Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldS
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-12-2024
Goedendag,
Ik heb een vraag ik heb gisteren de ASROCK Intel ARC A750 Challenger D OC videokaart gekocht en nu ben ik een beetje onzeker of deze wel redelijk zal werken op mijn wat ouder systeem.
Op You-tube zag ik dat deze kaart best goed presteert voor zijn prijs op dit moment heb ik een Geforce GTX 1650 Super.
De rede van mijn twijfel is dat ik er helaas wat te laat achter kwam dat deze kaart echt Re-size bar support nodig heeft om optimaal te presteren.

Voor de duidelijkheid eerst mijn systeem :

Moederbord - Asus Prime 310 H310M-A R2.0
Processor - Intel I5 9600K
Geheugen - 16 Gig
Meerdere SSD harddisk

Het probleem is uiteraard dat standaard Intel 310 chipset geen Re-size bar support " ondersteund na wat zoekwerk kwam ik wel een bios update tegen die ik ook geinstaleerd hebt ( https://www.asus.com/moth...10m-a-r2-0/helpdesk_bios/ ) waarbij je wel het support van Re-size bar kan selecteren.

Ik weet dat ik geen top- line game pc hebt maar het werkt met die 1650 GTX best wel aardig dit was bedoeld om een wat hogere frame rate te krijgen met bepaalde games op hogere settings.

Mijn vraag is eigenlijk simpel zal de Intel ARC A750 redelijk presteren met de geupdate bios of is het een miskoop in combinatie met dit systeem en kan ik het beter inruilen en voor de rtx 3070 gaan die wel een stukje duurder is ?

Het vermogen van de voeding is geen probleem.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:37

Thomg

Aww yiss

Licht er vooral aan wat voor spellen je wilt spelen en of je om wilt gaan met de kinderziektes. Als de spellen die je speelt known good zijn EN je re-bar kan enablen is er niet veel aan de hand, maar anders had je beter een 6650XT kunnen kopen.

De 3070 is overpriced atm en in een andere prijs en performanceklasse. Beetje vreemd dat je het over ruilen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldS
Thomg schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:42:
Licht er vooral aan wat voor spellen je wilt spelen en of je om wilt gaan met de kinderziektes. Als de spellen die je speelt known good zijn EN je re-bar kan enablen is er niet veel aan de hand, maar anders had je beter een 6650XT kunnen kopen.

De 3070 is overpriced atm en in een andere prijs en performanceklasse. Beetje vreemd dat je het over ruilen hebt.
Bedoelde eigenlijk deze terugsturen en voor een andere kaart gaan die niet echt specifiek Resizable BAR support nodig heeft de games zijn Battlefield 1 - Battlefield V en 2042 - COD moderne warfare 2 - Forza horizon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:55
Je kan toch testen of het werkt? En hoe hij bevalt?

Wij zijn dan ook benieuwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Twee dingen.
1) Ik zou eigenlijk niemand die gewoon wat games wil spelen, op het moment ARC aanraden. Rebar is vereist en eigenlijk zijn de prestaties buiten DX12 games om ook heel erg wisselvallig of ronduit dramatisch. Want er zijn ook enorme problemen met DX11 games waarbij je moet hopen dat Intel die game die je net wil spelen, al goed werkende heeft.
2) Als je werkelijk alleen DX12 games speelt, dan kan het bruikbaar zijn, maar zelfs dan nog is het product niet erg goed. Ik wil heel graag dat Intel uiteindelijk slaagt en een derde speler in deze markt intreed. Maar ARC is gewoon echt niet goed voor de consument en Intel is kapitaalkrachtig genoeg om dit op te kunnen lossen zonder dat potentiële klanten ermee zitten. Ik zou eerder een RX6600 series videokaart kopen nu omdat de prijzen van Nvidia ook belachelijk zijn.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:11
RonaldS schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:46:
de games zijn Battlefield 1 - Battlefield V en 2042
In die games gaat sws je cpu een probleem worden. Je wilt echt minimaal een 6 core/12 thread hebben en liever nog een 8 c/16 t. Met je huidige GPU kwam je nog weg met een 9600K maar ga je naar een veel snellere kaart dan is het klaar met die cpu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldS
Ik heb de gok toch maar genomen om de videokaart te installeren.
Ik laat even wat voorlopige resultaten zien maar eerst wat meer info.

