Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajmwegman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06-2023
Een vriendin van mij werkt in de zorg. Op haar locatie is een leegloop van collega's. 4 vertrokken in een halfjaar en over 2 maanden vertrekken er 2, (3 als je haar mee rekent). Zij is 7 maanden geleden aangenomen en nog steeds de laatste in het team.
Ze werkt door het hele huis, op alle afdelingen en ziet dus heel veel mensen en dossiers.

Nu heeft ze bijna 20 jaar ervaring in de zorg onafgebroken gewerkt en toe aan een andere werkgever.

Nu is daar 2 maanden geleden een manager gekomen.

Zonder enige aankondiging laat zij weten dat haar tijdelijke contract niet verlengt wordt, want ze heeft klachten ontvangen van collega's.
Helaas is er bij haar geen feedback of enige vorm vam evaluatie geweest. Noch zijn er signalen of misstanden gemeld.

Zij heeft dit aangegeven en aangegeven wel willens te zijn om open te staan voor een dialoog. Op dit werd afwijzend gereageerd.
Ze heeft aangegeven dat ze met een aantal collega's zeer goed kan samen werken. In navolging hier op moesten, deze collega's op gesprek komen. Om te kijken of de manager van gedachten wilde veranderen.

Een week later moest zij weer op gesprek, waar medegedeeld werd dat zij niet van gedachte was veranderd.

2 weken later vindt de manager het ook nodig om naar alle collega's, van haar, een mail te sturen waarin wordt vermeld dat haar contract beëindigd wordt.

Ik vind het voor een grote organisatie echt schrikbarend voor woorden. Een verhaal als deze heb ik nog niet eerder gehoord.

Aan dat contract is niets te doen, ze zijn op tijd met opzeggen, maar dat alle collega's op de hoogte worden gesteld, met een mail over het beëindigen van een contract dat is nieuw voor mij.

Is dit inbreuk op privacy en zou ze stappen moeten ondernemen?

Met vriendelijke groet,

Michael

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:49
Als iemand zelf opstapt wordt er ook vaak door de persoon zelf of directie een mail of berichtje gestuurd dat persoon x bedrijf of team x verlaat in een bepaalde periode of tijd. Zal altijd wel lastig blijven. Ik weet wel dat met serieuze zorgtekorten ongeveer in 100 % van het land, je binnen een dag op een nieuw team kan staan met wellicht wel leuke collega’s of managers. En dat t ook een stuk beter is voor je eigen gezondheid.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:45
ajmwegman schreef op woensdag 30 november 2022 @ 00:29:
Is dit inbreuk op privacy en zou ze stappen moeten ondernemen?
Wat is er volgend jou precies en privacy breuk aan een mededeling dat X per xx-xx-xx niet meer werkzaam is voor de organisatie? Zou je liever zien dat X ineens niet meer komt opdagen en dat werknemers dan aan de werkgever komen vragen waar X blijft? Of mag de werkgever van jou dan ook niet vertellen dat X niet meer werkzaam is? Dit terwijl roosters moeten worden aangepast, men mogelijk extra moet gaan werken, etc.

Dit lijkt meer een zoektocht naar wraak... Al is de inhoud van de mail natuurlijk niet correct: naar contract wordt niet beëindigd maar wordt gewoon niet verlengd. Daar zit natuurlijk wel een verschil in en dat kan je vriendin natuurlijk wel recht laten zetten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Volgens mij mist er een stuk van het verhaal.

In deze tijd In de zorg ontslagen worden is, met de grote tekorten namelijk redelijk bijzonder.

Het rondsturen is niet raar, vooral als er grote zorgteams zijn. Dit voorkomt dat rancuneuze ex-zorgmedewerkers, of helpende, nog gezellig gaat babbelen met de patienten en via via dus nog binnen komen.

/edit
Welke functie bekleed zij? Helpende? Verzorgende? Verpleegkundige?

Ik zie namelijk ook veel dat niveau 2, helpende, overal weg moet of moet omscholen naar niveau 3.

