[Ikoula] Beëindiging DirectAdmin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-04 01:20
Maandagavond 28 november 2022 ontving ik een e-mail van de hosting provider Ikoula dat DirectAdmin zal worden afgesloten. Om mijn abonnement nog 6 maanden te kunnen behouden dien ik voor 28 december 2022 contact op te nemen. Ikoula biedt een ander abonnement aan dat op jaarbasis ongeveer 2 keer zo duur is.

Gezien de wat rommelige opmaak van de e-mail ben ik eerst nagegaan of het geen spam betreft. Echter ik vond het bericht ook op de website van Ikoula.

Heeft iemand anders deze e-mail ook ontvangen en hoe zou je hier op reageren?

Aanvulling woensdag 30 november 2022
Ik had initieel een abonnement via de Nederlandse hosting provider Ermis. Echter een aantal jaren geleden werd Ermis overgenomen door Ikoula (een Franse hosting provider). Dit had gevolgen voor de kwaliteit van de dienstverlening. Ik heb toen niet meteen een andere oplossing gezocht omdat ik daar geen zin in had. Nu wordt ik dus opnieuw geprikkeld om een andere oplossing te zoeken met al de tijd die daar weer in gaat zitten.

Aanvulling vrijdag 2 december 2022
Ik vraag me ook af of DirectAdmin is verouderd en dat Plesk de nieuwe interface is om te gebruiken. Ik zie namelijk wel dat DirectAdmin nog wordt onderhouden.

Aanvulling vrijdag 30 december 2022
DirectAdmin is nog toegankelijk via Ikoula. De datum van het afsluiten is dus niet 28 december 2022.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
JJ Le Funk schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:44:
lijkt mij dat de hoster graantje wil meepikken van een populair stukje software door dit als service aan te bieden via hun enterprise licentie o.i.d.
echter zou dat een vrije keuze moeten zijn. het lijk mij juridisch niet in de haak omdat je met zo'n instelling elke app die je installeert wel kunt gaan verbieden en afdwingen via een eigen licentiemodel.
In de e-mail staat de volgende tekst:

"... De andere belangrijke aankondiging betreft ons "DirectAdmin Hosting" platform. Dit platform bestaat uit verouderde servers, die niet meer voldoen aan de huidige veiligheids- en technologievereisten.
Daarom moeten we helaas de sluiting van het platform aankondigen, ..."

en iets verderop:

"... Als u onze diensten wilt blijven gebruiken, moet u uw abonnement migreren naar een van onze hostingaanbiedingen die u kunt vinden op dit adres: knip
Met deze aanbiedingen kunt u tot 5 verschillende domeinen hosten, met een onbeperkt aantal domein aliassen. Daarnaast kunt u profiteren van een dedicated server met Plesk optie naargelang uw behoeften:
knip
knip ..."
RobbyTown schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:38:
Ken Ikoula niet maar google reviews en webhoster reviews zijn de scores niet al te positief.

Geen idee hoe lang je hosting nog loopt maar vreemd is het wel dat stel je hebt nog 8 maanden te gaan plots de prijs 2 zo hoog word omdat ze iets schrappen.
De 6 maanden verlenging die wordt aangeboden komt overeen met de einddatum van mijn abonnement. Het lijkt er dus op dat ik dan meer tijd heb om te beslissen om over te stappen naar een nieuw duurder abonnement bij Ikoula of over te stappen naar een andere hosting provider (met alle rompslomp van dien).
DJMaze schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 23:41:
Je kan toch ook een server afnemen zonder Plesk.
Installeer je er zelf iets op.
Er zijn genoeg alternatieven die je kan uitproberen.
Ik heb niet de kennis om dit soort zaken zelf snel in te kunnen regelen. Ik overweeg daarom om wel vast te houden aan een kant en klaar pakket van een hosting provider.

[ Voor 89% gewijzigd door One_Gandalf op 30-12-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Ken Ikoula niet maar google reviews en webhoster reviews zijn de scores niet al te positief.

Geen idee hoe lang je hosting nog loopt maar vreemd is het wel dat stel je hebt nog 8 maanden te gaan plots de prijs 2 zo hoog word omdat ze iets schrappen.

