Hoog gasverbruik(naar mijn mening) huis 2019

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:24
Hallo,

Ik heb een vraag.
Ik heb een huis gekocht uit 2019(hoekhuis) met een energielabel A. beneden ligt er vloerverwarming en boven radiatoren die allemaal uit staan.

De thermostaat staat nu op 16 omdat ik er toch nog niet woon.

Maar mijn gasverbruik is nu al 2 kuub per dag. Ik vind dit vrij fors. Zeker als ik de kachel straks naar 18-19 ga zetten. Ik ben er ook bijna niet dus het kan alleen de kachel zijn en geen warm water oid.

Tapcomfort stand op de ketel staat ook al uit.

Vinden jullie dit wel normaal? En zo niet wat zou dit kunnen zijn

[ Voor 13% gewijzigd door sgouman op 30-11-2022 20:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-05 22:48
Tocht? CV niet goed afgesteld (te hoog vermogen)? CV met comfortfunctie voor warm water?

Kan van alles zijn. Heb je slimme meter? Hoe is het verbruik over de dag heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
marteltor schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:57:
Tocht? CV niet goed afgesteld (te hoog vermogen)? CV met comfortfunctie voor warm water?

Kan van alles zijn. Heb je slimme meter? Hoe is het verbruik over de dag heen?
Ik voel geen toch. Cv staat voor de vloerverwarming op 40 graden. Comfortfunctie staat al uit. Als ik in de greenchoice app kijk is het meestal maar 2 uurtjes dat die verbruikt per dag. Ongeveer 1 kuub per uur dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Er zijn zoveel variabelen...hoe groot is je huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
marteltor schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:01:
Er zijn zoveel variabelen...hoe groot is je huis?
96 m2. Verdeeld over 2 verdiepingen(incl begane grond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Is tapwater ook via de cv? En staat comfort warmte soms aan? Even uitlezen per uur en kijken of je cv steeds aanspringt om water warm te houden.

Let wel dat als je sluipverbruik van gas hebt dat GC dat op een vreemd moment bij elkaar optelt.

Ik had gaslekkage en dat werd om 21 uur "afgerekend" in de app.

Kuub per uur klinkt wel als volle bak aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:42
Hoevaak douche je? wat is het huishouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Barrycade schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:03:
Is tapwater ook via de cv? En staat comfort warmte soms aan? Even uitlezen per uur en kijken of je cv steeds aanspringt om water warm te houden.

Let wel dat als je sluipverbruik van gas hebt dat GC dat op een vreemd moment bij elkaar optelt.

Ik had gaslekkage en dat werd om 21 uur "afgerekend" in de app.

Kuub per uur klinkt wel als volle bak aan.
Comfort warmte staat uit. Maar ik heb wel een keer een foto gemaakt van de gasmeter en de verwarming laag gezet dat die zeker niet aanging en de gasmeter was volgende dag nog hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
corporalnl schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:05:
Hoevaak douche je? wat is het huishouden?
Ik woon er nog niet. Dus 0x gedouched en huishouden is 1 persoon.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:16
Niet heel gek. Mijn huis (hoekhuis uit 2017) met zo’n 55m2 benedenverdieping doet ongeveer hetzelfde om het constant op 17 te houden.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Wat voor ketel en thermostaat trouwens? Gewoon simpele thermostaat? Of een slimme?

En wel of niet modulerend? Een uur lang vollebak verwarmen zou je niet verwachten met een setting op 16 graden.

Wij hebben momenteel rond de 4 kuub gas met 4 personen en kachel op 19,5 in 160m2 huis uit 2012. Maar cv pruttelt op laag pitje om dat zou te houden, staat alleen volle bak aan ;bij douchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
Kan je niet op slimmemeterportal een betere uitlezing zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Barrycade schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:11:
Wat voor ketel en thermostaat trouwens? Gewoon simpele thermostaat? Of een slimme?

En wel of niet modulerend? Een uur lang vollebak verwarmen zou je niet verwachten met een setting op 16 graden.

Wij hebben momenteel rond de 4 kuub gas met 4 personen en kachel op 19,5 in 160m2 huis uit 2012. Maar cv pruttelt op laag pitje om dat zou te houden, staat alleen volle bak aan ;bij douchen.
Ik heb een honeywell round modulation. Simpele thermostaat. I.c.m. een intergas extreme 36

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:50
Vind het niet bepaald bijzonder. Goed, je hebt de temperatuur op 16 staan omdat je er nog niet ingetrokken bent, maar de laatste dagen en nachten zijn koud. Vloerverwarming duurt enige tijd met opwarmen, dus wanneer de temperatuur onder de 16 komt zal het enige tijd duren alvorens die weer erboven zit.

Heb even teruggekeken naar toen wij ons huis kochten (oktober 2018). Zelfde situatie met alleen vloerverwarming onder, wel een stuk grotere woning (215m2). We zijn ook pas eind december ingetrokken, daarvoor temperatuur meestal op 16, terwijl we aan het werken waren (schoonmaken, verven etc) hooguit 18. Die maand november hadden we een verbruik van 132m3, dus grofweg 5m3 per dag. Dan noem ik jouw situatie met 2m3 niet echt raar.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Wat ik wel merk is dat als de ketel aangaat de stenen wel weer helemaal koud zijn. Het duurt dan natuurlijk even voordat hij alles weer warm heeft.

Ik weet niet of dat beter gaat als je de kachel hoger zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:42
Nee die 1 a 2 kuub is niet heel vreemd. Het zijn koudere dagen. dus in dat opzicht valt het mee. daarnaast is het ook nog eens een hoekhuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-05 17:05
Je geeft aan dat je er eigenlijk niet bent dan wel niet gebruikt maakt van. Trek gewoon voor een dag je stekker uit de ketel. Gas van je ketel dicht en maak een foto van je meter.

