Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-07 16:00
een lang verhaal kort, ik ben benaderd door een bedrijf voor een openstaande vacature, de gesprekken voelde goed en uiteindelijk tot een deal gekomen. Bruto ging ik er behoorlijk op vooruit, maar het bedrijf heeft een duur pensioen en nog een aantal anderen zaken waardoor er netto niet veel winst geboekt werd. door de goede gesprekken en de groeimogelijkheden de keus toch gemaakt om er voor te gaan.

Nu heb ik bij de huidige werkgever ontslag ingediend en ze waren behoorlijk geschrokken, al snel bleek dat ze me niet zonder slag of stoot laten gaan en hebben ze me een tegenbod gedaan. Het tegenbod bestaat uit een aanzienlijk hoger bruto salaris, en een maandelijkse vaste netto bonus. onder de streep is dit meer als €400,- meer dan de toekomstig werkgever. Naast het hoger salaris willen ze me ook de keus geven om over te stappen naar een andere functie. of ik kon er voor kiezen om in mijn huidige rol te blijven en langzaam naar de functie toe te groeien.

Het aanbod van mijn huidige werkgever vind ik wel erg aantrekkelijk. maar heeft een maandelijkse vaste netto bonus ook nadelen? Op internet kan ik hier weinig over terug vinden, buiten dat hier geen vakantie geld en pensioen over opgebouwd wordt.

Daarnaast ben ik me er van bewust dat als ik hier op in ga het ander bedrijf behoorlijk tegen de kop zal stoten, maar uiteindelijk werken we voor het geld en voor onszelf. Ik heb de keus nog niet gemaakt maar ik neig om op dit aanbod in te gaan. immers is maandelijks €400,- een behoorlijk bedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

jan011 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:35:
een lang verhaal kort, ik ben benaderd door een bedrijf voor een openstaande vacature, de gesprekken voelde goed en uiteindelijk tot een deal gekomen. Bruto ging ik er behoorlijk op vooruit, maar het bedrijf heeft een duur pensioen en nog een aantal anderen zaken waardoor er netto niet veel winst geboekt werd. door de goede gesprekken en de groeimogelijkheden de keus toch gemaakt om er voor te gaan.

Nu heb ik bij de huidige werkgever ontslag ingediend en ze waren behoorlijk geschrokken, al snel bleek dat ze me niet zonder slag of stoot laten gaan en hebben ze me een tegenbod gedaan. Het tegenbod bestaat uit een aanzienlijk hoger bruto salaris, en een maandelijkse vaste netto bonus. onder de streep is dit meer als €400,- meer dan de toekomstig werkgever. Naast het hoger salaris willen ze me ook de keus geven om over te stappen naar een andere functie. of ik kon er voor kiezen om in mijn huidige rol te blijven en langzaam naar de functie toe te groeien.

Het aanbod van mijn huidige werkgever vind ik wel erg aantrekkelijk. maar heeft een maandelijkse vaste netto bonus ook nadelen? Op internet kan ik hier weinig over terug vinden, buiten dat hier geen vakantie geld en pensioen over opgebouwd wordt.

Daarnaast ben ik me er van bewust dat als ik hier op in ga het ander bedrijf behoorlijk tegen de kop zal stoten, maar uiteindelijk werken we voor het geld en voor onszelf. Ik heb de keus nog niet gemaakt maar ik neig om op dit aanbod in te gaan. immers is maandelijks €400,- een behoorlijk bedrag
Los van dit aanbod is er altijd nog meer uit te halen. Ze weten al dat je met 1 been buiten staat..

Je kan bijv voorstellen de vaste bonus bruto salaris te laten maken, of een paar vakantiedagen extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-07 17:52

SambalBij

We're all MAD here

Leg het voor aan je potentiele nieuwe baas; misschien doet hij als ie je echt graag wil hebben ook wel weer een tegenbod...

