S.M.A.R.T. error

Pagina: 1
Acties:

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-04 07:12
Hallo mede tweakers.

Na een afwezigheid van 4 dagen starte ik mijn computer op en kreeg in de bios dit bericht van S.M.A.R.T..

SMART predicts a imminent failure om primary master hard diskdrive.
WARNINGImmediatly back up your data and replace your hard disk drive

Ik heb hierna meteen even op GoT gekeken en in een tread stond dat ik het beste met Ontrack Data Advisor mijn harde schijf moest gaan testen.

Dit heb ik gedaan en er kwam idd een error bij de File structure test. Er stond:

File structure test: Failed

en onderaan stond

1 critical structure error.

Het gaat hier om een Quantum 13 GB harde schijf die ik heb gekocht bij Norrod in Leeuwarden.

Ik heb nu al een paar keer gereboot na de 1e foutmelding en de smart waarschuwing is niet meer terug gekomen. Ik ben al bezig om de belangrijkste data te backuppen.

Wat is nou het beste wat ik kan doen?

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04 15:39

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Garantie claimen, hij is kapot.
Dat is nu het voordeel van SMART. !!!

I play my enemies like a game of chess...

• Remi
Ja dat vind ik nou raar. SMART staat gedisabled in de bios maar werkt wel... :?

En ik heb hem vorig jaar Jan/Feb gekocht dus hoe zit het met de garantie? En ik heb de bon van aankoop ook niet meer. |:(

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04 15:39

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Geen bon, geen garantie (bij winkel). Je kan hem zelf waarschijnlijk wel direct bij de fabrikant claimen.

Heb zelf al vaker gezien dat SMART altijd werkt (ookal zet je het uit, gewoon wazig).

I play my enemies like a game of chess...

• Remi
Dat dacht ik al. Weet iemand ook bij wie ik tegenwoordig moet wezen i.v.m. harde schijf overname van Quantum en Maxtor?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:45

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op woensdag 29 augustus 2001 18:37 schreef Angelfire het volgende:
Geen bon, geen garantie (bij winkel). Je kan hem zelf waarschijnlijk wel direct bij de fabrikant claimen.

Heb zelf al vaker gezien dat SMART altijd werkt (ookal zet je het uit, gewoon wazig).
Jups, en het schreeuwt bij elke "error" die ie ziet. Het komt ook wel eens voor na een harde crash dat ie meldingen geeft. Even uit zetten, aan doen en foetsie.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

Verwijderd

Op woensdag 29 augustus 2001 18:37 schreef Angelfire het volgende:
Ook al heb je garantie dan is het meestal nog sneller om direct naar de fabrikant te sturen.
Anders sturen ze het in de winkel ook maar gewoon door, en zijn ze dus alleen maar een nutteloos tussenstation dat tijd kost :)
Tenzij ze zo netjes zijn jou gelijk een andere uit voorraad mee te geven/op te sturen :)

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:28
Op woensdag 29 augustus 2001 18:33 schreef Remi het volgende:
Hehehe, dat had ik ook met een 3,2 Gb Fujitsu schijf. SMART stond niet aan, en toch kwam ie met die melding. :) Terwijl de schijf het nog wel gewoon deed, alleen er zaten 96 Mb aan bad sectoren op. Maar ja, heb er toch nog een half jaartje plezier van gehad, en dat voor 5 piek. (En 8,4 Gb ipv 5,2 Gb, was toch wel leuk)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-04 16:26
[topic=216146/1/500]

Kortom.. opsturen :)

Verwijderd

Op woensdag 29 augustus 2001 18:33 schreef Remi het volgende:
Smart draait op je schijf. Niet in je Bios. Als hij dus wel met meldingen komt terwijl ie gedisabled is betekent dat dat je bios niet lekker werkt met de SMART implementatie.
SMART kun je zelf niet uitzetten daar de commando's om dat te doen vallen onder de factory commando's die je niet van de schijffabrikant krijgt. Je schijf wordt dus ook niet sneller als je je SMART in je Bios uit zet. SMART vertelt je wel dat je schijf bezig is te sterven. Negeer dat dus nooit omdat je hoopt zonder sneller te zijn!
Pagina: 1