Een HDMI switch optie voor verouderde tv + soundbar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malibujus87
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-08-2023
Ik zoek een?
HDMI switch voor het aansluiten van soundbar op verouderde Samsung TV.

Wat is je budget?
€20,00 - €60,00?

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Aansluiten van Samsung soundbar op Samsung TV + chromecast + settop box + dvd speler.
Betreft deze tv uitvoering: Samsung UE40EH5000 icm Samsung Cinematic Q-series Soundbar HW-Q800B (2022) uitvoering: Samsung HW-Q800B . Wat verwacht je te kunnen gaan doen? -> Aangezien tv maar beschikt over 2 hdmi poorten dmv een switch de apperatuur aansluiten

Welke vragen heb je hier nog over?
Beetje uitleg: Ik heb dus bovengenoemde soundbar besteld en twijfel nu of de tv die ik momenteel gebruik wel hdmi ARC ondersteunt. Op reddit stelde iemand deze vraag en daarop werd door iemand geantwoord dat dit wel het geval zou zijn. Aangezien dit model tv al in 2012 op de markt kwam en ARC pas vanaf 2009 ergens werd geïntroduceerd vraag ik me af of deze tv dit wel ondersteunt. Het is nu ook niet een van de meest exclusieve modellen uit die tijd. Als dit niet het geval is, kan ik dit misschien oplossen met een switch die wel hdmi ARC ondersteunt en waarop ik dan alles aansluit? En hierbij de tv dus enkel passief en niet als hdmi hub/geluidsbron gebruiken?
Het gaat om de apparaten: een settop box van de provider (momenteel een simpel model Amino), dvd-speler en chromecast. Ik wilde sowieso al voor een hdmi switch kijken aangezien de tv slechts 2 hdmi poorten heeft en ik er dus al een tekort kom. Nu wil ik liefst de soundbar die ik besteld heb via hdmi arc aansluiten indien mogelijk en daarom moet ik ongeveer weten wat voor soort hdmi switch ik naar kan kijken en of deze dus ook audio poorten moet hebben voor het geval het niet mogelijk is wat ik wil.

Verder wil ik het liefst een switch die automatisch schakelt tussen de bronnen (naar welk aangesloten apparaat als laatste wordt ingeschakeld en weer terug schakelt naar de vorige indien de laatste weer uit gaat etc) maar daarnaast ook nog handmatig over te schakelen is dmv een afstandsbediening, zodat je dus zonder niet steeds op hoeft te staan om de knop op de switch zelf om te zetten. Op bol.com en Allekabels staan veel verschillende hdmi switches van verschillende merken en met verschillende recensies in prijsklassen variërend van heel goedkoop tot heel duur. Graag wat advies over wat in mijn situatie nu het best is.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 30-11-2022 09:11 . Reden: Alles italic leest irritant ]

Beste antwoord (via malibujus87 op 30-11-2022 12:15)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:09

FeaR

In GoT we trust

malibujus87 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:14:
Dus als ik gewoon een willekeurige hdmi switch bestel met enkel hdmi arc ondersteuning (en zonder aparte audio poorten) dan zou dit gewoon moeten werken?
Welke merken switch zijn goed? Betaal liever iets meer dan dan het straks niet goed werkt of bepaalde zaken niet worden ondersteund zoals Dolby Atmos bijv.
Als je alle bronnen op de HDMI Swtich aan sluit, de HDMI Out van de HDMI Switch op de HDMI In van de Sound Bar en vanaf de Sound Bar HDMI Out naar de HDMI In van de TV gebruik je geen HDMI ARC. Geluid wordt dan bij de Sound Bar al afgevangen.

