Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judiver
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-12-2022
Mijn huidige, ooit refurbished gekocht, mobieltje heeft zoveel kuren dat ik vrees dat hij er binnenkort echt mee op gaat houden. Ik ben waarschijnlijk 'n inmiddels al uitgestorven soort want ik heb alleen 'n mobieltje omdat je daar tegenwoordig zo goed als toe verplicht bent. Heb dan ook 'n prepaid phone en geen abonnement.

Ik gebruik mijn mobiel voor:
wekker/horloge
GPS (in berggebied, moet daarvoor betrouwbaar zijn) en wifi (thuis)
Sms te versturen/ontvangen (security sms voor bankzaken e.d.)
Whatsapp voor internationaal bellen
Mijn mobiel dient vrijwel alleen als ik op reis ben (en dan nog...).
Ik maak er nooit foto's mee, luister er nooit muziek mee, speel geen games, zit niet op soc. media, etc.

Ik zoek een refurbished telefoon die:
- 'n zo lang mogelijke standby tijd heeft
- geen of zo min mogelijk bloatware heeft, of dat 't te desinstalleren is (wat ik nu voor heel veel apps niet kan en vreselijk irritant is)
- liefst zo min mogelijk tracking
- niet te groot/zwaar is
- goed geluid heeft (mijn gehoor is niet al te best)
- nanosim
- 2 tot 3 jr oud, of in eigenlijk dat ie nog zo lang mogelijk voorzien wordt van (met name security) updates, zodat ik niet weer in no time weer een andere hoef aan te schaffen
- prijs ±100€

Ik ben dus iemand die zich helemaal niet met mobiele telefonie bezighoudt en 't aanbod met al die nieuwigheden zegt me echt helemaal niets. Heb al die gadgets niet nodig. Voor 't gebruik dat ik ervan maak is 'n investering van 100€ elke zoveel jaar eigenlijk al teveel.

Wat kan ik 't beste kopen?
Alvast bedankt voor 't advies!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 21:46
Nokia G11, tot 2025 security updates?
uitvoering: Nokia G11 Grijs

Werd in de BBG genoemd als alternatief voor de TCL 30 E met als voordeel de langere support:
review: Smartphone Best Buy Guide - November 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judiver
Bedankt voor je reactie swhnld.

Hij lijkt idd wel 'n aardige optie voor de criteria accu en (security) updates.
Nadeel: 44% duurder dan ik eigenlijk uit wil geven. Hij is dan ook behoorlijk nieuw, van dit voorjaar.

En hij is ook groter/zwaarder als ik 'm vergelijk met m'n huidige telefoon. Die is 5 inch, 160gr, 146,4x70,6x9,35mm. En die vind ik groot zat en eigenlijk best zwaar (er zit al zat gewicht in m'n rugzak in de bergen, en daar gaat ie écht altijd mee, onmisbaar ingeval van nood of voor locatiebepaling). Het gewicht zal wel in direct verband staan met de accu. Maar is het 'n indruk of is het zo dat de telefoons weer groter/zwaarder worden? Ik heb zo 't idee dat erg fluctueert al gelang de modetrend.

Het is niet eenvoudig iets te zoeken in 'n wat ouder aanbod (vanwege de prijs). Ik wil eigenlijk gewoon 'n "gestripte" maar degelijke telefoon waar ik zo lang mogelijk geen omkijken naar heb voor wat betreft opladen en vervangen. En dat laatste heeft tegenwoordig weinig meer van doen met materiaal (behalve acculeeftijd dan) maar alles met software/updates. Overal worden snelheid, scherm/camera, opslagcapaciteit etc. aangeprezen, maar ik gebruik mijn mobiel niet voor internet/fotograferen etc. en dat is dus voor mij allemaal irrelevant. 't Is een ware jungle, zeker voor 'n leek als ik. Je kunt dagen 't internet afspeuren (al gedaan) maar daarmee verdwaal je eigenlijk nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:02
Google eens op AGM M7. Is een Android telefoon, maar dan anders.
Doet precies wat jij wilt, al zit ik me nu te bedenken dat je navigatie gebruikt, en dat is op zo'n klein scherm lastiger.
Misschien een Motorola?
Update beleid is wat discutabel, Maargoed...ik lig daar zelf niet echt wakker van.

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judiver
Die AGM M7 is wel 'n hele speciale telefoon! Je vraagt je af wat daar de doelgroep van is. Je zou zeggen buitensport, maar dan die enorme loudspeaker...?

