Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poseidon0541
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22-01-2023
Mijn vraag

Recent een nieuwe GPU 2e hands gekocht (RTX 3080ti Suprim x)
Tevens nieuw mobo en processor gekocht + voeding. Alles in elkaar gezet, maar de GPU fans gaan bij het opstart aan en daarna weer uit. RGB doet het helemaal niet. Wel heb ik beeld en voeding zit op de goede plek.
GPU wordt niet gezien in de BIOS of Systeeminformatie.
Kan iemand mij helpen?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Gigabyte Aorus Elite AX V2 bios versie f16d
Ryzen 7 5800x3d
Corsair 1000w voeding

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
DDU uitgevoerd
HARD reset uitgevoerd

Beste antwoord (via Poseidon0541 op 01-12-2022 17:42)

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:01

OMD

freaky35 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:44:
De vraag is hoort de RGB niet aan te gaan,zonder software.

Mijn Asus 3080ti Strix bv die heeft rgb en dat brand altijd ook zonder software
Standaard heeft deze kaart rainbow color galore. Het kan zijn dat dat de vorige gebruiker via MSI Mystic de RGB heeft uitgezet. Volgens mij wordt dat bij deze kaarten opgeslagen op de kaart zelf. Je kan namelijk de software de-installeren en je laatst gebruikte setting start dan op, zonder aanwezige software.

@Poseidon0541
Zie mijn toevoeging van RGB door vorige eigenaar. Heb je GPU-Z al geprobeerd?

Ik ben er nog steeds niet zo zeker van dat die het niet doet. Je bios boeit niet, daar kijk je sowieso nooit voor een GPU. GPU-Z moet je kijken. Wat gebeurt er als een spel start? Meeste recente games zie je bij graphic settings welke graphic adapter er in zit. Daar moet ook je GPU staan.

Dus aan de slag :+

- GPU-Z installeren (desnoods even screesnhot maken en hier posten als je het zeker wilt weten)
- MSI center installeren + Mystic light add-on.

Afbeeldingslocatie: https://storage-asset.msi.com/event/2022/mystic-light/step3.gif

Bij A kan je dan de GPU kiezen (rechthoek + 2 ventilatortjes) en dan het gewenste effect.

[ Voor 39% gewijzigd door OMD op 30-11-2022 16:02 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 13:21
DDU uitgevoerd, toen ook weer de juiste drivers geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poseidon0541
Jaa de Nieuwste grd via Nvidia website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Hoe krijg je beeld als die niet gedetecteerd wordt?
Edit:
Ik moet lezen :+

Hoe kan je drivers installeren als de kaart niet herkend wordt? NVidia installeert niets als de kaart niet herkend wordt.

Je zegt voeding op goede plek. 3 losse kabels getrokken of 1 kabel gesplit naar 3?

Dat je fans weer uitgaan klopt gewoon. Dat is je zero-fan stand. RGB wat weer uitgaat kan software zijn die dat tegenhoudt.

Probeer is GPU-Z?

[ Voor 28% gewijzigd door OMD op 30-11-2022 14:58 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poseidon0541
Dag super bedankt voor de reacties.

Nvidia GeForce Experience vindt de kaart dus wel waardoor de drivers geïnstalleerd kunnen worden.
Ik heb 3 losse kabels getrokken alszijnde voeding.
de BIOS en tevens sysinfo vindt de kaart niet, dat vindt ik het gekke.

RGB zal ik eens proberen met GPU-Z? ken het verder niet, maar ik wist ook niet dat die fans alleen aan gaan met intensief gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Het kunnen nog een hele hoop dingen zijn, maar aangezien het een 2e hands kaart is, gaan de haren in mijn nek wel meteen overeind staan.

Hebben ze je niet gewoon een kapotte kaart verkocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD

OMD

Poseidon0541 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:18:
Dag super bedankt voor de reacties.

Nvidia GeForce Experience vindt de kaart dus wel waardoor de drivers geïnstalleerd kunnen worden.
Ik heb 3 losse kabels getrokken alszijnde voeding.
de BIOS en tevens sysinfo vindt de kaart niet, dat vindt ik het gekke.

RGB zal ik eens proberen met GPU-Z? ken het verder niet, maar ik wist ook niet dat die fans alleen aan gaan met intensief gebruik.
GPU-Z is een GPU indentificatie tooltje, die leest je GPU uit:
https://www.techpowerup.com/download/techpowerup-gpu-z/

Die regelt niet de RGB. Je zou het MSI center met de Mystic ligth add-on kunnen installeren om te kijken of je de RGB kan regelen van die kaart:
https://www.msi.com/Landi...ht-rgb-gaming-pc/download
Dan moet je in dat programma een app (add-on) installeren voor het regelen van de RGB van de kaart.

@WEBGAMING
Kaart komt zo te zien van beste een betrouwbare tweaker die ook nog is een review heeft achter gelaten. Zou niet mijn eerste gedachte zijn in deze situatie. Het kan uiteraard altijd maar laten we nog even uitgaan van het positieve :+

[ Voor 14% gewijzigd door OMD op 30-11-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 21:39
Al geprobeerd in een andere computer?

