toekomstige GTA 6, etc.
- Op de videokaart moeten 3 beeldschermen kunnen met moderne aansluitingen. (Geen VGA b.v.b.)
- Ik ben niet van plan oude onderdelen mee te nemen naar de nieuwe PC.
- Minstens 32Gb geheugen.

Ga je overklokken?
Niet mijn intentie, zou wel kunnen, niet noodzakelijk.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb erg weinig kennis van hardware. De computer die ik als voorbeeld heb bijgevoegd lijkt te voldoen aan mijn eisen, maar ik wijk er met liefde van af. Het moet gewoon een degelijk ding zijn voor een redelijke prijs (niet nieuwste van het nieuwste en niet extra betalen voor een specifieke merknaam zover mogelijk natuurlijk).

Ik zoek dus advies voor het volgende type:
- Moet minstens de aankomende 3 jaar geen upgrades nodig hebben.
- Moet minstens 6 tot 8 jaar mee gaan met upgrades.
- Moet redelijkerwijs de nieuwe programmas en spellen die uitkomen in de aankomende 6 tot 8 jaar kunnen spelen. Een beetje concessies doen met stats is daarin geen probleem.

Ik hoor graag wat jullie vinden van de voorbeeldcomputer en waar ik verder nog aan moet denken/waarin ik betere keuzes kan maken. Naar mijn idee kom ik relatief goedkoop uit, ik denk dus dat ik iets niet helemaal goed heb ingeschat. Ik hoor het graag!

Bedankt!
~Tessa

Beste antwoord (via Xaleah op 04-12-2022 23:29)

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:07
Enkele suggesties:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-13700K Boxed€ 469,99€ 469,99
1MoederbordenASRock Z790 Steel Legend WiFi€ 349,-€ 349,-
1VideokaartenPNY XLR8 GeForce RTX 3080 10GB Gaming UPRISING EPIC-X RGB Triple Fan LHR€ 879,-€ 879,-
1BehuizingenFractal Design Pop XL Air RGB Black TG Clear€ 151,30€ 151,30
1MonitorenDell S2722QC Grijs€ 401,89€ 401,89
1WaterkoelingArctic Cooling Liquid Freezer II 280 A-RGB€ 112,16€ 112,16
1Geheugen internKingston Fury Beast KF552C36BBEK2-32€ 154,28€ 154,28
1VoedingenCooler Master V850 Gold - V2€ 115,-€ 115,-
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 1TB€ 114,90€ 114,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 2TB€ 157,09€ 157,09
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.904,61
Een 5900X is goede value, maar een 13700K is een nieuwere en snellere generatie met 8-cores hyperthreading en 8 efficiency cores. Met een zeer hoge single core speed en DDR5 uitstekend voor Photoshop. De vele cores doen het ook goed in UE5: https://www.pugetsystems....e-vs-amd-ryzen-7000-2377/
Zie voor prestaties in photoshop en games ook: https://tweakers.net/revi...to-en-videobewerking.html
Ruime behuizing met standaard 4 fans en 280mm radiator die aan de bovenzijde kan worden gemonteerd:
https://www.fractal-desig...l-air/rgb-black-tg-clear/

Zeer snelle WD 850x PCIe4.0 x4 SSD met cache voor Windows en software.
Ruimere 2Tb SSD voor games en projecten. Voor 2Tb zou ik geen HDD meer kiezen en als je een HDD kiest, ga dan voor een CMR-uitvoering, die zijn beter geschikt voor veel writes.
Neem ook geen kleine SSD's, want die kunnen writes niet goed spreiden en slijten daardoor sneller.
CM efficiënte Gold voeding met 10jaar garantie.
10 bit 4k IPS monitor met in hoogte verstelbare voet en Gsync ondersteuning: https://monitornerds.com/dell-s2722qc-review/

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Enkele suggesties:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-13700K Boxed€ 469,99€ 469,99
1MoederbordenASRock Z790 Steel Legend WiFi€ 349,-€ 349,-
1VideokaartenPNY XLR8 GeForce RTX 3080 10GB Gaming UPRISING EPIC-X RGB Triple Fan LHR€ 879,-€ 879,-
1BehuizingenFractal Design Pop XL Air RGB Black TG Clear€ 151,30€ 151,30
1MonitorenDell S2722QC Grijs€ 401,89€ 401,89
1WaterkoelingArctic Cooling Liquid Freezer II 280 A-RGB€ 112,16€ 112,16
1Geheugen internKingston Fury Beast KF552C36BBEK2-32€ 154,28€ 154,28
1VoedingenCooler Master V850 Gold - V2€ 115,-€ 115,-
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 1TB€ 114,90€ 114,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 2TB€ 157,09€ 157,09
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.904,61
Een 5900X is goede value, maar een 13700K is een nieuwere en snellere generatie met 8-cores hyperthreading en 8 efficiency cores. Met een zeer hoge single core speed en DDR5 uitstekend voor Photoshop. De vele cores doen het ook goed in UE5: https://www.pugetsystems....e-vs-amd-ryzen-7000-2377/
Zie voor prestaties in photoshop en games ook: https://tweakers.net/revi...to-en-videobewerking.html
Ruime behuizing met standaard 4 fans en 280mm radiator die aan de bovenzijde kan worden gemonteerd:
https://www.fractal-desig...l-air/rgb-black-tg-clear/

Zeer snelle WD 850x PCIe4.0 x4 SSD met cache voor Windows en software.
Ruimere 2Tb SSD voor games en projecten. Voor 2Tb zou ik geen HDD meer kiezen en als je een HDD kiest, ga dan voor een CMR-uitvoering, die zijn beter geschikt voor veel writes.
Neem ook geen kleine SSD's, want die kunnen writes niet goed spreiden en slijten daardoor sneller.
CM efficiënte Gold voeding met 10jaar garantie.
10 bit 4k IPS monitor met in hoogte verstelbare voet en Gsync ondersteuning: https://monitornerds.com/dell-s2722qc-review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaleah
Dank je wel Woezik voor je uitgebreide antwoord! Ik zie dat ik best achterloop.Ik ga in je suggesties duiken en wacht verder even af wat anderen eventueel nog zeggen.

Ik verwacht pas na mei een nieuwe computer aan te kunnen schaffen, zijn de prijzen dan nog gelijkaardig? Of zijn er tegen die tijd nieuwe onderdelen die de moeite van het wachten waard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Prijzen zijn geen half jaar vooruit te voorspellen. In een half jaar gebeurt ook weer veel. AMD komt met een Ryzen 7000 serie met meer cache. Na de RTX4090, 4080, en 4070Ti verwacht ik ook wel een RTX4060. Met de nieuwe PCIe5.0 x4 sloten is het ook wachten op snellere SSD's. Het aanbod in ATX3.0 voedingen zal ook nog wel toenemen.
Kortom: het is niet te voorspellen wat er over een half jaar nog over blijft van het lijstje wat ik nu heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaleah
Oke dank je wel! Ik heb nu wel een goede richtlijn, dat was eerder niet zo. Ontzettend bedankt voor je hulp!