Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr-Phil
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-07 14:31
Hoi iedereen,

ik werk momenteel in loondienst als grafisch ontwerper / web (UI) designer / DTP'er. Ik heb ook een eenmanszaak actief staan, waarbij rekening gehouden is met mogelijk freelance grafisch werk in de toekomst. Dus dit deeltje is alvast in orde :-).

Sinds kort heb ik een eerste freelance opdracht te pakken. Nu ben ik op mijn werk aan het proberen om 4/5 te kunnen beginnen werken, om meer tijd vrij te maken voor mijn zelfstandige activiteiten. Ze werken met erg veel freelancers dus de kans zit er wel eens goed in dat dit gaat lukken, desnoods op termijn.

Los hiervan, zou ik graag eens polsen wat de gemiddelde grafisch ontwerper of webdesigner hier per uur aanrekent. En ook hoeveel uren jullie ongeveer per week aan dat bedrag weten te factureren.
Ik weet dat er vaak per opdracht / project wordt gewerkt, maar ik neem aan dat de meesten dan ook een inschatting van het totale plaatje maken adhv de formule "aantal ingeschatte werkuren X gewenste uurloon".

Ik weet wat mijn werkgever voor mij aanrekent en dit is best een hoog bedrag (iets tussen 60 en 80 per uur). Ik vroeg me dus af of dit als zelfstandig freelancer haalbaar is. Voor mijn eerste huidige opdracht vraag ik ongeveer 40eur / uur, wat op zich best al mooi is en meer geld oplevert dan in loondienst werken. Maar ik besef ook dat als ik fulltime zelfstandig zou werken, ik geen 40u per week aan 40eur per uur zou kunnen factureren. Eerder iets van een 30-35tal uren gok ik?

Hopelijk kunnen er hier wat mensen hun prijzen of methodes delen, zou erg waardevol zijn voor een starter als mij.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:20
Hoe kom je op je huidige bedrag? Een google zoektocht levert bijvoorbeeld https://www.jellow.nl/blog/uurtarief-bepalen-freelancer op waarmee je al rond de 60 euro per uur zou moeten kunnen vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:49
40 euro is te laag, dat moet omhoog. Er komt tegenwoordig bijna niemand meer voor 40 euro per uur iets doen.
Lijkt mooi nu, maar vergeet niet dat je bij je huidige opdrachtgevers het nooit verkocht krijgt om te stijgen van 40 naar 60-70 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:59
Voor mijn eerste huidige opdracht vraag ik ongeveer 40eur / uur, wat op zich best al mooi is en meer geld oplevert dan in loondienst werken.
Is dat zo? Wat je puur netto per dag in je handen krijgt misschien, maar vergeet vakantiegeld, ziektedagen en pensioen niet.

€40 per uur is best wel laag, en je zegt dat je werkgever 'een best hoog bedrag' rekent voor jou, maar €60-80 is niks uitzonderlijks. €100 ook niet.

Mocht je blij zijn met wat je nu krijgt, en het alleen doen als een paar uur per week extra, dan kan je het zo laag laten. Maar mocht je het serieuzer willen gaan doen, zonder dief van je eigen portemonnee te zijn (en die van anderen :P), dan zou ik al snel richting het dubbele gaan.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:37
Ik denk dat je je vraagstelling om moet draaien: Wat heb ik nodig om uit te komen. Denk daarbij aan 'salaris' maar ook aan alle andere kosten zoals verzekering, pensioen, opleidingen, pc, boekhoudpakket etc.
Vervolgens houdt je rekening met het aantal werkdagen dat je hebt: x dagen per week minus vakanties en feestdagen en houd een risico opslag aan, je kan immers zonder werk zitten of ziek worden.
Van daaruit kan je terug gaan rekenen wat dat per uur moet kosten.