[ Voor 20% gewijzigd door Vorkie op 30-11-2022 07:12 ]

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:38
Heel eerlijk, zou mijn energie niet verspillen in zo'n bedrijf. Helemaal niet aan zo'n manager. Let erop dat ze haar transitievergoeding wel netjes ontvangt.

Er is zat werk dus een nieuwe baan is zo gevonden.

@Vorkie ze wordt niet ontslagen. Contract wordt niet verlengd. Dat is wat anders.
Zou me niks verbazen dat er beknibbeld moest worden op fte eind dit jaar en dat er volgend jaar weer een vacature open staat. ( Ja dit gebeurt vaak )

[ Voor 35% gewijzigd door corporalnl op 30-11-2022 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:51

Honesty

kattenneus!

Ik zal als ik je vriendin was er weinig tijd in steken en verder gaan naar een andere organisatie, soms kan het ook een wisselwerking zijn tussen manager en werknemer maar dan wil je ook niet blijven. Op de lange termijn komt het altijd wel uit en zal het allemaal wel loslopen maar je vriendin moet nu door en er bij stilstaan kost veel energie en is negatief.
Vergeet ook de transitievergoeding niet dus met een beetje geluk als ze meteen weer werk heeft een kleine bonus.

Bij ons in de organisatie sturen ze altijd een standaard mailtje.... En onze organisatie zijn in goed overleg uit elkaar gegaan en.... Dan weet je ook al genoeg.

Festina lente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:49

Lordy79

Vastberaden

We lezen de kant van TS, niet die van de manager.
Twee opties:
#1 - de manager doet het werk goed, besluit het contract niet te verlengen omdat de manager gewoon, objectief gezien, vindt dat er ondermaats wordt gewerkt. Dat heb je te accepteren.
#2 - de manager doet aan vriendjespolitiek en maakt besluiten op subjectieve persoonlijke redenen. Jammer, maar niets aan te doen.

Uitkomst in beide gevallen: accepteren en snel solliciteren en genieten van de transitievergoeding en eventuele WW.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:36
Mijn vrouw heeft de afgelopen jaren ook wat banen in de zorg gehad. Het niveau van veel managers is daar absoluut ondermaats en daar kan je weinig zinvols aan doen. Als dat hier het geval is kan je er beter zo weinig mogelijk energie in steken en direct op zoek naar een andere baan gaan.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:22

Reinier

\o/

Nvm :)

[ Voor 98% gewijzigd door Reinier op 30-11-2022 07:39 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:24
Tassadar32 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 07:34:
Mijn vrouw heeft de afgelopen jaren ook wat banen in de zorg gehad. Het niveau van veel managers is daar absoluut ondermaats en daar kan je weinig zinvols aan doen. Als dat hier het geval is kan je beter er beter zo weinig mogelijk energie in steken en direct op zoek naar een andere baan gaan.
Dit en als je zonder te huilen in de spiegel kunt zeggen dat de kritiek onterecht is, ook verder niks van aantrekken.

Menig topics komen hier ook voorbij waar een TS vraagt voor een ander. Maar even een vraag voor allen is dan, hoe vaak maak je mee dat als je geen expert bent op het gebied dat je adviezen serieus opgevolgd worden? Stel er zouden "stappen ondernomen kunnen worden", gaat het advies ervoor zorgen dat dat gebeurt? Sorry, ik ben van mening dat dit een misopvatting is en je ziet het overal in terug en ikzelf maak mij er ook soms schuldig aan. Ik zou wel weten wat ik zou doen, maar zij zijn jou niet en als ze jou waren hadden ze zelf wel iets gevraagd op tweakers.

Het grappige is dat je vaak met adviezen mensen nog meer stress aan praat (nog meer verongelijking, boosheid, rechtvaardigheidsgevoel). Met als gevolg dat ze de volgende keer het misschien niet meer durven te vertellen, omdat ze geen zin hebben in adviezen of beoordeling van de situatie. Die keuze gebeurd vaak onderbewust.