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

SambalBij schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:39:
Leg het voor aan je potentiele nieuwe baas; misschien doet hij als ie je echt graag wil hebben ook wel weer een tegenbod...
Daar zou ik voorzichtig mee zijn. Hoewel ik wel van onderhandelen hou klinkt dit als iets dat heel makkelijk verkeerd valt. Om 3 redenen

1) Mensen worden niet graag tegen elkaar uitgespeeld
2) Het is voor de nieuwe werkgever ook wel belangrijk dat je niet *alleen* voor het geld gaat
3) Mogelijk is zijn bod al vrij genereus en met dan nog verder doorduwen maak je geen vrienden. "Ik kom hier niet voor vrienden" -> kan zijn, maar er is ook nog zoiets als een gunfactor en daar ben je toch echt van afhankelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SambalBij
  • Laatst online: 05-07 17:52

SambalBij

We're all MAD here

Mee eens, maar het is denk ik wel afhankelijk van de manier waarop je het brengt. Ga je nu naar de nieuwe werkgever van "ik wil meer anders kom ik niet" heb je gelijk.

Maar je kunt het ook (eerlijk) brengen dat je oude werkgever je echt niet kwijt wil, je ook een bod hebt gedaan om te blijven waar je beter van wordt (niet alleen financieel, maar ook andere functie) en dat je daarom serieus bent gaan twijfelen over of je wel gaat overstappen naar de nieuwe werkgever of dat je er toch vanaf ziet. Dan laat je het aan de nieuwe werkgever over of en hoe daar op te reageren.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-07 21:28
Financieel zit het in beide gevallen wel goed. Ik zou voor de baan gaan waar je meer zin in hebt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:03
Een bonus kan ook worden ingetrokken?

En waarom wilde je bij je baan weg? Is het vanwege het salaris? Vanwege het werk? Kon je eerder niet een andere functie krijgen of hebben jij en je manager hier nooit over gesproken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

maar het bedrijf heeft een duur pensioen
pensioen is natuurlijk niet weg maar voor later. Of is het duur omdat zij niet bijdragen?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:16

Lordy79

Vastberaden

President schreef op woensdag 30 november 2022 @ 06:46:
Een bonus kan ook worden ingetrokken?
Dat ligt eraan hoe dit in een arbeidscontract wordt omschreven.

Verder zou ik ook de baan pakken waar je het meest plezier in hebt en de werkgever die de grootste kans heeft op langdurig voortbestaan.
Dat is immers ook belangrijk en uit de startpost lijkt de conclusie getrokken kunnen worden dat beide opties financieel bevredigend zijn.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:37

dragonhaertt

@_'.'

Vraag jezelf ook af of je wil blijven werken voor een werkgever die pas een degelijk salaris wil geven op het moment dat ze denken dat ze je kwijt raken.

Ik had ook een werkgever waar ik elk jaar moest vechten en discussiëren over loonsverhoging, maar nu met CAO zijn die stappen vast. Dat scheelt wel wat stress en gedoe.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-07 19:37
Netto bonus: let op, als er geen afspraken over gemaakt worden blijft deze dus in lengte van dagen hetzelfde. Oftewel, bij elke (periodieke) verhoging blijft deze vergoeding gelijk en elk jaar door de inflatie is deze bonus minder waard, oftewel, gaat men je minder waarderen ;)
Ik heb dit in het verleden ook ooit gehad en na onderhandelen in gewoon mijn salaris verhoogd zodat het wel met pensioen, vakantiegeld ed meetelde.

Maar als er geen frustraties op je werk zijn, geef het gewoon een kans en lekker blijven. Als er frustraties zijn, die blijven, ondanks het hogere loon, dan zou ik buiten de deur gaan kijken.

Wat was uiteindelijk je eerste motivatie om bij die andere partij te gaan praten? Want die motivatie mis ik in je verhaal en is wat mij betreft minimaal 50-75% van je keuze, los van het geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pLabel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-07 06:59
Gister toevallig precies hetzelfde gesprek gehad, verteld dat ik een nieuwe baan heb en een uur later kreeg ik een hogere functie aangeboden..
Ook ik heb m'n twijfels nu, maar er is wel een reden dat ik weg wil en dat zal niet veranderen door een nieuwe hogere functie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wat was de rede dat je in eerste instantie weg wilde gaan? Was de waardering (lees: salaris + voorwaarden) niet meer in verhouding tot je werkzaamheden of was de baan zelf niet meer uitdagend genoeg?

Je bent immers niet voor niets buiten de deur gaan kijken, toch?

