iPhone gebruikt verkeerde app voor bancontact betalingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoMu
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-05-2024
Iphone gebruikt verkeerde Bankapp voor online betalingen (In België)
...

Hallo, ik heb een IPhone11 en heb hierop 2 bank apps.
wanneer ik op een webshop aankoop en online via de bank app wil betalen kom steeds in de verkeerde bank app terecht en kan dit dan niet aanpassen.

waar of hoe kan ik instellen dat de juiste app wordt gebruikt?
...

heb al tevergeefs gezocht in de apps zelf naar een instelling hiervoor
Alvast bedankt
...

Beste antwoord (via JoMu op 05-12-2022 18:59)

• kdhoe
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:05
Installeer eens Payconiq. Bancontact betalingen zullen dan steeds openen met de Payconiq app, maar je krijgt vervolgens een keuzescherm met al je bankapps waarmee de betaling mogelijk is. In mijn geval is dat Payconiq zelf, KBC & Hello bank.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:07
Volgens mij moet en kun je dat ergens in “Wallet” instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:33
Je kan bij de meeste iDeal betalingen kiezen voor 'toon QR code' en deze dan met de juiste app scannen. Of doe je dat al? Het is niet duidelijk wat nou het proces is wat je uitvoert, praten we over een aankoop via de browser van je telefoon? Of via je laptop/PC? Via een app op je telefoon? Geef eens een voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je wilt inderdaad op de telefoon kijken in de instellingen onder Wallet / Apple pay. Daar kan je de kaart/rekening en volgens mij vervolgens ook de app aanduiden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoMu
@Archer_VC10
wanneer ik online aankoop (in dit geval op iphone) en ik kies voor betaling via bancontact dan wordt ik automatisch doorgestuurd naar mijn bankapp. Ik heb op mijn gsm een fintro app (waar ook mijn kaarten aan gelinkt zijn) maar heb ook een kbc app voor mijn verzekeringen (zonder gelinkte kaarten) De betaling kan dus eigenlijk enkel via Fintro gebeuren. Toch wordt ik via de website steeds automatisch naar de KBC app gestuurd en kan ik de betaling dus niet voltooien. Ik kan ook op dat moment ook niet meer kiezen om te wisselen naar Fintro. Kan ik de fintro app ergens instellen als standaard betalingsapp? bij Android is het mogelijk om dit in te stellen maar bij IPhone kan ik dit nergens terugvinden. Alvast bedankt voor uw hulp. Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Ik bekijk dit vanuit een NL's perspectief. Ik vermoed dat je het hebt over Belgische rekeningen, ik weet niet of dat geheel hetzelfde werkt.
De gelinkte kaarten staan in Wallet, als je in de instellingen van je telefoon naar 'Wallet & Apple Pay' gaat dan kan je daar de 'default card' instellen. Je zou ook kunnen proberen om 'Use Apple Pay when available' te selecteren. Volgens mij wordt dan Apple Pay ingezet om je transactie af te rekenen en komt de bank app niet naar voren.
Eigenlijk is dit ook een vraag voor de helpdesk van je bank. Die zouden moeten weten welke instellingen er nodig zijn om dit goed te laten werken.
Misschien ook het proberen waard: als het bovenstaande niets uithaalt dan zou je ook de kbc app eens kunnen verwijderen. Kijken of dan wel de juiste app wordt geopend. Zo ja dan kbc app opnieuw installeren en opnieuw testen. Als het probleem terug is, dan eens allebei de apps verwijderen, kbc eerst terugzetten en dan Fintro, wellicht pakt hij automatisch de app die als laatste is toegevoegd. Er is volgens mij geen mogeliijkheid om de 'standaard app' in te stellen zoals bij een Android telefoon.

[ Voor 28% gewijzigd door Archer_VC10 op 30-11-2022 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Los van dat dit dus om een Belgische situatie gaat met gebruik van Bancontact, snap ik alle opmerkingen over Apple Pay en Wallet niet? Dat is als je bij het betalen voor Apple Pay kiest, maar dan komt daar helemaal geen bank app bij kijken. Die bank app krijg je bij het gebruik van iDeal (of dus het Belgische Bancontact). En dat heeft dan weer niks met Apple Pay of je wallet van doen, toch?

Geen idee hoe dat verder precies werkt bij Bancontact. Bij iDeal kies je voor de bank die je wilt gebruiken en opent de pagina van die bank (wat vervolgens wordt overgenomen door de betreffende mobiel bankieren app).

@JoMu voeg even in je startpost toe dat het om Belgische banken gaat via Bancontact, anders krijg je waarschijnlijk nog een boel reacties die alleen je startpost lezen en de aanname doen dat het om het Nederlandse iDeal gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 30-11-2022 22:00 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:42
Ik heb even voor je gegoogled @JoMu en uit verschillende bronnen lees ik dat dit een instelling in de app zelf moet zijn. Dus waarschijnlijk staat ergens in de KBC app dat hij gebruikt moet worden voor bankcontact betalingen.

Mijn tip, verwijder de KBC app, probeer nog is online af te rekenen en kijk of je een popup krijgt (oid) om een standaard in te stellen.. Zet daarna de KBC app terug en probeer het opnieuw.

Apart systeem wel!

(https://joyn.eu/de-paycon...etalen-hoe-los-ik-dat-op/)
(https://nl.community.bnpp...-apps-bij-betalingen-4583)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoMu
wanneer ik de kbc app verwijder opent de fintro app zoals het moet.
installeer ik de kbc app opnieuw dan neemt hij opnieuw de kbc app.
ik heb dan zoals boven aangegeven eens de Fintro app verwijdert en opnieuw geïnstalleerd (spijtig genoeg geen popup gekregen om standaard in te stellen) in de hoop dat dan de laatst geïnstalleerde app genomen wordt maar tevergeefs...opnieuw kbc

ook via Wallet en daarbij gelinkte kaarten heb ik tevergeefs gezocht om enige instelling te vinden.
Ik zoek nog verder...