[ Voor 46% gewijzigd door RobbyTown op 29-11-2022 22:43 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
lijkt mij dat de hoster graantje wil meepikken van een populair stukje software door dit als service aan te bieden via hun enterprise licentie o.i.d.
echter zou dat een vrije keuze moeten zijn. het lijk mij juridisch niet in de haak omdat je met zo'n instelling elke app die je installeert wel kunt gaan verbieden en afdwingen via een eigen licentiemodel.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
.

[ Voor 106% gewijzigd door One_Gandalf op 29-11-2022 23:01 . Reden: Verplaatst naar OP. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 00:07

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@One_Gandalf Je kan beter niet al je antwoorden in de OP zetten, dat maakt dit topic niet te volgen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
remco_k schreef op woensdag 30 november 2022 @ 00:13:
@One_Gandalf Je kan beter niet al je antwoorden in de OP zetten, dat maakt dit topic niet te volgen.
Ik heb in het verleden meerdere malen waarschuwingen gekregen dat ik mijn topic 'omhoog kickte' door steeds te antwoorden op reacties. Er werd me toen verteld dat ik mijn reacties moest plaatsen in 1 bericht vandaar dat ik er nu maar voor kies om mijn reacties zoveel mogelijk in 1 bericht te plaatsen en de OP lijkt me daarvoor de beste plaats.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-05 18:17
One_Gandalf schreef op woensdag 30 november 2022 @ 05:46:
[...]

Ik heb in het verleden meerdere malen waarschuwingen gekregen dat ik mijn topic 'omhoog kickte' door steeds te antwoorden op reacties. Er werd me toen verteld dat ik mijn reacties moest plaatsen in 1 bericht vandaar dat ik er nu maar voor kies om mijn reacties zoveel mogelijk in 1 bericht te plaatsen en de OP lijkt me daarvoor de beste plaats.
Juist niet, als je op 5 reacties wilt reageren, kan je gewoon een nieuwe reactie plaatsen, en dan daar 5 citaten in doen. Ik zat gisteravond ook al even scheef te kijken van "wat zijn die citaten nou midden in de topic start". Zelden zo gezien :+, en leest best vervelend.

Als ik nu dus nog een paar berichten wil citeren die net voor me zijn, zou ik ze hieronder stuk voor stuk citeren, en reageren, zodat de laatste reacties altijd onderaan staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:22

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
One_Gandalf schreef op woensdag 30 november 2022 @ 05:46:
[...]

Dat was 'vroeger' zo en ging om het feit dat je je topic niet omhoog moest kicken binnen 24 uur met een eigen post. Reageren op iemand anders mag gewoon in een los bericht en heeft ook zeker gewoon de voorkeur.

De openingspost anders op gegeven moment ook vrij onleesbaar. Maak dus gewoon nieuwe posts aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
rens-br schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:05:
[...]

Dat was 'vroeger' zo en ging om het feit dat je je topic niet omhoog moest kicken binnen 24 uur met een eigen post. Reageren op iemand anders mag gewoon in een los bericht en heeft ook zeker gewoon de voorkeur.

De openingspost anders op gegeven moment ook vrij onleesbaar. Maak dus gewoon nieuwe posts aan. :)
Ok, bedankt voor deze verduidelijking. Het is ook al lang geleden en ik kan me niet meer exact de omstandigheden van toen herinneren. Ik weet alleen dat het me toen frustreerde.

Het is natuurlijk makkelijker om te reageren in plaats van telkens quotes te moeten kopiëren naar de OP. Ik zal voortaan weer gewoon (eventueel geclusterd) reageren op berichten en eventuele aanvullingen op de OP bijwerken in de OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
One_Gandalf schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:27:
Ik heb niet de kennis om dit soort zaken zelf snel in te kunnen regelen. Ik overweeg daarom om wel vast te houden aan een kant en klaar pakket van een hosting provider.
Het hoeft ook niet snel, je hebt een maand.
Meestal is zo'n pakket in 1 dag geïnstalleerd en dan vogel je de rest in die maand uit.