System :
- Intel(R) Core(TM) i5-9600K CPU @ 3.70GHz 3.70 GHz
- 16,0 GB RAM
- SSD Harddisk
- Asrock Intel Arc A750 Challenger D 8G OC videocard
- Asus prime h310m-a r2.0 with updatet bios to support resizable BAR
- IIyama monitor 1920 X 1080 144Mhz

De installatie van de drivers verliep goed de meegeleverde software" Intel Arc control" werkt naar behoren.

Wat spellen gestart en kort gespeeld :

- Team Fortress 2 start goed op en +/- 250 FPS
- Forza Horizon 4 start goed op en maximale video settings +/- 150 FPS
- Need For Speed Heat start niet goed op krijg een waarschuwing en onspeelbaar ( Kijk foto bijgevoegd )
- Call of Duty Modern Warfare 2.0 geen problemen op Ultra settings +/- 100 FPS
- Battlefield V geen problemen Ultra settings tussen de 90 en 110 FPS
- Battlefield 2042 multiplayer 128 spelers ultra settings +/- 80 FPS wel zeer hoge CPU load wat je ook merkt als je aan het spelen bent nu blijkt wel dat er veel meer spelers er last van hebben na de Season 3 update al had ik er met mijn oude kaart MSI 1650 Gaming er minder last van. Als ik het spel op mijn oude settings zet medium heb ik ongeveer een winst van 20 FPS niet echt indrukwekkend.
- Battlefield 1 geeft fout melding dezelfde als Need for speed onbespeelbaar wat ik wel wat jammer vind.
- Race Room experience start goed op maar bij high video settings geeft het een gek beeld medium settings werkt wel goed op +/- 100 FPS

Mijn eerste gedachte is dat de driver software nog wat problemen heeft wat battlefield 1 betreft dit is bekend bij Intel het is wachten op een oplossing denk ik.
Battlefield 2042 gaat niet mank op de videokaart maar op het hoge processor gebruik wat denk ik niet normaal is ook andere met veel betere CPU,s hebben hier last van er wordt behoorlijk geklaagd na de update Season 3 hoop op een oplossing. Wat dit betreft ben ik er niet veel mee opgeschoten t,o,v mijn MSI 1650 Gaming X .

Wat wel sterk verbeterd is zijn de spellen Battlefield V en Modern warfare 2 deze kan ik nu spelen op Ultra en met een goede FPS. Ik hoop dat met de tijd de ondersteuning van diverse spellen beter wordt en dat die rare foutmeldingen verdwijnen dan geloof ik wel dat het potentie heeft.

De foutmelding in Battlefield 1 en Need For Speed Heat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prXEnFr4rLGOogyLTwi6btsT8aY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uPmkNaKWwGmKUmOWEC46cYo8.png?f=user_large

Misschien iemand een idee om dit op te lossen ?

Een video met een hoop info tijdens een spel Modern Warfare 2 op Ultra video settings de kwaliteit van de live stream is niet zeer hoog omdat ik de invloed tot het minium wilde beperken zonder de live stream is de FPS nog wat hoger.Rechtsboven de FPS counter

[YouTube: Kopie van Call of Duty Moderne warfare 2 with a Asrock Intel Arc A750 video card]

Ik zal hier af en toe mijn verdere bevindingen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Je speelt proefkonijn voor Intel om hun grafische kaarten door de kinderziektes te helpen.

De redenen om het terug te sturen.
  • Drivers still immature (have improved a lot)
  • High idle power consumption
  • Much lower energy efficiency than competing cards
  • Completely unusable without resizable BAR due to terrible stuttering
https://www.techpowerup.com/review/intel-arc-a750/41.html

Het is de stroom, je tijd en ergernissen niet waard.