Ik denk dat je met 40 euro per uur heel erg aan de onderkant van alle markten zit(postbezorgers/maaltijdbezorgers etc. daargelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:28

Standeman

Prutser 1e klasse

ybos schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:55:
40 euro is te laag, dat moet omhoog. Er komt tegenwoordig bijna niemand meer voor 40 euro per uur iets doen.
Lijkt mooi nu, maar vergeet niet dat je bij je huidige opdrachtgevers het nooit verkocht krijgt om te stijgen van 40 naar 60-70 euro.
Vooral dit ^^

Denk ook aan de kosten voor je pensioen, AOV, 5 weken vakantie, reiskosten vergoeding, belasting, etc. Dan zal het met 60 euro niet eens zo veel meer zijn dan dat je in loondienst verdient.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:31

marapuru

db.

Ik vraag 75€ per uur, excl BTW.

Pak alleen projecten die ik écht leuk vindt en werk daarnaast gewoon in dienstverband.

Ben senior UXer met 10+ jaar ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:03
Je kunt hier de branchemonitor van de BNO zien, daar staan ook gemiddelde uurtarieven voor bureaus en ZZP-ers in. Het geeft altijd een vertekend beeld omdat er een bepaald soort doelgroep mee doet, sowieso zijn die allemaal lid van de BNO. Toch goed om te bekijken: link Op basis daarvan kun je je uurtarief wel verdubbelen, als beginner misschien nog niet helemaal maar omhoog kun je zeker.

Edit: de branchemonitor van 2021 gaat over 2019, vertraging in verwerking van cijfers. Dit is dus voor corona, weet niet wat er allemaal veranderd is.

[ Voor 12% gewijzigd door Sluw op 30-11-2022 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr-Phil
Long post incoming, veel om op te reageren!
President schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:49:
Hoe kom je op je huidige bedrag? Een google zoektocht levert bijvoorbeeld https://www.jellow.nl/blog/uurtarief-bepalen-freelancer op waarmee je al rond de 60 euro per uur zou moeten kunnen vragen...
ybos schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:55:
Wel, om iets meer context te geven: ik ben om te beginnen nog niet heel lang aan de slag bij mijn werkgever. Voorheen even developer geweest, was niet zo mn ding. 10 jaar geleden wel grafisch ontwerp afgestudeerd en ben dit nu dus weer gaan doen, wat ik fantastisch leuk vind. Maar heb dus nog niet erg veel ervaring, dat is mijn punt :).

De eerste opdracht waar ik over spreek is een nieuwe huisstijl voor het bedrijf van mijn vriendin. We zijn een bepaald bedrag overeengekomen, er is een (eerder ruime) inschatting van het aantal uren gemaakt, en nu deel ik de prijs door het aantal geschatte uren. Dan kom ik op ongeveer 40 per uur.

Ik zie het eerder als een mooie leerschool, een fijne relaxed'e eerste opdracht met mensen dat ik ken. Het is vooral ook om praktijkervaring op te doen en een portfolio op te bouwen.
Een alternatief hiervoor zou zijn om de concurrentie online aan te gaan met allerlei goedkope werkkrachten uit pakweg Azie op zo van die freelance platformen... Dus dan vind ik dit toch een stuk fijner.

Los hiervan zou het wel de bedoeling zijn om in de nabije toekomst mijn uurloon omhoog te trekken, naarmate mijn workflow beter is en werksnelheid omhoog gaat. Dit is overigens perfect bespreekbaar met mijn huidige klant aangezien dat ook mijn vaste vriendin is :-).
Vanaf dat ik 1 of zelfs meerdere dagen echt freelance zou gaan werken, dan is het wel de bedoeling om bij nieuwe klanten een stuk hoger te gaan qua gevraagde uurloon.
Hahn schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:02:
[...]

Is dat zo? Wat je puur netto per dag in je handen krijgt misschien, maar vergeet vakantiegeld, ziektedagen en pensioen niet.

€40 per uur is best wel laag, en je zegt dat je werkgever 'een best hoog bedrag' rekent voor jou, maar €60-80 is niks uitzonderlijks. €100 ook niet.

