Nieuwe banden op auto die je wil verkopen, is het dat waard?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinho96
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:49
Beste medetweakers,

Kan het een meerwaarde hebben als je nieuwe banden laat zetten op een auto die je wil verkopen?

Ik wil namelijk volgend jaar een nieuwe auto gaan kopen (welke ben ik nog niet helemaal uit), die een inmiddels 10+ jaar oude auto zal gaan vervangen. Op die auto stonden tot daarnet bij de bandenwissel nog de originele zomerbanden. De persoon van de bandencentrale meldde me nog eens dat het profiel op die banden zodanig klein is, dat ze eigenlijk voor de vuilbak zijn. Dat vertelden ze me ook al bij de vorige wissel. Zou je dus een auto voor een hogere prijs kunnen verkopen als deze van nieuwe banden voorzien zijn, of heeft dit niet veel impact op de prijs? Ik zou eventueel met mijn winterbanden nog wat langer door kunnen als de levertermijn van mijn nieuwe auto wat lang duurt.

Beste antwoord (via Robinho96 op 30-11-2022 17:24)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
Ja, nieuwe banden hebben meerwaarde. Nee, daar ga je niet wijzer van worden als het je te doen is om er extra winst op te maken.

In het beste geval speel je quitte (500 euro aan banden uitgeven, 500 euro extra voor je auto krijgen vanwege die banden, mits ze gloedje nieuw zijn).

[ Voor 23% gewijzigd door Hahn op 30-11-2022 17:24 ]

The devil is in the details.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 23:27
Als ik op zoek was naar een auto en de banden waren aan vervanging toe zou ik daar in het bieden wel rekening mee houden.
Dus het kan wel meerwaarde hebben als je in de advertentie kan aangeven dat er nieuwe zomerbanden bij zitten.

Zijn die zomerbanden trouwens 10 jaar oud die je nu hebt? Zo lees ik het nu in je bericht :?

Het hangt er denk ik ook vanaf of je de auto bij een dealer inruilt, of aan een particulier verkoopt. Voor de dealer zal een nieuwe set banden misschien niet veel meerwaarde hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door urk_forever op 30-11-2022 17:09 ]

Hail to the king baby!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-06 21:55
Nee, krijg je er nooit uit. Lekker verkopen op (goede) winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-06 10:57

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Hangt van zoveel factoren af, ik betaal liever minder voor een auto op versleten banden waar ik dan zelf nieuwe banden voor moet kopen dan dat ik een auto koop voor meer geld waar gloednieuwe c-merk bandjes op liggen waar ik liever ook niet mee ga rondrijden.

Verder: rondrijden op banden van meer dan 10 jaar oud is levensgevaarlijk, en eerder advies negeren is ook niet zo slim, maar daar ben je zelf ook wel achter denk ik :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Geld dat je in een auto stopt krijg je eigenlijk nooit terug. Stop er 500 euro in en de waarde gaat met 300 euro omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinho96
mentalmadnizz schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:14:
Hangt van zoveel factoren af, ik betaal liever minder voor een auto op versleten banden waar ik dan zelf nieuwe banden voor moet kopen dan dat ik een auto koop voor meer geld waar gloednieuwe c-merk bandjes op liggen waar ik liever ook niet mee ga rondrijden.

Verder: rondrijden op banden van meer dan 10 jaar oud is levensgevaarlijk, en eerder advies negeren is ook niet zo slim, maar daar ben je zelf ook wel achter denk ik :)
De vorige keer zeiden ze al dat het de laatste periode was dat ik er mee kon rijden. Dus dat ze nu pas gingen "versleten" zijn.
De nieuwe banden zullen wellicht van Continental zijn, de huidige zijn ook van dit merk.

En tijdens de corona-periode zijn mijn winterbanden er blijven opstaan (zo'n 2 jaar lang bijna), maar toen heb ik mijn auto ook zo vaak niet gebruikt als nu (zat toen lange periodes zonder werk).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 06-06 22:11
Ja, nieuwe banden hebben meerwaarde. Nee, daar ga je niet wijzer van worden als het je te doen is om er extra winst op te maken.

In het beste geval speel je quitte (500 euro aan banden uitgeven, 500 euro extra voor je auto krijgen vanwege die banden, mits ze gloedje nieuw zijn).

[ Voor 23% gewijzigd door Hahn op 30-11-2022 17:24 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:00
Ik zou
- Van het voorjaar een nieuwe auto kopen zodat je geen bandenwissel hoeft te doen.
OF
- Als je er zeker tot in de zomer mee door rijdt nieuwe banden voor kopen. Ik weet niet wat voor auto het is maar voor 300euro ben je wel klaar en is ook een stukje veiligheid (en in sommige landen zelfs verboden om in de zomer op winterbanden te rijden).

En in allebei de gevallen de banden direct laten afvoeren zodat je geen opslagkosten voor die zomerbanden hoeft te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinho96
jongetje schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:28:
Ik zou
- Van het voorjaar een nieuwe auto kopen zodat je geen bandenwissel hoeft te doen.
OF
- Als je er zeker tot in de zomer mee door rijdt nieuwe banden voor kopen. Ik weet niet wat voor auto het is maar voor 300euro ben je wel klaar en is ook een stukje veiligheid (en in sommige landen zelfs verboden om in de zomer op winterbanden te rijden).

