220 bekabeling naar 12 volt aanpassen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alan_smithee
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-02 20:08
Ik heb bij het aanleggen van de tuinverlichting de 5 aders gebruikt zoals ik dat ook bij 220 zou doen
- Groen op aardedraad
- zwart op bruin bij ene helft van de tuin
- grijs op de andere helft van de tuin
- blauw op nuldraad

Nu wil ik gebruik maken van 12 volt verlichting m.b.v. een KNX led driver (PWM-60-12KN
).

Mijn vraag is nu kan ik twee verschillende led drivers beide min's op de blauwe draad aansluiten en de verschillende plussen op de zwart/grijze draad? En werkt de dimming functie dan nog steeds naar behoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:05
Ja, dat zou gewoon moeten werken.
De beide uiteinden, + en -, van de 12V mogen niet verbonden zijn met de netspanning die binnekomt, anders zou dat gevaarlijk zijn om aan te raken. Daarom kan je ze ook een van de 2 draden aan elkaar verbinden (je mag de + van de ene en de - van de andere samennemen, werkt even goed).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alan_smithee
Top dankjewel voor je snelle antwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:44
Hou wel rekening met je afstanden. Op 240 Volt is een paar volt verlies over de kabel niet erg.
De gelinkte adapter geeft 12 V 60 Watt = 5 Ampere. Dit kan bij langere lengtes wel zorgen voor een spanningsval. In praktijk zul je bij een te groot spanningsval zien dat de leds aan het eind van de lijn knipperen, uitblijven of zwakker branden.
Hier kom je alleen achter door te testen.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alan_smithee
Indien het gaat knipperen, is dit dan op te lossen door een driver te nemen met meer wattage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

alan_smithee schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:22:
Indien het gaat knipperen, is dit dan op te lossen door een driver te nemen met meer wattage?
nee, je kan hoogstens het voltage wat verhogen. of overstappen op 24v als dat een optie is.
ervaring hier leert dat je beetje afhankelijk van de dikte met meer dan 5 a 10meter draad al in de problemen kan komen

[ Voor 4% gewijzigd door -36- op 30-11-2022 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Of je gebruikt dikkere draad; zo kan je bijvoorbeeld de draad in een lus leggen en beide uiteindes aan de driver verbinden; heb je meteen de diameter verdubbeld/stroom beperkt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sgrovert
Bij een te groot spanningsval zijn er 3 oplossing :
- Dikkere draad
- Lokaal dimmen
- Minder vermogen aansluiten.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alan_smithee
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb voor de zekerheid maar de 24 volt versie van de driver besteld aangezien de lampen beide voltages aan kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:58

Haan

dotnetter

Het klinkt nu wel een beetje alsof je een standaard vijf-aderige kabel gebruikt voor buiten. Maar je zou eigenlijk een vier-aderige + aardscherm nodig hebben. Aarde doe je normaal gesproken via de buitenmantel.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

Sgrovert schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:30:
Bij een te groot spanningsval zijn er 3 4 oplossing :
- Dikkere draad
- Lokaal dimmen
- Minder vermogen aansluiten.
-step up convertor in de lijn hangen

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alan_smithee
Haan schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:58:
Het klinkt nu wel een beetje alsof je een standaard vijf-aderige kabel gebruikt voor buiten. Maar je zou eigenlijk een vier-aderige + aardscherm nodig hebben. Aarde doe je normaal gesproken via de buitenmantel.
Ja klopt, ik heb een neopreenkabel gebruikt. Dat is ook de reden dat ik geen 230 meer wil gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
heuveltje schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:02:
[...]

-step up convertor in de lijn hangen
Ja klopt.
Zijn er vast nog meer te bedenken.
Ik denk dat de 24 Volt oplossing van TS best prima is indien lampjes alles tussen 12 en 24 lustten.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Haan schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:58:
Op laagspanning ben je hiervan vrijgesteld, vandaar dat een keurder niet zal controleren welk draadje naar de deurbel gaat (anders kunnen ze 99% van de huizen afkeuren).

Pagina: 1