Was het puur om de waardering (lees: salaris + voorwaarden), maar was het werk an sich leuk genoeg, dan zou je kunnen overwegen om te blijven. Echter, weet wel dat je de komende jaren gewoon stil komt te staan. Verwacht niet dat je jaarlijks er wat bij gaat krijgen (tenzij dit vanuit een CAO of personeelshandboek wordt voorgeschreven). Dus vroeg of laat ga je weer tegen het zelfde aan lopen, dat je de waardering mist voor het werk dat je doet.

Ben je gaan solliciteren omdat de baaninhoud niet meer leuk was? Wat veranderd er dan nu aan je baaninhoud als je blijft (behalve dat je meer centen krijgt)? Veranderd dat niet, dan is geld niet het juiste middel om te blijven imho.

Ik ben inmiddels 2x van baan gewisseld (in +/- 15 jaar tijd) en heb geld nooit de primaire rede gegeven om te wisselen. De rede van een wissel is bij mij altijd de uitdaging / projecten geweest. Als ik horizontaal zou overstappen, was het voor mij ook goed geweest. Natuurlijk heb ik bij een overstap welk de onderhandeling gedaan en ben ik er ook financieel (flink) op vooruit gegaan, maar voor minder zou ik ook zijn overgestapt.
Als je eenmaal in je hoofd hebt dat je weg wilt gaan, kan je imho ook gewoon beter de knoop doorhakken en het hoofdstuk afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan011
hartelijk dank allemaal voor de berichten.

Ik ben helemaal niet van plan de 2 werkgevers tegen mekaar uit te spelen voor het hoogste loon. De reden dat ik buiten de deur gekeken heb zijn wat "kleine" frustraties intern, met namen de samenwerking met collegas uit vestegingen uit het oosten van Europa.

Mijn ontslag is als een bom ingeslagen hier. De eigenaar van het bedrijf is zelfs over gevlogen om mijn ontslag te bespreken. De conclusie is dat de samenwerkingen zo niet verder kunnen dus onze vesteging heeft vanaf nu ook toestemming gekregen om te groeien en meer zelfstandig te worden. De samenwerking zal altijd blijven maar zal een stuk minder worden.

Dus ja voor mijn gevoel zijn er in korte tijd veel en goede stappen gezet, alleen blijf ik het jammer vinden op de manier hoe dit is gegaan. Qua werkzaamheden en collega's heb ik niks te klagen.

Bij mijn potentiële werkgever, heb ik eerlijk mijn huidig loon gezegd, dit vonden ze al vrij fors voor mijn ervaring en leeftijd en hebben hier een beetje bij gedaan. Wel hebben ze een winstdeling waardoor het verschil groter werd. Maar het aanbod van mijn huidige werkgever is netto momenteel €400,- + meer, en ja ik heb de winstdeling van de andere werkgever mee geteld.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Lekker blijven zitten waar je zit dan, je werkgever luistert goed naar je, je werk wordt leuker en je verdient meer. Als het over een half jaar nog/weer niet bevalt kan je altijd nog weer naar een andere werkgever.

[ Voor 29% gewijzigd door Ernemmer op 30-11-2022 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
een lang verhaal kort, ik ben benaderd door een bedrijf voor een openstaande vacature, de gesprekken voelde goed en uiteindelijk tot een deal gekomen.
'Tot een deal gekomen' impliceert mijns inziens dat er van beide kanten wat getekend is. Bedoel je dat ook zo? Als je dat niet nakomt pleeg je contractbreuk. Volgens deze website kan het wel met een proeftijd of opzegbeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04:44

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ernemmer schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:28:
Lekker blijven zitten waar je zit dan, je werkgever luistert goed naar je, je werk wordt leuker en je verdient meer. Als het over een half jaar nog/weer niet bevalt kan je altijd nog weer naar een andere werkgever.
Luisteren ze goed of pas als het te laat is? Daarnaast is het de vraag hoe er verder dan wordt omgegaan met de feedback. Praten is makkelijk, paar honderd euro per maand ook. Structurele veranderingen is een heel ander niveau.

