Maandagavond 28 november 2022 ontving ik een e-mail van de hosting provider Ikoula dat DirectAdmin zal worden afgesloten. Om mijn abonnement nog 6 maanden te kunnen behouden dien ik voor 28 december 2022 contact op te nemen. Ikoula biedt een ander abonnement aan dat op jaarbasis ongeveer 2 keer zo duur is.
Gezien de wat rommelige opmaak van de e-mail ben ik eerst nagegaan of het geen spam betreft. Echter ik vond het bericht ook op de website van Ikoula.
Heeft iemand anders deze e-mail ook ontvangen en hoe zou je hier op reageren?
Aanvulling woensdag 30 november 2022
Ik had initieel een abonnement via de Nederlandse hosting provider Ermis. Echter een aantal jaren geleden werd Ermis overgenomen door Ikoula (een Franse hosting provider). Dit had gevolgen voor de kwaliteit van de dienstverlening. Ik heb toen niet meteen een andere oplossing gezocht omdat ik daar geen zin in had. Nu wordt ik dus opnieuw geprikkeld om een andere oplossing te zoeken met al de tijd die daar weer in gaat zitten.
Aanvulling vrijdag 2 december 2022
Ik vraag me ook af of DirectAdmin is verouderd en dat Plesk de nieuwe interface is om te gebruiken. Ik zie namelijk wel dat DirectAdmin nog wordt onderhouden.
Aanvulling vrijdag 30 december 2022
DirectAdmin is nog toegankelijk via Ikoula. De datum van het afsluiten is dus niet 28 december 2022.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"... De andere belangrijke aankondiging betreft ons "DirectAdmin Hosting" platform. Dit platform bestaat uit verouderde servers, die niet meer voldoen aan de huidige veiligheids- en technologievereisten.
Daarom moeten we helaas de sluiting van het platform aankondigen, ..."
en iets verderop:
"... Als u onze diensten wilt blijven gebruiken, moet u uw abonnement migreren naar een van onze hostingaanbiedingen die u kunt vinden op dit adres: knip
Met deze aanbiedingen kunt u tot 5 verschillende domeinen hosten, met een onbeperkt aantal domein aliassen. Daarnaast kunt u profiteren van een dedicated server met Plesk optie naargelang uw behoeften:
knip
knip ..."
Gezien de wat rommelige opmaak van de e-mail ben ik eerst nagegaan of het geen spam betreft. Echter ik vond het bericht ook op de website van Ikoula.
Heeft iemand anders deze e-mail ook ontvangen en hoe zou je hier op reageren?
Aanvulling woensdag 30 november 2022
Ik had initieel een abonnement via de Nederlandse hosting provider Ermis. Echter een aantal jaren geleden werd Ermis overgenomen door Ikoula (een Franse hosting provider). Dit had gevolgen voor de kwaliteit van de dienstverlening. Ik heb toen niet meteen een andere oplossing gezocht omdat ik daar geen zin in had. Nu wordt ik dus opnieuw geprikkeld om een andere oplossing te zoeken met al de tijd die daar weer in gaat zitten.
Aanvulling vrijdag 2 december 2022
Ik vraag me ook af of DirectAdmin is verouderd en dat Plesk de nieuwe interface is om te gebruiken. Ik zie namelijk wel dat DirectAdmin nog wordt onderhouden.
Aanvulling vrijdag 30 december 2022
DirectAdmin is nog toegankelijk via Ikoula. De datum van het afsluiten is dus niet 28 december 2022.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In de e-mail staat de volgende tekst:JJ Le Funk schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:44:
lijkt mij dat de hoster graantje wil meepikken van een populair stukje software door dit als service aan te bieden via hun enterprise licentie o.i.d.
echter zou dat een vrije keuze moeten zijn. het lijk mij juridisch niet in de haak omdat je met zo'n instelling elke app die je installeert wel kunt gaan verbieden en afdwingen via een eigen licentiemodel.
"... De andere belangrijke aankondiging betreft ons "DirectAdmin Hosting" platform. Dit platform bestaat uit verouderde servers, die niet meer voldoen aan de huidige veiligheids- en technologievereisten.
Daarom moeten we helaas de sluiting van het platform aankondigen, ..."
en iets verderop:
"... Als u onze diensten wilt blijven gebruiken, moet u uw abonnement migreren naar een van onze hostingaanbiedingen die u kunt vinden op dit adres: knip
Met deze aanbiedingen kunt u tot 5 verschillende domeinen hosten, met een onbeperkt aantal domein aliassen. Daarnaast kunt u profiteren van een dedicated server met Plesk optie naargelang uw behoeften:
knip
knip ..."
De 6 maanden verlenging die wordt aangeboden komt overeen met de einddatum van mijn abonnement. Het lijkt er dus op dat ik dan meer tijd heb om te beslissen om over te stappen naar een nieuw duurder abonnement bij Ikoula of over te stappen naar een andere hosting provider (met alle rompslomp van dien).RobbyTown schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:38:
Ken Ikoula niet maar google reviews en webhoster reviews zijn de scores niet al te positief.
Geen idee hoe lang je hosting nog loopt maar vreemd is het wel dat stel je hebt nog 8 maanden te gaan plots de prijs 2 zo hoog word omdat ze iets schrappen.
Ik heb niet de kennis om dit soort zaken zelf snel in te kunnen regelen. Ik overweeg daarom om wel vast te houden aan een kant en klaar pakket van een hosting provider.DJMaze schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 23:41:
Je kan toch ook een server afnemen zonder Plesk.
Installeer je er zelf iets op.
Er zijn genoeg alternatieven die je kan uitproberen.
[ Voor 89% gewijzigd door One_Gandalf op 30-12-2022 09:56 ]