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:54

Aiii

何これ

Zoals anderen al zeiden, in Nederland is het zo dat je zelf een bank kiest op de betalingssite en dan zodoende in de correcte app terecht komt.

Dat er een conflict optreed lijkt mij dan dus in de website te zitten. Je kan als App Developer voor je website instellen dat calls naar bepaalde domeinnamen in jouw app worden geopend. Doordat ideal bij ons zo is ingeregeld dat je eerst je bank kiest, is de volgende call dan naar de specifieke bankwebsite, daardoor opent ook de juiste app.

BIj Bancontact is het dan schijnbaar zo dat er ofwel een call is naar specifieke website onder beheer van bancontact (die dan een conflict oplevert doordat de app developers met elkaar concurreren), ofwel de website van bancontact verwijst door op basis van de geïnstalleerde app waardoor je altijd bij de "verkeerde" terechtkomt. Dat is dan dus een probleem bij Bancontact die er schijnbaar geen rekening mee heeft gehouden dat klanten meerdere banken kunnen hebben, danwel dat ze dat voor lief hebben genomen. Je zou eens met hen contact kunnen opnemen of ze daarvoor een oplossing weten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• kdhoe
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:05
Installeer eens Payconiq. Bancontact betalingen zullen dan steeds openen met de Payconiq app, maar je krijgt vervolgens een keuzescherm met al je bankapps waarmee de betaling mogelijk is. In mijn geval is dat Payconiq zelf, KBC & Hello bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Orion84 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:58:
Die bank app krijg je bij het gebruik van iDeal (of dus het Belgische Bancontact). En dat heeft dan weer niks met Apple Pay of je wallet van doen, toch?
Bij mij wordt in Wallet als ik naar mijn betaalkaart kijk ook weergegeven dat de bijbehorende app van de bank geinstalleerd is. Dat doet mij denken dat er toch ergens intern een koppeling tussen de twee zit. Vanuit de technische kant is een betaal-actie (denk ik) te vergelijken met een interne HTML link waarbij ingesteld staat dat deze link met een specifieke app geopend dient te worden. Ik weet nog uit de begindagen van iDeal betalingen op je telefoon dat er vaak een webpagina in Safari opdook waarvandaan er doorgelinkt werd (met vraag of dit de bedoeling was) naar de betaalapp. Het lijkt er op dat deze interne verwijzing verkeerd staat. Hierboven wordt daar ook aan gerefereerd, maar het kan dus wellicht ook in de link vanaf de website/webshop/app zitten.

Het is het probleem omzeilen, maar als je een Apple Pay optie hebt bij de betreffende webshop dan loopt dat via je telefoon zelf en daardoor komt de bankapp niet eens naar voren. Het zou een tussenoplossing kunnen zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Archer_VC10 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:36:
[...]

Bij mij wordt in Wallet als ik naar mijn betaalkaart kijk ook weergegeven dat de bijbehorende app van de bank geinstalleerd is. Dat doet mij denken dat er toch ergens intern een koppeling tussen de twee zit.
Ik blijf er bij dat een iDeal betaling (of bancontact for that matter) niks met Apple Pay (en dus de Wallet) te maken heeft. Dat doorschakelen naar de bank app werkte ook al lang voordat ik mijn rabo pas kon gebruiken voor apple pay.

Er is een of ander mechanisme onder de motorkap waarmee apps kunnen registreren dat bepaalde URLs in die app geopend moeten worden (net zoals links naar bol.com in de bol.com app openen etc.). En blijkbaar gaat dat bij die belgische apps dus mis omdat de bancontact link niet bankspecifiek is en om een of andere reden die KBC app voorrang krijgt.

Ik heb er ook een beetje naar zitten zoeken en het lijkt er niet op dat je binnen iOS daar als gebruiker veel invloed op uit kan oefenen. Je bent een beetje overgeleverd aan hoe apps dat afhandelen en evt. of apps een instelling bieden om het in-app openen van die urls aan en uit te zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 01-12-2022 15:23 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Mee eens, het zou best een stukje slordig programmeerwerk van één van de app-developers of een website-bouwer kunnen zijn. Het gebrek aan invloed onder de motorkap van een iPhone is meestal geen probleem, als alles goed werkt, maar kan bij dit soort situaties vervelend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miguel
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-04 19:13
kdhoe schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:58:
Dit is inderdaad de oplossing voor betalingen met de Bancontact QR code en meerdere bank apps. Ik heb hier zelf ook even op zitten zoeken.

De app is nu terug te vinden als "Payconiq By Bancontact" in de store (er zijn verschillende versies / combinaties van Payconiq in de store).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:16
KBC heeft in zijn bankapp standaard 'Bancontact' en 'Payconiq' (mede-eigenaar dacht ik). Dat is de reden waarom hij steevast de app van KBC opent.

Installeren van Payconiq is inderdaad een oplossing hiervoor want dat zal hoogstwaarschijnlijk alle andere app's overrulen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoMu
Ik heb de Payconiq app geïnstalleerd en heb nu inderdaad de keuze de bankapp zelf te kiezen.
bedankt allen om mee te zoeken naar een oplossing!
Gr JoMu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• one2valerie
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 29-10-2024
Payconiq is de oplossing!
Het werkt eindelijk. :)
Pagina: 1