Denk dat je de meeste mensen het beste helpt door te luisteren, te vragen en ze laten ventileren (tot rust laten komen) en een schouder onder de riem te steken (zelfvertrouwen geven) en als ze je zien als expert op gebied van arbeidsgeschillen of hoog hebben staan komen de vragen vanzelf. Als expert gezien worden bouw je niet op in deze momenten maar terloops en indirect. E.g. je verteld dat je 5x in de week hardloopt en dat je zoveel beter werd toen je gepolariseerd bent gaan trainen, als dan iemand net begint met hardlopen en nog weet dat jij dat zoveel deed, dan schiet je bij hun in het hoofd om een vraag aan te stellen.

Iedereen weet volgens mij wel dat je kinderen beter zelf kunt laten proberen en als ze om het antwoord vragen eerst proberen met suggestieve vragen helpen. Waarom is dat in de volwassen wereld ineens anders?

Epistel, maar even ventileren en beter leren verwoorden wat ik observeer en merk de laatste tijd. Mijn ongevraagd advies is 99/100x compleet inefficient en de honderste minus compleet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch4oZZzz
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-04 19:13
Voorzichtig zijn en toch willen weten waarop het is gebaseerd. Zeker als een volgende werkgever een referentie zou willen opvragen bij de huidige werkgever. En ze zullen toch iets van dossiervorming moeten hebben aangelegd over die 'klachten', en als medewerker mag je je eigen dossier toch opvragen/inzien?

[ Voor 32% gewijzigd door Ch4oZZzz op 30-11-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:41
Mijn vrouw werkt ook in de zorg (verpleeghuis) en het is echt beschamend hoe het management en de rvb omgaat met de mensen op de werkvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Over het algemene niveau van management in de zorg ga ik me niet over uitlaten. Lijkt me niet zo heel relevant hier.

Hier (niet-zorg) wordt het eigenlijk ook altijd wel gedeeld wanneer iemand's contract niet opgaat voor verlenging / actief wordt beeïndigd. Niet om die persoon te kwetsen, maar om de eventuele reacties van die persoon beter te kunnen plaatsen en er wordt ook de ruimte gegeven aan die persoon om ander werk te zoeken en actief te solliciteren (tevens mag die persoon diezelfde dag gewoon naar huis, indien het erg hard valt). We merken het toch wel, dan kan je het maar beter weten.

Uiteindelijk kan die vorm van informatievoorziening nodig zijn om de afdeling normaal draaiende te houden. Niets mis mee imo. Maar dit is natuurlijk geen juridische insteek, al zou ik niet weten welke vorm van privacy hier zou moeten zijn geschonden? Het is niet iets wat onbekend blijft of redelijkerwijs kan blijven.

Achter je laten, verder gaan. Succes. Krapte zat in de zorg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:21
corporalnl schreef op woensdag 30 november 2022 @ 07:12:
Heel eerlijk, zou mijn energie niet verspillen in zo'n bedrijf. Helemaal niet aan zo'n manager. Let erop dat ze haar transitievergoeding wel netjes ontvangt.
Een transitievergoeding is als je "normaal" ontslagen wordt op een onbepaalde tijd contract, niet als een werkgever contract met een einddatum niet verlengt.

Verder hoop ik dat de vriendin van de TS haar energie steekt in het zoeken naar een leukere baan met een manager waar ze wel mee op kan schieten. Uiteindelijk verlaten mensen vaak niet het bedrijf waar ze voor werken maar de manager... En hier blijven zou alleen maar meer frustratie opleveren. Als de dialoog aangaan blijkbaar onmogelijk is dan verwacht ik er niet veel van. Ben wel benieuwd hoe zo'n manager zijn werk straks wilt doen als er geen team meer is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 23:14

JdM

Humbled

jongetje schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:05:
[...]

Een transitievergoeding is als je "normaal" ontslagen wordt op een onbepaalde tijd contract, niet als een werkgever contract met een einddatum niet verlengt.

[....]
De regels omtrent transitievergoedingen zijn gewijzigd. Ook bij niet verlengen van een tijdelijk contract van +6 maanden is er een transitievergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
jongetje schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:05:
[...]

