Hulp bij keuze versterker

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roffeltweakers
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-02-2023
Ik zoek een?
(stereo) versterker

Wat is je budget?
ongeveer 750-1250 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
het geluid van mijn tv te versterken naar mijn speakers, de playlist op mijn netwerk harde schijf af te spelen, of via een streamingdienst (lan kabel) naar muziek te luisteren. Daarbij wil ik kunnen bedienen via een laptop, dus niet via telefoon. Op het apparaat zelf en via een afstandbediening wat keuzes maken is ook altijd fijn. Mijn wifi en bluetooth staat thuis zoveel mogelijk uit namelijk.

Wat heb je zelf al gevonden?
In een winkel kreeg ik het advies NAD C700, Powernode 330 en de Roksan Attessa streaming amplifier

Welke vragen heb je hier nog over?
- Is een stereo receiver de juiste keuze of kan ik ook voor een 'gewone' versterker kiezen die vaak wat goedkoper zijn? Kan ik die dan ook gebruiken zoals ik wil?
- De NAD en de Powernode lijken mij qua vermogen en kwaliteit redelijk hetzelfde. De NAD heeft alleen een groot digitaal scherm en wat meer aansluit mogelijkheden. Maar is dat echt 450 euro meer waard?
- De Roksan Attessa zal mooier geluid geven in vergelijking (zelf heb ik dit nog niet vergeleken) De Roksan is duurder dan de NAD. Iemand ervaring met de Roksan?
- Als jij dit zo leest, heb je dan wellicht nog een model die jij zal aanraden?

Dank bij voorbaat! :)

[ Voor 11% gewijzigd door Roffeltweakers op 29-11-2022 22:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:34

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Om te kunnen bepalen of de vermeende onderlinge kwaliteitsverschillen wel hoorbaar zouden zijn: Wat voor speakers en bekabeling heb je (merk/model)?

Verder ken ik de modellen niet, maar ik kan me zo voorstellen dat de wens:
Daarbij wil ik kunnen bedienen via een laptop
Bij geen enkele versterker toepasbaar is. Maar dat kan ik uiteraard mishebben.

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 30-11-2022 00:22 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Het is volgens mij niet een use-case die heel erg gebruikelijk is, dat bedienen via de laptop. Van Bluesound weet ik echter dat het kan want zij hebben desktop apps voor Windows en MacOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 15:30
Een normale instap AV receiver (denon X1700 bijvoorbeeld of oudere modellen) voldoet aan je eisen, behalve bediening via de laptop. Ik ben wel benieuwd waarom je dat perse wil en waarom dat niet met een ander device zou kunnen.

De versterkers die in de winkel worden aangeraden zijn wat mij betreft veel te duur voor wat je er voor krijgt. € 1.300 - € 1.800 voor een stereoversterker die echt niet beter klinkt en wellicht nog minder kunnen dan de Denon receiver die ik hierboven aanhaal. Mooi spul, versterkers van dergelijke 'audiofiele' merken als NAD, maar die koop je voornamelijk voor de looks en het merkje.

Laat je niks wijs maken over mooier geluid en/of vermogens. Een versterker/receiver heeft niet zoveel impact op het geluid. Als je veel verschil hoort tussen versterkers, zit je waarschijnlijk naar andere EQ instellingen te luisteren. Je speakers en de akoestiek in de ruimte maken het geluid. Tenzij je speakers geen al te lage gevoeligheid hebben (zeg 80db en lager) zou ik me over vermogen ook niet al te druk maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Hulleman op 30-11-2022 08:59 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 12:22

FeaR

In GoT we trust

Hulleman schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:54:
Een normale instap AV receiver (denon X1700 bijvoorbeeld of oudere modellen) voldoet aan je eisen, behalve bediening via de laptop.
Random quote aangezien @S1NN3D het ook aanhaalt maar is het IP van een receiver invoeren niet afdoende om de web interface te krijgen en via daar te bedienen? Ik weet dat de web interface er is, geen idee alleen of dit puur voor set-up is of ook bediening.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
remco_k schreef op woensdag 30 november 2022 @ 00:22:
Om te kunnen bepalen of de vermeende onderlinge kwaliteitsverschillen wel hoorbaar zouden zijn: Wat voor speakers en bekabeling heb je (merk/model)?

Verder ken ik de modellen niet, maar ik kan me zo voorstellen dat de wens:

[...]

Bij geen enkele versterker toepasbaar is. Maar dat kan ik uiteraard mishebben.
De Powernode is prima via een computer/laptop te bedienen. Is gewoon een applicatie voor vanuit Bluesound. Werkt hetzelfde als de app op de telefoon, alleen wat groter: zie ietsje scrollen op deze pagina, ook voor macOS als dat relevant is voor je:

https://www.bluesound.com/downloads/

Ik heb zelf de powernode 2 (dus het iets oudere model), die bedien ik via de laptop, 2 Android toestellen of voor quick & dirty een afstandsbediening die ik nog had liggen. Je kunt via de app op een knop rammen op de afstandsbediening en die koppelen aan een willekeurige actie. Ik heb volume gekoppeld en een stuk of 5 voorkeur internet radio zenders.

My 2 cts: ik vind de C700 en de Roksan (heel goed merk overigens) veel te duur voor wat je wil. Voor standaard tot erg goede speakers kun je prima uit met de Powernode. Je moet wel hele specifieke speakers of echt een enorme ruime woonkamer hebben, wil je het met de powernode niet redden.

[ Voor 38% gewijzigd door PageFault op 30-11-2022 09:28 ]

Pagina: 1