Heb je nog steeds verbruik dan is het wat anders dan je CV. Is dan het verbruik weg kan je onderzoeken waarom je CV toch aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
a.boogerd schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:28:
Je geeft aan dat je er eigenlijk niet bent dan wel niet gebruikt maakt van. Trek gewoon voor een dag je stekker uit de ketel. Gas van je ketel dicht en maak een foto van je meter.

Heb je nog steeds verbruik dan is het wat anders dan je CV. Is dan het verbruik weg kan je onderzoeken waarom je CV toch aanslaat.
Goede tip. Als het verbruik dan weg is zou ik eerst de gaskraan weer opendraaien met ketel uit. Als je dan nog verbruik hebt, is er een lek.

Maar eigenlijjk vind ik je verbruik niet zo gek. Hier tussenwoning, 120m2, iets ouder dan jouw huis. Maar als ik hem de hele dag op 17 laat staan gaat het ook om meer dan 2.5 M3.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Martin85
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-05 12:45
Verbruik is mogelijk ook iets meer omdat je nog geen gebruik maakt van de woning, er is geen of nauwelijks interne warmteproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Martin85 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:35:
Verbruik is mogelijk ook iets meer omdat je nog geen gebruik maakt van de woning, er is geen of nauwelijks interne warmteproductie.
Sterker nog. Ook zit er denk ik geen warmte in de stenen. Als het huis even leeg/onbewoond is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Playa del C. schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:41:
[...]

Sterker nog. Ook zit er denk ik geen warmte in de stenen. Als het huis even leeg/onbewoond is geweest.
Ze zijn er maar 3 dagen niet geweest maar dit was begin november. Ik heb wel de kachel een tijd niet aangehad waardoor toen ik de kachel aanzette het is 14.5 graad was

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 13:50
Tip indien het de eerste woning en/of eerste woning met vloerverwarming is: de temperatuur enigszins constant houden is een stuk efficiënter.
Ook al ben je er nu vrijwel niet, als je de thermostaat naar zeg 14 graden zet en je iedere avond even een paar uurtjes komt klussen/verven/opruimen en je dan de temp naar 18+ gooit, in zo'n geval stook je enorm inefficiënt.

Wanneer je toch met enige regelmaat daar bent voor iets en je wilt dan een iets wat aangename temperatuur hebben om te werken, houdt dan liever een wat constantere (hogere) temperatuur aan van zeg 17 graden. Wanneer je er volledig woont geldt hetzelfde. Met de vloerverwarming hier gaat de temp in de winter nooit onder de 18 graden, ook snachts niet. Overdag en met name in de avond gaat t dan naar 19 of 19.5, dat is qua gevoelstemperatuur meer dan genoeg; 19-19.5 met de vloer warm voelt hier aangenamer/warmer dan 20.5 bij mn ouders met normale radiatoren.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Moi_in_actie schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:13:
Tip indien het de eerste woning en/of eerste woning met vloerverwarming is: de temperatuur enigszins constant houden is een stuk efficiënter.
Ook al ben je er nu vrijwel niet, als je de thermostaat naar zeg 14 graden zet en je iedere avond even een paar uurtjes komt klussen/verven/opruimen en je dan de temp naar 18+ gooit, in zo'n geval stook je enorm inefficiënt.

Wanneer je toch met enige regelmaat daar bent voor iets en je wilt dan een iets wat aangename temperatuur hebben om te werken, houdt dan liever een wat constantere (hogere) temperatuur aan van zeg 17 graden. Wanneer je er volledig woont geldt hetzelfde. Met de vloerverwarming hier gaat de temp in de winter nooit onder de 18 graden, ook snachts niet. Overdag en met name in de avond gaat t dan naar 19 of 19.5, dat is qua gevoelstemperatuur meer dan genoeg; 19-19.5 met de vloer warm voelt hier aangenamer/warmer dan 20.5 bij mn ouders met normale radiatoren.
Het is inderdaad de eerste woning met vloerverwarming. Echter heb ik hem nu constant op 16 graden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:38
@sgouman
Hoe staan je ventielatieroosters?
Ik merk dat als die hier open staan dat ik flink moet stoken om het op temperatuur te houden (2013 zeer goed geisoleerd huis), ook al staat de thermostaat op iets als 16 graden

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 01-12-2022 09:30 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Hoe komt het dat er hier mensen zijn die dat niet vreemd vinden? 60 kuub per maand zonder er te wonen?

Ik woon in een tussenwoning, en heb in november , gewoon door er te wonen, maar 22 gebruikt. Wel door bewust de kachel te gebruiken dat wel maar dan nog.

Natuurlijk zijn er variabelen maar met dit verbruik zou ik ook vragen gaan stellen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:45
Gunner schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:33:
Hoe komt het dat er hier mensen zijn die dat niet vreemd vinden? 60 kuub per maand zonder er te wonen?

Ik woon in een tussenwoning, en heb in november , gewoon door er te wonen, maar 22 gebruikt. Wel door bewust de kachel te gebruiken dat wel maar dan nog.

Natuurlijk zijn er variabelen maar met dit verbruik zou ik ook vragen gaan stellen.
omdat ze zelf meer stoken? :)

Zelf heb ik in oktober 36.6 kuub en november 98,5 kuub verbruikt.
Komt ongeveer overeen met 1,22kuub per dag en 3,2kuub per dag.
Maar dit is een huishouden van 2 volwassenen en 2 kinderen (3 en 6jr) in een twee-onder-een-kap uit 1930 van 150m2.
We stoken overdag op 19 graden beneden en 17 graden boven, snachts 16 graden beneden en boven 15.

Terugkijkend naar de zomer, verbruiken we ~15 kuub voor warm water, dus dat kunnen we nog van bovenstaande aftrekken.