Leren rekenen, taal en schrijven deed je ook jaren over op de basisschool. Niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 01:19

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

DJMaze schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 23:41:
Dan moet je wel die ervaring hebben, en je moet het veilig kunnen houden.
Als je niks van bash (de prompt waar je de linuxcommando's invoert) weet, dan ben je al kansloos om een goede server op te zetten. ;)
Aanrommelen doe je niet op een productieserver.

Is het niet zo dat de hosting het kan omzetten naar Plesk? Want waarom zou jij moeite moeten doe om het opnieuw in te richten? Er zijn ongetwijfeld een aantal website-eigenaren die ook met hun handen in het haar zitten, en die niet eens weten hoe FTP werkt.

Er bestaat gewoon een migratie-mogelijkheid voor de hosting.

[ Voor 33% gewijzigd door AW_Bos op 30-11-2022 23:59 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
AW_Bos schreef op woensdag 30 november 2022 @ 23:54:
[...]

Als je niks van bash (de prompt waar je de linuxcommando's invoert) weet, dan ben je al kansloos om een goede server op te zetten. ;)

Is het niet zo dat de hosting het kan omzetten naar Plesk? Want waarom zou jij moeite moeten doe om het opnieuw in te richten? Er zijn ongetwijfeld een aantal website-eigenaren die ook met hun handen in het haar zitten, en die niet eens weten hoe FTP werkt.

Er bestaat gewoon een migratie-mogelijkheid voor de hosting.
In de e-mail biedt de hosting provider aan om de gegevens te migreren als ik kies voor een nieuw abonnement zonder DirectAdmin. Ik dacht aanvankelijk aan het verhuizen van een domein naar een andere hosting provider maar waarschijnlijk houd ik het domein bij Ikoula. Dan ga ik dus meer betalen voor het abonnement en wordt de migratie verzorgd door Ikoula. Wel zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Of je kan ook verhuizen, als je niet meer wilt betalen. Dan kan je ook via DirectAdmin de boel backuppen en op de nieuwe hosting/ server in DirectAdmin restoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilbo_23
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-12-2022
kreeg diezelfde e-mail en werd getroffen door de volgende 2 citaten:
"Wij willen u geruststellen: dit verandert niets aan uw diensten, noch aan de kwaliteit van de diensten waarvan u profiteert. Bovendien hoeft u niets te doen, alles gebeurt automatisch en transparant."
en
"> Alle hosting behorende bij onderstaande servicepakketten wordt per deze datum ontoegankelijk:
> - Basis, Basis+, Private, Private+, Zakelijk, Zakelijk+, SSL / HTTPS en SSL / HTTPS+ hostingpakket.
> [ ... ]
>
> Vanaf : WOENSDAG 28 DECEMBER 2022."
Ik ben bang dat als ik niks doe mijn website per 28 december uit de lucht gehaald wordt. De beste optie lijkt me om te verhuizen naar een betrouwbare hosting provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
AW_Bos schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:26:
Of je kan ook verhuizen, als je niet meer wilt betalen. Dan kan je ook via DirectAdmin de boel backuppen en op de nieuwe hosting/ server in DirectAdmin restoren.
Goede tip. Dat heb ik ook overwogen. Ik heb dit overlegd met degene die de website in beheer heeft en die geeft aan dat hij er de voorkeur aan geeft om over te stappen naar het nieuwe abonnement bij de hosting provider Ikoula.
bilbo_23 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:01:
kreeg diezelfde e-mail en werd getroffen door de volgende 2 citaten:
"Wij willen u geruststellen: dit verandert niets aan uw diensten, noch aan de kwaliteit van de diensten waarvan u profiteert. Bovendien hoeft u niets te doen, alles gebeurt automatisch en transparant."
en
"> Alle hosting behorende bij onderstaande servicepakketten wordt per deze datum ontoegankelijk:
> - Basis, Basis+, Private, Private+, Zakelijk, Zakelijk+, SSL / HTTPS en SSL / HTTPS+ hostingpakket.
> [ ... ]
>
> Vanaf : WOENSDAG 28 DECEMBER 2022."
Ik ben bang dat als ik niks doe mijn website per 28 december uit de lucht gehaald wordt. De beste optie lijkt me om te verhuizen naar een betrouwbare hosting provider.
Precies dit is de reden dat ik dacht: wat gebeurt hier?

