Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ag10088
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Graag wil ik in mijn garage 30 meter van de bestaande groepenkast af een 2de groepenkast maken met iets van 4 eindgroepen voor wasmachine, droger, airco, zonnepanelen enz.

Kan dat zoals onderstaande tekening?
25a groep bijplaatsen in bestaande groepenkast?

En dan in groepenkast schuur een hoofdschakelaar met aardlekautomaten B16a

Ik heb namelijk 1 fase 40 ampère aansluiting nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyDejTBg1P6hf2inOUte84AbEbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZRBP9e7rqE2ujIAux1RiuHq.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:05
Ja, moet kunnen.
Wel rekening houden met zonnepanelen, als die komen kan er 40A (netvoeding) + (stroom van zonnepanelen) lopen, dus moeten je aardlekschakelaars daar op voorzien zijn (duur) of een extra beveiliging krijgen. Best plek al meteen voorzien hiervoor in je kast.

Check ook de diameter en het type van je kabel naar de garage. Ga je ondergronds let dan op de normen; persoonlijk ben ik voorstander van dikke PVC pijp (rioleringsbuis van 110 ofzo) met flauwe bochten van 45°, dan kan je er nog altijd wat extra door trekken.

[ Voor 39% gewijzigd door naftebakje op 30-11-2022 12:20 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:05

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

30 meter op 25A is al vrij aardig richting toleranties, pas op met weerstand in je aansluitingen, zou je je hoofdaansluiting nog eens willen verzwaren in de toekomst, niet nog meer over die kabel gaan trekken. Wat @naftebakje zegt: dan heel goed opletten ook met bochten en zo meer. Beter 10mm2 als je het aangesloten krijgt in de groepenkasten, veel minder kans op ellende en ook dagdagelijks efficiency winst dankzij lagere weerstand.
https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/

Ik ken helaas iemand waar het hele stopcontact gesmolten is in de garage na toevoeging elektrische auto. Was een aparte groep met maar 1 stopcontact erop, aardige grondkabel ook, moest allemaal kunnen en ging ook een hele tijd goed. Tot een keer de auto buiten wat verder stond met daar nog een verlengkabel. Per sectie bekeken van meterkast tot stopcontact en van stopcontact naar auto kon dat zou je denken, alles precies binnen specs. Echter over het geheel werd het zeer vermoedelijk dan toch te warm, en al die hitte geleid ook bijna perfect door het metaal net als de stroom zelf. Door de hitte werd de weerstand eerst langzaam hoger en dat kreeg natuurlijk kans omdat een auto accu lang opladen is. Vervolgens steeds sneller meer weerstand -> steeds heter over het geheel, tot het dan ergens bij een aansluiting met wat weerstand kapot smelt.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ag10088
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Hoi bedankt voor jullie antwoorden. Ik denk dat ik er dan verstandiger aan doe om 3 fase aan te vragen en dan maar meerdere losse kabels naar garage leg. Zou dan 2.5 mm goed zijn per groep of over deze afstand toch 4 of 6mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 22:07
Dat is wel de beste oplossing, 3-fase aanvragen.
Dan eerst minimaal een 4 polige hoofdschakelaar plaatsen in de huidige groepenkast, anders sluiten ze hem niet aan. Moet je ook een foto van opsturen.
Een 20A krachtgroep plaatsen en met 4mm2 grondkabel naar de schuur.
Verdeler in de schuur met 4 polige hoofdschakelaar en dan verder wat je nodig hebt bv 4 aardlekautomaten.
4mm2 kabel moet prima kunnen als grondkabel, in buis gelegd ga je wel snel naar 6mm2.
In de grond kan de warmte namelijk heel goed worden afgevoerd.

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
ag10088 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:59:
Hoi bedankt voor jullie antwoorden. Ik denk dat ik er dan verstandiger aan doe om 3 fase aan te vragen en dan maar meerdere losse kabels naar garage leg. Zou dan 2.5 mm goed zijn per groep of over deze afstand toch 4 of 6mm2
Het kan prima zoals je het nu getekend hebt. Als je echt netjes wilt doen zet je nog een 40A automaat tussen je hoofdschakelaar en de ALS-en van je huis zodat die niet overbelast kunnen raken.

Om op de toekomst voorbereid te zijn zou ik wel een 5x4mm2 grondkabel naar de garage leggen. Dan kun je met kleine aanpassingen overstappen op 3F.

[ Voor 5% gewijzigd door Sethro op 02-12-2022 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 22:07
Waarschijnlijk zit er een 35A zekering van de netbeheerder voor, dan heeft die 40A automaat geen nut.

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Denyo schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 17:22:
Waarschijnlijk zit er een 35A zekering van de netbeheerder voor, dan heeft die 40A automaat geen nut.
Wel als er zonnepanelen komen.

Zeker met een enkelfase aansluiting is een potentiële overbelastingssituatie snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:31

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Even van BK >>> DEI

Tweakers Discord

Pagina: 1