Hou je voor oktober 21 kuub over (0,7 kuub per dag).
En voor november 83.5 kuub (2.7 kuub per dag)

Dus ik vind 2 kuub per dag voor een onbewoond huis op 16gr nogal fors.

@sgouman
Is de vloerverwarming recent gelegd?
Is er daardoor een nieuwe cementdekvloer die drooggestookt moet worden?
Of is er gestuct?
Vocht uit de bouwmaterialen stoken kost ook veel energie.

Laten bouwvakkers overdag de deuren open staan?
Want dat gaat niet helpen met je verbruik natuurlijk.
laurens0619 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:29:
@sgouman
Ik merk dat als die hier open staan dat ik flink moet stoken om het op temperatuur te houden (2013 zeer goed geisoleerd huis), ook al staat de thermostaat op iets als 16 graden
Hopelijk open, want die horen open.
Doe je die dingen dicht, dan ventileer je te weinig/niet.
Alleen sluiten als er harde wind op je gevel staat.

Wil je geen last van kou uit die roosters, dan moet je een WTW laten plaatsen.
Maar totdat die er is, lekker de roosters open laten.

(ik vind die roosters al 30 jaar niet meer van deze tijd, zonde dat er in elke nieuwbouwwoning boven elk HR++/HR+++ raam zo'n isolatielek zit)

[ Voor 33% gewijzigd door FRANQ op 01-12-2022 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
@FRANQ Hij woont er niet he :P
Dan lijkt het mij zonde om te stoken voor het venitleren

Als je er woont moeten die dingen natuurlijk open :)

Verder helemaal eens dat het bizar is dat er nog zoveel woning met venitlatiesysteem C worden geleverd. Die tocht die je voelt is ook echt vreselijk. Ik ben bang dat de grootste groep mensen die dingen in de winter gewoon dichtgooien. (hier in de straat iig wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
laurens0619 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:29:
@sgouman
De roosters staan wel open omdat het dan een beetje kan doorluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Is het nieuw gebouwd en heb je nog helemaal niet gestookt. Dan zou het misschien een vocht probleem (vocht is een goede warmte geleider) en je vloer verwarming kunnen zijn. Vloer verwarming moet je eigenlijk op een continu temperatuur houden want het duurt lang voordat deze opgewarmd is. Samen met boven niet stoken maakt het dat hij best lang moet stoken voordat de vloer reageert. Zou er nog niet al te druk om maken ga er eerst wonen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
laurens0619 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:55:
@FRANQ Hij woont er niet he :P
Dan lijkt het mij zonde om te stoken voor het venitleren

Als je er woont moeten die dingen natuurlijk open :)

Verder helemaal eens dat het bizar is dat er nog zoveel woning met venitlatiesysteem C worden geleverd. Die tocht die je voelt is ook echt vreselijk. Ik ben bang dat de grootste groep mensen die dingen in de winter gewoon dichtgooien. (hier in de straat iig wel)
Nee weet ik.

Maar als het net gestuct is of een nieuwe cementdekvloer ligt of elk ander bouwmateriaal waar vocht of niet zo fijne dampen bij vrijkomen, dan wil je ook wel een beetje doorluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
FRANQ schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:46:
[...]

omdat ze zelf meer stoken? :)

Zelf heb ik in oktober 36.6 kuub en november 98,5 kuub verbruikt.
Komt ongeveer overeen met 1,22kuub per dag en 3,2kuub per dag.
Maar dit is een huishouden van 2 volwassenen en 2 kinderen (3 en 6jr) in een twee-onder-een-kap uit 1930 van 150m2.
We stoken overdag op 19 graden beneden en 17 graden boven, snachts 16 graden beneden en boven 15.

Terugkijkend naar de zomer, verbruiken we ~15 kuub voor warm water, dus dat kunnen we nog van bovenstaande aftrekken.

Hou je voor oktober 21 kuub over (0,7 kuub per dag).
En voor november 83.5 kuub (2.7 kuub per dag)

Dus ik vind 2 kuub per dag voor een onbewoond huis op 16gr nogal fors.

@sgouman
Is de vloerverwarming recent gelegd?
Is er daardoor een nieuwe cementdekvloer die drooggestookt moet worden?
Of is er gestuct?
Vocht uit de bouwmaterialen stoken kost ook veel energie.

Laten bouwvakkers overdag de deuren open staan?
Want dat gaat niet helpen met je verbruik natuurlijk.

[...]

(ik vind die roosters al 30 jaar niet meer van deze tijd, zonde dat er in elke nieuwbouwwoning boven elk HR++/HR+++ raam zo'n isolatielek zit)
Het huis is uit 2019 dus zo oud is de vloerverwarming. Er liggen tegels op. Er is wel geschilderd 3-4 weken geleden binnen. Deur heeft niet lang open gestaan. Als het open stond was het meestal maar 5-10 minuten om spullen binnen te leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@FRANQ Helemaal eens :)
Maar de vraag van de TS was "hoe kan dat het ik 2 kuub verbruik met 16 graden in goed geisoelerd huis"

Nou ik denk dat het antwoord daar op is: omdat je ventileert.
Maar zet je ventilatie maar eens 2 dagen dicht ofzo, en kijk wat dit met het verbruik doet, dan weet je het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
laurens0619 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:04:
@FRANQ Helemaal eens :)
Maar de vraag van de TS was "hoe kan dat het ik 2 kuub verbruik met 16 graden in goed geisoelerd huis"

Nou ik denk dat het antwoord daar op is: omdat je ventileert.
Maar zet je ventilatie maar eens 2 dagen dicht ofzo, en kijk wat dit met het verbruik doet, dan weet je het
Het is een rugwoning met op de begane grond maar 1 rooster. Dus echt doorwaaien door de roosters doet het ook niet denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:38

Quad

Doof

Ventileren áltijd doen.
Als je er nu niet woont kan je prima gaan testen wat er eventueel aan de hand is, begin dan eerst met de thermostaat op uit te zetten.
Ja je vloer wordt kouder, maar dat is niet interessant als je er toch nog niet woont, maar dan wordt er in elk geval vanuit je thermostaat geen warmte gevraagd.
Als je dan na 1 a 2 dagen nog steeds een verbruik hebt, zet dan je CV uit en controleer na 2 dagen nogmaals.