Voor TS, ik zou er eigenlijk meer uit proberen te halen bij je huidige werkgever. Nogmaals, dat is wat ik zou doen. Als je ook die ambitie hebt zou ik dat goed uitspreken om een rol met verantwoordelijkheid te krijgen. Juist om die zaken wat je tegenzit om te zetten naar iets positiefs.

Ik denk als je daar een (positief) voorstel zou doen (lees; welke veranderingen en hoe jij dat wilt doen/invullen) dat ze daar zeer positief tegenover kunnen staan.

Dan vervolgens er ook een rijkelijke beloning er voor krijgen. Die netto bonus, daar zou ik niet voor gaan. Laat ze een degelijk brutosalaris doen, en meer dan 400 netto. Overigens, sowieso ruk om over netto bedragen te praten als we niet weten wat het bruto nu exact is. 400 netto op 10k bruto is knudde bijvoorbeeld.

Als laatste zou ik op #1 de plezier en lol vooraan zetten. Daarna pas geld, zeker als je al modaal verdient. Maar als dat allemaal wel goed zit, zou ik zeker het onderste uit de kan halen voor een nog leukere functie (zelf inrichten) en bijbehorende beloning...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:04

DirtyBird

Praktiserend denker

dragonhaertt schreef op woensdag 30 november 2022 @ 07:14:
Vraag jezelf ook af of je wil blijven werken voor een werkgever die pas een degelijk salaris wil geven op het moment dat ze denken dat ze je kwijt raken.

Ik had ook een werkgever waar ik elk jaar moest vechten en discussiëren over loonsverhoging, maar nu met CAO zijn die stappen vast. Dat scheelt wel wat stress en gedoe.
Ik zie het bij mij op het werk ook gebeuren. Salarisrondes vallen altijd tegen en als er iemand weggaat komen ze ineens over de brug.
Dat geeft toch de smaak dat je structureel wordt onderbetaald. Geef mensen wat je ze waard vindt in plaats van een potje achter de hand te houden voor vertrekkers.

Als je werkgever nu ineens meer salaris wil betalen, heb je dan de afgelopen tijd te weinig verdiend?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Douweegbertje schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:45:
[...]

Luisteren ze goed of pas als het te laat is? Daarnaast is het de vraag hoe er verder dan wordt omgegaan met de feedback. Praten is makkelijk, paar honderd euro per maand ook. Structurele veranderingen is een heel ander niveau.
Of er echt iets veranderd kan hij in de aankomende maanden wel zien, en als dat niet bevalt verkassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

dragonhaertt schreef op woensdag 30 november 2022 @ 07:14:

Vraag jezelf dan ook goed af hoe je er de afgelopen jaren zelf in hebt gezeten. Genoeg werknemers die niet voor zichzelf opkomen, en maar hopen dat hun werkgever hun werk een keer gaat erkennen. Het is een zakelijke overeenkomst tussen twee partijen, als jij nooit aangeeft meer te willen verdienen of meer waardering te krijgen waarom zou jou werkgever dan elke keer je salaris aanpassen? Je kosten verhogen doe je doorgaans enkel als het noodzakelijk is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05:10

TommyGun

Stik er maar in!

DirtyBird schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:49:
[...]

Ik zie het bij mij op het werk ook gebeuren. Salarisrondes vallen altijd tegen en als er iemand weggaat komen ze ineens over de brug.
Dat geeft toch de smaak dat je structureel wordt onderbetaald. Geef mensen wat je ze waard vindt in plaats van een potje achter de hand te houden voor vertrekkers.

Als je werkgever nu ineens meer salaris wil betalen, heb je dan de afgelopen tijd te weinig verdiend?
Geld is geen goede motivator. Mensen gaan veelal niet (enkel) om die reden weg. Daarnaast ben je er ook zelf bij als je ergens in dienst gaat of bij salarisonderhandelingen. Moet je dat beter aanpakken en proactief zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 30-11-2022 10:14 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:04

DirtyBird

Praktiserend denker

TommyGun schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:14:
[...]

