Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies nodig over aanpassing meterkast ivm zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• thezs
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-10 18:59
Dag allen,

Ik heb momenteel een offerte liggen voor zonnepanelen waarbij er gelijk een fase 3 omvormer komt ivm uitbreiding later en de wens om voorbereid te zijn op laadpaal, inductie in de komende jaren. Hierbij hoort ook een aanpassing van de meterkast want ik heb nu 1 fase, de zonnepanelen leverancier heeft deze aanpassing gelijk meegenomen in de offerte maar zoek bevestiging of dit mijn wens ook dekt. Ik ben mij wel bewust van de verzwaring die de netbeheerder moet doen, dit gaat enkel om de vereiste voorbereidingen voordat Enexis hun werk kunnen doen.

Ik lees zelf veel over dat de gehele groepenkast vervangen moet worden bij het over gaan van fase 1 naar fase 3, de leverancier biedt aan: 1x Hoofdschakelaar plaatsen + 1x fase 3 aardlek automaat.

Hieronder een foto van mijn meterkast om te zien hoe deze er nu uit ziet.

Mijn vraag concreet: klopt het dat aangeboden items er voor zorgen dat 1. Enexis de verzwaring kan uitvoeren 2. dat bestaande groepen blijven werken zonder dat ze allemaal vervangen worden voor nieuwe groepen en 3. hou ik ruimte over om over een paar jaar een inductie kookplaat aan te sluiten en eventueel een laadpaal?

Ik heb meerdere offertes van elektriciens gekregen en hoor verschillende verhalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYkJ1uN05BcdWVnu7GzK27OG6yE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e18aEdryKaIkD7FNqp4nOjHn.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast dank! :)

Beste antwoord (via thezs op 01-12-2022 05:45)

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
Duidelijk.

In dat geval is een 4-polige hoofdschakelaar en een kracht-aardlekautomaat inderdaad alles wat je nodig hebt voor nu.
Beide zijn 4 modules breed. De huidige hoofdschakelaar vervalt dan (die groene middenonder). Excuses, die groene is ook een groep. Ik had aangenomen dat het een hoofdschakelaar was.

In dat geval past het nu al niet zonder die beltrafo er uit te bonjouren.
Als de beltrafo eruit is heb je boven en onder 5.5 module over. Ieder dus plek over voor een 4-polig component. Maar de 2x 1.5 modulebreedte die je dan over houdt heb je weinig aan.

In het beste geval kun je dan nog een enkelfase groep bijplaatsen voor een 3.6kW laadpaal.
Een 11kW laadpaal zal niet kunnen zonder extra kast (evt een kleintje). Ook daar zul je 4 modules voor nodig hebben.

Alle reacties

• timberleek
In principe hoeft enexis alleen een 4-polige hoofdschakelaar te zien. Dat is het enige waar zij aan zitten.

Je bestaande 2-polige aardlekken en automaten zijn ook wat je zou gebruiken in de nieuwe situatie.
Voor de zonnepanelen is een aardlekautomaat prima (er moet immers een aardlek en automaat zijn).
In de toekomst heb je dan nog (in de huidige kast) beperkt ruimte over voor uitbereiding. Dan zul je eventueel een kast toe moeten voegen.

That said:
Ik kan het mis hebben, maar die automaten zien er uit alsof ze de aardig aan een pensioen toe zijn (zijn ze überhaupt nog te koop?). Ze zijn ook een onhandige 1.5 module breed.

Het is natuurlijk een extra kostenpost, maar ik zou persoonlijk dit moment aangrijpen om het een en ander te moderniseren. Anders sta je volgende keer weer om die oude bende heen te werken.

Mits je de ruimte hebt (44cm breed) zou je 2 van dat soort kasten naast elkaar kunnen plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGBcWGIXjewZcggfaBfSE4EKd_0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ol1lzGR9qRB1B0CI18Uz48WH.png?f=fotoalbum_medium

Dan heb je rechts de hoofdschakelaar, beltransformator en enkelfase groepen (nu 6 getekend, tot 12 zo te plaatsen).
En links alle krachtstroom componenten, nu met 1 aardlekautomaat voor de PV (kan ook een losse aardlek + automaat zijn) en nog ruimte voor een aantal extra (zoals kookplaat en autolader).

Als je nu al van plan bent om dergelijke wijzigingen te gaan doen, zou ik er persoonlijk vast voor plannen. Anders heb je het straks weer in je handen.
Keerzijde is wel dat je een hele nieuwe kast gaat kopen wat in bovenstaande configuratie ca 700 euro kost.
Plaatsingskosten zullen waarschijnlijk wel meevallen (alles is al intern voorbedraad) , maar dat zul je met de installateur moeten uitvechten :+

[ Voor 40% gewijzigd door timberleek op 30-11-2022 13:43 ]

• thezs
timberleek schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:32:
In principe hoeft enexis alleen een 4-polige hoofdschakelaar te zien. Dat is het enige waar zij aan zitten.