Meldt je ook aan op slimmemeterportal of Umeter voor gedetaiileerder inzage per kwartier.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
sgouman schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:05:
[...]

Het is een rugwoning met op de begane grond maar 1 rooster. Dus echt doorwaaien door de roosters doet het ook niet denk ik.
1 rooster? dat mag toch niet helemaal niet volgens het bouwbesluit?
Hier zitten roosters boven ieder raam door het hele huis.

Of bedoel je dat je er maar 1 open hebt staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
laurens0619 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:06:
[...]

1 rooster? dat mag toch niet helemaal niet volgens het bouwbesluit?
Hier zitten roosters boven ieder raam door het hele huis.

Of bedoel je dat je er maar 1 open hebt staan?
Ik heb beneden maar 1 raam omdat het een rugwoning is(en daardoor ook maar 1 rooster). Boven zitten wel bij elk raam roosters.

[ Voor 3% gewijzigd door sgouman op 01-12-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:30
sgouman schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:09:
[...]

Ik heb beneden maar 1 raam omdat het een rugwoning is(en daardoor ook maar 1 rooster). Boven zitten wel bij elk raam roosters.
hmm, heb je dan, bij zo'n recent huis, geen balansventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Ik weet niet hoe het zit met vloerverwarming. Maar mijn kachel staat nu op 16. Als de ketel aangaat dan wordt het volgens de thermostaat 17 graden. Dan stopt de ketel natuurlijk. Echter daalt de temperatuur daarna weer naar de 16 en zijn de tegels weer helemaal koud. Hij lijkt dus niet de tegels netjes op temeperatuur te houden door af en toe te stoken(ik weet niet of dat zuiniger is overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
borft schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:11:
[...]

hmm, heb je dan, bij zo'n recent huis, geen balansventilatie?
Geen idee?

Er hangt een Duco mechanische ventialtie en beneden hangt er een bedieningspaneel voor. hier kan je de stand kiezen.

Ik heb in de badkamer 1 afzuigpunt en in de keuken zitten er 2(op een meter van elkaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
sgouman schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:09:
[...]

Ah helder.
Nou dan zou die impact beperkt zijn.

Maar om je referentie te geven:
- Hier staat de verwarming overdag op 19.5 graden, savonds/snachts op 18 (radiatoren)
- Koken op gas
- Douchen op gas (2 pers sochtend) en paar keer per week bad voor kidneren
- 110m2 2013, hoekhuis
- Ventilatieroosteres open

Verbruik
Zondag: 2.0m3 (weekend weg dus stond op vakantiestand pas vanaf 17:00 weer stoken naar 19.5. Was gezakt naar 18gr oid)
Maandag: 5.4
Dinsdag: 2.9
Woensdag: 3.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-05 23:08
Gewoon uitzetten als je er nog niet woont. En als je er woont probeer het constant te houden en dan verbruik in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:30
sgouman schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:13:
[...]

Geen idee?

Er hangt een Duco mechanische ventialtie en beneden hangt er een bedieningspaneel voor. hier kan je de stand kiezen.

Ik heb in de badkamer 1 afzuigpunt en in de keuken zitten er 2(op een meter van elkaar)
Nou, als je geen inblaasventielen hebt, heb je geen balansventilatie ;) Dat betekent dat je frisse (en nu dus extra koude en vochtige) lucht aanzuigt door de roosters boven de ramen. Met de huidige lage temperaturen kan ik me wel voorstellen dat je CV dan wat harder zijn best moet doen, dan is 2m3 per dag niet superveel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Figo112 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:13:
Gewoon uitzetten als je er nog niet woont. En als je er woont probeer het constant te houden en dan verbruik in de gaten houden.
Als ik hem helemaal uitzet dan daalt de temperatuur heel erg en is het straks 10 graden binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Ik vind het vreemd dat de vloer koud aanvoelt als de ketel uit is.

In het huis waar ik nu aan het verbouwen ben ligt ook vloerverwarming en staat de thermostaat op 16 graden.
Daar voelt de vloer niet koud aan. met de ketel aan voel je warmte, maar met de ketel uit is de vloer gewoon neutraal qua warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:56
ik heb ook een recente nieuwbouwwoning, 2018 en met een newborn baby geboren begin november en extra douchen/badje maken etc heb ik 63 m3 in november gestookt dus terwijl we er wonen 2m3 per dag.
Wel raad ik aan om je vloerverwarming ipv 40 op 30 graden te zetten. Dan gaat t stoken wat rustiger, maar warm word t hier zeker. En als je niet thuis bent/woont zou ik die ventilatie dingen gewoon dicht zetten en eventueel gordijnen/luxaflex allemaal potdicht houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-05 23:08
sgouman schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:18:
[...]

Als ik hem helemaal uitzet dan daalt de temperatuur heel erg en is het straks 10 graden binnen.
Je gaat toch ook niet tijdens je vakantie verwarming aan laten staan? Helemaal uit als je er niet woont is altijd goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Als je gaat werken neem je een elektrisch kacheltje om de boel snel te stoken.
Als je bijna gaat wonen begin je weer met opstoken.

Wij hadden met de verbouwing destijds van januari tot mei ook geen verwarming omdat dit niet kon, elektrisch stoken waar je werkt was effectief, en anders harder werken, wordt je ook warm van.