In sommige opzichten (accuduur bijv.) erg positief, maar ik zie me toch niet meer teruggaan naar tikken op 'n keypad. Vond dat vroeger echt 'n ramp. Ik hoef ook niet 'n "unsmashable" telefoon. Ik load en lees er wel GPS-tracks op uit, maar ik loop niet met die telefoon in m'n hand voor orientatie. Hij zit veilig en droog in m'n rugzak. Het enige dat ie - en ik - riskeert is dat de batterij leegloopt. Maar zo'n erg klein beeldscherm is idd niet super handig voor GPS-tracks.

Een gewoon "stads"-model, niet te groot/zwaar voldoet ook. Eigenlijk is behalve 't bergwandelen al 't gebruik dat ik ervan maak omdat ik daar toe "gedwongen" wordt. Als men mij berichtjes stuurt, of erop belt, of dat ik 'n security-code moet kunnen ontvangen (of QR) om ergens te kunnen inloggen. Je moet wel enigszins "bij de tijd" blijven. Mijn inmiddels prehistorische Android-versie (6!) gaat binnenkort voor sommige dingen (met name identificatie/inlogsystemen) ook niet meer werken. Wie weet wat voor technologiën er straks weer uitgevonden worden (of er al zijn). Heb ik misschien net 't verkeerde apparaat gekocht, omdat ie daar nou net de specs niet voor heeft.

Ja ik was in mijn zoektocht naar batterijduur ook Motorola tegenkomen ergens. Kwam ook Pixel tegen omdat er geen bloatware opzit. Maar die 4a is (nog) te duur en 3 krijgt al geen updates meer. Hoe meer eropzit, hoe meer batterij er verbruikt wordt (al zet je alles uit dat je er niet af kunt gooien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
@Judiver Probleem is dat een tweedehands telefoon vaak al aan het einde van de support cycle zit met updates. De meeste providers doen voor een nieuw toestel maar 2 of 3 jaar security updates leveren vanaf het release moment. Samsung is vorig jaar over gegaan naar 5 jaar op bepaalde modellen uit de A serie beginnende met de A53 en alle modellen uit de S serie vanaf de S21 (S10 en S20 is nog 4 jaar). maar die zijn er tweedehands niet voor de gewenste prijs.
Apple zit nu op 6 jaar updates, dus een iPhone 8 zit nu in zijn laatste jaar ongeveer (Apple verrast af en toe met wel of niet langer of korter), de iPhone 7 en de SE 2016 zijn einde upgrade support en hebben iOS 16 niet meer gehad. Daar zijn dus wel kleine modellen (de SE 2020 bijvoorbeeld), maar die zijn refurbished echt wel duurder dan je budget.

Dus daar zit de echte pijn denk ik, software support vs prijs vs formaat.

Je noemt nog de Pixel 3, die, of een Sony compact model zou je nog kunnen overwegen mits je zelf aan de slag gaat met het draaien van een custom rom zoals Lineage OS. Toestel krijgt van de fabrikanten geen updates meer, maar dat kun je zelf oplossen door er tijd in te steken. Lees dan wel voor aanschaf even op XDA forum voor dat betreffende model de ervaringen en beschikbare custom roms door. https://www.xda-developers.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judiver
Ik heb m'n eerste smartphone (Samsung Galaxy), die op een gegeven moment 'n probleem had, gebricked door te pogen 'm te rooten. Ik heb dat met deze telefoon (HTC) overwogen (al was 't maar om al die bloatware eraf te krijgen, en er zijn nog wel 'n paar dingen die ik er vreselijk onhandig aan vind), maar ik ben niet savy met mobiele telefoons. Natuurlijk ook omdat ik er zo weinig gebruik van maak (met pc's is dat 'n ander verhaal). Heb die site van XDA wel 's afgestruind, maar nooit de stap durven zetten. En inmiddels loont 't de moeite niet meer. Telefoon is ziet er nog goed uit (ondanks alle bergtoppen die ie gezien heeft), maar de batterij nadert z'n einde.

Het zou mooi zijn een telefoon te hebben waar je custom rom op hebt. Maar dan moet je dus zelf aan de slag om 'm up to date te houden. En daar dus wel enigszins bedreven in zijn, en tijd insteken. Juist 't omgekeerde van wat ik eigenlijk wil: er zo lang mogelijk geen omkijken naar hebben.

