Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirgoMossel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:02
Mijn vraag

Ik heb op dit moment een computer staan met een CPU van 100%.
Heb van alles al geprobeerd, echter krijg ik de CPU niet omlaag. Hebben jullie nog tips?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Op dit moment zit het volgende moederbord erin:
- ASUS Z97-C

Met de volgende processor:
- Intel(R) Core(TM) i7-4790 CPU @ 3.60GHz 3.60 GHz

Met welke processor zou ik deze kunnen vervangen, die ook in dit moederbord past.
Begrijp dat ik niet alle processors erin kan plaatsen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

1. Processen gecheckt, niks geks gevonden.
2. Update drivers
3. Update Bios
4. Power settings op high performance

Xbox: Virgo Mossel | Twitch: Virgomossel

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:09
Je kunt toch zien welke applicatie hoeveel cpu gebruikt? Ben je daar al mee begonnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Waanneer heb je 100% CPU load? Bij het renderen van een 3D model?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://www.asus.com/supportonly/z97c/helpdesk_cpu/

Er kan nog een 4790K in maar dan heb je het eigenlijk wel gehad.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:56
Met jou systeem heeft een nieuwe cpu niet veel zin meer: je zou al beter cpu + moederbord + ram + psu updaten. Dat systeem is ondertussen te oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

Ik mag hopen dat de CPU 100% is, anders had je nu problemen gehad. :+

Even zonder gekheid: Je doelt waarschijnlijk op 100% verbruik, maar wat is de CPU voor 100% aan het gebruiken?

Geld steken in wat 'snellers' op dat platform is het in ieder geval niet waard.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:31
4790K echter is die maar een paar % sneller dus zinloos. Dat wordt een compleet nieuw systeem als je er significant op vooruit wilt gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Knap dat je dat weet op basis van 0 informatie over het gebruikte OS, welk proces mogelijk een hoge belasting geeft of andere zaken die van toepassing zijn.

Ik heb tot eerder dit jaar eenzelfde Z97 met lagere CPU en 16GB RAM nog vlekkeloos kunnen gebruiken voor wat Hyper-V testjes en als dagelijks machine voor internet, Office, etc met Windows 10 Pro.

Dus nee, "te oud" is wel een beetje een dooddoener.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:56
Wel voor zinvolle updates. Zowel ik als mijn kinderen hebben nog een sandy bridge systeem voor dagelijks gebruik, maar het werk gebeurt op iets recenter. De sandys moderniseren heeft geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirgoMossel
De_Bastaard schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:03:
Je kunt toch zien welke applicatie hoeveel cpu gebruikt? Ben je daar al mee begonnen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHsxHv03_WJKyu_z04c2Mmjtnp8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PpieWUGIrswPw4NobAe6MvOf.png?f=user_large
Niks spannends en het veranderd elke seconde weer qua CUP verbruik.
Systeem wordt veelvuldig gebruikt, maar dan weet ik dat ik beter gewoon alles kan vervangen.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 15:40
Nou internetten ect moet gewoon kunnen op deze pc.
Maar die onedrive upload blijkbaar ook, zet die eens stop/uit.
Dekstop windows manager? ooit zal die 100% minder moeten zijn als programma's klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:09
Hier staat nog een oude pc met een 2500k (4.1Ghz) die ik toevallig van de week weer even gebruik icm Citrix/Teamviewer omdat mijn werk laptop problemen geeft. Cpu gebruik bij idle 2% en tijdens gebruik piekt dit af en toe richting de 60-70% als ik een lokaal programma start. Op jouw screenshot vragen 'simpele' processen samen 100% van de cpu? Mogelijk dat er een aantal processen op de achtergrond draaien die niet helemaal fris zijn.

Waar gebruik je deze pc voor?

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-08 15:56
Ik zou eens beginnen met een nieuwe, schone Windows 10 install en een goed Windows de-bloat script (zoals Decrapifier) zodra hij klaar is. Grote kans dat je dan de aankoop van nieuwe hardware nog heel even kunt uitstellen. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Negakinu op 30-11-2022 09:53 ]

too old, too cold

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-09 13:19
VirgoMossel schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:11:
[...]

[Afbeelding]
Niks spannends en het veranderd elke seconde weer qua CUP verbruik.
Systeem wordt veelvuldig gebruikt, maar dan weet ik dat ik beter gewoon alles kan vervangen.

Bedankt!
Je hoeft helemaal niets te vervangen - behalve wellicht je windows installatie.

Je hebt een software probleem, geen hardware probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirgoMossel
Ga ik eerst is een poging doen met een schone windows installatie en kijken we vandaar verder.
Bedankt iig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04:11
Negakinu schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:52:
Ik zou eens beginnen met een nieuwe, schone Windows 10 install en een goed Windows de-bloat script (zoals Decrapifier) zodra hij klaar is. Grote kans dat je dan de aankoop van nieuwe hardware nog heel even kunt uitstellen. :)
Ik gebruik al jaren naar volle tevredenheid: W10Privacy icm O&O Shutup10 met een geschiedenis van 100'en PC's.
Met W10Privacy kun je ook een hele berg aan (reclame)shit verwijderen/uitschakelen zonder complicaties en met Shutup10 kun je nog wat extra dingen uitzetten. Als mijn PC klaar is met opstarten dan wil ik in taakbeheer hooguit 1% CPU gebruik en niet dat er nog allerlei nutteloze candycrush apps, onedrive, achtergrondprocessen (Behalve Windows Update) en telemetry uren gaan lopen indexeren of wat dan ook. Vooral tragere laptops, gaming laptops en oudere PC's hebben er veel baat bij.
Heb een .ini settingsfile voor W10Privacy gemaakt die alles aanvinkt wat veilig kan worden verwijderd of uitgeschakeld. (Nieuwste versie van W10Privacy wordt aangemerkt als Trojan die aanpassingen doet in windows (Dat klopt, maakt idd aanpassingen om de rommel uit windows te krijgen) in Windows Defender maar dat is een false positive)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

manzonderdas schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:38:
Wel voor zinvolle updates. Zowel ik als mijn kinderen hebben nog een sandy bridge systeem voor dagelijks gebruik, maar het werk gebeurt op iets recenter. De sandys moderniseren heeft geen nut.
Jup. Ik zie bijvoorbeeld 4790K's staan in vraag&aanbod voor 90 euro, maar daarmee ga je niet merkbaar vooruit. Terwijl je met een nieuw budget-setje mobo+CPU+ram zomaar een factor 3 of meer vooruit kan gaan. Zal meer kosten dan 90 euro maar wat betreft prestaties per euro is dat alsnog veel zinniger.

Maar inderdaad, eerst maar eens een clean install.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Hoeveel geheugen zit er in?
Welke Windows versie gebruik je?
Welke software pakketten draai jij op de PC c.q. wat doe je er allemaal mee?

[ Voor 13% gewijzigd door eheijnen op 01-12-2022 12:08 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:41
Is de kloksnelheid wel genoeg?

Bij laptops met de foute adapter gaat hij op een paar honderd mhz om energie te sparen en is het inderdaad zo 100%.
Pagina: 1