En in allebei de gevallen de banden direct laten afvoeren zodat je geen opslagkosten voor die zomerbanden hoeft te betalen.
De huidige wagen is het Volkswagen Golf VI (bouwjaar 2012, toen nieuw gekocht door mijn vader) en de banden liggen altijd bij mij thuis, dus geen opslagkosten hiervoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinho96
En trouwens: blijkbaar zijn dit al de 2e set van zomerbanden en ben ik dus toe aan een 3e set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:07
Denk er ook over na hoe het overkomt om een auto te verkopen op versleten banden.

Veel mensen zullen er van uit gaan dat de auto voor de rest ook niet echt goed onderhouden word. (dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn) De koper moet er ook een goed gevoel bij hebben.

Misschien verdien je het niet terug, ik denk wel dat je de auto makkelijker verkoopt.

[ Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 30-11-2022 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:06
Persoonlijk vindt ik het geen nadeel als een auto op versleten banden staat zeker als de advertentie het ook meldt, je hoeft niet voor nieuwe banden te betalen en je kan je eigen voorkeur aanschaffen. Belangrijker het kan een hoop vertellen over de staat van de auto en de berijder.
  • Een auto die op vier verschillende en/of el cheapo banden staat is voor mij een indicatie dat er mogelijk ook bespaart is op onderhoud.
  • Leeftijd van de band, als banden vol met droogtescheuren kan wederom een indicatie zijn voor (achterstallig) onderhoud.
  • Staat van de banden, zijn ze onregelmatig of scheef afgesleten kan betekenen dat de auto uitgelijnd moet worden, maar kan ook betekenen dat er een ander probleem is. Zitten er beschadigingen op de band?
  • Bij particuliere verkoop kan soms de bandenspanning al een indicatie zijn hoe met de auto is omgegaan.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bij inruil bij een dealer gaat er zo €1000-€1500,- af. Zo praat men op je in. Dus als je voor onder de €600,- 4 gloednieuwe banden laat monteren heb je dat niet. De auto ziet er dan ook gelijk ‘ beter onderhouden’ uit.

Edit; net als een auto goed wassen en poetsen, en van binnen goed reinigen.

[ Voor 14% gewijzigd door Hackus op 01-12-2022 10:17 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:21
2de hands setje op de kop tikken? Dan kan je toch weer even vooruit en het ziet er nog oke uit.. Nieuwe banden is wel iets waar ik rekening mee houd bij de koop, maar geen dealbreaker.

Bij een beetje auto kost het al gauw weer ruim 600 euro voor 4 nieuwe bandjes en monteren, dus ik houd daar wel rekening mee als ik een bod doe.. Idem voor remmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

squaddie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:10:
Persoonlijk vindt ik het geen nadeel als een auto op versleten banden staat zeker als de advertentie het ook meldt, je hoeft niet voor nieuwe banden te betalen en je kan je eigen voorkeur aanschaffen. Belangrijker het kan een hoop vertellen over de staat van de auto en de berijder.
  • Een auto die op vier verschillende en/of el cheapo banden staat is voor mij een indicatie dat er mogelijk ook bespaart is op onderhoud.
  • Leeftijd van de band, als banden vol met droogtescheuren kan wederom een indicatie zijn voor (achterstallig) onderhoud.
  • Staat van de banden, zijn ze onregelmatig of scheef afgesleten kan betekenen dat de auto uitgelijnd moet worden, maar kan ook betekenen dat er een ander probleem is. Zitten er beschadigingen op de band?
  • Bij particuliere verkoop kan soms de bandenspanning al een indicatie zijn hoe met de auto is omgegaan.
Een auto met 10 jaar oude versleten banden zou voor mij ook een rode vlag zijn waar het onderhoud aangaat. Dan heb je op zijn minst een perfect sluitend dealer onderhouden serviceboekje bij nodig om niet mega in prijs omlaag te moeten. En dan nog kan je twijfelen of de eigenaar alleen het hoogstnoodzakelijke heeft laten doen.

4 verschillende banden is trouwens niet eens legaal, je bent verplicht per as dezelfde banden gemonteerd te hebben. El cheapo banden is inderdaad een goed signaal dat er op onderhoud is bespaard. Op een standaard auto zou ik geen probleem hebben met B-merk banden, maar lager dan dat, nee liever niet. Het is het enige contact met de weg. Op een sportieve auto horen topbanden, alles eronder is dan ook een teken voor minder onderhoud.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:06
autobanden gaan in de regel zo'n 40.000km mee,
10 jaar oude banden >> 4000 km per jaar met de auto gereden? >> next

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:21
Bushie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:27:
Veel te kort door de bocht.. Even los van of het het eerste setje is, het kan 2e hands zijn of in geval van TS: hij heeft zomer en winterbanden en wisselt ieder jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:55
thunder8 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:21:
[...]

