IBM PS/2 model 55sx BASIC, hoe test ik de diskette drive?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-04 20:53
OK, een vraag hoogstwaarschijnlijk voor de oudgedienden onder ons. Ik heb een IBM PS/2 55SX op de kop getikt. Ik heb (nog) geen diskette drive buiten die op de PS/2 en die wil alleen maar booten naar (cassette?) BASIC omdat de batterij van de Dallas RTC chip stuk was. Ondertussen heb ik een andere gescoord op ebay en die werkt nu terug. Ik geraak nog niet geboot omdat ik eerst nog een reference disk moet hebben om error 161 en 162 weg te krijgen.

Ik heb nog 1 diskette waar wat files op zouden moeten staan. Nu wil ik eerst ook nog eens proberen of ik met basic de diskette drive kan testen. Weet iemand toevallig het commando in BASIC om een dir/ls te doen van A:\ ?

Ik heb deze al gevonden maar dat is de hele programmeermanual en ik heb in de manual gezocht naar "diskette" maar vind ik niet meteen hoe ik een directory listing moet doen van een diskette driven (of de C: mag natuurlijk ook, dan weet ik meteen of die werkt :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:46
Basic is geen operating system, maar enkel een programmeertaal.
Daarmee kun je alleen met input en output statements werken, maar niet zomaar een floppy benaderen.
Je zult een diskette met imb dos erop nodig hebben om mee re booten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:47

BCC

Archive.org heeft heel veel images van oude bootsdisks voor oude machines. Ik zou daar beginnen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:43
De ROM Basic ondersteunt alleen de cassette interface van de originele pc geen diskettes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
De originele pc kwam volgen mij niet met een cassette. Met een diskette en HDD default. Het is wel cassette basic versie c1.10 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De 55SX is een IBM PS/2 systeem uit circa 1990 met 386SX processor. Die kwam met 30 of 60MB hard disk of zonder media met Token Ring of Ethernet.

De BASIC waaraan je refereert zit vermoedelijk in de ROM. Vandaar dat de computer dat kan starten als een besturingssysteem ontbreekt.

Heeft het systeem een harde schijf of alleen een 1.44MB diskette drive? Op de harde schijf zou normaliter PC DOS moeten staan en als je boot moet dat worden opgestart. Anders kun je PC DOS vanaf diskette booten. Je hebt dus een PC DOS boot diskette nodig. PC DOS kun je vinden online en je kan vanaf een andere computers met een diskette drive de disks van image terugzetten.

In die tijd ging IBM zijn eigen weg en maakten ze spullen die niet altijd werken op een standaard kloon PC; je kunt misschien niet zomaar een PS/2 diskette drive aansluiten op een PC. Gebruik bij voorkeur een PC van voor of rond de eeuwwisseling met een standaard diskette drive.

Een reference disk is online te vinden.

Mounting vanuit PC BASIC:
https://robhagemans.github.io/pcbasic/doc/1.2/#mounting

Pas op voor virussen, die waren er destijds ook en het zou kunnen dat iemand online geinfecteerde bestanden deelt. Eerst scannen dus. Dat kan online op virustotal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
De mijne heeft 2MB RAM, 60MB HDD en een token ring (denk ik, multi protocol adapter vond ik, whatever that may be :) ), een ethernet adapter en een external floppy drive adapter.

De computer start met error 161 en 162 doordat de Dallas Chip leeg was en de bios settings dus verloren zijn gegaan. Ik ben er niet zeker van maar ook al zou de HDD werken, zou hij daar ook niet van willen opstarten. Eerst moet de reference diskette erin. Maar daar zit dus vooralsnog het probleem. Ik heb geen diskette drive waar ik een reference disk mee zou kunnen schrijven. Ik kan voorlopig geen DOS/WIndows/... booten. Ik zit vast in Cassette Basic.

Thanks voor de tip van de virussen :)!

Ik heb trouwens net ff gecheckt. Volgens de track & Trace komt mijn USB diskettestation vandaag aan :). Dan is het vooral fingers crossed dat de diskette drive (van de PS/2) nog werkt. En indien niet, genoeg resources online om die te recappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Succes! Ik ben benieuwd of het gaat lukken.

Een moderne computer kan geen DOS meer booten als die alleen nog UEFI/GPT ondersteunt en geen BIOS/MBR ("CSM"). Terugzetten van een image zal wel lukken, maar misschien niet met een DOS tool tenzij je een emulator gebruikt die daar mee kan omgaan.

Oude diskette drives zijn meestal robuust gebouwd, ik schat de kans hoog in dat die het nog doet. De diskettes zelf degraderen soms. Bij het booten wordt de diskette drive altijd aangesproken (LEDje gaat aan), je zult snel zien of er nog leven in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:14

Videopac

Rommelt wat aan.

Precies zo’n PS2 55SX heb ik zelf nog gehad in de jaren ‘90. Best een mooi gebouwde pc. IBM ging zijn eigen weg met eigen standaarden als RLL voor de harde schijven en MCA voor de insteekkaarten. Maar die diskdrive zou gewoon moeten werken. Ik weet niet precies wat je met cassette bedoeld, maar de Philips Compact Cassette was voor die tijd, zeg maar de tijd van de home computers. Op een PS2 heb ik die nog nooit gezien.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
mrmrmr schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:34:

Oude diskette drives zijn meestal robuust gebouwd, ik schat de kans hoog in dat die het nog doet. De diskettes zelf degraderen soms. Bij het booten wordt de diskette drive altijd aangesproken (LEDje gaat aan), je zult snel zien of er nog leven in zit.
Dan is de IBM PS/2 de uitzondering op de regel. Die diskette drives (en de HDDs) gaan erg vaak stuk. Recappen helpt dan vaak (in het geval van de fdd). Gelukkig valt daar nog een en het ander over te vinden op het www. Nu ben ik dus bezig met recappen want rarara, de FDD werkt niet ... 🙄. De externe FDD naar USB is toegekomen, referentiediameterdiskette* op ge"flasht" en ook nu boot hij niet ...

(driewerf hoera voor autocorrect.)

[ Voor 3% gewijzigd door bucovaina89 op 01-12-2022 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Oude condensatoren kunnen uitdrogen, dat is waar. Moderne polymeer condernsatoren hebben veel minder last van uitval.
Pagina: 1