Kijkende naar de huidige TV heb je een Full HD model zonder HDR, ik gok HDMI 1.3 (en daarmee geen HDMI ARC). In principe kan de HDMI Switch HDMI 1.3 zijn aangezien vanaf HDMI 1.3 alles qua audio al wordt ondersteunt wat je zoekt. HDMI 1.3 ondersteunt dan geen 4K en HDR maar de TV ook niet. Switch wordt bij een nieuwe TV toch overbodig omdat je dan de TV wel als hub kan gebruiken met HDMI eARC.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-06 12:23

HUW

Als je de apparaten via een hdmi-switch op de soundbar aansluit heb je geen hdmi-arc nodig, dit kan met iedere hdmi-switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malibujus87
Dus als ik gewoon een willekeurige hdmi switch bestel met enkel hdmi arc ondersteuning (en zonder aparte audio poorten) dan zou dit gewoon moeten werken?
Welke merken switch zijn goed? Betaal liever iets meer dan dan het straks niet goed werkt of bepaalde zaken niet worden ondersteund zoals Dolby Atmos bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 16:40
Lastig te vinden welke HDMI versie je tv heeft. Online vind ik HDMI 1.4. ARC zit vanaf die versie in de standaard. Je kunt op je tv ook zien of je tv ARC heeft. Kijk even naar de HDMI uitgangen op de TV. Bij één van de poorten zou ARC moeten staan.

Edit: ik lees dat je sowieso een switch nodig hebt, omdat je tv te weinig poorten heeft :+
In principe moet elke HDMI switch werken. Ik zou er in jouw geval niet te veel geld aan uitgeven. Zaken als Dolby Atmos werkt alleen als de apparatuur die de audio uitstuurt ook Dolby Atmos ondersteunt. Een settopbox ondersteunt dat (nagenoeg) niet en een dvd speler al helemaal niet. Voor Dolby Atmos moet je ook speakers in je plafond hebben. Dolby Atmos met een soundbar is een commerciële gimmick. Niet al te veel waarde aan hechten.

[ Voor 54% gewijzigd door Hulleman op 30-11-2022 10:09 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:09

FeaR

In GoT we trust

malibujus87 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:14:
Als je alle bronnen op de HDMI Swtich aan sluit, de HDMI Out van de HDMI Switch op de HDMI In van de Sound Bar en vanaf de Sound Bar HDMI Out naar de HDMI In van de TV gebruik je geen HDMI ARC. Geluid wordt dan bij de Sound Bar al afgevangen.

Kijkende naar de huidige TV heb je een Full HD model zonder HDR, ik gok HDMI 1.3 (en daarmee geen HDMI ARC). In principe kan de HDMI Switch HDMI 1.3 zijn aangezien vanaf HDMI 1.3 alles qua audio al wordt ondersteunt wat je zoekt. HDMI 1.3 ondersteunt dan geen 4K en HDR maar de TV ook niet. Switch wordt bij een nieuwe TV toch overbodig omdat je dan de TV wel als hub kan gebruiken met HDMI eARC.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malibujus87
Heel erg bedankt voor de informatie en het meedenken iedereen. Ik begrijp nu dat een simpele switch al volstaat. Ik zat even andersom te denken, maar een switch wordt idd overbodig als de tv wordt vervangen en het heeft dus weinig meerwaarde als er extra toeters en bellen op komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 16:40
malibujus87 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:21:
Heel erg bedankt voor de informatie en het meedenken iedereen. Ik begrijp nu dat een simpele switch al volstaat. Ik zat even andersom te denken, maar een switch wordt idd overbodig als de tv wordt vervangen en het heeft dus weinig meerwaarde als er extra toeters en bellen op komen.
Een nieuwe tv is inderdaad een oplossing, maar volgens je vraag niet iets wat je wil doen. Ook niet direct een hele goedkope oplossing, al is een model van 10 jaar vervangen niets geks. Als je een nieuwe tv wil komen er ook weer hele andere zaken om rekening mee te houden om de hoek kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 30-11-2022 13:37 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malibujus87
Nee deze tv doet het, op een helder witte vlek in het scherm na, nog goed voorlopig. Wacht liever tot hij volledig de geest geeft alvorens een nieuwe aan te schaffen. :)
Pagina: 1