Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaveofthewave
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-03 14:29
Als zzp gestart, binnenkort een laptop nodig. Ik hou van vlotte apparaten. ter referentie als desktop heb ik een i7-7700 waar ik nog steeds niets over te klagen heb. deze processor uitgekozen ivm muziekproductie met Ableton live waar die geschikt voor is. Ook voor de dagelijkse dingen snel zat.

Voor een laptop zou het fijn zijn als hij over een paar jaar nog steeds lekker vlot is. Licht gewicht en niet te groot voor gebruiksgemak en laagdrempeligheid. ik denk dat een 14" scherm een optimum is tussen ergonomie en formaat. Ook fijn als de fan niet begint te loeien bij bv een zoom meeting.

Wat ga je met je laptop doen?
OS zal windows zijn. Met name administratieve handelingen, bijvoorbeeld via Citrix, waarbij ik er echt niet niet de hele dag non-stop achter zit om te typen. laten we zeggen 33% van de de werkdag. video meetings zoals zoom calls. regelmatig onder de arm naar een andere plek in het kantoor. En gewoon een beetje surfen natuurlijk.

Wat is je budget?
mag tot 1500

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
afhankelijk van de opdracht. Veel meenemen zal zijn (op de fiets) naar kantoor, en binnen kantoor gedurende de dag van de ene naar de andere plek verplaatsen. Ik ga geen hele dagen off the grid werken. maar licht en handzaam met goede accuduur is wel prettig

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
na reserach op dit forum ben ik uitgekomen bij zakelijke laptops. zoals dell xps of lenovo thinkpad/book. vervolgens las ik de nodige dingen waar ik niet heel blij van werd bij de xps-en en vond toen Lenovo X1 carbon's van de 9e generatie in de aanbieding.

bv deze ThinkPad X1 Carbon G9 voor 1500

Processor: Intel® Core™ i7-1165G7-processor van de 11e generatie (2,80 GHz tot 4,70 GHz)
Besturingssysteem: Windows 10 Pro 64 voorgeïnstalleerd via downgrade in Windows 11 Pro 64
Totaal geheugen: 32 GB gesoldeerd LPDDR4x 4266MHz
Vaste schijf: 1 TB SSD, M.2 2280, PCIe Gen4/4
Garantie: 3 jaar Premier
Grafische kaart: Geïntegreerde Intel® Iris® Xe grafische kaart
14" WUXGA (1920 x 1200), IPS, Anti-Glare, Non-Touch, 400 Nits
IR en 720p HD-camera met PrivacyShutter

of is iets dergelijks enorme overkill ?

[ Voor 4% gewijzigd door Slaveofthewave op 29-11-2022 22:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:26
De processor is zeker geen overkill, als het even kan zou ik zelfs iets sneller nemen.
32 GB RAM is dat misschien wel, ik denk dat je met de helft ook al een heel eind komt.
Zelfde wat betreft de SSD, tenzij je erg veel beeldmateriaal gaat opslaan, kom je ook daar een heel eind met de helft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaveofthewave
Thanks,
Ik ga nog eens kijken

Heb wat processors vergeleken in cpubenchmark een gen 12 i5 walst finaal over deze i7 11th gen heen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-06 20:59
Ik zou inderdaad ook voor 12 gen Intel gaan, ook voor de accuduur. Je zou ook kunnen kijken naar een elitebook 840 g9 met een i5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hold
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik ben ook in de markt voor een gelijkaardig toestel, maar ik lees vooral veel over Intel processors die heet worden, dus gaan throttelen of waar de fans continu aanslaan.
Ik neig eerder naar de Ryzen chips van de 5xxx of 6xxxx generatie. De videochip boeit me verder niet zoveel.

Het is tegenwoordig wel slecht gesteld met de leverbaarheid van laptops. Met een paar filters kom je altijd op maar enkele modellen uit.
Als Belg heb ik Azerty maar helemaal afgeschreven, want dan hou je soms maar 1 model over. 8)7

Dit is bv. mijn lijstje, met een mat scherm tussen 13" en 14,5", 16 gig RAM en de juiste AMD processors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaveofthewave
ik ben gegaan voor deze

ThinkPad Z13 (13,3" AMD) die nu voor 1249 bij lenovo te koop is
• 13,3" • 1920x1200 wat met deze resolutie net wat meer ruimte in de hoogte geeft dan regulier 13" daar kan ik wel mee uit de voeten.
• 512GB • 16GB ram • AMD Ryzen 5 6650U
• AMD Radeon 660M GPU

krijgt goede reviews: rappe machine, lekker stil, hele goede accuduur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hold
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Wat een koopje! 46% korting... Zelfs de Belgische versie.
Ik heb hem ook gekocht. En nu maar hopen dat het een fijne laptop is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaveofthewave
Vast wel:)