Mocht je blij zijn met wat je nu krijgt, en het alleen doen als een paar uur per week extra, dan kan je het zo laag laten. Maar mocht je het serieuzer willen gaan doen, zonder dief van je eigen portemonnee te zijn (en die van anderen :P), dan zou ik al snel richting het dubbele gaan.
Zie de context hierboven, misschien verklaart dat al wat. Als ik ook vergelijk met andere freelancers op enkele platformen uit BE / NL (ben zelf een Belg), dan zie ik dat veel mensen rond de 300-500 per dag zitten. Ik zie er op malt.be bvb zelfs veel aan 250 en minder. Vaak mensen met pakken meer ervaring en dus kennis. Maar ik ben het wel eens, bij volgende opdrachten mag het zeker omhoog, als er klanten zijn die bereid zijn dat te betalen voor mijn diensten.
superkoex9 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:02:
Ik denk dat je je vraagstelling om moet draaien: Wat heb ik nodig om uit te komen. Denk daarbij aan 'salaris' maar ook aan alle andere kosten zoals verzekering, pensioen, opleidingen, pc, boekhoudpakket etc.
Vervolgens houdt je rekening met het aantal werkdagen dat je hebt: x dagen per week minus vakanties en feestdagen en houd een risico opslag aan, je kan immers zonder werk zitten of ziek worden.
Van daaruit kan je terug gaan rekenen wat dat per uur moet kosten.

Ik denk dat je met 40 euro per uur heel erg aan de onderkant van alle markten zit(postbezorgers/maaltijdbezorgers etc. daargelaten).
Ik geef je grotendeels gelijk! Die 40 eur is ook maar een tijdelijk bedrag waar ik nu 'ongeveer' op uit kom bij mijn huidige opdracht (zie boven). Vandaar dat ik wilde polsen wat men gemiddeld vraagt. Vanaf ik hoofdzakelijk freelance zou werken dan ga ik sowieso aan het rekenen om in elk geval beter uit te komen dan nu :-).
Standeman schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:02:
[...]
...
Dan zal het met 60 euro niet eens zo veel meer zijn dan dat je in loondienst verdient.
Ik weet niet of dit helemaal klopt? Hangt natuurlijk erg af van hoeveel je voor je pensioen wilt sparen, wat voor auto ik zou willen, hoeveel ik aan andere zaken spendeer.

Even snel gerekend : 60eur per uur x 6u (bvb) factureren per dag x 200 gewerkte dagen = 72k per jaar. Zou op 3000 netto per maand uit komen. Dat is toch een heel stuk meer dan wat ik nu heb... Van het verschil kan ik al heel wat zaken die je noemde gaan bekostigen.
En dan reken ik overigens nog werkdagen van 6u en slechts 200 werkdagen per jaar, mocht ik fulltime lange termijn opdrachten kunnen versieren (zoals degene die ik nu in loondienst ook doe) dan zou ik uitkomen op 8u X 60 X 210 (pakweg) = 100k. Dat is netto 4,2k per maand. Die netto bedragen bekom ik trouwens door simpelweg bruto omzet door 2 te delen, wat in Belgie meestal behoorlijk realistisch is om van een bruto omzet naar netto te gaan.

Ik besef dat het natuurlijk complexer is dan dat: je moet tijd vrijmaken voor planning, prospectie, klantbezoek, opleiding, etc. Het was maar even om te illustreren dat je volgens mij wel ruim voldoende kan overhouden om een stuk hoger uit te komen dan in loondienst, ondanks de vele kosten. Input hier is zeker welkom indien iemand dit onrealistisch of optimistisch vindt :P ik baseer me ook maar op wat ik hoor van collega's en wat ik lees online.

Los hiervan zou ik natuurlijk wel graag meer dan 60 vragen maar het is maar de vraag hoe realistisch dat is met mijn profiel, en of de klanten dit zouden willen betalen...
marapuru schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:54:
Ik vraag 75€ per uur, excl BTW.

Pak alleen projecten die ik écht leuk vindt en werk daarnaast gewoon in dienstverband.

Ben senior UXer met 10+ jaar ervaring.
Dank je om dit hier te delen! Doe je vooral research of ook de visuele kant (UI dan)? Of waar ligt jouw focus?
Sluw schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:37:
Je kunt hier de branchemonitor van de BNO zien, daar staan ook gemiddelde uurtarieven voor bureaus en ZZP-ers in. Het geeft altijd een vertekend beeld omdat er een bepaald soort doelgroep mee doet, sowieso zijn die allemaal lid van de BNO. Toch goed om te bekijken: link Op basis daarvan kun je je uurtarief wel verdubbelen, als beginner misschien nog niet helemaal maar omhoog kun je zeker.