Een reden om het te houden. Souvenir, rare item op de plank leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:14:
Ik zou eigenlijk niemand die gewoon wat games wil spelen, op het moment ARC aanraden.
Volledig mee eens. Arc kan voor specifieke toepassingen nog te overwegen zijn. Zoals als je nú AV1-encoding wil, of als je hem echt koopt voor specifieke spellen waarin Arc toevallig goed presteert, want de prestaties kunnen bij specifieke spellen best goed zijn.

Maar er zitten zoveel haken en ogen aan dat je die afweging echt heel bewust moet maken. Spellen met slechte performance, instabiliteit, enorm hoog energieverbruik, hoge CPU-load, veel afhankelijkheid van resizable bar, geen verdere ontwikkeling aan ondersteuning voor pre-DX12-games, en ik vergeet vast nog wat. Alleen als je dat alles bewust voor lief neemt is het een verstandige koop.

Je lijkt nu deze kaart gekocht te hebben voor algemene game-toepassingen zonder bovenstaande af te wegen, voor een breed scala aan games, nieuw en oud. Dus daarmee kom ik op de volgende conclusie:
RonaldS schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:57:
Misschien iemand een idee om dit op te lossen ?
Een andere GPU kopen.

Arc is voor jouw toepassingen veruit inferieur aan zowel AMD als NVidia. Ik weet niet wat je betaald hebt, maar er is een reden dat Arc misschien goedkoop te krijgen is. Al zie ik de A750 slechts voor 340,- te koop, voor die prijs kun je ook een RX6650XT hebben die naast alle genoemde kwaliteitsverschillen ook gewoon beter presteert.
Mijn eerste gedachte is dat de driver software nog wat problemen heeft wat battlefield 1 betreft dit is bekend bij Intel het is wachten op een oplossing denk ik.
Intel werkt niet aan ondersteuning van pre-DX12-spellen. Dat is gewoon aangekondigd.

Bedenk wel dat NVidia en AMD decennia aan driver-ondersteuning hebben opgebouwd met micro-optimalisaties voor honderden, zo niet duizenden games, hun drivers zijn niet voor niets 300+ MB. Dat is voor gecompileerde code echt veel. Intel mag even in een jaar of twee alles vanaf nul opzetten, die gaan niet met terugwerkende kracht games van 9 jaar oud fixen. Dat is commercieel niet interessant.

Dat gezegd hebbende, heb je de foutmelding überhaupt gelezen? :P

[ Voor 24% gewijzigd door bwerg op 02-12-2022 13:33 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@RonaldS waar heb je die kaart gehaald? uitvoering: ASRock Intel Arc A750 Challenger D 8GB OC Als dat Amazon is gewoon retour aanvragen en een AMD/nVidia kaart kopen. Alsook eens nadenken over een pc upgrade.

[ Voor 34% gewijzigd door Damic op 02-12-2022 13:10 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldS
Nou de laatste update ik ben er klaar mee sommige spellen presteerde de kaart prima maar ik had teveel warrige probleempjes een beetje het Windows Vista gevoel zal ik maar zeggen.
Normaal zou ik het niet zo erg vinden om even geduld te hebben maar op een achteruitgang wat stabiliteit betreft t,o,v mijn oude kaart MSI Geforce 1650 Gaming X zat ik niet te wachten.
De kaart gaat retour en ik koop een kaart die het goed doet op mijn computer en eventueel bij een computer upgrade dat die in eerste instantie nog even mee kan.
Al denk ik wel dat als de stabiliteit goed zou zijn dat het niet een slechte koop zou zijn maar helaas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

RonaldS schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:03:
Al denk ik wel dat als de stabiliteit goed zou zijn dat het niet een slechte koop zou zijn maar helaas....
offtopic:
Vergeet ook niet mee te rekenen dat een Arc in je PC zomaar een paar tientjes per jaar extra aan stroom kan vreten ten opzichte van de concurrentie. Natuurlijk afhankelijk van hoe veel de PC aan staat.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1