Veel plezier ermee vast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Eddo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-06 18:16
Zeer mooie deal! Ik ben zelf ook opzoek naar een zakelijke laptop voor mijn vriendin die voor zichzelf is begonnen. Deze laptop is bijna perfect, al vind ik het gebrek aan poorten (met name gebrek aan HDMI poort) wel een groot nadeel. Hoe zit het met beveiliging en garantie bij Lenovo?

Ik overweeg nu om voor een Elitebook 840 G9 te gaan, oa vanwege de Wolf Security en extra garantie en technische ondersteuning die je bij kan bestellen. Heb zelf van werk ook een Elitebook en die bevalt goed. Qua specs is de Lenovo wel een stuk beter voor het geld…

Ben benieuwd naar je eerste ervaringen met de Z13!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shakeeb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 13:57
Ik zie dat je een webcam hebt met de resolutie 720p. Ik heb in mijn MacBook ook dezelfde resolutie en dat vind ik hedendaags echt onder de maat. Je ziet echt verschil bij videobellen met collega's en dit is voor mij een reden om over te stappen. Ik ben ook ZZP'er en wil graag een beter visitekaartje afgeven door duidelijker in beeld te zijn.

Oeps, ik lees nu net dat je de laptop al gekocht hebt...
Ik zou zeker overwegen om de laptop terug te sturen en iets anders te kiezen! En anders, geniet van je aankoop! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01:55
Shakeeb schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:31:
Ik zie dat je een webcam hebt met de resolutie 720p. Ik heb in mijn MacBook ook dezelfde resolutie en dat vind ik hedendaags echt onder de maat. Je ziet echt verschil bij videobellen met collega's en dit is voor mij een reden om over te stappen. Ik ben ook ZZP'er en wil graag een beter visitekaartje afgeven door duidelijker in beeld te zijn.

Oeps, ik lees nu net dat je de laptop al gekocht hebt...
Ik zou zeker overwegen om de laptop terug te sturen en iets anders te kiezen! En anders, geniet van je aankoop! :)
De ene 720p camera is de andere niet... ik heb zelf privé een X1 Carbon met een 8ste generatie Intel erin en volgens mij heeft die vrijwel dezelfde camera als deze laptop, beeld ziet er prima uit. In tegenstelling tot mijn zakelijke laptop die een 1080p camera heeft, daar is het beeld duidelijk van mindere kwaliteit en de camera kan heel slecht omgaan met omgevingslicht... past zich heel traag aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaveofthewave
Eerste indruk is goed. Dacht de versie met decoratief nep-leder te hebben gekocht, dat nam ik maar voor lief. Kreeg de metalen versie binnen, en dat vind ik dus helemaal prima:)

Fijn dat het scherm in de hoogte meer pixels heeft dan 1080 (1200). Dat geeft echt meer ruimte op een dergelijk formaat.

Verder vooral een hele rits updates van lenovo en windows gedraaid, dus meer kan ik er niet over zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaveofthewave
Nog wat nieuwe bevindingen van de Thinkpad Z13 nav wat dagelijks gebruik (nog niet serieus lang op gewerkt)

+
accu gaat lang mee, en ook in de slaapstand lijkt daar weinig aan te veranderen (in tegenstelling tot onze goedkopere prive laptop: een lenovo thinkbook 13s)

+
Bij standaard bezigheden gaat de fan niet snel aan, dus lekker stil.

-
kleurenweergave van het scherm is wel wat anders dan op mn pc monitor. ik kan mn vinger er niet op leggen wat het precies is, maar misschien is de beschrijving dat het wat fletser overkomt wel aardig. Mogelijk hangt dat samen met het contrast, wat wel iets hoger had mogen zijn vind ik (kan je dat op een laptop eigenlijk instellen? nog niet gevonden iig)

-
vanuit de slaapstand duurt het even voor je weer actief in windows zit. ook duurt het dan vrij lang voordat de internetverbinding weer gelegd is. Dus je komt terecht in windows, opent je browser, maar moet dan echt nog even wachten voor er internet verbinding is. dat had ik allemaal veel snappier verwacht en gewild. Maar mogelijk heeft dit met instellingen te maken?
Pagina: 1