Ik heb trouwens ook een hele koude vloer, nadeel van PVC direct op het beton. Daaronder wel geïsoleerd maar voor een jaren 70 woning doe je er niet veel extra aan helaas.

Als jij een contract hebt van 2,5 euro per kuub en je verstookt 60 kuub zonder dat het nut heeft, kan je dat geld beter ergens anders in stoppen.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Quad schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:45:
Als je gaat werken neem je een elektrisch kacheltje om de boel snel te stoken.
Als je bijna gaat wonen begin je weer met opstoken.

Wij hadden met de verbouwing destijds van januari tot mei ook geen verwarming omdat dit niet kon, elektrisch stoken waar je werkt was effectief, en anders harder werken, wordt je ook warm van.

Ik heb trouwens ook een hele koude vloer, nadeel van PVC direct op het beton. Daaronder wel geïsoleerd maar voor een jaren 70 woning doe je er niet veel extra aan helaas.

Als jij een contract hebt van 2,5 euro per kuub en je verstookt 60 kuub zonder dat het nut heeft, kan je dat geld beter ergens anders in stoppen.
Snap ik. Maar als het heel koud wordt in huis omdat de kachel niet aanstaat is ook slecht toch denk ik(schimmel etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

sgouman schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:47:
[...]

Snap ik. Maar als het heel koud wordt in huis omdat de kachel niet aanstaat is ook slecht toch denk ik(schimmel etc)
Schimmel ontstaat alleen als vocht geen kant op kan, dus ventileren.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krazzer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 11:50

krazzer

Tijd is een illusie

Ik heb een enigszins vergelijkbare situatie:

Vrijstaande goed geïsoleerde woning met beneden vloerverwarming. De verwarming staat op 17º. Boven staat de verwarming uit (radiatoren).

35m³ gas verbruikt vanaf de 15e van nov, dus dat het echt koud is geworden. Dat is gemiddeld 2,33m³ per dag.

Dus volgens mij is die 2 van jou helemaal niet zo gek.

[ Voor 3% gewijzigd door krazzer op 01-12-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:09

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Het gebruik lijkt mij niet heel gek. Het is wel belangrijk dat de vloerverwarming goed waterzijdig is ingergeld. Je zou nog eens kunnen kijken in het topic Gas besparen door middel van CV tuning deel III En de vloer isolatie is heel belangrijk bij vloerverwarming. Als je een kruipruimte hebt zou je er eens onder kunnen kijken of alles nog goed zit.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:54
Vebruik is niet gek. Ik zit op 3-4 kuub per dag met een 4-persoons gezin in een nageisoleerd 1978 2/1 kap huis van 110m2. Mensen die minder stoken in een tussenwoning kan je niet vergelijken, want die hebben veel minder oppervlak dat afkoelt.

Verder zal de komende tijd als je wel 20 graden gaat stoken het verbruik ook wel een stuk hoger zijn: je moet behalve de lucht ook de muren en plafonds van je huis opstoken.

Afgelopen weekend waren we bij vrienden met een vrijstaand huis uit 2000. Huis had ook een fatsoenlijk energielabel met vloerverwarming. Verwarming hadden ze op 21.5 staan (het was 21 graden, was nog aan het stoken) en het was daar steenkoud. Muren waren steenkoud, zelfs de binnenmuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@_JGC_ hoe kan het dan dat het daar steenkoud voelde?
Ik heb hetzelfde thuis, daarom stokte ik voorheen altijd 22-23. Vind het hier altijd koud terwijl bij vrienden het met 19 behaaglijker voelt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:54
laurens0619 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:36:
@_JGC_ hoe kan het dan dat het daar steenkoud voelde?
Ik heb hetzelfde thuis, daarom stokte ik voorheen altijd 22-23. Vind het hier altijd koud terwijl bij vrienden het met 19 behaaglijker voelt
Was wel meer mis daar. Mechanische ventilatie stond als een dolle te draaien hoorde ik toen ik op de WC zat. Ventilatierooster in de kamer waar wij zaten stond echter dicht. Tegelijk klaagt hij over tocht langs de stopcontacten... rara waar trekt de mechanische ventilatie die lucht vandaan? Luchtdicht bouwen hadden ze in 2000 nog niet veel van begrepen.

Ze hebben een variabel energiecontract, dus ik vermoed dat ze normaalgesproken veel lager of niet stoken. Als je dan opstookt naar 21 krijg je de lucht wel warm, maar alle objecten en muren in de ruimte zijn steenkoud en zuigen alle warmte op.
Toen ik mijn huis nog alleen in de namiddag en weekenden opstookte had ik hetzelfde. Thermostaat gaf wel fijn 20 graden aan, maar het was altijd koud.

Overigens is vloerverwarming en radiatoren niet met elkaar te vergelijken. Ik zit de hele dag tussen een paar enorme radiatoren van lichaamstemperatuur of iets daarboven. Een vloer stookt je op veel lagere temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
FRANQ schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:46:

Met ventilatie type B/C (mechanische ventilatie) bepaalt de ventilatie hoeveel lucht er afgevoerd wordt, de stand van de roosters bepaalt waar het afgevoerd wordt.

Alles volledig open is niet noodzakelijk de beste optie. Ik heb beneden bijn alle roosters dicht en ik zuig de lucht via het open trapgat en slaapkamers. Goede ventilatie en frisse lucht op de slaapkamers en geen koude luchtstromen in de huiskamer.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:46
sgouman schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:12:
[...]

Ik heb een honeywell round modulation. Simpele thermostaat. I.c.m. een intergas extreme 36
Ik zie hier ook met een modulerende thermostaat. Daarop kan ik uitlezen dat de gevraagde aanvoertemperatuur slechts 24gr is. Het resultaat van die lage temperatuur is dat de ketel continue pendelt. Ik weet niet of pendelen (inschakelen gebeurt vaak op vol vermogen) resulteert in hoger gasverbruik.