Verder hoop ik dat de vriendin van de TS haar energie steekt in het zoeken naar een leukere baan met een manager waar ze wel mee op kan schieten. Uiteindelijk verlaten mensen vaak niet het bedrijf waar ze voor werken maar de manager... En hier blijven zou alleen maar meer frustratie opleveren. Als de dialoog aangaan blijkbaar onmogelijk is dan verwacht ik er niet veel van. Ben wel benieuwd hoe zo'n manager zijn werk straks wilt doen als er geen team meer is.
Juist bij bepaalde tijd krijg je transitie vergoeding.

https://www.transitieverg...0voor%20onbepaalde%20tijd.

https://www.rijksoverheid...ijk-contract-niet-verleng

https://open.overheid.nl/...goeding%20%2019012021.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:21
corporalnl schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:11:
[...]

Juist bij bepaalde tijd krijg je transitie vergoeding.
Je hebt helemaal gelijk.

Dat is dus 1/3 maandsalaris per gewerkt jaar... Dat zal dus maximaal 1 jaar zijn in dit geval. Dat zal dus minder dan 1000euro bruto zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
t zou hier dan om 1/3 maandsalaris gaan per gewerkt jaar, leuk zo'n ''stimulans'' van de overheid om mensen met tijdelijke contacten niet zomaar de deur te wijzen, maar met iemand die eventueel 40 uur in de zorg werkt met een tijdelijk contract die niet verlengd wordt en een salaris van 3000 bruto. Zou je dus 1000 bruto krijgen omdat je nog geen jaar actief bent.
1000 bruto als bonus, waarvan de overheid 48 % wegsnoept. lachertje voor grote zorg bedrijven of niet?
Als ik werkgever zou zijn, zouden deze bedragen mij niet echt wegschrikken om toch personeel te houden die je misschien liever weer weg ziet gaan omdat t niet bevalt of wat voor reden dan ook.

Dus bij een fulltime baan in de zorg, waar er ook niet heel veel van rondlopen zou je als je contract niet verlengd worden ongeveer 500 euro krijgen. Bij deeltijd zou dit alweer richting 300/350 euro gaan. Nou wauw.

[ Voor 31% gewijzigd door dfbt op 30-11-2022 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:51

Honesty

kattenneus!

dfbt schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:17:
t zou hier dan om 1/3 maandsalaris gaan per gewerkt jaar, leuk zo'n ''stimulans'' van de overheid om mensen met tijdelijke contacten niet zomaar de deur te wijzen, maar met iemand die eventueel 40 uur in de zorg werkt met een tijdelijk contract die niet verlengd wordt en een salaris van 3000 bruto. Zou je dus 1000 bruto krijgen omdat je nog geen jaar actief bent.
1000 bruto als bonus, waarvan de overheid 48 % wegsnoept. lachertje voor grote zorg bedrijven of niet?
Als ik werkgever zou zijn, zouden deze bedragen mij niet echt wegschrikken om toch personeel te houden die je misschien liever weer weg ziet gaan omdat t niet bevalt of wat voor reden dan ook.

Dus bij een fulltime baan in de zorg, waar er ook niet heel veel van rondlopen zou je als je contract niet verlengd worden ongeveer 500 euro krijgen. Bij deeltijd zou dit alweer richting 300/350 euro gaan. Nou wauw.
Is natuurlijk relatief
Blijft natuurlijk 1/3e maandsalaris per jaar, voor jou niet wauw en peanuts natuurlijk maar als je inderdaad aan de onderkant van de markt zit en jij krijgt nu op je laatste werkdag 2/3e maandsalaris mee en de volgende dag kan je zonder problemen (en evt met startbonus) ergens anders beginnen voor hetzelfde salaris dan ben je eigenlijk spekkoper en mag je bijna in je vuistje knijpen dat je contract niet verlengt wordt.
De keren dat ik en een werkgever uit elkaar gingen vond ik altijd eng maar ben er nooit slechter van geworden.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:05
..

[ Voor 99% gewijzigd door Valorian op 30-11-2022 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
Honesty schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:32:
[...]