Al dubbel gecheckt of alle power cables goed aangesloten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
WEBGAMING schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:24:
Het kunnen nog een hele hoop dingen zijn, maar aangezien het een 2e hands kaart is, gaan de haren in mijn nek wel meteen overeind staan.

Hebben ze je niet gewoon een kapotte kaart verkocht?
Die haartjes kunnen gewoon blijven liggen. Zat Tweakers hier die gebruik maken van tweedehands GPU's... Als de vorige eigenaar zijn product heeft gebruikt zoals bedoeld dan kan er weinig mis gaan en heeft een volgende gebruiker er ook plezier van. Ik heb zelf ook al eens een GPU verkocht en de volgende gebruiker was er alleen maar blij mee. Kon hem van mij voor weinig geld kopen / beetje offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poseidon0541
dank voor alle reacties.

Zelf denk ik dat de kaart het wel doet.
Als ik mijn BIOS open en kijk bij de PCIE slots, staat er n/a, of in ieder geval geen GPU. Hij zit in de bovenste.

Naar mijn mening moet de RGB ook vanzelf aangaan na het aansluiten v.d. GPU.

Kabels goed aangesloten, tevens vandaag nog opnieuw aangesloten, zitten goed.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• OMD

OMD

freaky35 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:44:

Standaard heeft deze kaart rainbow color galore. Het kan zijn dat dat de vorige gebruiker via MSI Mystic de RGB heeft uitgezet. Volgens mij wordt dat bij deze kaarten opgeslagen op de kaart zelf. Je kan namelijk de software de-installeren en je laatst gebruikte setting start dan op, zonder aanwezige software.

@Poseidon0541

Ik ben er nog steeds niet zo zeker van dat die het niet doet. Je bios boeit niet, daar kijk je sowieso nooit voor een GPU. GPU-Z moet je kijken. Wat gebeurt er als een spel start? Meeste recente games zie je bij graphic settings welke graphic adapter er in zit. Daar moet ook je GPU staan.

- GPU-Z installeren (desnoods even screesnhot maken en hier posten als je het zeker wilt weten)

Afbeeldingslocatie: https://storage-asset.msi.com/event/2022/mystic-light/step3.gif

Bij A kan je dan de GPU kiezen (rechthoek + 2 ventilatortjes) en dan het gewenste effect.

[ Voor 39% gewijzigd door OMD op 30-11-2022 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
MetalSonic schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:52:
[...]

Die haartjes kunnen gewoon blijven liggen. Zat Tweakers hier die gebruik maken van tweedehands GPU's... Als de vorige eigenaar zijn product heeft gebruikt zoals bedoeld dan kan er weinig mis gaan en heeft een volgende gebruiker er ook plezier van. Ik heb zelf ook al eens een GPU verkocht en de volgende gebruiker was er alleen maar blij mee. Kon hem van mij voor weinig geld kopen / beetje offtopic
Dat is allemaal leuk en aardig, maar er zijn natuurlijk ook mensen die niet zo eerlijk zijn. (en/of hun spullen niet zo netjes gebruiken) Hier zo te zien niet van toepassing. Maar ze zouden natuurlijk niet de eerste zijn die een kapotte kaart opgestuurd krijgen.

Voor de rest niets tegen 2e hands spullen oid.

[ Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 30-11-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
De RGB op die videokaart onthoudt de laatst ingestelde stand dus wanneer die uit gezet is door de vorige eigenaar dan moet je die via software weer aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:28
OMD schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:54:
[...]

@Poseidon0541

[Afbeelding]

kijk dat is goed om te weten,hgopelijk werkt dit ook voor de TS :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:56
Eerste wat je test is toch een benchmark of game? Je hebt beeld, drivers installeren gewoon, niets aan de hand lijkt me.

Ik heb nog nooit direct gecheckt of mn kaart wel aangegeven is in bios.

[ Voor 23% gewijzigd door meljor op 30-11-2022 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poseidon0541
Guys allemaal hartstikke bedankt, hij doet het dus inderdaad goed nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Poseidon0541 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:23:
Guys allemaal hartstikke bedankt, hij doet het dus inderdaad goed nu!
Wellicht leuk voor de Tweakers en non Tweakers die dit lezen wat je concreet hebt gedaan om het werkend te krijgen?

Fijn in elk geval dat het nu naar behoren werkt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poseidon0541
Nou waarschijnlijk deed de kaart het dus al wel, maar omdat de rgb en fans uit stonden dacht ik dat die het nie deed 👀.. in gpu-z vind die hem en mystic light heeft de rgb aangezet. Tyvm!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 20:31

Wildfire

Joy to the world!

Nog even een aanvulling op dit oude topic: ik heb dezelfde kaart maar de kaart slaat de RGB-instellingen niet op. Als ik mijn PC uitzet dan is het de volgende keer weer een regenboogfestijn.

Daarnaast voor @Poseidon0541 - dat de fans uit staan is normaal. Ze gaan alleen even aan bij het opstarten en verder alleen als de kaart zwaarder belast worden tijdens gaming. Zolang de grafische chip niet te warm wordt blijven de fans gewoon uit.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1