Edit: de branchemonitor van 2021 gaat over 2019, vertraging in verwerking van cijfers. Dit is dus voor corona, weet niet wat er allemaal veranderd is.
Dank je, ik ben wel Belg dus mogelijks zit daar ook nog een verschil op. Maar het geeft me alvast wel een goed idee van de conforme uurlonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

Ik stel me kritisch op naar teams, challenge bestaande designs en maak nieuwe.

Als er ergens een slechte product owner zit, dan ga ik ook deels op die stoel zitten. Een procentuele blik daarop geeft ongeveer de volgende verdeling:

30% Product Owner
40% UX (interviews, flows maken)
30% Visual (Wireframes, UI Kits maken, Designs maken)

Ohja en verkijk je niet op dat bedrag. Door mijn ervaring kan ik zeer kritisch mijn rol vervullen. Wat mij een 'hogere' waardering geeft dan iemand die alleen de uitvoering doet.

Waar het slecht loopt, trek ik het schip weer op het juiste pad.

[ Voor 26% gewijzigd door marapuru op 01-12-2022 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr-Phil
marapuru schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:30:
Ik stel me kritisch op naar teams, challenge bestaande designs en maak nieuwe.

Als er ergens een slechte product owner zit, dan ga ik ook deels op die stoel zitten. Een procentuele blik daarop geeft ongeveer de volgende verdeling:

30% Product Owner
40% UX (interviews, flows maken)
30% Visual (Wireframes, UI Kits maken, Designs maken)

Ohja en verkijk je niet op dat bedrag. Door mijn ervaring kan ik zeer kritisch mijn rol vervullen. Wat mij een 'hogere' waardering geeft dan iemand die alleen de uitvoering doet.

Waar het slecht loopt, trek ik het schip weer op het juiste pad.
Dank je voor de toelichting! Erg interessant. Ik ben namelijk me ook wat aan het verdiepen in UI/UX. Intussen heb ik ervaring met erg veel zaken en wil daar UI/UX graag nog aan toevoegen om zo multi inzetbaar te worden bij bedrijven/projecten.

Mag ik even heel direct zijn en vragen hoeveel uren je maandelijks aan 75 p/u kan factureren, en hoeveel je daar van kan overhouden netto? Mag gerust per pm indien je dit niet graag openlijk deelt. Erg benieuwd want iedereen zegt altijd dat je als zelfstandige zo voorzichtig moet zijn en amper meer verdient dan loondienst, maar als ik even snel reken lijkt dat allemaal héél erg mee te vallen. Maar mogelijks reken ik verkeerd :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:03
Dr-Phil schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:39:
[...]
iedereen zegt altijd dat je als zelfstandige zo voorzichtig moet zijn en amper meer verdient dan loondienst, maar als ik even snel reken lijkt dat allemaal héél erg mee te vallen. Maar mogelijks reken ik verkeerd :*)
Dan is iedereen fout, je verdient aanzienlijk meer, echt aanzienlijk. Er schuilt imo alleen veel meer achter zo'n uitspraak, puur omdat iedereen zijn eigen interpretatie heeft van o.a. risico.

Je hebt jantje die 100 uur pw maakt zonder verzekering en pensioensopbouw en pietje die toch wel een flinke marge van zijn omzet kwijt is aan die zaken. Om maar een voorbeeld te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

Dr-Phil schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:39:
[...]
Mag ik even heel direct zijn en vragen hoeveel uren je maandelijks aan 75 p/u kan factureren, en hoeveel je daar van kan overhouden netto? Mag gerust per pm indien je dit niet graag openlijk deelt. Erg benieuwd want iedereen zegt altijd dat je als zelfstandige zo voorzichtig moet zijn en amper meer verdient dan loondienst, maar als ik even snel reken lijkt dat allemaal héél erg mee te vallen. Maar mogelijks reken ik verkeerd :*)
Zoals ik al stelde werk ik ook in loondienst. Dat doe ik 36 uur en daarnaast klus ik af en toe wat bij. Ik loop in die zin dus nauwelijks risico en hoef geen extra pensioen oid op te bouwen.

