Is mijn Intel i5-4570 de bottleneck bij het afspelen van 4k?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-12-2022
Mijn (redelijk domme) vraag:

Is mijn oude Intel i5-4570 de bottleneck bij het afspelen van hoge resolutie video content? Ik maak geregeld 4k video's met mijn Iphone 12 mini, die bewerk ik dan met Lumafusion op mijn iPad, en publiceer geregeld op YT. Geen probleem met de PC tot zover. YT kiest immers zelf wel de resolutie om de video's nog vloeiend af te kunnen spelen. Maar geregeld blijft er ook ruw materiaal op mijn PC staan, of materiaal dat op mijn aangesloten Samsung T5 staat. De PC kan er bijna niks mee. Ik kan het aantal beeldjes per seconde tellen. Ziggo Go TV draait trouwens ook niet vloeiend als ik het met de iPad Air vergelijk.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:

MSI 2014 bouwjaar MB, die Intel i5-4570, 8gb geheugen, Samsung SSD, Corsair kast, Nexus Value 430 voeding, en een Sapphire R9 270x videokaart. Draai op Win 11, wil misschien terug naar 10.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik heb mijn oude systeem met een Mac Mini M1 vergeleken >:) Vind mijn iphone en ipad air geweldige apparaten, maar wil niet zonder Windows PC. Die Mac Mini M1, die alles vloeiend draaide, is daarom na een maand weer naar een andere gebruiker gegaan. Ik was vroeger een fanatieke simracer, heb nog veel fanatec spulletjes, maar zie mezelf die hobby niet opnieuw oppakken. De optie wil ik houden.

Zou daarom graag wat van mijn oude spullen willen houden voor als ik nieuwe spullen nodig heb. De kast, de Nexus Value 430 voeding, de R9 270x videokaart, misschien zelfs de 250 gb SSD? Mocht ik dom praten dan hoor ik het graag.

Mijn vraag in a nutshell. Is die oude processor de bottleneck? Met welke (liefst budget) spullen los ik dit probleem op.
...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Simpel antwoord: een Nvidia 1xxx GPU met minstens 3GB VRAM. En dan kom je op een 1050 of 1060 uit. Reden: eerste GPU met H265 decoding en andere optimalisaties die nodig zijn voor modernere codecs.

Eventueel kan je onderzoeken of AMD iets vergelijkbaars heeft.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:24

BCC

De CPU is tien jaar oud, dus dat helpt niet - Ter vergelijking https://cpu.userbenchmark...Core-i3-12100F/2770vs4125 Een instap i3 is op dit moment al 2x zo snel.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:56
Met je task manager (ctrl-shift-esc) kan je zien hoe hoog je belasting is op je CPU en GPU tijdens de verschillende taken.
Als je de PC als "langzaam" ervaart, zoek je naar de grafiek die op dat moment tegen de 100% aan zit.
Dat is dan je bottleneck.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweet
GarBaGe schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:30:
Met je task manager (ctrl-shift-esc) kan je zien hoe hoog je belasting is op je CPU en GPU tijdens de verschillende taken.
GPU zie ik daar niet, maar de processor staat op 100% te pompen als ik een 4k video afspeel.

[ Voor 4% gewijzigd door Sweet op 30-11-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:54
(jarig!)
Sweet schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:44:
[...]

GPU zie ik daar niet, maar de processor staat op 100% te pompen als ik een 4k video afspeel.
Hoe bedoel je dat je GPU niet ziet? Je ziet geen GPU 0 in het rijtje van CPU, Memory, etc in de Performance tab staan? Als die niet toont en mogelijk dus niet goed werkt, dan verklaart dat een hoop :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweet
Hahn schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:48:
[...]

Hoe bedoel je dat je GPU niet ziet? Je ziet geen GPU 0 in het rijtje van CPU, Memory, etc in de Performance tab staan? Als die niet toont en mogelijk dus niet goed werkt, dan verklaart dat een hoop :P
Processor, geheugen, schijf, netwerk. Spijt me, grafische kaart staat er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
(jarig!)
Sweet schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:55:
[...]

Processor, geheugen, schijf, netwerk. Spijt me, grafische kaart staat er niet bij.
Daar hoef je geen spijt voor te betuigen, maar ik zou daar wel induiken, als ik jou was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:06

nelizmastr

Goed wies kapot

Er zijn eigenlijk twee oplossingsrichtingen:

- Moderne intel CPU kopen van 7e generatie of nieuwer niet-F versie --> Up-to-date genoeg qua codecs voor de onboard graphics. Kan de oude Radeon weg. Heb je wel nieuw bord en CPU en RAM nodig. Voeding is ook klikovoer.
- @MAX3400's advies opvolgen en een modern kaartje scoren.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:13
De 270x doet geen x264 laat staan x265.