Geld is geen goede motivator. Mensen gaan veelal niet (enkel) om die reden weg. Daarnaast ben je er ook zelf bij als je ergens in dienst gaat of bij salarisonderhandelingen. Moet je dat beter aanpakken en proactief zijn.
Ja dat, of bedrijven houden gewoon op met schimmige salarishuizen en werken aan een betere vertrouwensband met hun werknemers ipv een how-low-can-you-go aanpak.
Het lijkt me andersom ook vervelend als je een fantastisch salaris hebt onderhandeld wat je vervolgens misschien niet waar(d) kunt maken.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Cheesy schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:39:
[...]

'Tot een deal gekomen' impliceert mijns inziens dat er van beide kanten wat getekend is. Bedoel je dat ook zo? Als je dat niet nakomt pleeg je contractbreuk. Volgens deze website kan het wel met een proeftijd of opzegbeding.
Het contract is inderdaad van beide kanten getekend, Echter zit er wel 2 maanden proeftijd aan verbonden. Het contract ontbinden hoeft geen probleem te zijn.

De huidige werkgever heeft me altijd gewaardeerd, over mijn loon had ik in princiepe niks te klagen als ik kijk naar mijn leeftijd / werkervaring. de afgelopen 2 jaar op het eind van het jaar altijd een leuke bonus gekregen.

Momenteel zit ik op 45K Bruto en afgelopen 2 jaar netto 1.5K bonus gekregen.
Nieuwe werkever bied jaarlijk 47.5K Bruto met een winstdeling tussen de 5% en 10%
Nieuw bod huidige werkgever. 53K Bruto +2.5K netto bonus. (Verdeeld over de 12 maanden)

De nieuwe werkgever heeft daar in tegen ook een behoorlijk duur pensioen, en nog wat overige duren verzekeringen. En van de winstdeling gaat 49.5% naar de belasting dienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:15
Wat is een duur pensioen? Ga je in euro's meer betalen dan bij je huidige werkgever? En, wat leggen beide werkgevers nog extra in naast jouw eigen inleg?

Een hogere inleg betekend (in principe...) ook een hoger/beter pensioen en is dus niet per definitie weggegooid geld.

En initieel wordt een winstdeling afgerekend tegen het bijzondere IB tarief, dat voorkomt dat je aan het einde van het jaar bij de belastingaangifte nog extra belasting moet betalen. Onderaan de streep betaal je net zoveel belasting als iemand met exact hetzelfde salaris waarbij de bonus verwerkt zit in het loon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:44
jan011 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:04:
[...]

Momenteel zit ik op 45K Bruto en afgelopen 2 jaar netto 1.5K bonus gekregen.
Nieuwe werkever bied jaarlijk 47.5K Bruto met een winstdeling tussen de 5% en 10%
Nieuw bod huidige werkgever. 53K Bruto +2.5K netto bonus. (Verdeeld over de 12 maanden)

De nieuwe werkgever heeft daar in tegen ook een behoorlijk duur pensioen, en nog wat overige duren verzekeringen. En van de winstdeling gaat 49.5% naar de belasting dienst.
Bedragen liggen dusdanig dicht bij elkaar dat ik het niet mee zou nemen in de afweging.

Zie je heil in de veranderingen die je huidige werknemer wilt implementeren, heb je plezier in het werk? Lekker blijven zitten - je kan altijd over een paar maanden alsnog verder kijken.

Ben je toe aan een nieuwe omgeving en uitdaging, go for it...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
B-Real schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:09:
Wat is een duur pensioen? Ga je in euro's meer betalen dan bij je huidige werkgever? En, wat leggen beide werkgevers nog extra in naast jouw eigen inleg?

Een hogere inleg betekend (in principe...) ook een hoger/beter pensioen en is dus niet per definitie weggegooid geld.

En initieel wordt een winstdeling afgerekend tegen het bijzondere IB tarief, dat voorkomt dat je aan het einde van het jaar bij de belastingaangifte nog extra belasting moet betalen. Onderaan de streep betaal je net zoveel belasting als iemand met exact hetzelfde salaris waarbij de bonus verwerkt zit in het loon.
Met het pensioen verhaal heb ik contact gezocht met een pensioen expert. Wat jij zegt klopt niet helemaal. De inleg is inderdaad hoger, maar dit betekend niet perse een beter pensioen. Het huidig pensioen heeft een hoger risico waardoor je met minder inleg hetzelfde, of een beter pensioen kan krijgen. Maar heeft ook het risico dat het een mager / matig pensioen wordt. Gezien mijn leeftijd adviseerde hij het risico te nemen (als je de keus hebt)

Het ander pensioen een een zekerder pensioen, en zekerheid moet betaald worden. Dit neemt niet weg dat de inleg van de werkgever ook hoger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
jan011 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:20:
De samenwerking zal altijd blijven maar zal een stuk minder worden.
Dergelijke beloftes blijken vaak niets waard.