Ik doe enkel projecten die ik erg leuk vindt of waar toevallig bekende oud-collega's bij betrokken zijn. Het afgelopen jaar heb ik in totaal ca. 60 uur gefactureerd. Die 75,- is exclusief BTW. Dus theoretisch komt dat 1 op 1 door. Geen situatie waarvan ik als zelfstandige geheel mijn vaste lasten van zou kunnen betalen, laat staan een vangnet op te bouwen.

Daar komt bij:
  • Jij geeft aan dat je net begint. Dan kom je bij lange na niet aan dat tarief (en zo wel, dan zul je gauw scheve gezichten krijgen denk ik).
  • Je hebt waarschijnlijk (ook aangezien je net begint) geen netwerk wat jou kwalitatieve opdrachten gaat opleveren. Je huidige werkgever zal niet blij zijn als jij dat netwerk zomaar 'inpikt'
  • Als je ervaring op wilt doen heb je collega's nodig. Als zelfstandige ben jij de eerste die van het project zal worden gehaald
Ohja en die rekensom van je. Houdt ook rekening met een stuk acquisitie van opdrachten. Daar gaat ook tijd inzitten. En wat gebeurt er als jij 3K in de maand binnenhaalt, maar de opdrachtgever zegt je contract plots op?

Verkijk je niet op de zekerheden die een vaste werkgever biedt.

[ Voor 8% gewijzigd door marapuru op 01-12-2022 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr-Phil
marapuru schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:23:
[...]

Zoals ik al stelde werk ik ook in loondienst. Dat doe ik 36 uur en daarnaast klus ik af en toe wat bij. Ik loop in die zin dus nauwelijks risico en hoef geen extra pensioen oid op te bouwen.

Ik doe enkel projecten die ik erg leuk vindt of waar toevallig bekende oud-collega's bij betrokken zijn. Het afgelopen jaar heb ik in totaal ca. 60 uur gefactureerd. Die 75,- is exclusief BTW. Dus theoretisch komt dat 1 op 1 door. Geen situatie waarvan ik als zelfstandige geheel mijn vaste lasten van zou kunnen betalen, laat staan een vangnet op te bouwen.

Daar komt bij:
  • Jij geeft aan dat je net begint. Dan kom je bij lange na niet aan dat tarief (en zo wel, dan zul je gauw scheve gezichten krijgen denk ik).
  • Je hebt waarschijnlijk (ook aangezien je net begint) geen netwerk wat jou kwalitatieve opdrachten gaat opleveren. Je huidige werkgever zal niet blij zijn als jij dat netwerk zomaar 'inpikt'
  • Als je ervaring op wilt doen heb je collega's nodig. Als zelfstandige ben jij de eerste die van het project zal worden gehaald
Ohja en die rekensom van je. Houdt ook rekening met een stuk acquisitie van opdrachten. Daar gaat ook tijd inzitten. En wat gebeurt er als jij 3K in de maand binnenhaalt, maar de opdrachtgever zegt je contract plots op?

Verkijk je niet op de zekerheden die een vaste werkgever biedt.
Wederom bedankt voor de toelichting! Ja inderdaad, als zelfstandige zou je natuurlijk altijd best even een reserve opbouwen voor wanneer het wat minder gaat / ziekte en dergelijke!

Zijn er nog anderen die wat kunnen delen over hun prijzen? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr-Phil
Niemand anders met wat leuke input? Alles is welkom 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dr-Phil schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:01:
Niemand anders met wat leuke input? Alles is welkom 😇
Is dit niet een vak wat je juist heel goed op een vaste prijs kan doen.
Dan maakt het aantal uur niet uit en kan je gewoon kijken wat de klant kan betalen voor een ontwerp. De ene klant heeft namelijk een veel groter budget dan de ander en daar kan je dan je prijs op aanpassen.
Pagina: 1