Ik zat me trouwens af te vragen. Ik ga zo goed als nooit het internet op met mijn mobiel, komt hooguit 1x per jaar voor (>moet ik echt iets weten en heb geen pc in de buurt). Heb je dan eigenlijk wel wat aan security updates? Mijn huidige telefoon heeft veel kuren en ik denk dat dat komt omdat de software niet meer geüpdatet wordt (vast al heel lang niet meer?) en sommige apps daar dan 'n probleem mee krijgen omdat die wel geüpdatet worden, waardoor er incompatibiliteit gaat ontstaan. De batterij draint soms ook, zomaar. Soms slaat ie zomaar af. Afijn, hij moet vervangen. Maar als ik moet zoeken een andere telefoon, moet ik dan zoeken op support in de zin van software updates of zijn security updates dan ook belangrijk? Of gaat dat gelijk op, 't één niet zonder 't ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Judiver schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:36:
En hij is ook groter/zwaarder als ik 'm vergelijk met m'n huidige telefoon. Die is 5 inch, 160gr, 146,4x70,6x9,35mm. En die vind ik groot zat en eigenlijk best zwaar (er zit al zat gewicht in m'n rugzak in de bergen, en daar gaat ie écht altijd mee, onmisbaar ingeval van nood of voor locatiebepaling). Het gewicht zal wel in direct verband staan met de accu. Maar is het 'n indruk of is het zo dat de telefoons weer groter/zwaarder worden? Ik heb zo 't idee dat erg fluctueert al gelang de modetrend.
Je gaat geen 5 inch foons meer vinden. Vond ik ook prettiger, ik heb lang een Sony Z5 compact gebruikt, maar die ging niet voorbij Android 7.

Hier zie je een vergelijking van groottes van 4 telefoons:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_wqCg0-2fL9d5jTUa3Bq9CmKDw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OQtALFdS86pheFH4WZPNTipp.png?f=user_large
van rechts naar links: Sony Experia 10 IV, Google Pixel 3a, Blackberry Key2, Sony Z5 compact. De Sony heeft een 4.6 inch scherm.

Je zult toch wat realistischer in je eisen moeten zijn. Wat is essentieel, wat is fijn? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:15
Zoek eens in V&A naar toestellen die in het officiële LineageOS lijstje staan: https://wiki.lineageos.org/devices/
Dan heb je een erg cleane OS en support voor nog vele jaren. Nadeel is dat soms de camera minder goede beelden maakt. Maar dat is voor jou toch niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judiver
@ Gambieter

Batterij standby duur is het belangrijkste.

Ik wist niet dat ik onrealistisch was met 5" als referentie, dwz ik wist niet dat die er niet meer zijn. 't Viel me op dat de telefoons nu weer steeds groter worden. Toen je net mobiele telefonie had, was hoe kleiner hoe gewilder (heb nog z'n dingetje gehad met 'n klepje), toen werd 't mode om een steeds groter apparaat te hebben. En toen de tablets op de markt kwamen, werden de mobieltjes weer kleiner. En nu worden ze dus weer groter. Ws. is 't net zoiets als mode: om te zorgen dat de klant 't idee heeft dat ie ouderwets is veranderen we wat en vervolgens koopt de klant een nieuwe garderobe. Vind je de nieuwe mode niet mooi of comfortabel dan heb je pech, want iets anders is niet meer verkrijgbaar.

@ D-Three

Als ik voor LineageOS ga, kom ik bij open source software uit (lees ik, ben echt niet thuis in mobiele telefonie). En dan heb je dus bijv. geen Whatsapp. Ik weet niet of ik dan mijn buitenlandse gesprekspartners verplicht tot gebruik van dezelfde open source app die ik heb. Dat lijkt me niet handig. Werken dan bijv. inlogsystemen zoals van DigID, belastingdienst etc. wel? Haal ik me niet een hoop ellende op m'n hals als ik niet kies voor 'n standaard OS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Judiver schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:57:
@ Gambieter
Batterij standby duur is het belangrijkste.

Ik wist niet dat ik onrealistisch was met 5" als referentie, dwz ik wist niet dat die er niet meer zijn. 't Viel me op dat de telefoons nu weer steeds groter worden.
Moest ik ook aan wennen toen de Z5c echt vervangen moest worden. Ik heb toen uiteindelijk de Pixel3a gekocht, en die voldeed uitstekend en ik had niet echt het gevoel dat die zoveel groter was, nog steeds prettig qua gewicht, batterijduur zo zo en geen updates meer. Mijn Sony Experia 10 IV heeft een fantastische batterijduur, kan makkelijk 3 dagen mee wat tegenwoordig heel lang is, maar valt buiten je prijsklasse en Sony is niet zo groots met updates.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judiver
Die refurbished HTC heb ik voor de Brexit goedkoop in de UK kunnen kopen. Diezelfde shop heeft nog steeds hele goede prijzen (andere shops in de UK ook trouwens - zag die Nokia G11 voor £99 bijv), maar ja nu moet je BTW en import (als 't boven 150€ is) betalen. Helaas minder interessant geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
@Judiver een Android versie blijft zeker 5 jaar ondersteund en als je nooit op internet gaat zijn de beveiliging updates minder belangrijk.
Blijft alleen het formaat als probleem over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Judiver schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:57:
@ D-Three