Is natuurlijk relatief
Blijft natuurlijk 1/3e maandsalaris per jaar, voor jou niet wauw en peanuts natuurlijk maar als je inderdaad aan de onderkant van de markt zit en jij krijgt nu op je laatste werkdag 2/3e maandsalaris mee en de volgende dag kan je zonder problemen (en evt met startbonus) ergens anders beginnen voor hetzelfde salaris dan ben je eigenlijk spekkoper en mag je bijna in je vuistje knijpen dat je contract niet verlengt wordt.
De keren dat ik en een werkgever uit elkaar gingen vond ik altijd eng maar ben er nooit slechter van geworden.
Ik wil ook zeker geen gemakzucht maken of roepen dat 500 euro bonus geen geld is, dat kan voor iedereen anders zijn. Ik praatte meer uit het ''werkgevers'' belang, dat er door overheid dusdanige regels zijn gemaakt om niet zomaar flex mensen/tijdelijke contracten aan te bieden en niet verlengen ( wat in sommige beroepen constant wordt gedaan) om vervolgens met 1000 euro bruto er vanaf te komen als bedrijf. Misschien voor sommige bedrijven een grote last, maar voor een groot zorgbedrijf vind ik zulke bedrijven peanuts.
En inderdaad 500 euro in t handje als je volgende dag ergens anders kan beginnen met wellicht meer werkplezier door leukere manager of collega's is inderdaad iets wat niet negatief kan zijn. Maar het kan wel negatief zijn als je hierdoor net voor je gevoel op je eigen plek zit bij een nieuwe baan, geen onduidelijkheden of verschillen zijn en na 8 maanden te horen krijgen dat je weer iets nieuws kan vinden. Waarvan je ook geen zekerheid hebt of t wel leuk gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:56
Die verhalen doen me heel erg denken aan dit nieuwsbericht van afgelopen week:
https://nos.nl/artikel/24...-ondanks-personeelstekort

Juist in de zorg. Ze hebben mensen nodig, maar liever veel mensen die weinig werken, dan mensen die meer willen werken, of überhaupt iets vastigs aan te bieden. Dan maar draaien met tekorten en hoge doorloop. Wellicht heeft ze gewoon een drolmanager die met bovenstaande gedachte mensen heel proactief eruit draait voordat ze vaste voet beginnen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krimglas
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-03-2023
Wat voor werk deed je vriendin juist? Hier in BE werkt het misschien anders, maar als zorgkundige krijg je hier steevast een vast contract. Misschien een paar maanden proefperiode afhankelijk van waar je aan de slag gaat, maar lijkt me sterk dat die proefperiode 7+ maanden duurt.

Het tekort aan zorgkundige is hier ook zeer nijpend. Niet 'we moeten een tandje bijsteken om het tekort op te vangen' nijpend, maar 'we moeten afdelingen sluiten omdat we ze niet kunnen bemannen' nijpend. Ok, management heeft totaal geen voeling met de werkvloer en dat is een probleem, maar zij gaan ook geen zorgkundigen ontslaan zonder verdomd goede reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

ajmwegman schreef op woensdag 30 november 2022 @ 00:29:
Aan dat contract is niets te doen, ze zijn op tijd met opzeggen, maar dat alle collega's op de hoogte worden gesteld, met een mail over het beëindigen van een contract dat is nieuw voor mij.
Je zou het normaler vinden als iemand van de een op de andere dag niet meer komt en het enige dat er gecommuniceerd word is "Daar doen we geen mededelingen over"?

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:25
dfbt schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:17:

Of het veel is of niet dat is natuurlijk persoonsafhankelijk.
Waar ik het niet mee eens ben is dat dit peanuts is voor de grote bedrijven in de zorg. Als je het nieuws een beetje volgt lees/hoor je overal dat een groot deel op omvallen staat en dat er vrijwel over de gehele sector verlies gemaakt wordt(enkele kleine bedrijven met specifieke doelgroepen en m.i. dubieuze werkwijze daargelaten).
Voor zo'n groot bedrijf is het betalen van 1 transitievergoeding van 1000 euro inderdaad klein bier op de begroting maar als het om 250 vergoedingen gaat dan wordt het een ander verhaal. Zeker wanneer er al een verlies gemaakt wordt of de begroting voor het komende jaar negatief uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:20
Stuurloos. Er spelen nu zowieso rare dingen in het werkveld. Willekeurige bezuinigen, hoge of juist lage contracten, tijdelijk, vast, remote, niemand meer aannemen, etcetera.

