Analoog tv signaal (coax) bekijken via beamer (HDMI)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioooH
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-12-2022
Mijn vraag leek me er eentje waar vast al velen mee zaten, en de oplossing dus zelfs al makkelijk te vinden/kopen. Helaas lijkt het niet zo simpel. Tot op heden..

Ik kijk mijn media zo groot mogelijk, en dus via een hd beamer op een big ass scherm. De beamer, een Hd Optoma heeft beperkte aansluit opties, maar iig HDMI. Zo sluit je eigenlijk alles aan. Mn media box met Netflix YouTube etc, ps4 allemaal geen punt.

Maar er zijn momenten dat je eigenlijk gewoon tv wilt kijken.

Maar dan ook big ass. Ik heb alleen een analoog signaal met dus dito kabel, coax, en geen mogelijkheid tot digitaal abbonement.

Dus een coax kabel die niet alleen via een adapter of converter hdmi dient te worden, de beamer zelf heeft geen tuner. Dus het moet een (mijn beste gok) een soort standaard decoder worden.

Maar vind dat maar eens.. ik kom er niet uit en weet niet of het is wat ik nodig heb. Het geluid gaat via de hifi, en kan met aux vanaf de beamer of welke manier ook.

De beamer heeft wel een standaard video tulp aansluiting, waarbij de 2 voor audio weer naar versterker kunnen.

Andere aansluitingen beamer, zijn mij helemaal onbekend, ik probeer een piccie te plaatsen.

Decoders zijn te vinden, maar vaak aan een provider gelinkt, en ik wil niet op trial and error basis allerlei apparaten tweedehands gaan proberen.

Mijn dank is alvast groot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SeIDfOHBc1J8Oy3uVEr4r52sO8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dff7tEJUIrWQBBnUrBGaE38m.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:57
MarioooH schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:18:
Maar dan ook big ass. Ik heb alleen een analoog signaal met dus dito kabel, coax, en geen mogelijkheid tot digitaal abbonement.
Echt analoog en niet bv (ongecodeerd) DVB-C? Want analoog is niet erg gebruikelijk meer tegenwoordig, welke provider is het? Tevens zal een analoge uitzending er waarschijnlijk niet erg mooi uitzien op zo'n groot scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-06 11:40

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ja, dan moet je maar eens uitleggen waar je tegenwoordig een analoog signaal vandaan haalt: Er zijn nog een paar kleine glasvezelboeren die het aanbieden (maar dan heb je ook digitaal) en wellicht gebouwen met een reanalogiseringsinstallatie. Voor de rest kun je in Nederland geen analoge televisie meer krijgen.

De oplossing voor je probleem is veel eenvoudiger dan je denkt (als het echt ouderwetse analoge TV is): Je hebt een videorecorder nodig, zo'n VHS-ding. Daar zit een analoge tuner in en ze hebben vaak een afstandsbediening om mee te zappen. Dus videorecorder aansluiten op de gele tulpaansluiting van je projector en gaan met de banaan. Ik denk dat er op Marktplaats nog best wel videorecorders te vinden zijn. Het mag ook een defecte zijn, want het VHS-mechanisme heb je niet nodig, zo lang de tuner nog maar werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Een andere methode is een beeldbuistelevisie met SCART-aansluiting: Op de video-uit pin van de SCART-poort staat voortdurend dat, wat op de beeldbuis getoond wordt. Als je die verbindt met je projector heb je wederom wat je nodig hebt... met een extra beeldbuis als bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Als je een video-recorder neemt zou ik proberen een s-vhs te pakken te krijgen, s-video geeft toch weer een beter beeld dan composiet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Nee, dat maakt in deze situatie geen enkel verschil omdat analoge televisie composiet is, een S-VHS-recorder zal composiet dan naar S-Video converteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:59

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

dmantione schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:44:
Nee, dat maakt in deze situatie geen enkel verschil omdat analoge televisie composiet is, een S-VHS-recorder zal composiet dan naar S-Video converteren.
Analoge tv gaat via een RF-signaal, wat geen composiet is. Een videorecorder kan RF-signaal omzetten naar composiet door een composite-out of scartadapter met composietaansluiting te gebruiken.

Een ouderwets analoog coax-signaal over S-VIDEO kan wel (met de juiste apparatuur), maar het blijft belabberd.. het bronsignaal is namelijk gewoon slecht. Dat is vergelijkbaar met een oude videoband gedigitaliseerd en op een Blu-ray gezet: het is een Blu-ray, maar de bron was gewoon van lage kwaliteit.