Je bestaande 2-polige aardlekken en automaten zijn ook wat je zou gebruiken in de nieuwe situatie.
Voor de zonnepanelen is een aardlekautomaat prima (er moet immers een aardlek en automaat zijn).
In de toekomst heb je dan nog (in de huidige kast) beperkt ruimte over voor uitbereiding. Dan zul je eventueel een kast toe moeten voegen.

That said:
Ik kan het mis hebben, maar die automaten zien er uit alsof ze de aardig aan een pensioen toe zijn (zijn ze überhaupt nog te koop?). Ze zijn ook een onhandige 1.5 module breed.

Het is natuurlijk een extra kostenpost, maar ik zou persoonlijk dit moment aangrijpen om het een en ander te moderniseren. Anders sta je volgende keer weer om die oude bende heen te werken.

Mits je de ruimte hebt (44cm breed) zou je 2 van dat soort kasten naast elkaar kunnen plaatsen:
[Afbeelding]

Dan heb je rechts de hoofdschakelaar, beltransformator en enkelfase groepen (nu 6 getekend, tot 12 zo te plaatsen).
En links alle krachtstroom componenten, nu met 1 aardlekautomaat voor de PV (kan ook een losse aardlek + automaat zijn) en nog ruimte voor een aantal extra (zoals kookplaat en autolader).

Als je nu al van plan bent om dergelijke wijzigingen te gaan doen, zou ik er persoonlijk vast voor plannen. Anders heb je het straks weer in je handen.
Keerzijde is wel dat je een hele nieuwe kast gaat kopen wat in bovenstaande configuratie ca 700 euro kost.
Plaatsingskosten zullen waarschijnlijk wel meevallen (alles is al intern voorbedraad) , maar dat zul je met de installateur moeten uitvechten :+
Dank voor de uitleg! Begin het beter te begrijpen.

Het is inderdaad een oude bende, huis van 1986 dus zal de Meterkast dat ook wel zijn :P idealiter zou ik het geheel moderniseren.

Het gaat me nu echter primair om dat het ding naar 3 fase gaat, de panelen er op kunnen en dat er een plekje overblijft voor de laadpaal mocht mijn werk volgend jaar besluiten dat alle lease auto’s elektrisch moeten zijn.

Ik vind het op zich niet erg als ik over 5 a 6 jaar de kast met groepen moet vervangen bij een keuken renovatie waarbij er inductie etc bij gaat komen. Dan is er weer nieuw budget. Probeer nu wel zoveel mogelijk te besparen gezien de kosten van de panelen en de energie rekening van dit jaar 8)7

Acties:
  • Beste antwoord

• timberleek
Duidelijk.

In dat geval is een 4-polige hoofdschakelaar en een kracht-aardlekautomaat inderdaad alles wat je nodig hebt voor nu.
Beide zijn 4 modules breed. De huidige hoofdschakelaar vervalt dan (die groene middenonder). Excuses, die groene is ook een groep. Ik had aangenomen dat het een hoofdschakelaar was.

Als de beltrafo eruit is heb je boven en onder 5.5 module over. Ieder dus plek over voor een 4-polig component. Maar de 2x 1.5 modulebreedte die je dan over houdt heb je weinig aan.

In het beste geval kun je dan nog een enkelfase groep bijplaatsen voor een 3.6kW laadpaal.
Een 11kW laadpaal zal niet kunnen zonder extra kast (evt een kleintje). Ook daar zul je 4 modules voor nodig hebben.

• thezs
Helder verhaal, ik ga eens proberen bij de leverancier wat korting op een groepenkast te krijgen. Mocht dat niks uithalen ga ik gewoon voor de huidige kast gebruiken, dan maar mn deurbel op de batterij ipv stroom. In de toekomst kast er naast voor als er wat nieuws bij komt denk ik.

Bedankt voor het advies!

• thezs
timberleek schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:42:
Duidelijk.

Om maar een update te geven wat het uiteindelijk is geworden: een klein kastje er naast voor de zonnepanelen, zo toch nog wat ruimte vrij voor wat extra groepen in de toekomst. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bg8pr5WEuVVmmNtF4nuXlI-xOok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSuTvSKyzy4fSZOEDydnzhZS.jpg?f=fotoalbum_large

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Iets heel anders, wat is dat zwarte op het stopcontact rechtsboven? Lijkt op hitte/smelten? Wat zit daarin? Zo te zien de stekkerdoos?

[ Voor 11% gewijzigd door Navi op 13-03-2023 21:00 ]

• thezs
Navi schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:59:
Iets heel anders, wat is dat zwarte op het stopcontact rechtsboven? Lijkt op hitte/smelten? Wat zit daarin? Zo te zien de stekkerdoos?
Volgens de elektricien is die een keer te heet geworden. Dit zat er al wel op toen ik hier kwam wonen, dus geen idee hoe het echt is ontstaan.

Verlengsnoer zit er in, waar vervolgens de KPN modem, wifi punt, gasvezeldoosje, growatt app kastje voor het uitlezen aan vast zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door thezs op 13-03-2023 22:50 ]

Pagina: 1