Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvdd
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-04 17:09
Mijn vraag
Bij mijn Olympus E-M1 ii laat op de handgreep de bekleding los, vlak onder de toestel bovenkant.
Wie heeft ervaring met dit probleem? Wat is een goede lijm om te gebruiken om de bekleding van zacht pvc met de magnesium body te verlijmen....

Relevante software en hardware die ik gebruik
Olympus E-M1 ii

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Bison secondenlijm.

[ Voor 55% gewijzigd door gvdd op 30-11-2022 10:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:11
Dag @gvdd :) Misschien is er iets mis gegaan bij het invoeren van je post, maar er staat nu geen enkele informatie in. Zou je je startpost kunnen aanvullen met de gevraagde zaken?

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:43
Er zijn legio discussies hierover op bijvoorbeeld DPReview, zoals hier: https://www.dpreview.com/forums/thread/4468645
De consensus lijkt te zijn dat je beter geen secondenlijm kan gebruiken maar een lijmsoort nodig hebt die flexibel blijft, Loctite GO2 Gel wordt hier genoemd. Olympus lijkt zelf een heel dunne dubbelzijdige tape te gebruiken: https://uscamera.com/?s=E-M1+&post_type=product

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:08
Ik gebruik zelf voor een Nikon zwarte T-7000 lijm hiervoor. Dit werkt vrij goed. Is watervaste lijm welke voor telefoon reparaties wordt gebruikt. Als je het gelijmd hebt, aandrukken/trekken met duct tape tot het droog is, 48 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:08
Het kan zijn dat het rubber is uitgezet door opname van olie/vet van de handen. Dan krijg je het niet meer op zijn plaats.
Bij mijn M5.3 had ik een klein stukje rubber dat dus echt een maat te groot is geworden, en daar heb ik een stukje afgesneden.

Dit is iets van hard nylon, waarschijnlijk een duurzamere oplossing dan rubber:
https://www.etsy.com/nl/l...IZrwu0whl-P4aAlHyEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:41

DirtyBird

Praktiserend denker

Die van mn G9 is M.I.A. :(
Achja, ziet ie er in ieder geval seasoned uit.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvdd
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-04 17:09
@Archer_VC10, @NimRod1337, @Tarquin, en @DirtyBird bedankt voor jullie snelle reactie op mijn vraag. Het probleem met het loslaten van de bekleding na verloop van tijd lijkt mij een veel voorkomend probleem bij de E-M1. Zowel de camera van mijn vrouw als de mijne hadden dit probleem.
Na ook de discussie op DPReview gelezen te hebben heb ik het volgende overwogen:
1. Gebruik dunne dubbelzijdige tape, zoals origineel Olympus.
Kennelijk houdt dit niet langdurig (>5 jaar). Kijkend naar de restwaarde body t.o.v. de kosten van een eventuele professionele reparatie lijkt mij het eenvoudig kunnen openen van de bekleding minder belangrijk.
2. Loctite GO2 Gel is hier niet meer verkrijgbaar en 1-secondelijm houdt niet.
3. Een fototoestel is gevoelige apparatuur dus de lijm moet heel precies aangebracht kunnen worden.
4. Bij aanbrengen moet het niet onmiddellijk vast (1-secondelijm), maar ook weer niet te lang aangedrukt moeten worden.
5. Gebruik van 2 componenten lijm voor een sterke verbinding en snelle harding.

Hierna in de bouwmarkt gaan zoeken voor het beste product voor dit doel.
Gekozen: BISON Fast FiX2 Liquid PLASTC.
a. 2 componenten gel lijm zonder druipen
b. Mixer met kleine opening
c. Handvast na 60 sec., gebruiksklaar na 10 min, eindsterkte 24 uur

Nu na een maand in gebruik kan ik melden, dat de reparatie geheel niet zichtbaar is en goed houdt.
De toestellen van ons zijn nu gelukkig weer spatwater dicht en kunnen nog jaren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beburka
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 01-08-2023
Misschien een tip voor de volgende keer, als ik jou was zou ik wat contactlijm kopen en de loslatende bekleding hiermee weer vastplakken. Ik gebruik dat spul vrijwel voor alles en het heeft me nog nooit problemen opgeleverd. Daarbij is het een elastisch blijvende lijm dus dat zou in jouw geval wel goed uitkomen, vooral als je op zoek bent naar een lijmsoort die flexibel blijft. In ieder geval fijn om te horen dat je het met liquid plastic ook hebt kunnen oplossen, is toch altijd vervelend als dit soort dingen kapot gaan. Ik ben benieuwd hoe lang het blijft zitten!

[ Voor 92% gewijzigd door beburka op 01-08-2023 16:57 ]

Pagina: 1