Er staat in mijn e-mail dat DirectAdmin per 28 december 2023 stopt:
"...
Daarom moeten we helaas de sluiting van het platform aankondigen, gepland voor :

THURSDAY, DECEMBER 28, 2023 AT 9:00 AM (Parijse tijd - Frankrijk)
..."

In mijn e-mail staat overigens wel dat je je huidige abonnement nog met 6 maanden kunt verlengen:
" ...
Als uw huidige abonnement eindigt NA 28/12/2022 en u wilt het blijven gebruiken, moet u zich vóór de einddatum bij ons melden om het met 6 maanden te verlengen.
Als u uw abonnement niet wenst te verlengen, wordt het automatisch beëindigd op de einddatum.
..."

Het lijkt vreemd dat je je voor 28 december 2022 moet melden als je abonnement bijvoorbeeld in maart 2023 pas eindigt en DirectAdmin pas op 28 december 2023 wordt afgesloten. Tenzij met 'einddatum' de einddatum van het abonnement wordt bedoeld. Dan zou er op 28 december 2022 nog niets moeten gebeuren.

Informatie op website Ikoula

"...
In order to ensure optimal protection of your data, our tools & equipment are constantly checked and must meet very strict specifications on their reliability in terms of security and performance.

Being composed of now obsolete servers, no longer meeting these security and technology requirements, we inform you that the DirectAdmin Hosting platform will be closed on THURSDAY DECEMBER 28, 2022 at 9:00 a.m. (Paris-France time)

All accommodations associated with the service packs listed below will become inaccessible from this date: - Basis, Basis+, Privé, Privé+, Zakelijk, Zakelijk+, SSL / HTTPS and SSL / HTTPS+ hostingpakket - Domein parkeerpakket - euhosting24_hosting_Start100, euhosting24_hosting_Start200, euhosting24_hosting_Start500 and euhosting24_hosting_Prof1500

In order to avoid its termination on data anniversary, several choices are available to you concerning the renewal or not of your pack, and the migration to another hosting offer. We invite you to contact our teams by ticket from your customer area.
..."

Hoezo donderdag 28 december 2022? In 2022 valt 28 december op een woensdag. In 2023 valt 28 december wel op een donderdag.

[ Voor 40% gewijzigd door One_Gandalf op 01-12-2022 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
AW_Bos schreef op woensdag 30 november 2022 @ 23:54:
Neem dan managed hosting. DirectAdmin zonder SSH is bijna onmogelijk als je weet hoe DirectAdmin werkt en je wil iets aanpassen.
Dan kan hij beter voor cPanel of Plesk kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:43
Plesk heeft de Plesk Migrator beschikbaar als add-on.
Als je een nieuwe hosting zoekt met Plesk, installeer je die add-on erbij en dan kan je daarna deze stappen volgen: https://www.snel.com/nl/s...min-en-cpanel-naar-plesk/

Plesk Migrator ondersteunt namelijk gewoon DirectAdmin als source.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One_Gandalf
Ruben279 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:52:
Plesk heeft de Plesk Migrator beschikbaar als add-on.
Als je een nieuwe hosting zoekt met Plesk, installeer je die add-on erbij en dan kan je daarna deze stappen volgen: https://www.snel.com/nl/s...min-en-cpanel-naar-plesk/

Plesk Migrator ondersteunt namelijk gewoon DirectAdmin als source.
Bedankt voor de tip. Ik hou dit in gedachten.

[ Voor 28% gewijzigd door One_Gandalf op 02-12-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Ik heb een hosting pakket bij een andere hosting provider aangevraagd en mijn domeinen overgezet.

Voornamelijk omdat het nieuwe hosting pakket bij Ikoula ongeveer 10 keer zo veel zou gaan kosten.