Ik heb ooit een videorecorder met composiet op een beamer gezet voor een voetbalwedstrijd. Is goed te doen, maar het blijft een analoog beeldsignaal, dus waziger dan een moderne digitale uitzending.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:46

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Daar komt bij dat een SD-signaal op een beamer een optelsom van nadelen is.

Je begint al met een analoog signaal, dat (zoals hierboven genoemd) een hoop detail mist. Het beeld is waziger, de resolutie lager, kleuren zijn fletser en er is veel bleeding (kleuren die "buiten de lijntjes komen" en in elkaar overlopen, vooral rood en geel hebben hier last van).

Daarbovenop komt dat je dat matige beeld enorm opblaast op een beamer. De oude CRT-tvtjes waren klein t.o.v. wat we nu gewend zijn. Daardoor was het beeld aangenaam scherp. Op een moderne LCD- of OLED-TV was het al niet meer om aan te zien. Ga je dat beeld vervolgens een factor 8 vergroten, zoals met een beetje beamer, dan merk je dat er erg veel ruis in het beeld zit.

Maar... kijk je wel echt analoog?

Bij mijn weten is analoge kabel-TV in heel Nederland uitgeschakeld. Zelfs de kleine onafhankelijke providers zijn al een tijdje om. Uitzondering zijn natuurlijk private netwerken waarbij kabel- of satellietsignaal centraal wordt ontvangen en vervolgens opnieuw gedistribueerd (soms in analoge vorm).

Analoge ether-TV bestaat ook al een aantal jaar niet meer in Nederland - dat is vervangen door Digitenne.

[ Voor 6% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 02-12-2022 09:23 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Michael Knight schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:12:
Analoge tv gaat via een RF-signaal, wat geen composiet is. Een videorecorder kan RF-signaal omzetten naar composiet door een composite-out of scartadapter met composietaansluiting te gebruiken.
Het RF-signaal is niets anders dan een amplitudemodulatie van het composietvideosignaal. Als je dat demoduleert hou je composiet over. S-Video heeft om die reden geen meerwaarde, dat is pas zo als je de luminantie- en chrominantiecomponenten in een hogere bandbreedte kunt genereren.

Ooit was de D2MAC-norm daarvoor bedoeld en de beeldkwaliteit daarvan zou dicht bij S-Video liggen. Maar D2MAC flopte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:59

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

dmantione schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:09:
[...]

Het RF-signaal is niets anders dan een amplitudemodulatie van het composietvideosignaal.
..en is dus kwalitatief minder dan composiet :)
dmantione schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:09:
[...]

S-Video heeft om die reden geen meerwaarde, dat is pas zo als je de luminantie- en chrominantiecomponenten in een hogere bandbreedte kunt genereren.
.. en dat is precies wat ik zei. Een minderwaardig signaal over een betere verbinding maakt de beeldkwaliteit niet beter en heeft dus geen voordeel. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioooH
Dank Allen.

Natuurlijk begrijp ik dat het analoge signaal, een dito beeld oplevert. Maar het kabeltje is analoog. Coax.

Overigens. Ik zit op 2,5 mtr vanaf een scherm 3,5 mtr te kijken naar YouTube in 370p omdat het wifi zuigt, en dat ziet er nog redelijk uit. Ligt ook beetje aan kwaliteit en setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioooH
chrominantiecomponenten in een hogere bandbreedte kunt genereren.

Dat had ik als eerste gedaan. 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
MarioooH schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:26:
Maar het kabeltje is analoog. Coax.
Coax is tegenwoordig meestal digitaal (dvb-c). Wie levert het signaal via die kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:08

remco_k

een cassettebandje was genoeg

dmantione schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:15:
Ja, dan moet je maar eens uitleggen waar je tegenwoordig een analoog signaal vandaan haalt:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Maar het kabeltje is analoog. Coax.
Een kabel is niet digitaal of analoog. Het is een drager. Coax is een drager. En daar kan een analoog of digitaal signaal of beide op gedragen worden. Misschien kan je iets duidelijker uit de doeken doen waarom (je denkt?) dat het signaal uitsluitend analoog is en wat je provider is. Want zoals je ziet hebben wel meer mensen daar hun vraagtekens bij.

[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 03-12-2022 14:51 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:05
Dank Allen.

Natuurlijk begrijp ik dat het analoge signaal, een dito beeld oplevert. Maar het kabeltje is analoog. Coax.

Overigens. Ik zit op 2,5 mtr vanaf een scherm 3,5 mtr te kijken naar YouTube in 370p omdat het wifi zuigt, en dat ziet er nog redelijk uit. Ligt ook beetje aan kwaliteit en setup.
Digitaal tv kijken kan zonder abonnement/smartcard, bij ziggo in ieder geval. Het enige dat je nodig hebt is een dvb-c tuner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:04
n0pe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:53:
[...]