Accepteer het tegenbod alleen als je ook tevreden bent als alles hetzelfde blijft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:09

LankHoar

Langharig tuig

Normala zeg ik vrij snel dat je beter af bent bij een andere WG omdat je met een reden bent gaan kijken. Nu lijken die onderliggende reden echter geaddresseerd te worden. Had dat eerder gemogen? Zeker. Maar hopelijk is dit een les voor ze. Ze staan nu in ieder geval open voor feedback en verandering, dus dat is positief. Anderzijds, ook al zou de nieuew WG het aanbod gelijktrekken, dan nog is het de vraag hoe het daar vertoeven is, terwijl je het bij huidige WG al goed weet.

Ik zou wanneer ik in jouw schoenen zou stana, ingaan op het aanbod van je huidige werkgever.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:18
Ik vind het altijd jammer dat alles opeens wel mogelijk is als je op het punt staat van vertrekken.
Geeft mij ook een breuk in vertrouwen omdat ze je al die tijd aan het lijntje hebben gehouden en het allemaal niet mogelijk is. Want goed gedrag werd blijkbaar niet beloond. Loyaliteit dient ook wederzijds te zijn.

Weet wel dat als je over een jaar (of 2) weer om de tafel zit dat dit weer zal spelen. De grootste stappen maak je immers alleen bij het wisselen van werkgevers. Stiekem ook een goede schop onder je kont omdat je uit je comfortzone komt en even het gras aan de overkant kan bekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strikertje
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:05
Zie dat de TS voornamelijk over geld praat, maar wat is echt belangrijk?
Liever minder verdienen met een leuke baan , dan meer verdienen met een niet/minder leuke baan.
Zijn er bij beide werkgevers genoeg doorgroei mogelijkheden? Voel je je gewaardeerd, heb je fijne collega's, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-07 23:28
Strikertje schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:31:
Zie dat de TS voornamelijk over geld praat, maar wat is echt belangrijk?
Liever minder verdienen met een leuke baan , dan meer verdienen met een niet/minder leuke baan.
Zijn er bij beide werkgevers genoeg doorgroei mogelijkheden? Voel je je gewaardeerd, heb je fijne collega's, etc?
Ik lees daar in de posts van TS wel degelijk over.
Naast het hoger salaris willen ze me ook de keus geven om over te stappen naar een andere functie. of ik kon er voor kiezen om in mijn huidige rol te blijven en langzaam naar de functie toe te groeien.
Qua werkzaamheden en collega's heb ik niks te klagen.
De huidige werkgever heeft me altijd gewaardeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door wheel op 30-11-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdeltje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-06 18:18
jan011 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:21:
[...]

Met het pensioen verhaal heb ik contact gezocht met een pensioen expert. Wat jij zegt klopt niet helemaal. De inleg is inderdaad hoger, maar dit betekend niet perse een beter pensioen. Het huidig pensioen heeft een hoger risico waardoor je met minder inleg hetzelfde, of een beter pensioen kan krijgen. Maar heeft ook het risico dat het een mager / matig pensioen wordt. Gezien mijn leeftijd adviseerde hij het risico te nemen (als je de keus hebt)

Het ander pensioen een een zekerder pensioen, en zekerheid moet betaald worden. Dit neemt niet weg dat de inleg van de werkgever ook hoger is.
Mocht 1 van beide partijen bij een bedrijfspensioenfonds aangesloten zijn dan zal dat 'zekere' pensioen waarschijnlijk over een paar jaar omgezet worden naar een nieuwe variabelere vorm. En in die nieuwe vorm verdwijnt ook de doorsnee premie waardoor de inleg van verschillende pensioenproducten beter te vergelijken gaat zijn.