Er is totaal geen visie dat de vergrijzing niet weggaat en dat we veel managers kunnen missen. De mensen die waarde toevoegen blijven altijd gewild, desnoods in het buitenland. De mensen die het meest nuttig zijn worden het hardst aan het twijfelen gebracht. Een nieuwe manager moet zich ook laten gelden dus dit heeft waarschijnlijk niets met je vriendin te maken. De visie moet uit onszelf komen, want bij werkgevers ga je die niet vinden.

Gegarandeerd 2030: steeds meer mensen met pensioen gaan en 'normale' zaken uit onze samenleving niet meer 'vanzelfsprekend' worden. Van trein tot politie tot zorg.

[ Voor 32% gewijzigd door Harm_H op 30-11-2022 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
superkoex9 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:56:
[...]

Of het veel is of niet dat is natuurlijk persoonsafhankelijk.
Waar ik het niet mee eens ben is dat dit peanuts is voor de grote bedrijven in de zorg. Als je het nieuws een beetje volgt lees/hoor je overal dat een groot deel op omvallen staat en dat er vrijwel over de gehele sector verlies gemaakt wordt(enkele kleine bedrijven met specifieke doelgroepen en m.i. dubieuze werkwijze daargelaten).
Voor zo'n groot bedrijf is het betalen van 1 transitievergoeding van 1000 euro inderdaad klein bier op de begroting maar als het om 250 vergoedingen gaat dan wordt het een ander verhaal. Zeker wanneer er al een verlies gemaakt wordt of de begroting voor het komende jaar negatief uitpakt.
nou en nu sla je de spijker op de kop :)
Mijn vrouw werkt in de zorg, en hoe schandalig het overal aan toe gaat, verdienen sommige bedrijven het ook om even met de neus op de feiten worden gedrukt. De top en de managers waar altijd gekloot mee is, dan al het personeel met giga verloop omdat ze burn-outs hebben of het werk/managers beu zijn.
De jarenlange bezuinigingen van de tweede kamer op het gebied van zorg en dan allemaal VVD stemmen _/-\o_ .
Man man man, ik kan vanaf mijn vrouw hier duizenden voorbeelden geven over wat er mis is met de zorg, en dat zal ik jullie besparen om de schande van zulke bedrijven nog iets in het zwarte gebied te laten.. maar door lekker te bezuinigen je vaste mensen wegsturen, je goede managers die net even te veel verdienen voor de top , waarna er jarenlange trajecten zijn van nieuwe mensen uitzoeken, aannemen, weer ontslaan of contract niet verlengen. Daardoor ontstaat onrust op de werkvloer, mensen gaan weg... Bij mijn vrouw die op een gigantisch zorg bedrijf werkt, is nu ongeveer 70 % ZZP en nog maar 30 % vast personeel. Geen personeel te vinden, maar wel zzp'ers betalen met kosten van 2/3/4x de normale werknemerstarieven.

En dan nu huilen als je iemand met een flex contract na een jaar eruit wilt werken en 1000 euro moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-05 17:22
Als je vriendin oprecht kan stellen dat er geen collega's überhaupt over haar hebben geklaagd, en dat ze met een ieder door een deur kan, en de collega's dit zo ook bevestigen... Dan houdt het op, dan is dit een manager die niet eens oprecht kan stellen wat zijn beweegredenen zijn.

Voor zo'n iemand zou je niet eens willen werken.