Als ik voor LineageOS ga, kom ik bij open source software uit (lees ik, ben echt niet thuis in mobiele telefonie). En dan heb je dus bijv. geen Whatsapp. Ik weet niet of ik dan mijn buitenlandse gesprekspartners verplicht tot gebruik van dezelfde open source app die ik heb. Dat lijkt me niet handig. Werken dan bijv. inlogsystemen zoals van DigID, belastingdienst etc. wel? Haal ik me niet een hoop ellende op m'n hals als ik niet kies voor 'n standaard OS?
LineageOS is Android zonder de Google apps. Na installatie kan je gapps installeren, dan heb je wel de Google Play Store. Of alle apps willen werken op geroote toestellen met unlocked bootloader, weet ik niet. Als ik mij niet vergis, kan je met Magisk veel doen. Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Ik heb nog een oude LeEco LePro 3 met LOS als reserve telefoon. Werkt prima maar er staan weinig apps op.

[ Voor 3% gewijzigd door D-Three op 30-11-2022 18:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:23
D-Three schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:31:
Of alle apps willen werken op geroote toestellen, weet ik niet.
Officiële uitgaves van Lineage OS zijn nooit standaard geroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
hcQd schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:36:
[...]

Officiële uitgaves van Lineage OS zijn nooit standaard geroot.
Unlocked bootloader bedoelde ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Judiver
@ swhnld
Aha, dat is goed nieuws. Security heeft dus idd te maken met online gaan en is derhalve voor mij dus niet zo erg relevant. Bedankt swhnld!

Met die Nokia (unlocked, refurbished maar als nieuw, met 12 mndn garantie) voor £99 incl BTW zit je ook tegen de 140€. Toch jammer die Brexit. Kon voorheen toch best sommige zaken véél goedkoper in de UK kopen dan elders in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judiver
Duurde even om weer terug te reageren. 'n Hoop 't internet afgespeurd, want zoals bijna altijd blijk ik dus weer iets te willen/moeten kopen dat er niet (meer) is. De mobiele telefoons schreeuwen in alle mogelijke modellen en specs 't hardst om aandacht, maar tja als je niet zo'n enorm ding wilt blijft 't bijzonder stil.

Er zijn nog wel enkele phones te koop die niet zo enorm zijn. Bij zoeken op grootte en batterij kwam ik uit op Ulefone en Blackview. Die zijn rugged (komt in de richting van de AGM die Hansie_k voorstelde maar met touchscreen). Maar behoorlijk zwaar... en vaak 'n onooglijk "gamers"-design/kleuren (maar dat vind ik minder belangrijk). Voordeel is wel dat als ik in de bergen opeens in 'n wolk terechtkom (niets zo veranderlijk als 't weer in de bergen!) en idd die tel in m'n hand houd om niet zuid met noord te verwisselen, ie dan tegen 'n stootje en vocht kan. Had ik nog nooit van gehoord van die merken, budget/Chinees blijkbaar. Heeft iemand hier ervaring met die merken?

Als ik zoek op alleen formaat, dan kom ik enkele (wat oudere) apparaten tegen die weliswaar een 5.5 of 5.7" screen hebben maar net zo groot (of klein) zijn als mijn 5" (maar natuurlijk oudere specs > minder grote batterij etc.).

Verder zoeken op internet leverde me echter ook op dat mijn huidige telefoon (HTC One M8, Android 6) voor uiteenlopende prijzen 2e hands verkocht wordt, zelf tegen de 250€. Dat roept vragen op. Heb net 'n batterij-check app geïnstalleerd. Die geeft aan dat mijn batterij nog goed is (tel loopt ook niet warm). En dat terwijl hij soms bij 80% opeens afslaat en dan niet meer wil opstarten als ik 'm niet eerst oplaad. Maar misschien hebben ook de batterij-kuren niets met de batterij van doen? HTC support sinds vorig jaar geen modellen meer van Android ouder dan 7. Mag ik dan aannemen deze phone 2e hands gewild wordt omdat mensen er 'n andere OS opzetten?

Zou 't dan misschien de moeite lonen mijn telefoon van 'n Lineage OS te voorzien (ipv iets te zoeken dat blijkbaar bijna niet meer te koop is, i.e. <6/6.5")? Als ik de opmerkingen van HcQd en D-Three lees moet daarvoor de bootloader op unlocked staan, maar hoeft ie niet te worden geroot. Krijg ik dan geen problemen bij identificatiesystemen e.d.? En is dat wel safe/niet hackbaar?
Pagina: 1