Digitaal tv kijken kan zonder abonnement/smartcard, bij ziggo in ieder geval. Het enige dat je nodig hebt is een dvb-c tuner.
Yep, inderdaad, en sterker nog, zoals door anderen ook al meer aangegeven, bij Ziggo *kún* je niet eens meer analoog kijken; Ziggo heeft inmiddels in heel Nederland het analoge TV signaal uitgeschakeld op de kabel.

Als aanvulling hierop: Als je het ongecodeerde digitale DVB-C signaal gebruikt, (waarbij je dus geen smartcard nodig hebt, enkel een ontvanger), dan kun je NPO1-3 in HD ontvangen.. Alle andere zenders, waaronder alle commerciele zenders, kun je dan digitaal alleen in SD resolutie ontvangen (maar nog steeds duidelijk betere kwaliteit dan het oude analoge signaal natuurlijk).

Als de DVB-C ontvanger vervolgens een HDMI uitgang heeft, dan ben je klaar natuurlijk, dan kun je gewoon de HDMI input van je beamer gebruiken…

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
n0pe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:53:
Inderdaad, haal ergens een Humax HD (met of zonder HDD) decoder?
Deze worden vaak (heel) goedkoop aangeboden op MP/kringloop enz.
BrainCrash schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 18:12:
Als je het ongecodeerde digitale DVB-C signaal gebruikt, (waarbij je dus geen smartcard nodig hebt, enkel een ontvanger), dan kun je NPO1-3 in HD ontvangen.. Alle andere zenders, waaronder alle commerciele zenders, kun je dan digitaal alleen in SD resolutie ontvangen (maar nog steeds duidelijk betere kwaliteit dan het oude
Er zijn hier nu wel wat meer zenders (alleen maar) in HD te zien zonder smartcard: FOX, Ziggo Sport, Comedy Central, Paramount, Discovery, National Geographic, Eurosport, TLC, MTV, Disney Channel, Nickelodeon, Nickelodeon Ukraine, één, Canvas, ARD, ZDF, WDR, NDR, BBC1/2, TV5, CNN, BBC World, Euronews, Stingray Classica en de meeste lokale zijn ook allemaal wel HD dacht ik?
Frequentie 4444 laat ze dan niet allemaal zien maar 3333 wel?

En om oude analoge retro signalen RF/Composite/SCART enz aan te sluiten op moderne HDMI displays kan je ook een analoge DVD/HDD recorder met HDMI output gebruiken.
Ook deze vindt je vaak bij de tweede hands winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioooH
Ik heb geen idee van het signaal. Als het geen analoog kan zijn, dan is dat het niet. Ik zit in een soort complex met tv/internet bijgeleverd.

Maar de decoder is inmiddels de optie. Die zijn breed verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:46

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

@MarioooH

Een coax-kabel kan zowel een analoog als digitaal signaal dragen. Het soort kabel maakt daar namelijk niet voor uit. In het verleden was coax natuurlijk bij uitstek de kabel voor analoog signaal (via antenne of kabel-TV), maar dat is dus al lang niet meer het geval.

In Nederland kom je analoge TV alleen nog tegen in bijzondere situaties. Bijvoorbeeld zorginstellingen, gevangenissen en hotels met verouderde infrastrustuur.

In die gevallen wordt het signaal centraal digitaal ontvangen ergens in de instelling, en vervolgens door apparatuur van de instelling zelf omgezet in analoog en verdeeld naar de kamers/cellen. Je hoeft ons niet te vertellen of dat op jou van toepassing is, maar áls dat van toepassing is dan is een oude DVD-recorder de beste optie om het (in dat geval dus echt analoge) signaal om te zetten naar HDMI en zo je beamer in te sturen.

Als het signaal toch digitaal is, dan is zo'n tweedehands decoder de beste optie.

Zaak is dus:

1) bepalen of het signaal digitaal of toch echt analoog is
2) plaats een oude DVD-recorder met HDMI-uit óf een tweedehands decoder met HDMI-uit tussen je aansluiting en de beamer.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

MarioooH schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:54:
Ik heb geen idee van het signaal. Als het geen analoog kan zijn, dan is dat het niet. Ik zit in een soort complex met tv/internet bijgeleverd.
Dan is stap 1:
Uitzoeken wat voor signaal er op de kabel staat. En die info kan alleen jij verkrijgen bij de juiste partij, zij het bij de verhuurder of kabelmaatschappij.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Indien mogelijk even vragen / kijken bij andere bewoners van het 'complex' hoe zij daar TV kijken?
Pagina: 1