Echter, moet ook stellen, de andere kant van het verhaal kan waar zijn... Maar dan nog, wat voor team hebben we het dan over dat individueel niemand de confrontatie aan durft te gaan, maar wel en masse bij de manager komt klagen. Dan zitten we op niveau weinstein/dwdd/Arib, etc? ~veilige werkomgeving~? Omdat we bang zijn voor de clout van Ms ajmwegman?

Dus in beide gevallen een vreemde werkomgeving, alhoewel in eerste geval je weg gaat met de illusie dat het aan jezelf ligt en zoekt naar verbeterpunten die er niet zijn, en in het tweede geval je een zelfde scenario kan voorkomen middels verbeterpunten maar de kans niet hebt gekregen om ze op te pakken.

Lekker laten gaan, even een stukje zelfreflectie, sanity check, en door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajmwegman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06-2023
JdM schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:11:
[...]

De regels omtrent transitievergoedingen zijn gewijzigd. Ook bij niet verlengen van een tijdelijk contract van +6 maanden is er een transitievergoeding.
Heb je hier een bron van, want zij heeft 7 maanden daar gewerkt. 2 maanden proeftijd en daarna een vast contract.

In principe had ze een toezegging dat haar contract verlengt werd, maar dan met een halfjaar, met een afdelingshoofd, de manager dacht er een week later anders over.
Het afdelingshoofd durft mijn vriendin niet meer aan te kijken.

Dat er iets speelt daar is sneu. Zeker met de zorg tekorten.
Veel collega's hebben inmiddels laten weten het zeer vreemd te vinden. Kort gezegd, de rest zal nog harder moeten gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:16
ajmwegman schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:45:
[...]

Heb je hier een bron van, want zij heeft 7 maanden daar gewerkt. 2 maanden proeftijd en daarna een vast contract.

In principe had ze een toezegging dat haar contract verlengt werd, maar dan met een halfjaar, met een afdelingshoofd, de manager dacht er een week later anders over.

Veel collega's hebben inmiddels laten weten het zeer vreemd te vinden. Kort gezegd, de rest zal nog harder moeten gaan lopen.
https://www.rijksoverheid...ijk-contract-niet-verleng

En hier hoe je de hoogte kan berekenen. Reken niet op een vetpot :+

(bruto salaris ontvangen over resterende deel arbeidsovereenkomst / bruto maandsalaris) x (1/3 bruto maandsalaris /12 )

https://www.rijksoverheid...ing-als-ik-word-ontslagen

[ Voor 15% gewijzigd door Thomas18GT op 30-11-2022 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
[...]

zie mijn eerdere bericht
Maar je had het over een tijdelijk contract? Niet een vast contract?

Wat is het nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:09
Als de reden voor niet verlengen van het contract is, dat collega's hebben geklaagd, dan moet er een dossier zijn en dat mag je inzien. Dus daar kan ze gewoon om vragen. Doe dat ook vooral, al was het alleen maar om die manager een trap na te geven. Als hij geen dossier kan overleggen en ze heeft de belofte dat haar contract wordt verlengd, zwart op wit staan, dan wordt het een zaak voor de rechtsbijstandverzekering.

O en iedereen die zegt 'voor zo'n manager moet je niet willen werken', dat is misschien wel zo, maar als je een baan hebt met leuk werk en leuke collega's waar je graag wil blijven, dan kun je het beter even uitzingen. Meestal stapt de manager sneller op dan de werknemers. Zeker als de manager rare sprongen maakt, dan weet je dat die binnenkort weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Naast de transitievergoeding: kijk ook of er een beëindigingsovereenkomst/vaststellingsovereenkomst mogelijk is, zodat ze eerder bij deze werkgever kan vertrekken, mocht ze dat willen. Wel eerst ander werk vinden natuurlijk. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 30-11-2022 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

[...]

Als ze haar niet minimaal 30 dagen voor afloop van haar tijdelijk contract een schriftelijk aanbod hebben gedaan, dan heeft ze nu een vast contract. Met het niet tijdig aanbieden van een vervolg op een tijdelijk contract is de werkgever in gebreke. Dat resulteert in een vaste aanstelling. boete voor de werkgever als je daar werk van maakt (edit ivm verkeerde aanname van mezelf O-) )
Als je een bron wil: Neem contact op met UWV of je rechtsbijstand, want dit moet je wel even inhoudelijk correct gaan aanvliegen denk ik zodat je doordachte keuzes kunt maken.