Op basis van je reactie neem ik aan dat je een wat hogere leeftijd hebt en jij profiteerd in dat geval van de doorsnee premie. Alleen dit voordeel verdwijnt waarschijnlijk de komende jaren en dan zou je daarna wel uit kunnen gaan van hogere inleg = hogere opbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Blijven zitten waar je zit voor een paar boterhammetjes meer per maand? Echt, pak je biezen, ga bij die andere werkgever 2 of 3 jaartjes werken en kijk daarna wederom verder.

Ik zou het beledigend vinden. Nu jij weggaat kunnen ze opeens wel meer betalen? Waarom eerder niet dan? En zijn ze nu panisch genoeg om in de toekomst ditzelfde probleem te voorkomen door alvast jou je vervanger te laten trainen?

Dan kom je binnen dit bedrijf in no-time op de schopstoel omdat ze weten dat je weg wil. Dan investeren ze niks meer in je, krijg je bakken vol kritiek over je heen, en ga je over een jaar alsnog weg willen. Alleen over een jaar hebben ze 2 vervangers voor en door @jan011 laten trainen.

Laat ze gebruik maken van jouw opzegtermijn en ga absoluut werken voor je nieuwe werkgever. Geef daar wellicht aan dat je huidige werkgever een beter bod heeft gedaan, en dat je geen geld wil zien maar wel zekerheid; na je 1 maand proeftijd wil jij per direct een contract voor onbepaalde tijd, bijvoorbeeld. Of iets wa jij belangrijk(er) vindt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-07 13:10
Blue-eagle schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:10:

Ik zou het beledigend vinden. Nu jij weggaat kunnen ze opeens wel meer betalen? Waarom eerder niet dan? En zijn ze nu panisch genoeg om in de toekomst ditzelfde probleem te voorkomen door alvast jou je vervanger te laten trainen?

Dan kom je binnen dit bedrijf in no-time op de schopstoel omdat ze weten dat je weg wil. Dan investeren ze niks meer in je, krijg je bakken vol kritiek over je heen, en ga je over een jaar alsnog weg willen. Alleen over een jaar hebben ze 2 vervangers voor en door @jan011 laten trainen.
Ik vind dit altijd mooie inzichten, komt waarschijnlijk van een persoon die dergelijk traject al heeft doorgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-07 14:43

lasharor

7 december 2004

Ik heb ook vrij recent zoiets meegemaakt. Vrij duidelijk afgekapt omdat ik van mening ben dat een tegenbod niet direct in mijn voordeel is. De tegenpartij koopt dan immers gewoon tijd. Op het moment dat je kenbaar maakt dat je weg wil moet je dat ook gewoon doen. De tegenpartij weet anders immers dat je eigenlijk weg wilt maar nu waarschijnlijk tijdelijk blijft voor een ietwat hoger salaris.

Als je meer salaris wilt moet je daar gewoon om vragen. Krijg je dat niet dan heb je direct ook een duidelijk verhaal wanneer je onslag neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Nadeel van een maandelijkse bonus is dat die (meestal) niet alleen niet meegenomen wordt bij salarisstijgingen (salaris stijgt met x%, bonus blijft hetzelfde), maar je bouwt er ook geen pensioen over op. In die zin *kan het interessanter zijn om een salarisverhoging te krijgen van 200 euro in plaats van een bonus van 300 euro...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:33
Slechte management is altijd slechte management. Persoonlijk vind ik het zeer zwak als jij je laten overhalen door zo een tegenbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:55
Yucon schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:49:
[...]

Daar zou ik voorzichtig mee zijn. Hoewel ik wel van onderhandelen hou klinkt dit als iets dat heel makkelijk verkeerd valt. Om 3 redenen

1) Mensen worden niet graag tegen elkaar uitgespeeld
2) Het is voor de nieuwe werkgever ook wel belangrijk dat je niet *alleen* voor het geld gaat
3) Mogelijk is zijn bod al vrij genereus en met dan nog verder doorduwen maak je geen vrienden. "Ik kom hier niet voor vrienden" -> kan zijn, maar er is ook nog zoiets als een gunfactor en daar ben je toch echt van afhankelijk.
Precies dit. Ik heb het bij mijn vorige werkgever meegemaakt: er was een nieuwe CTO aangesteld, welke doodleuk een paar dagen voor aanvang (er was reeds getekend) meldde dat hij elders X meer kon ontvangen en graag wilde horen wat ons tegenbod was.