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Ik heb net even op sokken in het huis gelopen. En de vloer is gewoon koud. Dus het lijkt toch niet echt te moduleren en steeds volle bak aangaat als de temperatuur onder de 16 gaat

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:57

Cr3ator

1 bar is geen bar

Thermostaat op 16 graden en buiten 4C gemiddeld of zo de laatste dagen. Dat is dus 12 graden verschil tussen binnen en buiten. Zou je normaal 20 graden stoken kom je op zo'n 16 graden verschil met binnen en buiten. Je verwacht dan ook nu ongeveer 12/16 = 75% van je verbruik t.o.v. als je er wel zou wonen met de thermostaat op 20C. Gegeven je 2m3 verbruik per dag (bij 12 graaddagen/dag) zou je een jaarverbruik verwachten van ongeveer 2 / 12 * 3000 = 500m3 op jaarbasis. (Er zitten ongeveer 3000 graaddagen in een jaar). 500 / 75% = 667m3 verbruik bij 20C. Dat lijkt mij een nette score.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Waar zie je dat verbruik? Is dat bij je leverancier of eigen P1 meter?
Bij mijn leverancier schatten ze en pas 2/3 weken later zie je het echte verbruik, toen had ik ook zoiets van huh zoveel per dag, maar dat was dus op basis van geschiedenis en werd later bijgesteld. P1 geeft wel het echte verbruik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:14
dfbt schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:30:
ik heb ook een recente nieuwbouwwoning, 2018 en met een newborn baby geboren begin november en extra douchen/badje maken etc heb ik 63 m3 in november gestookt dus terwijl we er wonen 2m3 per dag.
Wel raad ik aan om je vloerverwarming ipv 40 op 30 graden te zetten. Dan gaat t stoken wat rustiger, maar warm word t hier zeker. En als je niet thuis bent/woont zou ik die ventilatie dingen gewoon dicht zetten en eventueel gordijnen/luxaflex allemaal potdicht houden.
En dan weer vergeten om open te zetten. Bij ons staan de ventilatieroosters altijd open. Toch fijn om wat frisse lucht te krijgen.

Kom wel eens bij mensen waarbij alle roosters potdicht zitten. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kepro
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:23
sgouman schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:54:
Hallo,

Ik heb een vraag.
Ik heb een huis gekocht uit 2019(hoekhuis) met een energielabel A. beneden ligt er vloerverwarming en boven radiatoren die allemaal uit staan.

Maar mijn gasverbruik is nu al 2 kuub per dag. Ik vind dit vrij fors. Zeker als ik de kachel straks naar 18-19 ga zetten. Ik ben er ook bijna niet dus het kan alleen de kachel zijn en geen warm water oid.

Tapcomfort stand op de ketel staat ook al uit.

Vinden jullie dit wel normaal? En zo niet wat zou dit kunnen zijn
Ik woon in een hoekwoning uit 2009.(150 vierkante meter)!A label en we zijn met z’n 2en. Ondersteunde vloer verwarming ligt er en alle radiotoren hebben we weggehaald(beneden) boven radiotoren. Onze verwarming is verre van ideaal maar vorig jaar hebben we 669 kuub gas verbruikt. We hebben alle roosters dicht, zowel voor het lawaai als tocht wat je voelt als de wind verkeer staat.

Ik vind je verbruik dus wel meevallen.

[ Voor 7% gewijzigd door Kepro op 05-12-2022 09:07 ]

Twitch kanaal Kepro_ - WoT Statistieken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:18

Theo

moederbord

Even rekenen aan de woning: Je hebt een gasverbruik van 2 kuub per dag. Dat geeft je zo'n 18 kWh per dag aan warmte. Je woning is 16 graden van binnen. Momenteel is het buiten zo'n 2 graden gemiddeld, dus is er een verschil van 14 graden tussen binnen en buiten.

Die 18 kWh per dag aan warmte is (18 kWh/24 =) 750 watt aan gemiddeld continu warmte dat je woning gebruikt. (en dus ook weglekt) Met een verschil van 14 graden is dit (750 /14 =) 53 watt per graad. Dit is een heel normale waarde voor een zuinige woning, en ook een redelijk vaste eigenschap van je woning die bepaald wordt door de mate van isolatie en grootte van de woning.

Indicatief: stook je de woning altijd lekker warm (20 graden gemiddeld in huis) dan zul je zo'n 8 maal je warmtebehoefte aan gas per jaar verbruiken. In jouw geval dus (53 * 9 =) 477 kuub gas per jaar, plus wat je voor warm water verbruikt. Ook dit verbruik pas goed in het plaatje van een nieuwbouwwoning.

Er is dus niks raars aan de hand; het gasverbruik past gewoon bij wat je kunt verwachten bij een nieuwe woning. En doordat het nu koud is je je gewoon wat gas nodig om de woning op 16C te houden. En ook dit verbruik is normaal.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Koekfabriek

King Billy on the wall

Kepro schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:05:
[...]

Ik woon in een hoekwoning uit 2009.(150 vierkante meter)!A label en we zijn met z’n 2en. Ondersteunde vloer verwarming ligt er en alle radiotoren hebben we weggehaald(beneden) boven radiotoren. Onze verwarming is verre van ideaal maar vorig jaar hebben we 669 kuub gas verbruikt. We hebben alle roosters dicht, zowel voor het lawaai als tocht wat je voelt als de wind verkeer staat.

Ik vind je verbruik dus wel meevallen.
Hoe ververs je dan de lucht in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-05 18:55
Ventilatieroosters dicht heeft toch nooit als effect dat ze helemaal dicht zijn?
Ik heb beneden in de woonkamer nu ook de roosters dicht, maar het verkeer in de straat kan ik ook nog horen en als je de hand er voor houdt voel je er ook nog wel wat lucht doorheen komen.

