Eindelijk is de slaapkamer opgeleverd en wil ik iets gaan maken dat ik tijdens de (ver)bouw al in mijn hoofd kreeg: dat witte vlak boven het gordijn, daar moeten houten tandwielen komen!
Dit is de korte wand. Rechts daarvan, haaks er op zit een lange wand met twee gordijnrails:
Al een tijd geleden werd mijn aandacht getrokken door WoodGears en projecten als Making a Wooden Gear Clock.
Nou ben ik niet heel onhandig maar het moet wel een beetje te doen zijn (zonder lintzaag bijvoorbeeld, ik heb wel een decoupeerzaag). Een hele houten versnellingsbak lijkt mij wat te hoog gegrepen. Ik zou het wel mooi vinden als er twee tandwielen in elkaar grijpen en je een mooi massief rolgeluid krijgt.
Dit is het plan:
Er zijn dus drie gordijnrails: een lange en twee korte. Ik heb eerder gordijn openers met koorden gemaakt maar die werden met de hand bediend. Je maakt een dubbele lijn parallel aan de rails en die beweeg je heen en weer om te sluiten resp te openen.
Bij deze rails is het zo dat de verhouding tussen de openings afstanden van de lange en de korte rails precies 2:1 is: 146 cm vs 73 cm.
Daarom heb ik met het programma van Woodgears twee tandwielen met een tandwielverhouding van 2:1 gemaakt. Mijn aanname is dat dit precies goed uitkomt als ik aan beide tandwielen een even groot wiel maak, waar ik de koorden over laat lopen.
:strip_exif()/f/image/x2ZAGKBR8EEqegGYnEtBpgd1.jpg?f=fotoalbum_large)
Waar ik niet helemaal uitkom en hulp / feedback zeer welkom bij zou zijn:
Dit is de korte wand. Rechts daarvan, haaks er op zit een lange wand met twee gordijnrails:
![]() | ![]() |
Al een tijd geleden werd mijn aandacht getrokken door WoodGears en projecten als Making a Wooden Gear Clock.
Nou ben ik niet heel onhandig maar het moet wel een beetje te doen zijn (zonder lintzaag bijvoorbeeld, ik heb wel een decoupeerzaag). Een hele houten versnellingsbak lijkt mij wat te hoog gegrepen. Ik zou het wel mooi vinden als er twee tandwielen in elkaar grijpen en je een mooi massief rolgeluid krijgt.
Dit is het plan:
![]() | ![]() |
Er zijn dus drie gordijnrails: een lange en twee korte. Ik heb eerder gordijn openers met koorden gemaakt maar die werden met de hand bediend. Je maakt een dubbele lijn parallel aan de rails en die beweeg je heen en weer om te sluiten resp te openen.
Bij deze rails is het zo dat de verhouding tussen de openings afstanden van de lange en de korte rails precies 2:1 is: 146 cm vs 73 cm.
Daarom heb ik met het programma van Woodgears twee tandwielen met een tandwielverhouding van 2:1 gemaakt. Mijn aanname is dat dit precies goed uitkomt als ik aan beide tandwielen een even groot wiel maak, waar ik de koorden over laat lopen.
:strip_exif()/f/image/x2ZAGKBR8EEqegGYnEtBpgd1.jpg?f=fotoalbum_large)
Waar ik niet helemaal uitkom en hulp / feedback zeer welkom bij zou zijn:
- Klopt die aanname van die verhouding?
- Hoe zou je deze wielen het beste kunnen aandrijven als je een elektromotor wil gebruiken? De aansturing met een paar sensoren ga ik wel uitkomen denk ik. Maar ik heb weinig ervaring met wat voor motor ik moet hebben en hoe ik de overbrenging naar de tandwielen het beste kan doen.
[ Voor 0% gewijzigd door Pastinakel op 30-11-2022 22:50 . Reden: Spelfouden ]
Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel
:strip_exif()/f/image/b9QA3BuVNVVJodmKQ7v4EURy.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/dPHPV7lHZh4WZmRuzzsgbme4.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/fNBh8WIcgHQqBegw5KmYBpxL.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/urTyDZbfPAktEo9rOi68pyJ6.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Ai2CaADlcOyFH0fCA7M68oOl.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/nhdP3DR5eybf9yN6Fa9wHHjD.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/wCKdBoNSBZWE5qraatXUeqkw.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/xTsU5otaeIBfb3VGoFMOl4CB.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/ejsgKRs423PbjaQNSRapLNAw.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/1J7bfNgDLTQ3L5oouic36nMO.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/PFzdekDzdkJpa5chpSrlejnB.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/KyHaRn8nEuWFzw5PiE1k7LBf.jpg?f=fotoalbum_tile)