Draai hier met een i7-4770 (ook tien jaar oud) en een 1080 ti, die wel deze twee ondersteund.
Een 4k MKV met HEVC doet 30% GPU en schrik niet 3% cpu wanneer ik deze met VLC afspeel.

kortom wat @MAX3400 zegt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:12
Sweet schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:44:
[...]

Dat die cpu op 100% staat de stampen komt juist waarschijnlijk omdat je GPU niet voldoet voor je use case. Je zal dus inderdaad zoals al aangegeven is op zoek moeten naar een GPU die de door jou gebruikte videoformaten hardware accelerated kan afspelen. Dan zal de hoge cpu belasting ook verleden tijd zijn op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-05 10:04
Zoals hierboven ook al gemeld.

Omdat je videokaart de moderne codecs niet ondersteund moet je cpu dit nu opvangen. En dat lukt niet zo goed natuurlijk.

Pak je een videokaart die de nieuwe codecs wel (hardwarematig)ondersteund hoeft je cpu deze taken niet uit te voeren.

Dat lijkt veruit de makkelijkste en goedkoopste oplossing.

Mocht je om andere redenen nog je cpu willen upgraden dan kijk je eigenlijk naar een compleet nieuw systeem. cpu, ram, mb, voeding etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweet
nelizmastr schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:05:
Er zijn eigenlijk twee oplossingsrichtingen:

- Moderne intel CPU kopen van 7e generatie of nieuwer niet-F versie --> Up-to-date genoeg qua codecs voor de onboard graphics. Kan de oude Radeon weg. Heb je wel nieuw bord en CPU en RAM nodig. Voeding is ook klikovoer.
- @MAX3400's advies opvolgen en een modern kaartje scoren.
Dus een modern moederbord met onboard graphics kan de taak ook al doen? Super.

Welk MB moet ik dan hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:12
Sweet schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:16:
[...]

Dus een modern moederbord met onboard graphics kan de taak ook al doen? Super.

Welk MB moet ik dan hebben?
Niet alleen een moederbord, in dat geval kies je een moderne cpu die je graag zou willen hebben (daar zit immers de GPU in) en kies je daar bij een passend moederbord bij. de cpu is in dat geval dus leidend, want die bepaald welke moederborden je zou kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweet
Dennism schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:28:
[...]

Niet alleen een moederbord, in dat geval kies je een moderne cpu die je graag zou willen hebben (daar zit immers de GPU in) en kies je daar bij een passend moederbord bij. de cpu is in dat geval dus leidend, want die bepaald welke moederborden je zou kunnen gebruiken.
Och ja natuurlijk, die integrated gpu zit op de processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweet
Zou de Ryzen 5 5600G een goede keus zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:08
Sweet schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:36:
[...]

Och ja natuurlijk, die integrated gpu zit op de processor.
Je hebt op de behuizing en ssd na een compleet nieuw systeem nodig. Je oude RAM is niet compatibel met recente moederborden en cpu's en de voeding moet je niet meer mee willen nemen zo oud is die. 4K video draait vloeiend op de iGPU vanaf de 11e generatie Intel Core i cpu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweet
Uszka schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:59:
[...]

Je hebt op de behuizing en ssd na een compleet nieuw systeem nodig. Je oude RAM is niet compatibel met recente moederborden en cpu's en de voeding moet je niet meer mee willen nemen zo oud is die. 4K video draait vloeiend op de iGPU vanaf de 11e generatie Intel Core i cpu's.
Die oplossing met de integrated GPU wordt het dus. Maar zeg je dat de Intel integrated gpu's beter zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
(jarig!)
Sweet schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:18:
[...]

Die oplossing met de integrated GPU wordt het dus. Maar zeg je dat de Intel integrated gpu's beter zijn?
Beter dan wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweet
Beter dan de moderne AMD iGPU's. Of mis ik weer iets en zijn er nog meer merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Begin eerst eens met budget (hoeveel kan je uitgeven) en daarna misschien ietsjes meer onderzoek over wat binnen dat budget past.

@Uszka H265/HEVC wordt ondersteund vanaf de Intel 8-serie echter voor 4:4:4 subsampling op 2160p, is inderdaad een 10-serie en HDMI2.1 aan te bevelen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:08
MAX3400 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:57:
@Uszka H265/HEVC wordt ondersteund vanaf de Intel 8-serie
Klopt, maar dat wil niet zeggen dat het soepel loopt. Dat doet het pas vanaf de 11e gen.
Sweet schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:30:
[...]

Beter dan de moderne AMD iGPU's. Of mis ik weer iets en zijn er nog meer merken?
Zo goed is de iGPU van een 5600G niet hoor! Goed voor de meeste fps in games maar voor de rest loopt het qua codecs achter op Intel. De iGPU van Zen4 (Ryzen 7000) is meer bij de tijd.

[ Voor 42% gewijzigd door Uszka op 30-11-2022 18:07 ]

Pagina: 1