Zonnepanelen in 1 string of toch verdelen over 2?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:44
Na lang wachten worden mijn zonnepanelen deze week bezorgd dus kan ik aan de slag met de installatie.
Het enige puntje waar ik nog mee zit is de vraag of ik de boel moet aansluiten op 1 string of moet gaan verdelen over 2 string.

Het betreft een set van 12 Jinko Solar Tiger all black 375wp N-Type panelen met een Growatt TL4200 TL-XE. De panelen leveren 37 Volt als ik de juiste specs heb .
6 stuks op de uitbouw en de garage in landscape (groene deel). En 6 stuks op de overkapping is portret (blauwe deel).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rz-h6pi1JLGqVZqVLvz5JEULn40=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lv75LF2n3cJN19CGXDdMlL8y.jpg?f=user_large

De overkapping staat iets lager dan de het dak (cm of 30) en natuurlijk verder van de woning is.
Gezien de zon op den duur richting de voorkant van het huis draait krijgen ze uiteindelijk schaduw.
De panelen op de overkapping houden wel beduidend langer zon ondanks dat het niet optimaal is qua hoek (het komt immers vanaf de zij/achterkant).

Nu ben ik van plan het in 2 strings van 6 te plaatsen. 2 optimizers op de overkapping i.v.m. schaduw vorming van de gasafvoer van de braai. En 1 optimizer op een paneel op de garage welke als eerste schaduw zal krijgen voor die set.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKlIKuPF8JUzR7QzBKZS7mkhaew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v030VeSRx2DrfpluffkYvfA8.jpg?f=fotoalbum_large

De vraag is nu of dit daadwerkelijk zoveel gaat schelen of dat ik het beter bij 1 string kan houden om zo een hoger voltage te behouden?

Beste antwoord (via M.Koers op 30-11-2022 20:01)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:25
2 strings... 3 graden klinkt weinig, is het niet.

https://www.thomasberger....emp_coeff2=-0.48&max2=375

Loop maar door het jaar. in 1 string is het ongeveer de onderste van de 2 lijnen per paneel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:28
Gok dat je wel even je panelen moet specificeren zodat men beter mee kan denken over de spanning.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik zie 2 richtingen. Dat is sowieso 2 strings.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:28
Gok dat ze wel beide naar het zuid-oosten richten. 1set portrait op een schuin dak en 1set landscape op plat dak?
Dan misschien de hoeken even vermelden?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
Ronald schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:07:
Ik zie 2 richtingen. Dat is sowieso 2 strings.
2 richtingen? De panelen staan allemaal dezelfde kant op enkel de hoe ze liggen verschilt (landscape/portrait).
Het garage dak naast het huis wordt niet gebruiktm enkel de uitbouw met als doorloop op het garage dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
ice-T106 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:36:
Gok dat ze wel beide naar het zuid-oosten richten. 1set portrait op een schuin dak en 1set landscape op plat dak?
Dan misschien de hoeken even vermelden?
Beide platte daken. Dezelfde richting op.
Enige verschil is dat de panelen op de uitbouw eerder volledig in de schaduw zullen liggen.
Maar ze zullen op dat moment natuurlijk wel gewoon daglicht krijgen en het voltage leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
M.Koers schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:14:
[...]

2 richtingen? De panelen staan allemaal dezelfde kant op enkel de hoe ze liggen verschilt (landscape/portrait).
Het garage dak naast het huis wordt niet gebruiktm enkel de uitbouw met als doorloop op het garage dak.
Dan blijft het 13 VS 10 graden. Kost worst case enkele 10-tallen watt in 1 string.

Ik zou de kosten van de optimizers besteden aan meer panelen. Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 30-11-2022 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:05
Waarom leg je ze op de overkapping niet ZW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
Uszka schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:36:
Waarom leg je ze op de overkapping niet ZW?
Ze worden iets diagonaal gezet. Tekeningen zijn al van ff geleden toen ik aan het puzzelen ben geweest qua maten. Als ik ze helemaal haaks zou zetten dan kom ik niet uit en is het weer een paneel minder.
Zit nu op de max, meer panelen kan wel maar die gaan geen zon zien gezien ze tussen de huizen zouden liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
Ronald schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:22:
[...]

Dan blijft het 13 VS 10 graden. Kost worst case enkele 10-tallen watt in 1 string.

Ik zou de kosten van de optimizers besteden aan meer panelen. Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"
Meer panelen is geen plek voor helaas.
Althans niet op plekken waar enigsinds goed zon op staat. Hooguit dat ik nog 1 bij kan plaatsen op de garage maare dat moet nog blijken.

Dat optimizers niet zo gek veel meer uitmaken kwam ik onlangs ook achter via deze video.
Nu worden de optimizers nageleverd dus mogelijk dat ik die alsnog achterwege laat gezien ik nu natuurlijk wel direct ga plaatsen.

Gaandeweg kom je van de ene in de andere rabbithole terecht en leer je steeds meer :)

Voor nu staat dus enkel nog de vraag open of 1 vs 2 strings voor/nadelen heeft los van de bekabeling.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ronald

Loop maar door het jaar. in 1 string is het ongeveer de onderste van de 2 lijnen per paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
Ronald schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:55:

Ok, ik zat meer met schaduwvorming maak die hoek maakt dus echt veel uit ook.
Dat worden dan dus 2 strings :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Je omvormer heeft MPP bereik vanaf 80V, dat is dus ongeveer 2 2/3e paneel. Moet extreem worden wil de omvormer een powerpoint met zo weinig van de panelen moeten kiezen.

Pagina: 1