In de werkkamer heb ik zelfs een rooster helemaal dichtgeplakt. Heb ook een hoekwoning en die kamer heeft ramen aan 2 kanten waardoor er een zeer koude lucht precies in de hoek was waar ik het bureau heb staan (tussen de ramen in muur A en ramen in muur B ), zelfs met de roosters dicht.

Overigens zit ik ook op de 2 kuub gas nu als ik niet thuis ben en alles op 17 graden hangt. Vanaf half november lag dat rond de 0,5-1 kuub gas (daarvoor werd er uberhaupt niet gestookt omdat er nog zonlicht naar binnen kwam door alle ramen op t zuiden).

Verbruik zal deels afhangen van je hoekwoning. Waar zitten de meeste ramen (zuidkant levert de zon nog best veel warmte, bij mij binnen is het met beetje zon zo 19-20 graden), staat je huis vol op de wind (wat weer deels afhankelijk is van de indeling in de straat)?

[ Voor 31% gewijzigd door SunnieNL op 05-12-2022 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11:47
Hallo,

Ik heb een vraag.
...

Maar mijn gasverbruik is nu al 2 kuub per dag. Ik vind dit vrij fors.
Als je er niet woont dan zou ik de temperatuur veel lager zetten je wilt wel voorkomen dat er leidingen in huis gaan bevriezen. Je zou de temperatuur naar een graad of 10 kunnen verlagen (en zorg ervoor dat de temperatuur in alle ruimtes niet onder de paar graden komt).

Wat is de temperatuur van je verwarmingswater? Zet deze zo laag mogelijk, b.v. 45°C of nog lager. Een gasketel heeft een hoger rendement naar mate de temperatuur van je retourwater lager is.

Je hebt het over vloerverwarming: hiervoor heb je helemaal niets aan een hoge watertemperatuur omdat deze met een mengkraan naar een lagere temperatuur wordt gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-05 13:36
Tussenwoning hier uit 1995, beneden vloerverwarming, medium geïsoleerd, alles staat uit qua verwarming behalve de vloerverwarming, thermostaat staat op 17,5 graden en wonen er met 2 volwassenen en 2 kinderen. Afgelopen week gemiddeld 2,6 kuub per dag verbruikt. Kinderen zijn 1 keer in bad geweest samen (zwemles, jeej!) en in totaal iets van 6 douche beurten ofzo.

Dus nee, lijkt me niet heel gek voor een hoekhuis.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kepro
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:23
Koekfabriek schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:34:
[...]

We hebben een systeem wat afzuigt. Hangen er 2 in de woonkamer, 1 in de wc en badkamer. Op onze slaapkamer het raam voor 50% open op de kiepstand en periodiek luchten we het huis door alle ramen op te zetten. Roosters is echt geen optie, komt ook veel zooi naar binnen.

Onze huis staat wel 9 van de 10 keer vol in de wind. Dat merk je echt qua temperatuur/stoken.

[ Voor 10% gewijzigd door Kepro op 05-12-2022 12:15 ]

Twitch kanaal Kepro_ - WoT Statistieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Staat er überhaupt wel iets in het huis verder?
Je woont er niet, maar staan een dan ook geen meubels, vloerbedekking, raambekleding en dat soort zaken?
Lijkt me dat spullen ook nog wel wat warmte vasthouden en evt luchtstroom beïnvloeden?

Een heel leeg huis verwarmen lijkt me gevoelsmatig moeilijk dan een huis waar spullen in staan.
Ik ben er verder niet zo in thuis, maar dat was mijn eerste gedachte na het doornemen van de OP.

[ Voor 28% gewijzigd door TooTall_NL op 05-12-2022 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-05 12:18

GerritGekke

Gamechanger

Koekfabriek schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:34:
[...]

Luchtverfrisser .. _O-

 Karma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Waarom zou je het daar 16 graden willen hebben? Je woont er toch niet. De dag- en vooral de nachttemperatuur liggen een stuk lager, dus de vloerverwarming mag zijn best doen om het op peil te houden. Lekker naar beneden met die thermostaat. Het dauwpunt ligt momenteel sowieso enorm laag, dus vochtproblemen lijken niet aan de orde. Ventileren en de thermostaat een stuk lager lijkt me prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15:08
Ik woon ook in een nieuwbouw (tussenwoning) uit 2019 en ben al even mee bezig met de CV, Intergas 28 kw.
Of die twee m3 veel of weinig is durf ik niet te zeggen maar ter vergelijking ik stook bij de huidige temperaturen van ca 2 to 10 graden buiten, ongeveer 2 tot 3 m3 per dag, met alleen de vvw beneden aan. Over afgelopen nov was mijn verbruik 26 m3.

Je hebt een forse ketel die veel meer vermogen kan leveren dan nodig. Hierdoor draait de ketel minder efficiënt dan mogelijk. Gelukkig kan je bij een intergas dat vermogen verlagen via de instellingen. Hiermee gaat je ketel efficienter stoken. Voor meer info zie het CV tuning topic.

Een ander belangrijk ding is de deltaT te monitoren bij vvw verdeler. Ik stook met 35 C in en er komt ca 26 C terug. De ketel moet zijn warmte kwijt kunnen in je huis. Hoeveel liter/min (het debiet) wat er per vvw groep is ingesteld is hierbij ook een belangrijke factor. Met een IR thermometer kon ik de vloer temp monitoren voor een gelijkmatige verdeling over de groepen. Bij oplevering was de hal en de WC bv veel te warm tov de woonkamer. Met 30 C in gaat ook in mijn huis echter hiermee werd het systeem te traag na nachtverlaging.