[ Voor 4% gewijzigd door JdM op 30-11-2022 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

JdM schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:08:
Als ze haar niet minimaal 30 dagen voor afloop van haar tijdelijk contract een schriftelijk aanbod hebben gedaan, dan heeft ze nu een vast contract.
Waar haal je dit vandaan? :? Want zo werkt het dus niet (meer). ;)
Met het niet tijdig aanbieden van een vervolg op een tijdelijk contract is de werkgever in gebreke.
Dit klopt, maar dat resulteert niet automatisch in een vaste aanstelling. Wel dat het contract stilzwijgend kan worden verlengd. Zitten wel weer haken en ogen aan. Zet een werkgever in het contract dat 'het van rechtswege' beëindigd, hoef je op zich de dag daarna niet meer op het werk te komen: het contract is dan immers van rechtswege ontbonden.

Veel bedrijven doen dat, maar als je een goede verstandshouding hebt, is het natuurlijk raar om dan te zeggen: ik kom niet meer. Ik zou dan dus gewoon blijven werken, hoe langer een werkgever dan in gebreke is om jou geen duidelijkheid te geven, hoe meer een werkgever dan alsnog dient te betalen. Per dag te laat wordt meestal een dagloon gerekend als vergoeding. Zie ook https://www.achmearechtsb...k-contract-wordt-verlengd, met een max van 1 maandloon.

[ Voor 61% gewijzigd door CH4OS op 30-11-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

CH4OS schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:12:
[...]
Waar haal je dit vandaan? :? Want zo werkt het dus niet (meer). ;)
Dit haal ik vanuit de kennis van mijn salarisadministratie. Heb zelf 4 medewerkers in dienst en als ik het mis heb, heeft mijn salarisadministrateur me verkeerd voorgelicht en vraag ik me af waarom ik dan steeds bij tijdelijke aanstellingen een melding krijg bij 60 dagen voor afloop van een tijdelijk contract en vervolgens nog eens bij 40 dagen voor afloop van een tijdelijk contract. Die meldingen krijg ik, omdat ik daarmee als werkgever tijdig aan mijn plichten kan voldoen.
Maar ik leer ook graag bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

JdM schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:16:
Dit haal ik vanuit de kennis van mijn salarisadministratie. Heb zelf 4 medewerkers in dienst en als ik het mis heb, heeft mijn salarisadministrateur me verkeerd voorgelicht en vraag ik me af waarom ik dan steeds bij tijdelijke aanstellingen een melding krijg bij 60 dagen voor afloop van een tijdelijk contract en vervolgens nog eens bij 40 dagen voor afloop van een tijdelijk contract. Die meldingen krijg ik, omdat ik daarmee als werkgever tijdig aan mijn plichten kan voldoen.
Maar ik leer ook graag bij.
Een werkgever heeft een aanzegverplichting. Dat betekend dat de werkgever uiterlijk een maand van te voren schriftelijk (brief of email) moet laten weten wat de werkgever wilt. Maar als je dat niet of te laat doet, betekend dat dus zeker niet dat de medewerker ("automatisch") dan voor vast in dienst is aangenomen. Wel riskeert de werkgever dan een boete.

Zie ook de URL in mijn edit van mijn bericht hierboven.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 30-11-2022 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andypieters
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:08
Dit heet inderdaad de aanzegtermijn.
Zoals ik het hier lees, moet de werkgever, bij te laat aanzeggen, wat extra vergoeding betalen, tot maximaal een maandsalaris

https://www.rijksoverheid.../wat-is-een-aanzegtermijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

@CH4OS heb mijn posts aangepast, dank voor de bron en verheldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik zou eerst eens het personeelsdossier in zien zoals @PhilipsFan al aangeeft. Met die info kun je nadenken over wat wijs is om te doen.
Pagina: 1