Voor het kopiëren van de bestanden heb ik de backup-voorziening van DirectAdmin gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilbo_23
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-12-2022
Ben ook over naar een andere provider. Het kostte wat moeite om bij Ikoula de verhuiscode (EPP) boven water te krijgen. Voor het migreren heb ik ftp gebruikt. Gewoon de directory public_html downloaden en naar de juiste nieuwe plek uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
bilbo_23 schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:47:
Ben ook over naar een andere provider. Het kostte wat moeite om bij Ikoula de verhuiscode (EPP) boven water te krijgen. Voor het migreren heb ik ftp gebruikt. Gewoon de directory public_html downloaden en naar de juiste nieuwe plek uploaden.
Ik moest ook op zoek naar de verhuiscode. Voornamelijk omdat dit nieuw voor mij was en omdat de online helpteksten bij Ikoula om te huilen zijn. Uiteindelijk gewoon gevonden bij de instellingen per domein. Als je het weet is het simpel.

Ik heb na de verhuizing van de domeinen van Ikoula een e-mail gekregen omtrent de verlenging van een van de domeinen. Misschien omdat ik de verhuizing (nog) niet aan ze heb doorgegeven.

Wat mij opviel is dat de verloopdatums van de domeinen bij de nieuwe hosting provider voor de verloopdatums bij Ikoula liggen. Ik heb hier verder geen actie op ondernomen omdat het om relatief kleine jaarbedragen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MafjVLint
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-02-2024
Hoe lang heeft het overzetten voor jou geduurd? Ik heb net ook mijn verhuiscode aan een andere provider doorgegeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

MafjVLint schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:10:
[...]

Hoe lang heeft het overzetten voor jou geduurd? Ik heb net ook mijn verhuiscode aan een andere provider doorgegeven...
Wat voor domeinextensie heb je? Een .nl is overigens vrij vlot verhuisd, maar de DNS'sen moeten altijd nog even leren waar de server staat. Dit proces is normaal en kan vaak hoogstens een dagje duren, maar in de praktijk merk je het al snel.

Een .com domein kan vlot gaat weet ik uit ervaring bij een andere registrar/hosting. Als je een mail krijgt om de verhuizing te bevestigen, dan is het zo gepiept met een druk op de knop. En anders kan het een week duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Voor het migreren heb ik ftp gebruikt. Gewoon de directory public_html downloaden en naar de juiste nieuwe plek uploaden.
En voor wie ook wilt migreren: Vergeet de databases en je mails niet. Je kan ook vanuit Directadmin alles backuppen bij je vorige hosting en restoren op je nieuwe hosting. Dan heb je ook direct een import van je mails en je database(s). Als je handmatig je /public doet, dan moet je die andere ook apart doen. Die staan overigens NIET in /public_html omdat het geen publieke bestanden zijn.

Als je handmatig alles overzet dan kan je beter IMAP gebruiken, en je mails lokaal opslaan om die weer naar de nieuwe server over te zetten. Of gebruik Imapsync als je hosting dat ondersteunt. Ik zou dit niet willen toevertrouwen aan een van de vele third-party services op internet die deze dienst aanbiedt, na invoer van je wachtwoorden.

[ Voor 22% gewijzigd door AW_Bos op 26-02-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:05

jurroen

Security en privacy geek

AW_Bos schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:44:
[...]

Als je handmatig alles overzet dan kan je beter IMAP gebruiken, en je mails lokaal opslaan om die weer naar de nieuwe server over te zetten. Of gebruik Imapsync als je hosting dat ondersteunt. Ik zou dit niet willen toevertrouwen aan een van de vele third-party services op internet die deze dienst aanbiedt, na invoer van je wachtwoorden.
Jij doelt zeer waarschijnlijk op imapsync binnen DirectAdmin. Dat is niet meer dan een interface voor een tool.

Die tool kun je ook prima op je lokale computer uitvoeren, mocht de hostingprovider het niet in DirectAdmin hebben zitten. De tool zelf biedt ook veel meer opties dan de (vrij basale) DA interface, waaronder oAuth (O365/Gmail), een selectie van de folders syncen of het toevoegen van headers waar die ontbreken.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Pagina: 1