Lang verhaal kort: hij ging zowel niet bij ons beginnen als bij die andere potentiële werkgever. De wereld is namelijk klein, dat soort grappen gaan je achtervolgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
jan011 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:04:
[...]
. En van de winstdeling gaat 49.5% naar de belasting dienst.
Onzin, tenzij je op je 53K een bonus van meer dan 20K krijgt. 49,5% is pas vanaf elke euro boven de 73.030 euro (2023).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bunta
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-06 16:12
jan011 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:20:
hartelijk dank allemaal voor de berichten.

Ik ben helemaal niet van plan de 2 werkgevers tegen mekaar uit te spelen voor het hoogste loon. De reden dat ik buiten de deur gekeken heb zijn wat "kleine" frustraties intern, met namen de samenwerking met collegas uit vestegingen uit het oosten van Europa.

Mijn ontslag is als een bom ingeslagen hier. De eigenaar van het bedrijf is zelfs over gevlogen om mijn ontslag te bespreken. De conclusie is dat de samenwerkingen zo niet verder kunnen dus onze vesteging heeft vanaf nu ook toestemming gekregen om te groeien en meer zelfstandig te worden. De samenwerking zal altijd blijven maar zal een stuk minder worden.

Dus ja voor mijn gevoel zijn er in korte tijd veel en goede stappen gezet, alleen blijf ik het jammer vinden op de manier hoe dit is gegaan. Qua werkzaamheden en collega's heb ik niks te klagen.

Bij mijn potentiële werkgever, heb ik eerlijk mijn huidig loon gezegd, dit vonden ze al vrij fors voor mijn ervaring en leeftijd en hebben hier een beetje bij gedaan. Wel hebben ze een winstdeling waardoor het verschil groter werd. Maar het aanbod van mijn huidige werkgever is netto momenteel €400,- + meer, en ja ik heb de winstdeling van de andere werkgever mee geteld.
Je situatie komt mij enigszins bekend voor. Had zelf ooit ook zoiets. Meerdere keren pijnpunten aangegeven en dat m'n groei nergens te bekennen was. Uiteindelijk kreeg ik een aanbod bij een andere werkgever waar ik op ingegaan was. Toen ik eenmaal mijn vertrek ging verkondigen gingen de ogen ook ineens open en kon er vanalles. De CEO kwam ook nog even langs om een duit in het zakje te doen en al. Ik ben toen uiteindelijk wel naar de nieuwe werkgever gegaan maar wel aangegeven dat ik het aanbod waardeerde maar te laat was, had namelijk ook gewoon eerder gekund in goed overleg zoals al vaak door mij aangegeven.

Uiteindelijk is de beste keus de plaats waar jij jezelf goed voelt. Dagelijks met plezier naar je werk is echt heel veel waard!!!!

Xbox One: GodShieldRevs Twitch: GodShieldRevs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:00
Hoeveel groei in salaris is er bij beide bedrijven? En welk bedrijf heeft leukere projecten of team waar je in zou komen? Voor mijn huidige werkgever heb gekozen voor het leukere project, leuker team en ambitieuse uitdaging terwijl ik een beter betaalde baan liet schieten, onder aan de streep ben ik nu gelukkiger, ga ik iedere dag met een big smile naar kantoor ging ik er maar een paar 100 netto minder verdienen maar dat was het mij wel waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:31
Doe waar je hart ligt en kijk goed naar je contract: is iets een arbeidsvoorwaarde of een regeling? Dat laatste kan zo weer ingetrokken worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pLabel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-07 06:59
pLabel schreef op woensdag 30 november 2022 @ 07:40:
Gister toevallig precies hetzelfde gesprek gehad, verteld dat ik een nieuwe baan heb en een uur later kreeg ik een hogere functie aangeboden..
Ook ik heb m'n twijfels nu, maar er is wel een reden dat ik weg wil en dat zal niet veranderen door een nieuwe hogere functie.
Besloten om toch de nieuwe functie te aanvaarden, wel met het eea op papier voor aankomend jaar, anders alsnog weg.
Pagina: 1