Wat mij verbaasde tijdens de bouw is dat alle vvw buisje in mijn huis ongeisoleerd zijn. Ik heb een 3 laags woning met de CV bovenin. Als ik mijn woonkamet +1C wil dan raak ik ook een deel warmte kwijt aan plekken waar ik er geen belang bij heb, zoals de vloer van de technische ruimte. In de EPC berekening zien ze je huis als een unit die volledig en continu op op 17-20 C gehouden moet worden. Bij oplevering vertellen ze: gewoon op 20 C zetten en er verder niks meer aan doen. Mooi voor mensen die dat ok vinden, echter niet voor mij omdat ik onregelmatig thuis ben. De schil van de woning is gelukkig goed geïsoleerd, daarom verliest het huis heel weinig temp met de CV uit. Helemaal als het zonnig is, zoals afgelopen november :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:26

OmeJoyo

This is me

Tenzij ik het heb gemist, wordt er tot nu toe een factor vergeten. Er is niets of niemand in het huis nu.

Personen, apparatuur, koken, douchen allemaal dingen die normaal zonder dat je er bij stil staat warmte afgeven aan je huis. En onder aan de streep geven al je lampen, tv, modem, computer, kookplaat en ga zo maar door behoorlijk wat warmte af aan je huis.

Als het huis dus nu (bijna) leeg is, of dat alles uit staat zal dit dus ook een fors verschil opleveren.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:14

FreakNL

Well do ya punk?

sgouman schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:18:
[...]

In een nieuwbouwhuis? Hier wordt het niet lager dan 17. Wel een rijtjeshuis, maar bouwjaar 1991 en geen verdere isolatie-maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Pfoe, 2m³ per dag, daar zou ik het voor doen! Om het huis op 18 graden te houden kostte mij gisteren (5 dec) 6 m³ gas. Ik zit op circa 0,3 - 0,5m³ / graaddag. In 2022 t/m november bijna 800m³ verstookt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:52
OmeJoyo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 07:02:
Tenzij ik het heb gemist, wordt er tot nu toe een factor vergeten. Er is niets of niemand in het huis nu.

Personen, apparatuur, koken, douchen allemaal dingen die normaal zonder dat je er bij stil staat warmte afgeven aan je huis. En onder aan de streep geven al je lampen, tv, modem, computer, kookplaat en ga zo maar door behoorlijk wat warmte af aan je huis.

Als het huis dus nu (bijna) leeg is, of dat alles uit staat zal dit dus ook een fors verschil opleveren.
Dit is exact wat er aan het handje is: bij ons staat de vvw te pruttelen op 19 graden overdag (ik werk veel thuis). Maar om 18 uur gaat ie uit, dan ga ik koken, komen de kids en het vrouwtje thuis, en dan schiet de warmte zo door naar 19.5 graad. Vervolgens houden we het zonder verwarming nu uit tot 23 uur op 19 graden. (vloer geeft natuurlijk ook nog een klein beetje warmte).

We vergeten wat voor warmte een mens en een gasstel (ja ik kook op gas) het huis in brengt: mijn sterkste brander is een 6kw brander op mijn atag plaatje...

Betreft een hoekhuis uit 2018 beneden 11 bij 5.7meter (dus ongeveer 60m)

[ Voor 3% gewijzigd door Sammy_tukker op 06-12-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Ik heb even de slimmemeter 2 dagen in de gaten gehouden:

Dag1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2-Eg4j9f31oAetmyFZilXhuxKI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hf64cVcOn4b5bZTXMmHX8WdR.png?f=fotoalbum_large
Dag2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFn4AqxdX47mnUc3IVQ-GZzGo0s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KmJFXkWZiXaowK7l6pPldqWr.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt er voor mij uit te zien dat hij niet echt moduleert en meer gewoon aan/uit hanteert.

[ Voor 6% gewijzigd door sgouman op 06-12-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je er nog niet woont zou ik de cv gewoon uit laten. Dan weet je ook meteen wat de temperatuur dan is en of het verbruik dan 0 is, mijn huis uit '71 koelt af tot 14,5 graden momenteel. Lijkt me dat jouw huis warmer is (maar misschien is het ook groter).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

OmeJoyo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 07:02:

Ja dit scheelt inderdaad een paar graden of je wel of niet in de kamer bent. Nodig een paar mensen uit en de verwarming slaat niet meer aan :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:51
sgouman schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:55:

Dag1:
[Afbeelding]
Dag2:
[Afbeelding]

Het lijkt er voor mij uit te zien dat hij niet echt moduleert en meer gewoon aan/uit hanteert.
Eenmaal per dag gasverbruik over een tijdspanne van één/twee uur is volgens mij niet gek voor een modulerende thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Ik woon er nu en de kachel staat op 17. De kachel gaat nu 2x aan per dag en ik verbruik nu ongeveer 3 kuub per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04 13:29

Scighera

swim-bike-run

sgouman schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:42:
Ik woon er nu en de kachel staat op 17. De kachel gaat nu 2x aan per dag en ik verbruik nu ongeveer 3 kuub per dag
Lijkt mij redelijk, gezien het feit dat het een hoekhuis is, en de temperaturen buiten

Ter vergelijking mijn 2 hoekhuizen

Woning 1
Bouwjaar 1903, energielabel D
14 graden constant, woning helemaal leeg
8m3 gas per dag

Woning 2 met vloerverwarming. Ook 3 slaapkamers verwarmd.
Bouwjaar 1973, energielabel C met upgrade inmiddels naar HR++ glas, kruipruimte wordt nog geïsoleerd.

19 graden nacht, 20 overdag
9m3 gas inclusief koken

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:03
sgouman schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:55:

Dag1:
[Afbeelding]
Dag2:
[Afbeelding]

Ziet er uit als een plaatje uit Home Assistant?
Dan moet je even een koppeling maken met een account op mindergas.nl, dan kan je mooi je gasverbruik zien gecorrigeerd voor de buitentemperatuur.
Pagina: 1