Een auto met 10 jaar oude versleten banden zou voor mij ook een rode vlag zijn waar het onderhoud aangaat. Dan heb je op zijn minst een perfect sluitend dealer onderhouden serviceboekje bij nodig om niet mega in prijs omlaag te moeten. En dan nog kan je twijfelen of de eigenaar alleen het hoogstnoodzakelijke heeft laten doen.

4 verschillende banden is trouwens niet eens legaal, je bent verplicht per as dezelfde banden gemonteerd te hebben. El cheapo banden is inderdaad een goed signaal dat er op onderhoud is bespaard. Op een standaard auto zou ik geen probleem hebben met B-merk banden, maar lager dan dat, nee liever niet. Het is het enige contact met de weg. Op een sportieve auto horen topbanden, alles eronder is dan ook een teken voor minder onderhoud.
Aan de banden zie je idd wel hoe er met onderhoud omgegaan is. Profieldiepte, ouderdom, verschillen... laatste 3 auto's die ik kocht hadden een ratjetoe aan banden:
- uitgeharde banden 2 jaar ouder dan de auto. kort daarna ook achterremmen ijzer-op-ijzer, remblokken scheef in de klauw, nooit schoongemaakt
- uitgeharde banden van 17 jaar oud, waarbij er eentje lek gereden was en vervangen door een afwijkende band van ook 17 jaar oud, stond ook 10.000km over de serviceinterval.
- verschillende banden voor en achter, stond 20.000km over de serviceinterval.

Wat betreft de verschillende banden, zolang de maat hetzelfde is mag je zoveel mixen als je wilt. Zelfs de eis voor radiaal vs diagonaalband is vervallen.

Overigens haal je nagenoeg nooit de investering van nieuwe banden terug bij verkoop van je auto. Maakt de auto alleen wel veel makkelijker verkoopbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:22
Ik zou het wel of niet aanschaffen van nieuwe banden niet laten afhangen van wel of niet verkopen van je auto, maar gewoon doen als dat nodig is (en dat is het blijkbaar). Hoort gewoon bij je autokosten en of je er nu uiteindelijk 100 euro bij inschiet of 100 euro meer aan zou overhouden bij verkoop door dit wel of niet te doen is niet te zeggen en dus ook niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

_JGC_ schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:37:
[...]

...

Wat betreft de verschillende banden, zolang de maat hetzelfde is mag je zoveel mixen als je wilt. Zelfs de eis voor radiaal vs diagonaalband is vervallen.

...
Dan is dat weer veranderd. Zover ik weet is die eis er wel geweest en kon je er ook een bekeuring voor krijgen. Maar als ik een auto tref met 4 verschillende banden, dan loop ik weer weg. Dan is er aan alle kanten bespaard op onderhoud of de laatste jaren helemaal niets gedaan. Maarja ik ben ook meer een sportieve auto koper, dan liggen de eisen sowieso een heel stuk hoger.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:25
Alleen als er goede banden op zitten. Als er nieuwe wokkie-tokkie banden op zitten kun je die alsnog zelf vervangen en zou er dus niet meer voor betalen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:55
thunder8 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:46:
[...]

Dan is dat weer veranderd. Zover ik weet is die eis er wel geweest en kon je er ook een bekeuring voor krijgen. Maar als ik een auto tref met 4 verschillende banden, dan loop ik weer weg. Dan is er aan alle kanten bespaard op onderhoud of de laatste jaren helemaal niets gedaan. Maarja ik ben ook meer een sportieve auto koper, dan liggen de eisen sowieso een heel stuk hoger.
De auto's die nog op diagonaalbanden stonden zijn inmiddels vrijgesteld van keuringsplicht. Alles wat je nu in de reguliere autobandenhandel kunt krijgen is radiaalband.
Mijn vorige klusauto had 17 jaar oude goodyear banden achter. Nog 5mm profiel, links een zomerband, rechts een allseasonband. Kwam daarmee gewoon door de keuring, maar de monteur gaf me groot gelijk om dat te vervangen.
Heb de auto uiteindelijk ingeruild met 13 jaar oude goodyears met 2mm profiel op stalen velgen met verkeerde ET waarde. Maar die ging toch al in de pakjepers, dus voor de waarde maakte het niet uit. Alleen het naar de garage rijden was niet heel comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bridgestone Weather Control A005 Evo koop je voor ~85,- p/st. misschien wel iets van korting bij afname van 4
eo gratis montage. Dit is een goede 4-seizoensband voor je Golf uit 2012

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor een 10 jaar oude auto met ook winterbanden zou ik doorrijden met die winterbanden en zo inruilen. Maakt voor je inruilwaarde toch niets uit. Wel afhankelijk van wat je terugkoopt maar zeker op een nieuwe auto maakt het echt niets uit. Schade en kilometerstand zijn bepalend.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlwn
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-04 08:16
Handelaren pakken in mijn ervaring (vooral bij inruil) over het algemeen genoeg marge om zich amper te interesseren voor zulke details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinho96
Bushie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:27:
Ik zei toch al dat het intussen al de tweede set banden is momenteel. Deze zijn een 5-tal jaar geleden nog vervangen geweest als ik mij niet vergis. Mijn vader heeft dat toen laten doen zei hij mij gisteren.
Pagina: 1